Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

4/5-seter Berlingo/Kangoo elbil ønskes kjøpt

Startet av bosonic, onsdag 07. februar 2007, klokken 13:37

« forrige - neste »

HHF

Mener det satt noen Continental-hjul på min Think nå som jeg byttet til vinterhjul. De var fra 2001 og må nok byttes snart selvom bilen nesten ikke har gått noenting. Gummien blir jo dårlig. Disse hjulene mener jeg var av en type som det stod "EN" på. Det stod ihvertfall at det skulle "Save fuel" osv på det, så det var åpenbart et dekk konstruert for lav rullemotstand og sikkert noe som ble levert standard på Think i sin tid.

Hva leveres alle "Blue motion" og "blue ditt og datt"-fossilbilene med nå om dagen da? Vil jo tro produsentene av disse bilene har gått langt i å presse dekkleverandørene til å lage noe som hjelper dem ned i forbrukstallene de ønsker seg ... ? Da er vel volumet også såpass at de vil lage noe på bestilling. Spørsmålet er om det også er laget i de små dimensjonene vi er ute etter (men Polo er vel f.eks ikke så store i dim...?).
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Elias

Webastoen har sluttet å virke. Den sitter i en 2000 Saxo, 18000 km. Den starter som den skal, "girer seg opp", går helt normalt og fint i ca 2 minutter for så å kutte ut. Hører når flammen slukner. Vannet blir bare lunkent i beholderen. Deretter starter nedkjølings/rentbrenningsfasen som går ca halvannet minutt, Web. slås av og kommer ikke igang igjen.

Webastoen har ikke vært i bruk når bilen har blitt ladet. Derimot har den noen ganger blitt slått på 5-10 min. før kjøring (tenning på).

Det har blitt antydet at det muligens kan være en transistor som er gåen, BTS141. Jeg har sett over Hella kortet på toppen av Webastoen, og alt ser bra ut. Kan det være andre årsaker? Tett rør/dyse? For mye sot i brennkammeret? Forslag mottas med takk  :)

elektrolux

Det er helt sikkert for mye sot i forbrenningskammeret.

Ditto demonteres fra toppen ved først å ta ut en 2 mm lufterør til elektronikken, så løsne 4 skruer på lokket til forbrenningskammeret som er midt i brenneren, dra ut tenner og flammevakt og deretter løsne en umbrakoskrue som holder alt i "spenn"

Ofte er tilførselsrøret for drivstoff tett, og må blåses rent med trykkluft.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elias

Takk, elektrolux! Skal gjøre et forsøk i helgen.

Elias

Nå er jobben gjort og Webastoen fungerer perfekt igjen! ;D Det tok 2-3 timer, men det var det absolutt verdt. Årsaken var for mye sot i forbrenningskammeret. Takk igjen til elektrolux!

elektrolux

Så bra.

Neste gang greier du det på 1/2 time. Når dette først har begynt, må en nemlig gjerne gjøre jobben igjen etter en stund.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elias

Det varte ikke lenge...nå har Webastoen problemer igjen. Den starter, går noen få minutter og stopper igjen. Leste på et annet forum at noen renset forbrenningskammeret ved å legge det i et bad bestående av en blanding av kaustisk soda og vann. Noen synspunkter på det? Da jeg demonterte Webastoen, renset jeg den bare ved å skrape forsiktig vekk sot og tørke rent med ei fille.

Ellers er jo forslaget om å bytte transistoren BTS141 på kretskortet interessant. Noen som har erfaringer?

Think

Vil har offeret bensin i tanken litt oppmerksomhet. Har du prøvd kondensfjerne. Neste gang du filler bensin ta 2 flasker kondensfjerne  kan blir mye kondesvann i tanken. Vann brenner ikke så got som bensin.... Hvis det ikke hjelpe da  må du nok demontere og rense tanken invendig.
5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

Elias

Ja, jeg har forsøkt med kondensfjerner, men bare ei halv flaske.. Syns jeg tok i jeg..hehe  :D

Silkefot

Ja, jeg har erfaring. Webasto'en vår hostet en stund ved at den var vanskelig å starte for så å gi fullstendig opp. Enviro renset hele systemet fra bensintank og inn til webasto'en og nå går den som en klokke igjen. Virker som om det rett og slett var skit i systemet  :-\
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

Elias

Jeg satt inn et annet Hella-kort som jeg vet virker, og da gikk Webastoen som den skulle. Kortet som satt der fra før er det tydeligvis en feil på og blir sendt til reparasjon.

eivisa

HAR SAMME PROBLEM. PRØVDE MED LÅNT KORT.ALT FUUNGERTE FINT. HVOR LEVERTE DU INN KORTET TIL REP. FIKK DU EN PRIS PÅ DET? VI FÅR JO IKKE KJØPE BARE KORTET!KJØRER EN SAXO 2001MOD. HAR RULLET 102000KM UTEN PROBLEMER. ORG.BATTERIER FORTSATT.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

ilmarw

Bruk av Caps Lock i fora blir ansett som lite høflig: http://en.wikipedia.org/wiki/Caps_lock

Dette til informasjon, er ikke ment som kritikk.

ilmar
Polestar i bestilling

elektrolux

Husk å prøve en reset, før bytte av kort. Ofte har kortet bare slått seg selv av i en slags selvbeskyttelsesmodus.

"reparerte" selv 2 kort jeg trodde var defekte på denne måten. Det er snakk om å starte varmeapperatet, og mens det står på skal en av pluggene kobles fra. Hvis ikke andre viser til den aktuelle tråden, eller kan si den rette prosedyren skal jeg se etter i Webasto manualen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

eivisa

 ::)Har prøvd alt. den er resatt flere ganger uten at det hjalp.Resatte den sist høst, og da virket den i 3-4 mnd. før den gav seg helt.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA