Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fortum/Bærum kommunes hurtiglader i Sandvika

Startet av tk74, onsdag 10. juli 2013, klokken 22:07

« forrige - neste »

larsleik

Sitat fra: larsleik på tirsdag 05. november 2013, klokken 09:43
Sitat fra: tsladaytrader på lørdag 02. november 2013, klokken 14:31

Jeg ringte iallefall Eaton Electric i Norge og spurte om de hadde jordfeilvern med tilsvarende egenskaper. Han kunne fortelle meg at det kommer i løpet av 1-2 måneder, og da blir det B og B+ etc med tidsforsinkelse osv. materiell som burde være optimalt for bruk til elbillading. (B en står for at den tar likestrøm etc).

Jeg spurte også hva sånt skulle koste, og han sa det er veldig usansynlig at dette vil koste noe mer enn 10% mer enn vanlige jordfeilbrytere de selger. (som igjen lå på mellom 300-800 for en del produkter de har.


Denne fra Eaton kan vel brukes?

PKPM3-32/3/C/003-G/A
Ik max : 10kA
Utløsergrense : 30mA / 100mA
Støtstrømssikker : 250A/(3kA) (8/20)
Un : 400V*, 50/60Hz pulsstrømsikker

http://www.moeller.no/ProdKat/PDF/Out/A41603110.pdf

Tilsvarende i B (finnes ikke i 32Amp enda) har følgende spec':
Ik max : 10kA
Utløsergrense : 30mA / 100mA
Støtstrømssikker : 250A (8/20)
Un : 400V*, 50/60Hz pulsstrømsikker

Er kun en liten forskjell i Spec på støtstrømsikkerhet (som jeg ikke vet hva er).

Hilsen
Lars

Rettelse: den er ikke egnet.
Fant en i fra Siemens til litt over 6000 + mva.  De heter Siquence RCCB type B.

Sent from my C6903 using Tapatalk

Grå metallic P85 19" m/luft, pano, tech, lyd, lys, dobbeltlader, barneseter. Matter og utendørstrekk levert fra USA og lengter etter bilen!

Griffel

Sitat fra: larsleik på onsdag 06. november 2013, klokken 07:42
Rettelse: den er ikke egnet.
Fant en i fra Siemens til litt over 6000 + mva.  De heter Siquence RCCB type B.
Sent from my C6903 using Tapatalk
I tilfelle noen skulle lure: Jordfeilbryter type B har ingen sammenheng med Jorfeilautomater med B karakteristikk å gjøre. Det siste (B karakteristikk) går på utløsekarakteristikk på sikringen for overstrøm, mes type B går på ulike former for Jordfeil.

Jorfeilbrytertyper har utviklet seg fra år til år for å detektere flere former for jorfeil og dermed øke sikkerheten.
Type B er ikke et forskriftskrav, men det som gir størst grad av sikkerhet for ulike typer av jordfeil, og anbefales for likerettere (og variable motordrifter) som mates fra 3-fas+N om det er fra en transf. eller fra et 400V nett har ikke med saken å gjøre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

larsleik

Dette ble resultatet! Nå kan bilen gjerne bli levert snarest!
Grå metallic P85 19" m/luft, pano, tech, lyd, lys, dobbeltlader, barneseter. Matter og utendørstrekk levert fra USA og lengter etter bilen!

frankols

Sitat fra: ElOle på torsdag 31. oktober 2013, klokken 23:56

Sitat fra: TeslaSignature på Tirsdag 27. August 2013, klokken 09:51

    Bestilt en til 5.000,- + MVA

    http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=41526064&searchQuery=kemppi+psl

Det skulle være interesant å vite hva du leser ut av dette typeskiltet siden du tør å anbefale denne transf.?

Jeg er usikker se:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7886.msg100466.html#msg100466
« Siste redigering: Tirsdag 27. August 2013, klokken 12:29 av Griffel »

[/i]

Hei folkens.
Jeg kan få denne trafoen av en kompis hvis jeg kan bruke den. Den har 400V rød hann og 230V blå hun plugg.
Med min begrensede EL kunskap virker denne å være nettopp det jeg trenger.
Hva mener dere?

Ole

Denne kan du bruke.
Det er bare å bytte kontakter dersom det er montert apparatinntak på 400 V og stikk på 230 V.
Denne trafoen er 230 V trekant (Delta) og 400 V stjerne med nullpunkt.
(Jeg vet det for jeg har solgt den)

Arnta

Hei! Jeg får kjøpt denne trafoen til en overkommelig pris. Men spørsmålet mitt er om jeg kan bruke denne til å lade teslaen min med enkel lader? Jeg tenkte å ordne et 400v 16a anlegg. (TN) jeg er redd for at hovedinntaket blir i det miste laget, da sikringene ikke er på mer enn 50A. Kabelen inn er på 16 mm2 så den kan sikkert oppgraderes til 63A.

Noen med god peiling som har lyst til å uttale seg?  :)
Model S 85 Pearl White

flux

Basert på 3fase 230V/44A inn og 400V/25A ut, ser Trafo ut til å være stor nok. Om du da sikrer den ned på en 3-fase 230V/32 A kurs burde den fint kunne levere 400V/16A 11KW til din Tesla med enkel lader. Du må sjekke med elektriker om du kan få inn en 32A 3fase kurs på ditt anlegg.

I forhold til kompabilitet med Tesla og model S sine forventninger til jording/TN nett kan du kanskje sjekke med Noratel for å være sikker.

Griffel

Sitat fra: Arnta på onsdag 11. desember 2013, klokken 17:41
Hei! Jeg får kjøpt denne trafoen til en overkommelig pris. Men spørsmålet mitt er om jeg kan bruke denne til å lade teslaen min med enkel lader? Jeg tenkte å ordne et 400v 16a anlegg. (TN) jeg er redd for at hovedinntaket blir i det miste laget, da sikringene ikke er på mer enn 50A. Kabelen inn er på 16 mm2 så den kan sikkert oppgraderes til 63A.

Noen med god peiling som har lyst til å uttale seg?  :)
dYN liten d stor Y og N er det jeg forventer å se på typeskiltet til en transf. som kan brukes.  Denne burde være helt kurant.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pej

Hei, ja den vil funke. Vi bruker Norateltrafoer mye på jobben, fine trafoer, men noe tap må du regne med. Sett opp en bryter før trafoen så du kan koble den fra hvis du ikke skal bruke den på en stund.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

TS

Sitat fra: Arnta på onsdag 11. desember 2013, klokken 17:41
Hei! Jeg får kjøpt denne trafoen til en overkommelig pris. Men spørsmålet mitt er om jeg kan bruke denne til å lade teslaen min med enkel lader? Jeg tenkte å ordne et 400v 16a anlegg. (TN) jeg er redd for at hovedinntaket blir i det miste laget, da sikringene ikke er på mer enn 50A. Kabelen inn er på 16 mm2 så den kan sikkert oppgraderes til 63A.

Noen med god peiling som har lyst til å uttale seg?  :)

Det er Noratel som produserer Salto sine som anbefales til Tesla lading, men det ser ut som de har spesifisert egen versjon
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Maartensommer

Har mulighet til å få denne transformatoren:


Har i dag blått stikk i garasjen med 230v 1-fas 32A. Det er strukket 3-fas, men ikke tilkoplet. Jeg lader i dag med 30-34 km/t. Vil denne transformatoren gi meg noe mer guffe?



Trustno1

Jeg er ingen elektrikker, men såvidt jeg klarer å regne meg frem til så kan den maks trekke 5kw, noe som med andre ord da er mindre enn hva 32A 1fas vil gi.

pej

Sitat fra: Trustno1 på mandag 06. januar 2014, klokken 10:58
Jeg er ingen elektrikker, men såvidt jeg klarer å regne meg frem til så kan den maks trekke 5kw, noe som med andre ord da er mindre enn hva 32A 1fas vil gi.

Det står KVA=5 ikke kw =5. Den kan levere 12,6A i 400V/3fas såvidt jeg kan lese. Men om sikringen din er en 32A230V 3fas, er jo dette uansett begrensningen. MEN om bilen (noe jeg ikke vet) er mer happy med 400V vil det jo være mye bedre sånn sett. Da lader du jo på 3 faser og ikke bare 1 som med 32/1fas kabelen.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Trustno1

#87
Sitat fra: pej på mandag 06. januar 2014, klokken 12:10
Sitat fra: Trustno1 på mandag 06. januar 2014, klokken 10:58
Jeg er ingen elektrikker, men såvidt jeg klarer å regne meg frem til så kan den maks trekke 5kw, noe som med andre ord da er mindre enn hva 32A 1fas vil gi.

Det står KVA=5 ikke kw =5. Den kan levere 12,6A i 400V/3fas såvidt jeg kan lese. Men om sikringen din er en 32A230V 3fas, er jo dette uansett begrensningen. MEN om bilen (noe jeg ikke vet) er mer happy med 400V vil det jo være mye bedre sånn sett. Da lader du jo på 3 faser og ikke bare 1 som med 32/1fas kabelen.

Det er ikke KVA tallet jeg leste på.

Jeg ser det står under primary(regner med at dette betyr inngangen? ) 230V og 12,6A

230v*12,6A*1,73 = 5013W

Mulig jeg er på jordet men, trodde dette skulle stemme.

Hva er forøvrig forskjellen på KVA og kW ? Er ikke dette i praksis det samme?

toregrill

Sitat fra: Trustno1 på mandag 06. januar 2014, klokken 12:25
Sitat fra: pej på mandag 06. januar 2014, klokken 12:10
Sitat fra: Trustno1 på mandag 06. januar 2014, klokken 10:58
Jeg er ingen elektrikker, men såvidt jeg klarer å regne meg frem til så kan den maks trekke 5kw, noe som med andre ord da er mindre enn hva 32A 1fas vil gi.

Det står KVA=5 ikke kw =5. Den kan levere 12,6A i 400V/3fas såvidt jeg kan lese. Men om sikringen din er en 32A230V 3fas, er jo dette uansett begrensningen. MEN om bilen (noe jeg ikke vet) er mer happy med 400V vil det jo være mye bedre sånn sett. Da lader du jo på 3 faser og ikke bare 1 som med 32/1fas kabelen.

Det er ikke KVA tallet jeg leste på.

Jeg ser det står under primary(regner med at dette betyr inngangen? ) 230V og 12,6A

230v*12,6A*1,73 = 5013W

Mulig jeg er på jordet men, trodde dette skulle stemme.

Hva er forøvrig forskjellen på KVA og kW ? Er ikke dette i praksis det samme?

Det er som nevnt en 5KVA transformator ut fra merkeskiltet. Regnestykket ditt er riktig. Forskjellen mellom kVA og kW er ikke stor. Da må man ta hensyn til virkningsgraden (cos phi). Den vil antagelig være høy på en lader slik som i Tesla. I området 0,9 - 0,95 om jeg skulle tippe, har ikke målt. Hadde man derimot kjørt en elektromotor på lav belatsning på trafoen ville virkningsgraden (cos phi) vært adskillig lavere, i området 0,4-0,8. Håper dette ga noe klarhet?
Tore Gran
Tesla Model S P85, Perlemor Hvit, soltak, stereo. Står nå endelig i garasjen og varmer sikringsskapet..

jkirkebo

Denne trafoen gir maks 7.2A ut på 400V-siden. Dvs. at biln må stilles inn på 7A. 7x230x3=4.8kW maks.

Den egner seg altså ok for en som har 16A trefase til garasjen og vil ha litt mer guffe. 1x32A gir derimot vesentlig mer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA