Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Billig Buddy kjøpes

Startet av Cowboystrekk, tirsdag 09. juli 2013, klokken 14:46

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Ser etter å ha lest litt at rekkevidda såklart varierer mye etter forhold, men lurer litt på hvordan en 85 kwh vil være om man satser på å kjøre økonomisk, følger fartsgrensene og tempen er fin for kjøring (15-20 C)? Ser et par luringer over sjøen greide å få ut nesten 70 mil med sin model s med økonomisk kjøring (gjennomsnittshastighet var 40 km\t, men mye var vell gjennom naturreservat etc). Kanskje en tur Oslo-Tr.H uten lading ikke er umulig om man kjører Østerdalen? :) Gjennomsnittsfart (max 70 km\t) og høydemeter blir vell ikke allverden... Noen som har testa å kjøre skikkelig økonomisk på langtur?

Håper forresten tesla endrer til ordentlige sommerdekk, gjerne lettrullende, standardpakke med nokiadekkene med R2 hadde også vært kjekt.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Øyvind.h

#1
Sitat fra: taraquin på mandag 24. juni 2013, klokken 09:00
... Noen som har testa å kjøre skikkelig økonomisk på langtur?
Tror ikke det er så mange som har lagt ut på prøvekjøring med Model S med mål om å kjøre mest mulig økonomisk :)
Men jeg kan nevne at når jeg tok av ved ulvensplitten og kjørte på flat mark i rundt 60km/t tilbake til Alnabru så gikk rekkeviddeestimatet i taket. Hoppet raskt fra 350km til 550-650 (350 var etter hard kjøring på motorvei, merk at dette er veldig usikre tall og må tas med en klype salt).

Pga. høydeforskjeller og flere steder hvor farten fint bør/skal være 80-90+ i Østerdalen tror jeg ikke det lar seg gjøre å kjøre Oslo-Trondheim uten å lade. Snittfarten er gjerne ikke langt over 80, men husk eks 100-sonen helt til Minnesund (og snart helt til avkjøringen til RV3). Men det hadde sikkert holdt med 10 minutter lading på Koppang! Idiotisk at de tvinger Tesla-eiere til å kjøre over Dovre for å komme seg til Trondheim. Tar en time lenger, lenger avstand og vesentlig flere høydemeter må forseres.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Real EoN

Det finnes vel langt flere tesla eiere på nordvest landet da, enn nedover østerdalen. Like synd å tvinge dem via østerdalen som er en enda lengre omkjøring ?  ;)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Roger Kolbu

De kunne vel lagt én til Lillehammer og én til Berkåk. Berkåk er jo samlepunktet for begge veistrekningene ned til Oslo, samt for de som skal utover mot Nord-Møre og Hitra/Frøya.
P#3451 VIN 22190 – TMS P85+ Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Sort Performance skinninteriør, Tech-/Lyd-/Lys-/Vinter-/Sikkerhets-pakke, Luftfjæring, Hattehylle, Dobbeltlader, Parkeringsassistent.
(Kortversjon: Full pakke uten barneseter)
In prod. 11.10.13. Prod. complete 18.10.13. Delivered: 30.11.13.
Bil #2: Volvo S80 T6 (321hk)
TOCN: Signature member

Cowboystrekk

Vi får sende inn ønskeliste. Om model s fortsetter å selge bra og viser seg å være en bra bil over tid samt når Model x kommer som har potensiale til å bli en skikkelig norgesbil og om den litt mindre "familiesedanen" viser seg å være en verdig konkurrent til golf og co så tipper jeg det blir nok hurtigladere :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

fonberg

Enig i at Berkåk er et godt Tesla-lader-sted. Men da som tillegg til Dombås, som er en naturlig tilknytning vestover fra E6.

Nå vil det jo antakelig gå greit å kjøre TRD-OSL eller motsatt vei med bare å lade på Lillehammer også. Da har man mulighet til å kjøre Ringebufjellet som ihvertfall jeg foretrekker  på denne turen når det er sommerføre. Østerdalen er mest effektiv ja, men også dørgende kjedelig. Og ruta om Ringebufjellet er ikke så mye lengre i tid (og definitivt kjappere enn å kjøre om Dombås).
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Øyvind.h

#6
Sitat fra: Real EoN på mandag 24. juni 2013, klokken 10:47
Det finnes vel langt flere tesla eiere på nordvest landet da, enn nedover østerdalen. Like synd å tvinge dem via østerdalen som er en enda lengre omkjøring ?  ;)
Jepp, men Tesla reklamerer med at strekningen Oslo-Trondheim skal dekkes. Jeg forstår at en lader plassert på Lillehammer/Dombås kan brukes av flere, og at man teoretisk kan kjøre Oslo-Trondheim den veien. Men det er en elendig løsning for de som faktisk skal kjøre mellom de to byene! Det skal ikke mer til enn at en på Koppang får med Tesla på etablering av hurtiglader, og vips har +/- all Tesla trafikk på strekket flyttet seg fra E6 til RV3.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OleJA

Sitat fra: Roger Kolbu på mandag 24. juni 2013, klokken 10:51
De kunne vel lagt én til Lillehammer og én til Berkåk. Berkåk er jo samlepunktet for begge veistrekningene ned til Oslo, samt for de som skal utover mot Nord-Møre og Hitra/Frøya.

Lillehammer er vel mer eller mindre bekreftet allerede
Berkåk blir for nær Trondheim. Dersom en starter med fullt (Range) ladet batteri fra Bartebyen er en nede på 80% på Berkåk. Da vil ladingen gå relativt seint siden den 'strupes' når batteriet er nær fullt.

Når det er sagt så hadde SC på Berkåk vært fint, men først etter at Østerdalen er skikkelig dekket med lader i området Alvdal-Koppang, og helst en rundt Elverum også.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

fonberg

Sitat fra: OleJA på mandag 24. juni 2013, klokken 11:46
Berkåk blir for nær Trondheim.

Der er jeg uenig. Det vil være smart å ha Tesla-stasjoner i rimelig nærhet av storbyene, slik at man slipper å være avhengig av å ha veldig mye strøm på batteriet når man starter hjemmefra, og i stedet kan fylle på kjapt etter å ha kommet godt utenfor byen. For eksempel i situasjoner hvor man har brukt bilen en god del ifm. jobb gjennom fredagen, og skal kjøre fra Trondheim til Oslo på ettermiddagen men rekker ikke lade før avreise, så vet man at man kan fylle på når man kommer til Berkåk i stedet, etter halvannen times kjøring.

Berkåk, og Elverum som du nevner, er gode eksempler på slike stasjonsplasseringer.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

OleJA

Sitat fra: fonberg på mandag 24. juni 2013, klokken 12:35
Sitat fra: OleJA på mandag 24. juni 2013, klokken 11:46
Berkåk blir for nær Trondheim.

Der er jeg uenig. Det vil være smart å ha Tesla-stasjoner i rimelig nærhet av storbyene, slik at man slipper å være avhengig av å ha veldig mye strøm på batteriet når man starter hjemmefra, og i stedet kan fylle på kjapt etter å ha kommet godt utenfor byen. For eksempel i situasjoner hvor man har brukt bilen en god del ifm. jobb gjennom fredagen, og skal kjøre fra Trondheim til Oslo på ettermiddagen men rekker ikke lade før avreise, så vet man at man kan fylle på når man kommer til Berkåk i stedet, etter halvannen times kjøring.

Berkåk, og Elverum som du nevner, er gode eksempler på slike stasjonsplasseringer.

Nå blir vi rimelig OT her :-/ Som jeg også skriver så hadde Berkåk vært 'fint', men jeg vil absolutt prioritere å kunne komme frem i Østerdalen fremfor å kunne dra fra Trondheim med 'halv tank'.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA