Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Liten elbilferie med ny Think

Startet av elgen, onsdag 10. juli 2013, klokken 16:50

« forrige - neste »

elgen


Kjære alle Leafere.

Vi planlegger denne fine turen:

Lørdag 29. juni - ferge fra Tigerstaden til Frederikshavn med DFDS
Søndag 30. juni - kjøre fra Frederikshavn til Horsens – to netter på hotell der
Tirsdag 2. juli – Kjøre fra Frederikshavn til Sylt – en natt der
Onsdag 3. juli – Ta tog-med-el-bil fra Sylt til Niebüll – en natt i Flensburg for å besøke en fossilbilvenn der
Torsdag 4. juli – Kjøre til København hvor vi skal stresse ned på Arne J-hotellet og parkere bilen et par dager, samt ta en avstikker til Sverige og besøke noen venner i Helsingør.
Søndag 7. juli – Kjøre fra København til Sjællands odde hvor vi tar fergen over til Samsø, samme dag videre til Ebeltoft. To netter i Ebeltoft hvor målet er å finne en dyrepark hvor man kan kjøre med elbil i en dyrepark med ville dyr i fangenskap.  Her vil vi hooke up med Leafselger Oskar og hans familie.
Tirsdag 9. juli – en natt på Jylland
Onsdag 10. juli – Kjøre opp Jylland og ta fergen fra Hirtshals til Larvik, så kjøre til Oslo ved hjelp av hurtiglader

Vi er utstyrt med Clever app og ladekort (kommer snart frem i posten, insha Allah) som dekker hele turen vår, unntatt Samsø, hvor vi ikke trenger strøm.

Kom gjerne med tips til turen, så blir denne tråden oppdatert fortløpende. Med på bildet er min kone og Leaf-selger Oskar Libæk som kan nås på 97790344.
Bor i Oslo, like ved ladestasjonen i Hansteens gate, Vika.

Balrog

Bil i dyrepark: Løveparken (ikke langt unna Legoland) er faktisk verdt et besøk.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

BE

Ha! Jeg skal ha 2 overnattinger i Horsens på samme dato med familien. Dessverre lar det seg ikke gjøre å kjøre Leafen slik vår ferie er lagt opp, så det blir med en den lille fossilhybriden. Jeg får følge med om jeg ser den sølvfargede Leafen med EL-skilter, som forøvrig er identisk med vår :)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

elgen

Sitat fra: BE på tirsdag 25. juni 2013, klokken 14:37
Ha! Jeg skal ha 2 overnattinger i Horsens på samme dato med familien. Dessverre lar det seg ikke gjøre å kjøre Leafen slik vår ferie er lagt opp, så det blir med en den lille fossilhybriden. Jeg får følge med om jeg ser den sølvfargede Leafen med EL-skilter, som forøvrig er identisk med vår :)

Så utrolig morsomt! Skal dere også bo på www.hotelopushorsens.dk 
Bor i Oslo, like ved ladestasjonen i Hansteens gate, Vika.

elgen

Sitat fra: Balrog på tirsdag 25. juni 2013, klokken 14:21
Bil i dyrepark: Løveparken (ikke langt unna Legoland) er faktisk verdt et besøk.

Supert tips, fant denne http://www.givskudzoo.dk/Besøksinformasjon-.2107.aspx på nett.

Jeg fyrte avgården en epost til parken for å spørre om det går greit å kjøre elbil mellom dyrene. To be continued.
Bor i Oslo, like ved ladestasjonen i Hansteens gate, Vika.

sven erik

men jukse med bilen på toget da  ikke bra en må kjøre
en å  dett er en liten tur bare

elgen

Sitat fra: sven erik på tirsdag 25. juni 2013, klokken 15:23
men jukse med bilen på toget da  ikke bra en må kjøre
en å  dett er en liten tur bare

Jeg føler ikke det er juks, da vi da kommer lenger syd. Det er mest for å få bilde av elbilen, sånn som dette:

http://wiki.openstreetmap.org/w/images/6/61/Shuttletrain.jpg
Bor i Oslo, like ved ladestasjonen i Hansteens gate, Vika.

BE

Sitat fra: elgen på tirsdag 25. juni 2013, klokken 14:47


Så utrolig morsomt! Skal dere også bo på www.hotelopushorsens.dk

Nei, dessverre, vi skal bo på Jørgensens hotell eller noe i den dur. På langt nær så kjekt som det dere skal bo på ser det ut til :-)

Dersom du ser en hvit Auris med en stygg takboks som hilser, så er det meg. Vi skal innom Løveparken på mandag, ingen grunn til at du ikke skal kunne kjøre elbil gjennom den. Det er større sjanse for at en fossilbilene får motorstopp. De har traktorer med tjukkaser montert i front til å skue vekk biler med motorstopp, ganske grei løsning med løver rundt bilene...
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

elgen

Cleverkortet ble bestilt fredag og ankom i dag, tirsdag :-)
Bor i Oslo, like ved ladestasjonen i Hansteens gate, Vika.

Tina

Dette høres gøy ut  :) Husk å stoppe for italiensk iskrem i kiosken i løveparken da ;) Sitron isen er faaaarlig god  :P god tur  :D
Lykkelig eier av en sølvgrå Nissan Leaf, 2013 mod :)

Mhagen3


elgen

Sitat fra: Tina på tirsdag 25. juni 2013, klokken 23:26
Dette høres gøy ut  :) Husk å stoppe for italiensk iskrem i kiosken i løveparken da ;) Sitron isen er faaaarlig god  :P god tur  :D

Den isen skal vi teste! Dette kan bli gøy.
Bor i Oslo, like ved ladestasjonen i Hansteens gate, Vika.

elgen

#12
Da har vi gjort litt erfaringer på veien.

Vi er tre stk, Min kone, vår sønn (5) og meg selv. Vi har pakket som en vanlig biltur til Danmark på 10 dager. Vi fikk ikke plass til alt i bagasjerommet.

Vi har kjørt følgende rute så langt. Oslo-Fredrikshavn med Stena Line (går 1930 fra Tigerstaden og er inne 0745 neste morgen). Så har vi kjørt Frederikshavn-Aalborg-Aarhus-Horsens i går, og med unntak av at laderen i Aalborg var svært vanskelig å få løs fra bilen, så har alle hurtigladerne levert bra. I dag har vi kjørt fra Horsens til Givskud Zoo hvor vi ble første elbil til å kjøre inne blant løvene. Deretter dro vi til Vejle, og videre for å se på HC Andersens hus i Odense. Etter litt shopping og tusling i Odense, dro vi på http://www.sortebrokro.dk og spiste middag. Der hadde de eget øl fra Danmarks beste mikrobryggeri som sjøføren fikk smake en slurk eller to, mens kona tok resten. Maten anbefales for alle elbilturister, og det var stas å parkere på utsiden ved siden av alle danskene som hadde brent av masse penger på fossibil i høyere prisklasse. Da vi kjørte ut fra kroa hadde vi ca. 90% på batteriet, og skulle kjøre dette strekket: http://goo.gl/maps/DKFNo
Junior på fem var blid som en sol, og vi håpte at motet skulle holde hele veien hjem, så vi la oss i 100 ut fra Odense, og fikk haik med en stor lastebil i dragsuget. Etter 60 km ble vi litt bekymret for rekkevidden, så da la vi oss først i 60 og så i 70, og en mil fra Horsens kjørte vi opp i 130, som var fartsgrensen der. En erfaring er at batteriet virker seigere på siste "50 km" i displayet, så det skal litt til for å gå tom på pent asfalterte veier uten regn og vind, som det var i kveld. Vel hjemme, etter at vi hadde fyrt med varme med AC og skrudde av ECO, hadde vi 11 km igjen. Lesson learned, man kan fint kjøre 100 km i 100. Et par av bakkene på strekket var seige, men vesentlig slakere enn feks den onde Lierbakken. Hotellet vårt i Horsens, har to ladeuttak for egen lader og heter http://hotelopushorsens.dk (man parkerer i kjelleren på handicap/el-bilplassene.


Komforten med å kjøre elbil er stor, det er lavt støynivå hele tiden og cruisekontrollen er flittig brukt. Underholdningssystemet fungerer bra, og spiller musikk med både iPhone og iPad. Radiostasjonslisten over lokale radiostasjoner fungerer meget bra, men det tar en til to minutter å oppdatere listen. Og Clevers ladere har fungert utmerket (med unntak av feilen i Aalborg, nevnt over) og er intuitive i menyen. Det er også lagt inn en fin funksjon som gjør at laderen er låst på "meg" mens man lader, så ikke noen kan nappe den ut hvis man feks handler. Apropos handling, Clevers ladere har så langt vært plassert rett ved Bilka eller andre kjøpesentre, som man bruker til å slå ihjel tid mens energien strømmer på, søndager inkludert.

GPS har ikke vi brukt noe særlig i Oslo, og den er litt treg på å oppdatere seg fra tid til annen, så ikke alltid man får planlagt avkjøringer i tide (noen som vet om man kan kjøre softwareoppdatering på den selv?).

Det eneste som er trist, er at vi etter to dager i Danmark, ikke har sett en eneste elbil på veiene.

I morgen går ferden sydvest, og neste stopp er Sylt i Tyskland.

Bor i Oslo, like ved ladestasjonen i Hansteens gate, Vika.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA