Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrent?

Startet av ebbrey, onsdag 10. juli 2013, klokken 06:44

« forrige - neste »

ebbrey

MS har elektronisk nødbrems? Leser at at denne aktiveres hvis man trykker inn stanga man velger park med. Ingen som tilfeldigvis har testet denne? Er det slik at man trykker inn denne så bremser bilen ned med maks kraft?

11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

OleJA

Det er et eget bremsecalipter på bakhjulet for parkeringsbrems. Det er dette du aktiverer ved å sette bilen i 'P', dvs trykke inn girvelgeren. Dette bremsecalipteret er elektrisk, og uavhengig av bilens øvrige bremser.

TROR det er slik at denne må holdes inne noen få sekunder dersom bilen er ifart og du ønsker denne aktivere som nødbrems.

Digresjon: siden dette er elektrisk får du heller ikke bilen ut av P dersom 12V batteriet går tom for strøm og du må ha bilen på tilhenger eller bergingsbil  :-\
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

kimlillebo


Sitat fra: OleJA på mandag 24. juni 2013, klokken 21:50
TROR det er slik at denne må holdes inne noen få sekunder dersom bilen er ifart og du ønsker denne aktivere som nødbrems.
Det et slik jeg har oppfattet det også :-) men jeg sjønner ikke "nødbrems" kombinert med at for å aktivere den så må den holdes inne i noen sekunder. Hvor nød kan situasjonen være da?

K.
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

ebbrey

Sitat fra: kimlillebo på mandag 24. juni 2013, klokken 21:57

Sitat fra: OleJA på mandag 24. juni 2013, klokken 21:50
TROR det er slik at denne må holdes inne noen få sekunder dersom bilen er ifart og du ønsker denne aktivere som nødbrems.
Det et slik jeg har oppfattet det også :-) men jeg sjønner ikke "nødbrems" kombinert med at for å aktivere den så må den holdes inne i noen sekunder. Hvor nød kan situasjonen være da?

K.

Ja... det er dette jeg har lurt litt på.. Også hvis noen som kjører bilen ikke helt finner frem til cruise controlen og banker inn feil knapp også er det 4 stive bortover motorveien.. (jaja jeg veit den ikke vil bremse hardere enn ABS'en klarer å jobbe men uansett..)
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Oreo

Hm i en nødsituasjon trafikkmessig ville du vel stått på (fot)bremsen? De vanlige bremsene er jo dimensjonert litt større. Om disse skulle slutte å virke ute på landeveien så kan kanskje P bremsen brukes til å bringe bilen til en stopp? Til bruk i en nødsituasjon mtp. Hurtig stopp er den nok lite brukbar og kanskje ikke dette som er tanken?
Kan denne P- bremsen fryse fast? Jeg bruker konsekvent ikke håndbrekket på vinteren i frykt for at det skal fryse. Virker som jeg ikke har noe valg på Teslaen.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

kimlillebo

Sitat fra: Oreo på mandag 24. juni 2013, klokken 22:48
Hm i en nødsituasjon trafikkmessig ville du vel stått på (fot)bremsen? De vanlige bremsene er jo dimensjonert litt større. Om disse skulle slutte å virke ute på landeveien så kan kanskje P bremsen brukes til å bringe bilen til en stopp? Til bruk i en nødsituasjon mtp. Hurtig stopp er den nok lite brukbar og kanskje ikke dette som er tanken?
Kan denne P- bremsen fryse fast? Jeg bruker konsekvent ikke håndbrekket på vinteren i frykt for at det skal fryse. Virker som jeg ikke har noe valg på Teslaen.
Håndbrekker som fryser fast på vinteren er som regel "gammeldagse" håndbrekker som aktiveres ved at en strammer en vaier. Det som fryser er vann som han kommet inn i mellom pakkningshetta og vaieren. Dette er ikke et vanlig problem på elektriske håndbrekker meg bekjent.

K.
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

laumb

Det som er fint med denne er at du har en ekstra nødbrems som er uavhengig av øvrig motorbrems og bremsesystem.

(Forøvrig til du over her ett sted, man står ikke med 4 stive om man trykker inn denne - den napper bare i bakdekka. Ingen ekstra kaliper foran).

ebbrey

Sitat fra: laumb på mandag 24. juni 2013, klokken 23:23
Det som er fint med denne er at du har en ekstra nødbrems som er uavhengig av øvrig motorbrems og bremsesystem.

(Forøvrig til du over her ett sted, man står ikke med 4 stive om man trykker inn denne - den napper bare i bakdekka. Ingen ekstra kaliper foran).

Hehe, ja det var "noe" overdrevet. Ja, jeg fant en tegning som viser bremsene bak. Så da fungerer det nok som jeg håpet. Tvilte litt på at noen prioriterte å sjekke nødbremsen under prøvekjøring.. er ikke akkurat lenge vi får ha bilene om gangen.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Chlangum

Uten å ha sjekket noen fakta så går jeg ut i fra at, som alle andre biler har hatt nå i flere ti år at Tesla også har to krets bremse system. Så tror nok sjansen for at du skulle oppleve flat bremsepedal under kjøring er rimelig liten. Med mindre bilen er utsatt for sabotasje eller noe. Men det ville man jo lagt merke til nå man skal "starte" bilen.

Tror nok ikke "håndbrekket" på teslaen blir kategorisert som nødbrems men heller som en parkerings brems. «Emergency brake» som de ofte sier over dammen tror jeg bare er et uttrykk som henger igjen fra gamledager.

Jeg hadde i hvert fall ikke trykket inn parkbrems i 80 kmh med låste bakhjul som resultat. Jeg går ut ifra at ABS ikke er aktiv på park bremsen.

Hadde en episode her i Bergen for noen år siden hvor en kar hadde dradd i håndbrekket i fylla i 80 sonen men damen hans kjørte. Resultat: Kondemnert bil og en rimelig sint og sjokkert dame.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Øyvind.h

Sitat fra: Chlangum på tirsdag 25. juni 2013, klokken 05:29
Hadde en episode her i Bergen for noen år siden hvor en kar hadde dradd i håndbrekket i fylla i 80 sonen men damen hans kjørte. Resultat: Kondemnert bil og en rimelig sint og sjokkert dame.
Jeg hørte en person fortelle en gang at hun hadde hadde dratt i håndbrekket for å stoppe ekstra fort. Og folk klager på at det er blitt for vanskelig å ta lappen....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

trygvelo

Elektronisk håndbrekk/parkbrems må være det største drawbacket med Model S for min del. Etter min mening den desidert mest idiotiske oppfinnelsen/nyvinningen som har blitt vanlig på biler i det siste. Kan ikke se en eneste fordel utenom bedre plass i kupéen.

jkirkebo

Sitat fra: trygvelo på tirsdag 25. juni 2013, klokken 14:16
Elektronisk håndbrekk/parkbrems må være det største drawbacket med Model S for min del. Etter min mening den desidert mest idiotiske oppfinnelsen/nyvinningen som har blitt vanlig på biler i det siste. Kan ikke se en eneste fordel utenom bedre plass i kupéen.

Jeg ser bare fordeler med det. Tar mindre plass, aldri mer frossen vaier og dermed brekk som ikke går an å løse. Glad det er slik på Leafen vår også.

Dessuten, hvordan ville du ellers hatt det? Manuell pedal/håndtak? Hvordan skulle bilen da kunne brukt brekket som parkeringsbrems?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Balrog

Jeg tror jeg opp gjennom årene har betalt mer enn 30 000 kr ifm EU-kontroller på fastlåste mekaniske parkeringsbremser. Spesielt Mercedes har utviklet teknologi for at P-brems må byttes like ofte som bremseklosser. Mulig dette kan unngås ved daglig bruk, men slik verken bor jeg eller kjører jeg at håndbrekk/fotbrekk brukes. Elektrisk nødbrems? JA takk!
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

TorC

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. juni 2013, klokken 14:48
Sitat fra: trygvelo på tirsdag 25. juni 2013, klokken 14:16
Elektronisk håndbrekk/parkbrems må være det største drawbacket med Model S for min del. Etter min mening den desidert mest idiotiske oppfinnelsen/nyvinningen som har blitt vanlig på biler i det siste. Kan ikke se en eneste fordel utenom bedre plass i kupéen.

Jeg ser bare fordeler med det. Tar mindre plass, aldri mer frossen vaier og dermed brekk som ikke går an å løse. Glad det er slik på Leafen vår også.

Dessuten, hvordan ville du ellers hatt det? Manuell pedal/håndtak? Hvordan skulle bilen da kunne brukt brekket som parkeringsbrems?

Bare sånn til info: på Leaf er det fortsatt vaier, men det er en "boks" som er plassert under bilen som strammer vaieren som går til begge bakhjul. Det fremstår som om opplegget er laget likt som alle andre systemet hvor det er trommelbremser. Du unngår derfor ikke problematikk med fastfrosne vaiere, heller tvert imot, for du merker ikke at vaieren er frosset fast før du har begynt å kjøre. På Leaf er iallefall systemet helt bortkastet, og fremstår som nok en "gimmick". Jeg ville mye heller hatt vanlig manuelt håndtak, og spart den vekten, og pengene det koster å bytte ut den elektroniske boksen den dagen den går istykker... Nissan burde heller ha tenkt: KISS (keep it simple stupid)....
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

jkirkebo

Sitat fra: TorC på tirsdag 25. juni 2013, klokken 15:47

Bare sånn til info: på Leaf er det fortsatt vaier, men det er en "boks" som er plassert under bilen som strammer vaieren som går til begge bakhjul. Det fremstår som om opplegget er laget likt som alle andre systemet hvor det er trommelbremser. Du unngår derfor ikke problematikk med fastfrosne vaiere, heller tvert imot, for du merker ikke at vaieren er frosset fast før du har begynt å kjøre. På Leaf er iallefall systemet helt bortkastet, og fremstår som nok en "gimmick". Jeg ville mye heller hatt vanlig manuelt håndtak, og spart den vekten, og pengene det koster å bytte ut den elektroniske boksen den dagen den går istykker... Nissan burde heller ha tenkt: KISS (keep it simple stupid)....

Tja, vaieren er da mye kortere, dermed mindre sjans for problemer og fastfrysing etter min mening. Med elektrisk aktuering kan også returfjæren være mye sterkere slik at problemet minimeres.

Og så er jeg meget glad for å slippe den digre saken mellom forsetene da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA