Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

4/5-seter Berlingo/Kangoo elbil ønskes kjøpt

Startet av bosonic, onsdag 07. februar 2007, klokken 13:37

« forrige - neste »

bosonic

Hva er rett betjening av varmeapparatet? Må bilen stå med tenningen på slik at batterispenningen på 12 Volts batteriet ikke er for lav for varmeapparatet?
Jeg kan ikke finne noen anbefaling om dette i instruksjonsboken.

Grunnen til disse spørsmål er at varmeapparatet ville ikke starte en dag i forrige uke. Vestlandsvinter med sludd, regn og frost om hverandre er det ganske håpløst uten et varmeapparat som virker i bilen.
Jeg sjekket sikringer og spenning inn på varmeren, men alt virket ok.(tanken er full)
Sjekket også at startfunksjonen virket helt ut på pluggen. Demonterte dekslene til elektronikken, men kunne ikke se noe spesielt (her er forøvrig lite å gjøre uten skjema)!

Ny test, først med tenningen av, varmeren ville fortsatt ikke starte, men med tenningen på startet den opp igjen!
Nå får vi bare håpe at dette varer til kompisen kommer hjem og skal overta bilen sin!
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

roarpett

I fjor vinter hadde jeg problemer med at varmeapparatet mitt var ustabilt. Det begynte med at det ikke ville starte en morgen jeg skulle på jobb. Etter å ha skrudd varmen av og på et par ganger med regulator-spaken inne i bilen kom det i gang igjen.

Etter hvert skjedde dette oftere og oftere, og til slutt ville ikke apparatet virke i det hele tatt. Jeg leste her på forumet (eller det gamle forumet, rettere sagt) at man kunne få igang apparatet igjen ved å koble av strømkabelen til webastoen og koble den på igjen for å gi det en "kickstart", og dette fungerte også av og til. Det hele kulminerte en morgen med rundt null grader i lufta, og yr som frøs på ruta og jeg var uten varmeapparat. Måtte stoppe og gjøre vendereis på vei til jobben, og klarte å manøvrere meg hjem ved å kjøre med konstant vindusvisker på fullt og spyling med vindusspylervæske for å holde vinduet noenlunde "gjennomsiktig".

Jeg tok med bilen til Enviro, og de byttet et defekt kretskort (tror jeg det var).

De sa også at jeg burde alltid ha varmeapparatet av (varmeregulator-spaken helt til venstre) når jeg vrir om nøkkelen i tenninga. På den måten sparer man sannsynligvis elektronikken for elektriske "sjokk" når tenninga skrus av og på. (dette høres jo rimelig ut, men det vil vel sannsynligvis si at metoden med å koble av og på strømkabelen må være ganske skadelig for webastoen?)

Siden da har jeg levd etter denne regelen, og forsøker å huske på å skru varmeapparatet av før jeg slår av tenninga, og skru det på igjen først etter at tenninga er skrudd skikkelig på igjen.

Nå har dette fungert helt flott i omtrent ett år. Helt til for et par dager siden!  Da startet plutselig ikke varmeapparatet mitt igjen. Jeg skrudde av hele bilen (både varmeapparat og tenninga) og ventet noen sekunder før jeg skrudde på igjen. Heldigvis kom varmen igang igjen da, men jeg liker det dårlig... Kan være et tegn på at det begynner å fuske igjen. (krysser fingre og tær for at det var et enganstilfelle)

Jeg tror nok kanskje de varmeapparatene som sitter i bilene våre ikke er av noen superkvalitet, eller at de kanskje er tenkt å skulle brukes av og til, ikke hver eneste dag i minus 10.

Det var en eller annen her som hadde byttet ut hele varmeapparatet i sin PSA-bil, var det ikke? Kanskje det kan være noe å se på?

Roar P
Bil: Peugeot 106 - Tur/retur Lørenskog - Billingstad nesten daglig

elektrolux

Sitat fra: bosonic på tirsdag 06. februar 2007, klokken 22:59


Ny test, først med tenningen av, varmeren ville fortsatt ikke starte, men med tenningen på startet den opp igjen!
Nå får vi bare håpe at dette varer til kompisen kommer hjem og skal overta bilen sin!


Har du sjekket tilstanden på 12V servicebatteriet? Bare spør da jeg sjekket dette på Elektroluxen og fant at det kun hadde 5A restkapasitet målt etter gjeldende normer; 25A utlading ned til 10,5V.

På en annen bil var restkapasiteten 0 Ahr, og da er der rett og slett ikke strøm til å drive Webastoen, som tross alt trekker ca. 6A.

Tilbake til Elektroluxen: Her ble både biltema sine batterier og Euroglobe sine batterier vurdert. Etter testing kom Biltema sitt 44 Ahr standard batteri best ut med 61% restkapasitet i forhold til oppgitt totalkapasitet. Dette var tett fulgt av Euroglobe sine standard og vedlikeholdsfrie batterier på ca. 59 %. Skuffelsen var stor over Biltema sitt vedlikeholdsfrie som kun klarte 27% restkapasitet i forhold til totalkapasiteten. Valget falt dermed på et standard Biltema batteri grunnet lavere pris og best i test. ;)

P.S. En kolega er etterhvert blitt rene eksperten på Webasto etter at han fikk mitt originale mot en splitter ny fjernstyrt diesel varmer + mellomlegg selvfølgelig.
Han har i etterkant slitt med tett dyse som har måttet blåses ren en del ganger. Egentlig er det ikke en dyse i det hele tatt, bare et rør inn i forbrenningskammeret. Det må demonteres på rett måte for å hindre skader, så finn ut av dette før du forsøker selv. Prøv også med litt kondensfjerner, i tilfelle det er kondens som er problemet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

HHF

Bruker selv webastoen til å varme opp bilen før jeg skal kjøre nå om vintere. Kobler ut ladekabelen og vrir om nøkkelen slik at apparatet starter (har hørt eller lest at ladekabelen bør være ute). Vet jo ikke om dette da er skadelig på noe vis, men kan ikke skjønne hvorfor det skulle være det. Dette med at apparatet må være avslått når tenningen kjøres på eller av, skjønner jeg egentlig ikke heller, men så har jeg også hatt et ødelagt kretskort som måtte byttes til en altfor stor penge (men som blir blåbær nå som jeg nettopp måtte bytte hele motoren til bilen)  :o

Jeg velger å kjøre videre som før og tro at kretskortet ville gått uansett. Skjønte ikke noe annet på Enviro ihvertfall.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Griffel

Sitat fra: HHF på tirsdag 13. februar 2007, klokken 22:19
(har hørt eller lest at ladekabelen bør være ute). Vet jo ikke om dette da er skadelig på noe vis, men kan ikke skjønne hvorfor det skulle være det.
Jeg har ladet samtidig med varmeapparat, og fått feillampe for elektronikkfeil. Lampa slukket etter kort tids kjøring, så jeg antok at det var et varmeproblem rundt kjølig av batterier når lading og varme går samtidig og bilen står stille.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#5
Varmekretsen for kupevarmen, og kjølekretsen for motorstyring og batteri er totalt avskilte systemer.

Dermed burde ikke paralellkjøring være et problem. Sa Enviro hva som er grunnen til alle disse forhåndsreglene angående Webastoen?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pilt

Sitat fra: elektrolux
Sa Envciro hva som er grunnen til alle disse forhåndsreglene angående Webastoen?

Elbil (m/varme) er visst ikke noe for folk med dårlig hukommelse, er i ammetåka eller av andre grunner har nedsatt hjerneaktivitet. Snart må man sette opp en huskeliste i bilen om hva man må gjøre før og etter man skrur på/av tenninga og i hvilken rekkefølge.
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

HHF

Jeg husker ikke om jeg fikk høre det fra Enviro eller om jeg leste det her i det gamle forumet. Husker ihvertfall at jeg registrerte at advarselen gikk på noe jeg fortsatt gjør - nemlig la webastoen varme opp bilen før start om morgenen.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

El rayo

Sitat fra: pilt på onsdag 14. februar 2007, klokken 11:49
Snart må man sette opp en huskeliste i bilen om hva man må gjøre før og etter man skrur på/av tenninga og i hvilken rekkefølge.
Jeg skrev slike sjekklister, som det heter i fly-kretser, rett etter at jeg kjøpte Th!nk. De brukes slavisk hver gang jeg starter og parkerer. Fikk ofte feilmelding ved oppstart i begynnelsen, men etter at jeg begynte å gjøre ting i den rekkefølgen som elektronikken aksepterer har det gått knirkefritt.

Jeg mener å huske at Webasto'en trekker 30 ampere mens den gløder (ca 10 sekunder) i starten. Derfor er det en fordel å sette på tenninga først slik at lading av servicebatteriet er i gang når Webasto'en startes. Hvis servicebatteriet ikke er helt topp kan glødingen bli så svak at Webasto'en ikke tenner på første forsøk.

Kondensfjerner er et godt råd. Jeg har sett tilfelle av 2 dl vann i tanken, skulle neste tro bilen hadde stått ute i regnvær med åpent tanklokk. Når vannet fryser hjelper det lite med 7 liter bensin oppå. Vann er tyngre enn bensin og legger seg i bunnen av tanken der utløpet er.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

EL CAR LØS

Sitat fra: El rayo på torsdag 01. mars 2007, klokken 01:41
Sitat fra: pilt på onsdag 14. februar 2007, klokken 11:49
Jeg mener å huske at Webasto'en trekker 30 ampere mens den gløder (ca 10 sekunder) i starten.

El rayo du er inn på noe, nesten helt korrekt, "Transistoren/Power Switch - BTS141" som siter på kontroll kortet tåler maks 25A og en nominell på 12A, og når den blir ofte utsatt for slike "spennings" økning fks. når vi koble inn ladning mens webasto går osv., da vil inngangs spenning til Hella kontoll kortet, gjennom BTS141 og den gir seg etterhvert.
Det er godt prosedyre å gjøre som du skriver her.

Når dette er sagt, så har jeg skrevet om dette før i det gamle forum tror jeg, her kommer fra en annen link:

"Sitat fra: HHF på Torsdag 08. Mars 2007, klokken 13:16"
Har imidlertid vært litt fortvilet over både batteriskift, webastokrøll og motorbytte, så jeg tenkte at det var minst like mye tull med disse bilene, men når det er sagt, så har jeg vel snart byttet alt som kan gå galt ...

Jeg forstår meget godt fortvilelse din og hos mange andre, men dette for det meste skyldes at enkelte "useriøse" verksteder ikke gjør jobben sin eller rett og slett "lurer" kundene sine.

La oss se på Webasto"krøllen":
De mest kjent feil med webasto er at den slutte å varmer opp, selv om man høre at den starter osv.
*Dette skyldes, når vi setter bilen på lading mens webasto går, da får kontrollen en spennings økning ved oppsart av ladning, dette høre man ved at webasto lager en "Vooosjs" lyd, noe som etterhvert slitter på transistoren og den gis seg.

Verkstedet sier da at kontroll krektskort må byttes og dette koster ofte 2/3 tusen kr.
Men de sier ikke at den blir reparert senere og solgt om igjen   og kansje tom uten "MOMS"

Alt som trengs til å reparere kontroll kortet er som "ofte" en liten "Transistor/Power Switch" - BTS141, som ikke koster mer enn ca. 101 kr hos Farnell in One:
http://no.farnell.com/jsp/endecaSearch/partDetail.jsp?SKU=743460&N=0
Jobben kan utføres i løpet av noe minutter med loding og montasje tilbake på webasto. 

Dette gjelder for både Webasto kontroller, batteri ladere, konvertere, etc...

Bildet av kontrolleren:

elektrolux

#10
I love this Forum. ;D

Takk for glimrende beskrivelse.

Har en lader til en Partner som trenger reperasjon. Kanskje det er noe så enkelt som dette.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

EL CAR LØS

Hei Elektrolux,

Da jeg skrev før: " Dette gjelder for både Webasto kontroller, batteri ladere, konvertere, etc..."
Mente jeg at det er mulig å reparere selv Webasto /Hella kortet, konvertere, PS og at verkstedene gjør slik, dog ikke bare den "transistoren BTS141", på bildet nede ifg bilder viser en:

IXIS Semiconductor/Diode:
http://no.farnell.com/jsp/search2/browse.jsp?N=500031+401&Ntk=gensearch_001&Ntt=IXYS&Ntx=&_requestid=456239

Da kan man finer fram alle ødelagte deler og bytter dem, evt. hvis du har flere enheter demontere de gode delene og assy igjen på den andre, da vil du få en ny enhet klar,mens du kan senere konsentrere i å få nye konponenter til den andre ødelagt delen etc....

Tror meg, det er blitt gjort mange ganger med gode resultater.

Bildet viser en elbil konvertere som har brent diode.

Rav4_EV

Ofte er også "precharge" motstanden i laderen brent. 100 Ohm, 5 watt i den første delen av laderen som er en "Power Factor Corrector". Defekte mosfet av typen IXFH26n50 byttes ut med STW45NM50 som også er "hakket vassere" (45A i stedet for 26A). Disse sitter også i DC/DC omformeren. Har byttet disse mange ganger. Som Carlos er inne på kan det meste repareres. (Så lenge ikke printkortet er så svidd at det ikke kan repareres).


mvh

Arne Magnus
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

EL CAR LØS

Godt å høre at noen andre har vært aktiv i reparasjon av ladere og konvertere, når det gjelder oppgradering av mosfeten så er det smart, og med en pris under 100 kr stk. er det en sikker vinner  ;)

Lykke til på prosjetene Arne Magnus.

PSA106_2001

Hei, våres webasto har sluttet å virke. Selv om terningen står på høyeste, blåser det ut bare kald luft. Tanken er full. Hvordan feilsøker man webasto? Jeg har allerede bestilt BTS141, men klarer ikke å finne kretskortet.  :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA