Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av edan, tirsdag 09. juli 2013, klokken 20:40

« forrige - neste »

edan

Blir elbileier for første gang om få dager, og tankene kretser rundt om vi skal våge å kjøre Leafen (Japan-utgave) til landstedet i Sogn i sommer.

Hurtigladere finnes på Knarvik og på Oppedal, med ca 83 km imellom. Det er flere fjelloverganger og mye opp og ned på strekningen, noe som gjør meg bekymret mtp på fullastet feriebil.

Noen som har prøvd strekningen og har erfaring?
Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

Thomas Parsli

I følge http://www.jurassictest.ch/GR/ har du brukbar margin, så jeg tror det går helt greit så lenge det ikke er ekstremt regnvær (mye rullemotstand).

Reduserer du hastigheten til 70km/t der det er mulig, har du god margin.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

erikf

Kjørte Rosendal-Bergen tidligere. Tørt føre, 130 km kjøring i 60-90 km/t, en god del høydemeter, 18 grader, tre personer og masse bagasje og 11 km igjen på gjettometeret da jeg kom frem :)
Jurassictest sa det ikke kom til å gå, den ga meg minus 25 %. Litt av årsaken er kanskje at den ikke skjønner ferger og tror det er undervannstunnell i Hardangerfjorden, men det er bare en marginal feil som kommer ut av den misforståelsen.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

eivisa

#3
Sitat fra: edan på mandag 24. juni 2013, klokken 13:21
Blir elbileier for første gang om få dager, og tankene kretser rundt om vi skal våge å kjøre Leafen (Japan-utgave) til landstedet i Sogn i sommer.

Hurtigladere finnes på Knarvik og på Oppedal, med ca 83 km imellom. Det er flere fjelloverganger og mye opp og ned på strekningen, noe som gjør meg bekymret mtp på fullastet feriebil.

Noen som har prøvd strekningen og har erfaring?


Se her:  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7015.msg90576.html#msg90576
C D E og F er hurtiglader.
G er 16Amp. ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

edan

eivisa: Får f.eks ikke frem ladepunkt E på reiseruten din. Er det hos BKK i Matre?

Husker du erfaringen din på strekket Knarvik-Oppedal? Klarte du disse 8-9 milene med 80% hurtiglading i Knarvik?
Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

eivisa

#5
Sitat fra: edan på tirsdag 25. juni 2013, klokken 12:56
eivisa: Får f.eks ikke frem ladepunkt E på reiseruten din. Er det hos BKK i Matre?

Husker du erfaringen din på strekket Knarvik-Oppedal? Klarte du disse 8-9 milene med 80% hurtiglading i Knarvik?

Hvis du zoomer inn på punktene , da ser du de. E og F er i Oppedal.
Knarvik - Oppedal går fint på 80%. Bare kjør jevt rundt 70/80 på flatene og ca.65 opp og ned  de bratteste stigningene.
Du har rikelig med strøm da. ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Steinar_h

Sitat fra: edan på mandag 24. juni 2013, klokken 13:21

Hurtigladere finnes på Knarvik og på Oppedal, med ca 83 km imellom. Det er flere fjelloverganger og mye opp og ned på strekningen, noe som gjør meg bekymret mtp på fullastet feriebil.

Noen som har prøvd strekningen og har erfaring?


Kjørte denne strekningen i vinter. Lada i Knarvik ekstra lenge, slik at batteriet nådde ca 100 % (80-100 % tok litt tid). Hadde to personer i bilen, og minimal bagasje. Kjørte i litt over 60 km/t opp de bratteste fjellsidene, og kom fram til Oppedal med i underkant av 2 streker igjen på batteriet. Det skal seiast at det berre var rundt 5 grader i lufta, noko som kan ha virka negativt (?).  Men dersom du berre lader til 80 % i Knarvik, og i tillegg har full bil, ville eg vore litt stressa for det er nok akkurat i grenseland. Mitt råd er å lade til 100% so er du trygg. :-)
Bergen - Blå Nissan Leaf 2012,  bruktimport (250 km) frå Frankrike

PerG

Kjørte fra Åsane til Førde forige helg. Kjørte litt forsiktig oppover og kom frem til Oppedal med ca 25% igjen på batteriet etter å ha startet med 1 brukt strek. På veien tilbake ladet jeg til 90% på Oppedal og brukte litt varme og ladet litt i Knarvik for å være sikker selv om jeg antagligvis kunne ha kommet meg hjem.   

edan

Ok, ser ut som årstid spiller inn her, tydelig mer marginal strekning om vinteren...

PerG: Hvordan ordnet du deg med lading i Førde? Der er vel ikke hurtiglader?
Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

shb

Lad til 100% i Knarvik. Velg Eco med cruscontrol  på fartsgrensen.  Er du i tvil stopper du hos BKK i Matre. Men det skal gå om du ikke bruker for mye AC. Kjørt flere ganger. Går greit i 9 minus og snø. Men da ble det ikke mye varme inne. PS det er 16A ved hurtigladeren i Oppedal om den er nede. Førde bruk Coop Xtra
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

PerG

Sitat fra: edan på fredag 28. juni 2013, klokken 21:05
Ok, ser ut som årstid spiller inn her, tydelig mer marginal strekning om vinteren...

PerG: Hvordan ordnet du deg med lading i Førde? Der er vel ikke hurtiglader?

Ikke noen hurtiglader i Førde, men en del vanlige ladestasjoner. Vi var i Førde hele helgen og ladet der vi overnattet.

edan

Takk for mange gode tips.

Skjønner nå at tettheten mellom hurtigladere er viktig for å komme fram i ulike retninger. Vi skal mot Bjordal på Sørsiden i Høyanger kommune.

Må da antakelig hurtiglade 2 ganger på en 15 mils tur: Både i Knarvik og i Oppedal.

Hadde det fantes hurtiglader i Matre, kunne vi klart oss med én hurtigladning på turen.

Men uanset blir det morsomt å prøve Leafen på denne strekningen :)
Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

Mhagen3

Hurtiglading i Matre er vist vanskelig å få til pga manglende kapasitet i elnettet der.

eivisa

Hadde en tur/retur Osterøy-Rosendal-Osterøy i går.
3 stk. i bilen. Turen til Rosendal brukte jeg 14.07kw på 93.1km.(Hadde ca.55km igjen til skillpadde ved forbruk på 150w/km)
På returen ble det brukt 16.92kw på 113km. ;)

Her er turen:  http://goo.gl/maps/Dahro
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

cra

Sitat fra: shb på fredag 28. juni 2013, klokken 23:18
Velg Eco med cruscontrol  på fartsgrensen.

Evt. legg inn maxfart i stedet for "låst fart", og juster pådraget manuelt. Da kan du unngå at bilen drar på for å holde farta i små motbakker ved å heller la den miste litt av farta på veg opp. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA