Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: VIN nummer

Startet av Mc_Herreington, onsdag 10. juli 2013, klokken 10:49

« forrige - neste »

Kagex

Nå var tallet 100 kun et eksempel.....

Sent from my GT-I9505 using Xparent Cyan Tapatalk 2
P29687

NordicMaster

Personlig så synes jeg det er rart at leveransene er så skjevt fordelt som man velger å anta. Dette må nemlig bety at produksjonen også er skjevt fordelt. Altså at produsert antall går opp og ned fra uke til uke.

Jeg kan forstå at leveransen er skjevt fordelt (altså at noen markeder blir prioritert/nedprioritert i perioder) med bakgrunn i at Tesla tjener mer/mindre ved å levere ut (og dermed selge) i noen markeder.

krister461

Produksjonen er nok jevn, men Tesla prioriterer nok marked etter leveransetid. F.eks. er det "dumt" å produsere en norsk bil i november da den ikke vil bli levert før januar, dvs. neste kvartal. Produseres en amerikansk bil i november så blir den levert ut i samme kvartal.

NordicMaster

Sitat fra: krister461 på tirsdag 21. januar 2014, klokken 14:53
Produksjonen er nok jevn, men Tesla prioriterer nok marked etter leveransetid. F.eks. er det "dumt" å produsere en norsk bil i november da den ikke vil bli levert før januar, dvs. neste kvartal. Produseres en amerikansk bil i november så blir den levert ut i samme kvartal.

Nå slår økonomen i meg inn :-) Jeg vil tro at Tesla tar utgiftene (altså produksjonskostnaden) samtidig som de tar inntekten (når de leverer). Dermed er ikke inntektene et resultat av når bilen produseres og leveres, men kun når den leveres. Om Tesla skal få best mulig resultat et aktuelt kvartal så er målet å levere mest mulig i det markedet der fortjeneste pr bil er størst.

Det som skal sies er at jeg ikke vet nok om hvordan Tesla tenker og fører sine kostnader/inntekter. Dermed blir jo egentlig alt spekulasjoner.

Det kan uansett virke som om leveransene er skjevt fordelt her i Norge.

krister461

Sitat fra: NordicMaster på tirsdag 21. januar 2014, klokken 15:22
Nå slår økonomen i meg inn :-) Jeg vil tro at Tesla tar utgiftene (altså produksjonskostnaden) samtidig som de tar inntekten (når de leverer). Dermed er ikke inntektene et resultat av når bilen produseres og leveres, men kun når den leveres. Om Tesla skal få best mulig resultat et aktuelt kvartal så er målet å levere mest mulig i det markedet der fortjeneste pr bil er størst.
Joda, men om det er ikke er store forskjeller på fortjeneste pr bil så handler det bare om å levere flest mulig.

I tillegg til størst fortjeneste ligger det også viktig symbolikk i antall biler levert. Antall Model S Tesla leverte i 2013 vil alltid bli stående som et tall på hvordan Tesla slo igjennom sitt første år med bilen. Derfor hadde de selvsagt et ønske om å få et høyest mulig tall i 2013 og derfor nedprioritere norske biler som de uansett ikke ville rekke å levere før i 2014. Synd for oss som håpte på januar-levering, men forståelig.

Frodebo

Sitat fra: Øggen på tirsdag 21. januar 2014, klokken 10:03
Hvor mange her får bil levert i trondheim FØR 14 Februar???

Jeg var innom på Lade i dag, og ser at de har nokså full kalender mht levering i uke 10. - 14. februar, bl.a. min. Disse bilene ankommer Drammen 31.1. De antydet også at noen av disse kan bli levert før helga 8. - 9. i og med at de får så mange leveringer på kort tid.
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

NordicMaster

Sitat fra: krister461 på tirsdag 21. januar 2014, klokken 15:35
I tillegg til størst fortjeneste ligger det også viktig symbolikk i antall biler levert. Antall Model S Tesla leverte i 2013 vil alltid bli stående som et tall på hvordan Tesla slo igjennom sitt første år med bilen. Derfor hadde de selvsagt et ønske om å få et høyest mulig tall i 2013 og derfor nedprioritere norske biler som de uansett ikke ville rekke å levere før i 2014. Synd for oss som håpte på januar-levering, men forståelig.

Det hadde jeg ikke tenkt på. Dette virker som en veldig god forklaring.

krister461

Ifølge regnearket er det 43 dager i snitt fra ferdig prod til levering for de som har fått bilen så langt. Men, Tesla estimerer opp mot 2 måneder på dette for de bilene som er ferdig produsert i disse dager.

Skyldes dette at det er mange biler som skal leveres samtidig eller tar de bare godt i i estimatene slik at folk skal bli positivt overrasket mon tro? Mitt tips er at det er en kombinasjon... :)

solberg87

#4268
Jeg tror det er lett blanding... men håper de kommer tidligere enn estimert.. Men sikkert ikke med min uflaks! Skulle bestilt tidligere
Signaturmedlem i TOCN + medlemsskap i Norsk Elbilforening

Lykkelig eier av Sort Tesla Model S 85 fra 10. Juni 2014

torerikd

Da er statusen min også endelig endret til "in Transit". Ble forøvrig oppringt i går, hvor de fortalte at bilen var ferdigprodusert i forrige uke og at jeg kan forvente levering i begynnelsen av mars måned.
P85+, svart, grått skinn, pano, 21" grå, tech, park, vinter, lyd, luft, lys, sikkerhet, hattehylle, dobbeltlader og barneseter. Hentet 28/2

Tai

Ingen telefon men på mytesla står det nå : "Din Model S er i transitt fra fabrikken."

GLEDER MEG!!!!! ;D :o :P :-* :) ;) :D

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

jalias

Sitat fra: Frodebo på tirsdag 21. januar 2014, klokken 15:48
Sitat fra: Øggen på tirsdag 21. januar 2014, klokken 10:03
Hvor mange her får bil levert i trondheim FØR 14 Februar???

Jeg var innom på Lade i dag, og ser at de har nokså full kalender mht levering i uke 10. - 14. februar, bl.a. min. Disse bilene ankommer Drammen 31.1. De antydet også at noen av disse kan bli levert før helga 8. - 9. i og med at de får så mange leveringer på kort tid.

Deriblant min ;D

kjelsås1978

Jippi! Nå har de begynt å lage elbil til meg i California:)

Frodebo

Sitat fra: jalias på tirsdag 21. januar 2014, klokken 22:19
Sitat fra: Frodebo på tirsdag 21. januar 2014, klokken 15:48
Sitat fra: Øggen på tirsdag 21. januar 2014, klokken 10:03
Hvor mange her får bil levert i trondheim FØR 14 Februar???

Jeg var innom på Lade i dag, og ser at de har nokså full kalender mht levering i uke 10. - 14. februar, bl.a. min. Disse bilene ankommer Drammen 31.1. De antydet også at noen av disse kan bli levert før helga 8. - 9. i og med at de får så mange leveringer på kort tid.

Deriblant min ;D

Da ses vi på Lade.
Siste dieselfylling utført? Checked
Blå stikk montert? Checked
Fossilbil solgt? Checked
Leveringstidspunkt avtalt? Checked

Mao. Jeg er klar!
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

Soloz

Og der var bilen min "in transit" Fikk telefon fra Tesla på lørdag. Levering første uka i mars.   ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA