Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: VIN nummer

Startet av Mc_Herreington, onsdag 10. juli 2013, klokken 10:49

« forrige - neste »

OleJA

Sitat fra: Thorbjorn på torsdag 01. august 2013, klokken 18:45
#3305   fikk beskje om første halvdel av November nå. Tidligere sept/okt.

Jeg føler meg slik som dette nå:

http://www.southparkstudios.com/clips/104408/butters-freezes-cartman
Dersom jeg skal spekulere så forsøker Tesla nok en gang å optimalisere kvartalstallene ved å ha færrest mulig produserte biler i pipelinen for utlevering i slutten av Q3. Endel 3000ish P nummer får derfor utsatt produksjon til starten av oktober, med utlevering 2. uka av november. Er nok delvis et resultat av at alle ledelsen nok har deler av lønna i opsjoner, og dermed har egeninteresse av å ha en høy aksjekurs.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

phobic

Heisann.

Jeg fikk "The Tesla Factory is building your Model S" på tirsdag. 8)
85 Kwh - #1303 - Fakt nr 45x - RN31329x - VIN 1452x
Betalte depositum i starten av sept i fjor. Ble trekt i mai.

Buvika (Trondheim)

christian1986

Sitat fra: Thorbjorn på torsdag 01. august 2013, klokken 19:25
Sitat fra: christian1986 på torsdag 01. august 2013, klokken 18:49

Merkelig, jeg har 2636 og ventet tre uker med å trykke finalize og fikk bekreftet for en uke siden at den ville komme i midten av oktober... Forstår ikke dette systemet...

hvor bor du christian ?
Bergen, hvordan det?

AttackOfTheMac

#573
Jeg har en teori om at hvor man bor (hvilken Tesla sjappe som er nærmest) har en del å si.
Det er begrenset hvor mange biler f.eks Oslo kan klargjøre per uke. Jeg tror derfor at de som er andre steder hopper litt frem i køen pga dette.

Basert på deg og Nuvolari stemmer dette ganske bra.

Jimpec

#574
Ikke lett å bli klok på dette systemet nei. Det har nok litt å si hvor man bor tror jeg også. Tesla ønsker nok eksponering spredt over hele landet for å booste ordreinngangen inn i 2014 så tidlig på høsten som mulig.

Ifht optimalisering ifht kvartalstall så tror jeg ikke de har annet valg nå enn å produsere så mange biler som er mulig å shippe kontinuerlig til EU. Markedet har priset inn et høyt antall leveringer av MS til Europa etter tidligere guiding i kvartalsrapporter (Q1 var det vel?). I og med at de produserer vesentlig ferre US biler enn hva de gjorde i Q2 har de ikke muligheten til å booste på hjemmebane heller (noe de vel gjorde i slutten av Q2).
I tillegg til det - så kjører Tesla strict Lean tankegang i produksjon og leveranse. Batching er ikke en god ting i den verdenen og det er muligens også noe av grunnen til at de benytter containertransport fremfor RORO skip som vil kreve et svært høyt antall biler i kø på begge sider av Atlanteren. Det er ingen tjent med.

Det ble en lang tekst.. Den bidrar vel bare til å forvirre mer enn den opplyser - men diskusjon er vel formålet med dette forumet.
Jeg tror vi vil se en mer eller mindre kontinuerlig strøm av biler til utlevering fra og med slutten av august. Dette vil fortsette noen måneder fremover. Er mitt bidrag til diskusjonen..

2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Nuvolari

#575
Sitat fra: Thorbjorn på torsdag 01. august 2013, klokken 20:41
Jeg har en teori om at hvor man bor (hvilken Tesla sjappe som er nærmest) har en del å si.
Det er begrenset hvor mange biler f.eks Oslo kan klargjøre per uke. Jeg tror derfor at de som er andre steder hopper litt frem i køen pga dette.

Basert på deg og Nuvolari stemmer dette ganske bra.

Støtter den teorien. Men det hjelper ikke meg mye. Jeg får tidenes performancebil levert på vinterhjul og så skal jeg jeg for pokker vente i 5mnd til før jeg får prøvd bilen på sommerdekk. Tortur!

De hakka dekkene kommer til å være utslitt før jul...
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Cobos

For meg virker det som de mer eller mindre følger kønummer, altså P#. Hvis du ventet lenger enn de anbefalte med å trykke finalize har du i praksis rykket bakover i køen, men mistenker at de fleste trykket finalize rimelig fort og dermed har beholdt sin originale plass. Denne plassen justeres nok noe for lokasjon for å kunne håndtere utdeling og litt for oppsett tenker jeg. Dermed grovt sett vil de fleste med XXX nummer få bilene før de med 1XXX nummer osv. Det er ihvertfall min synsing utifra det jeg leser.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

hhartes

Er det noe mønster i hvor lang tid det går fra status endres til "production complete..." til telefonen ringer?
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

eclipse

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 01. august 2013, klokken 21:39
Sitat fra: Thorbjorn på torsdag 01. august 2013, klokken 20:41
Jeg har en teori om at hvor man bor (hvilken Tesla sjappe som er nærmest) har en del å si.
Det er begrenset hvor mange biler f.eks Oslo kan klargjøre per uke. Jeg tror derfor at de som er andre steder hopper litt frem i køen pga dette.

Basert på deg og Nuvolari stemmer dette ganske bra.

Den teorien støtter jeg ikke pga at Tesla ikke vet hvor folk vil ta levering før de ringer. Selv bor jeg i Stavanger og kommer sannsynligvis til å ta levering i Bergen (hvis den åpner snart), men hadde det ikke vært for at jeg ukependler til Bergen så hadde jeg tatt turen Oslo. Dette vet Tesla selvfølgelig ingenting om før de ringer meg. Poenget er at de ikke kan vite hvor folk vil ta levering basert på bosted, men de kan gå ut ifra at folk fra Bergen, Trondheim og Oslo vil ta levering hjemme.

Alt for mye spekulasjon og synsing rundt hele emnet, +/- noen dager, hva så? :-)



Støtter den teorien. Men det hjelper ikke meg mye. Jeg får tidenes performancebil levert på vinterhjul og så skal jeg jeg for pokker vente i 5mnd til før jeg får prøvd bilen på sommerdekk. Tortur!

De hakka dekkene kommer til å være utslitt før jul...
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

RSandven

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 01. august 2013, klokken 18:38
RSandven, omtrent når betalte du ditt depositum i sin tid?

Merkelig at du ligger så langt etter. (Mailkorrespondansemessig)

Jeg betalte 13. februar. Invoicen er datert til 8. mai...
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Wenche

Sitat fra: OleJA på torsdag 01. august 2013, klokken 20:12
Sitat fra: Thorbjorn på torsdag 01. august 2013, klokken 18:45
#3305   fikk beskje om første halvdel av November nå. Tidligere sept/okt.

Jeg føler meg slik som dette nå:

http://www.southparkstudios.com/clips/104408/butters-freezes-cartman
Dersom jeg skal spekulere så forsøker Tesla nok en gang å optimalisere kvartalstallene ved å ha færrest mulig produserte biler i pipelinen for utlevering i slutten av Q3. Endel 3000ish P nummer får derfor utsatt produksjon til starten av oktober, med utlevering 2. uka av november. Er nok delvis et resultat av at alle ledelsen nok har deler av lønna i opsjoner, og dermed har egeninteresse av å ha en høy aksjekurs.
Ja, hvorfor ikke  ::) Kjøp noen aksjer du og da! Smart, spør du meg  :) Ser frem til Q3  8)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

OleJA

#581
Sitat fra: Wenche på fredag 02. august 2013, klokken 00:43
Sitat fra: OleJA på torsdag 01. august 2013, klokken 20:12
Sitat fra: Thorbjorn på torsdag 01. august 2013, klokken 18:45
#3305   fikk beskje om første halvdel av November nå. Tidligere sept/okt.

Jeg føler meg slik som dette nå:

http://www.southparkstudios.com/clips/104408/butters-freezes-cartman
Dersom jeg skal spekulere så forsøker Tesla nok en gang å optimalisere kvartalstallene ved å ha færrest mulig produserte biler i pipelinen for utlevering i slutten av Q3. Endel 3000ish P nummer får derfor utsatt produksjon til starten av oktober, med utlevering 2. uka av november. Er nok delvis et resultat av at alle ledelsen nok har deler av lønna i opsjoner, og dermed har egeninteresse av å ha en høy aksjekurs.
Ja, hvorfor ikke  ::) Kjøp noen aksjer du og da! Smart, spør du meg  :) Ser frem til Q3  8)

Joda, har handlet og solgt endel TSLA aksjer med bra fortjeneste  ;D Men har alikevel ikke noen tro på å styre et firma for mye utfra kvartalsresultateter og aksjekurser er noen bra strategi på lengre sikt - La oss håpe at jeg tar feil ;D
Edit: Tesla trenger først og fremst fornøyde kunder som ambasadører. Det å oppleve at man ikke blir rettferdig behandlet; enten det er Signatur kunder som får biler etter/samtidig med P-kunder, eller leveringstider som ikke holdes pga merkelig logistikk, bidrar ikke til dette.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Milzit

#582
Fikk mail i dag om at bilen min var på vei til Europa. Den var i transit men de kunne ikke si nøyaktig hvor den var. Det kom til å ta ca. 4 uker før den kom noen ny status oppdatering (etter production complete) og jeg vil bli kontaktet av en delivery specialist snart.
Brukte lang tid på finalize, 29 dager.

OW

Håper jeg ikke tråkker på noen tær nå, men jeg tror dere kommer til å bli gale om dere forsøker å finne et eller annet nummer som entydig sier noe om hvem som får bilen sin først.

At produksjonen køes opp i henhold til en ordrerekkefølge er garantert, men at den rekkefølgen = rekkefølge for utlevering, det tror jeg er ganske urealistisk. Batching i prosessen og tilgang på deler vil få mye å si. Om Tesla går tom for en farge eller en komponent til et tilvalg vil ikke gjøre at produksjonen stoppes eller reduseres. Så lenge de har komponenter nok til å produsere en bil, så vil de produsere. Når bilene er ferdigprodusert så sendes de så fort det lar seg gjøre. Ferdigproduserte biler på vei til kunden er død kapital. Det betyr at utlevering vil også oppleves noe "tilfeldig". Det kan også hende at noen av transportvalgene er tregere enn andre, eller at båter får forsinkelser. Det kan endre rekkefølgen på alt. For alle som produserer en vare så er kortest mulig tid fra ordre til levering noe man etterstreber. Det er naturlig at noen kunder som har bestilt bilen sin tidlig opplever å få sin bil levert etter andre som har vært tregere med bestilling. Skal Tesla ta hensyn til bestillingsrekkefølge så vil det akkumulere biler på det ene eller andre stedet i logistikken. Det er ingen tjent med.

Jeg skjønner utrolig godt at dere gjerne vil ha bilen fortest mulig, og selv om Tesla har et godt stykke å gå i forhold til god og tilstrekkelig kommunikasjon så tror jeg de i praksis har god kontroll på prosessen. Gled dere over det som kommer! Det kommer garantert til å bli gøy, selv med noen forsinkelser og "ulogisk" rekkefølge.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Cronos

Sitat fra: Cobos på torsdag 01. august 2013, klokken 22:45
For meg virker det som de mer eller mindre følger kønummer, altså P#. Hvis du ventet lenger enn de anbefalte med å trykke finalize har du i praksis rykket bakover i køen, men mistenker at de fleste trykket finalize rimelig fort og dermed har beholdt sin originale plass. Denne plassen justeres nok noe for lokasjon for å kunne håndtere utdeling og litt for oppsett tenker jeg. Dermed grovt sett vil de fleste med XXX nummer få bilene før de med 1XXX nummer osv. Det er ihvertfall min synsing utifra det jeg leser.

Cobos

Når dere snakker om "Finalize", mener dere fra man trykket på knappen første gang, eller til man faktisk signerte?
Jeg trykket veldig kjapt (i løpet av en dag eller to), men så var det så mye frem og tilbake med vinterpakke (og en hekkspoiler som hadde sneket seg med), etc etc. Så det gikk mange mailer frem og tilbake, og de "resatte" min "Finalize" så jeg fikk mulighet til å trykke igjen. Dermed signerte jeg ikke før ca 1 mnd etter jeg første gang fikk knappen.
Hvilken "Finalize" mener dere teller?!










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA