Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av Olsleaf, tirsdag 09. juli 2013, klokken 09:21

« forrige - neste »

Olsleaf

Da er sangerstevnet i Rissa på Fosen halvøya i Trøndelag ferdig. Fikk prøvd hvordan det er å kjøre elbil dit fra Trondheim. Ved rådhuset i Rissa er det 6 ladeplasser for elbil, og Rissa hotell var rett ved siden av. Fulladet Think på fredag kveld. Holdt til jeg kom til Trondheim i dag. Kjekt at det hele ble gratis.

Er det noen ferjesamband som tar avgift for fører?

Men dette var i allefall genialt for meg, kanskje litt egoistisk, når jeg bare har en plass ledig.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Bent

Sitat fra: Terolsen på søndag 23. juni 2013, klokken 23:05
Er det noen ferjesamband som tar avgift for fører?
Jeg mente at alle ferjer der elbil er gratis tar avgift for fører i elbil. På slike ferjer er elbilen nærmest som håndbagasje å regne. Halsa/Kanestraum gjør iallefall dette, samt Seivika/Tømmervåg (tror jeg den heter).

Nå er det et eller annet muffens med Flakk/Rørvik og noe bombrikke-greier der? Har aldri prøvd det så vet ikke hvordan det funker.
Tesla Roadster, 25Mm

cra

Det er ikke uvanlig at det koster "pasasjertakst" for fører av elbil slik at denne regnes som "håndbagasje", nei. Trur de fleste fergestrekningene i Møre og Romsdal praktiserer dette, i alle fall. Argumentet (til politikerne, ikke fergeselskapene) er at det ikke skal lønne seg å kjøre elbil kontra å gå eller sykle, som tross alt er enda mer miljøvennlig.

Jeg tenker nå slik at om det er de få kronene på fergestrekninga som får en person til å investere et par hundre tusen i elbil i stedet for å sykle så måtte det være helt ypperlig. Elbilen vil jo i de fleste tilfeller erstatte en fossilbil også til alt det andre.

Et kjapt regnestykke for en syklist på "min" fergestrekning:
23kr/tur (uten rabatter) x2 (tur/retur daglig) x 5 (fem dager i uka) x 52 uker i året ("har aldri fri"):

23 x 2 x 5 x 52 = 11.960kr spart pr år. I realiteten er beløpet vesentlig lavere, siden syklister selvsagt månedskort på ferga. Med andre ord ville det ta 20 år å spare inn en bil til ~240.000 hvis det var gratis på ferga som var det eneste argumentet.  Det er det i alle fall ingen her på Sunnmøre som kommer til å finne på. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Olsleaf

Sjekket saldo på Trøndelag bomveieselskap. Der stod det null, så med brikke er det gratis på Flakk-Rørvik. (Ikke si noe til dem at resten tar føreravgift ;))
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Ingebrigt

På Flakk-Rørvik tar de så vidt jeg husker ikke betalt for noen passasjerer,  kun for biler. Jeg tror noen har innsett at det koster mer å administrere salget av billetter enn de ville tjent på personbefordringen. Derav autopass og gratis fører og passasjer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA