Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: fikse orginal EVSE

Startet av erikf, onsdag 10. juli 2013, klokken 18:03

« forrige - neste »

erikf

Vurderer de forskjellige tilbyderne av veihjelp.
Noen som er å anbefale fremfor andre med tanke på at man har elbil?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

elektrolux

Har du ikke veihjelp på forsikringen?

Dessuten hvor stor er tjangsen for å få bruk for veihjelp på en så ny og driftsikker bil som stort sett kun beveger seg rundt nær ditt nærområdet. Kanskje pengene veihjelpen koster kanskje kunne vært brukt bedre på en vin til reddningsmannen dersom behovet for veihjelp mot alle ods likevel skulle dukke opp?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bkv

Jeg så en i-miev som måtte hentes av redningsvogn fra Kjellstad.

i-Miev 2012. Volvo S80 2,9 1998

Mitsubishi i-Miev 2012.

timingbeltkiller

#3
Sitat fra: elektrolux på fredag 26. juli 2013, klokken 16:55
Har du ikke veihjelp på forsikringen?
Forutsetter vel kasko?
Med ørten inndelinger i forsikringsklasser og bonus/malus-systemet betaler du over tid dine egne skader
+ forsikringselskapets driftskostnader og -fortjeneste.
Og har du ingen skader, betaler du for andres skader.

Såsant du har økonomi til å tåle en totalskade, tjener du derfor stort på å sløyfe kasko.
Og det har vel de fleste straks bruktbilprisen  kryper ned mot 100K.
Sjøl tar jeg bare kasko det første året med forsikring til ren reklamepris
bilselger tilbyr i ekteskap med et eller flere forsikringsselskap.

Sitat
Dessuten hvor stor er tjangsen for å få bruk for veihjelp på en så ny og driftsikker bil som stort sett kun beveger seg rundt nær ditt nærområdet. Kanskje pengene veihjelpen koster kanskje kunne vært brukt bedre på en vin til reddningsmannen dersom behovet for veihjelp mot alle ods likevel skulle dukke opp?
Har ikke hatt bruk for veihjelp på mange skuddår.
Kan heller ikke huske sist jeg punkterte inntil juni i år.
Da punkterte jeg. Og påny nå i juli. Dekk ca 60%.

Trodde først dette var en ren statistisk tilfeldighet.
Men så leste jeg en artikkel om at punktering er årsak nr 2 til veihjelp.
Og at punkteringer øker i antall.
Antakelig pga de nye dekktypene.

Første punktering brukte jeg bilmerkets veihjelp.
Andre punktering merket jeg når jeg skulle hente bilen i garasjen.
Den hadde et flatt bakhjul.

Første problem var hjulmutrene.
De satt så fast at forlengelsesstang måtte til
.
Neste problem var å plassere jekken.
I følge instruksjonsboken viktig med rett plassering fordi .........
Men ingen tekst eller tegning som viste hvor rett plasering er.
Og framgikk ikke automatisk av å studere bilens underside.

Måtte ta et valg etter beste skjønn.
Og det gikk heldigvis greitt.

For framtida kommer jeg til å avstå fra grisejobben med hjulskifte
og bruke bilmerkets gratis veihjelpsordning.
Slik ordning har de fleste bilmerkene:
- Noen i 5 år fra kjøpet
- Andre i 10 år
- Og VW i hele bilens levetid
- Tesla likeså???
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

erikf

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 26. juli 2013, klokken 18:23
Sitat fra: elektrolux på fredag 26. juli 2013, klokken 16:55
Har du ikke veihjelp på forsikringen?
Forutsetter vel kasko?
Med ørten inndelinger i forsikringsklasser og bonus/malus-systemet betaler du over tid dine egne skader
+ forsikringselskapets driftskostnader og -fortjeneste.
Og har du ingen skader, betaler du for andres skader.
Jo, sjekket opp og fant ut at det er en ordning inkludert i forsikringen. Har forsikring i samme system som jeg tok opp billån, tror faktisk ikke de hadde godtatt å droppe kasko på ny bil. Forstår at dette er vanlig praksis? Skulle selvsagt alltidt klart å få en uten via andre selvsagt.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

timingbeltkiller

Sitat fra: erikf på fredag 26. juli 2013, klokken 22:22
Har forsikring i samme system som jeg tok opp billån, tror faktisk ikke de hadde godtatt å droppe kasko på ny bil. Forstår at dette er vanlig praksis?
Ansvarsforsikringen er obligatorisk = lovbestemt.
Kasko er helt frivillig.
Men du får ikke lån til bilkjøp uten kasko. Det har du forstått riktig.
Og MÅ du lånefinansiere, har du heller ikke råd til å sløyfe kasko.

Ved all forsikring inklusive kasko lønner det seg i lengden  å være egenforsikrer dersom/når totaltap greitt dekkes av egen økonomi.
Dette varierer selvsagt fra person til person.
Noen blar bare opp det nødvendige lommerusket og kjøper ny bil dersom de totalkræsjer på hjemveien med ny bil.
Andre har problemer dersom bil med gjenværende bruktbilpris NOK 100K eller sågar 50 må skrotes. 
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA