Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til en Thinkeier i Trondheim,batteripakken trenger nok ned.

Startet av eg1l, mandag 08. juli 2013, klokken 22:27

« forrige - neste »

eg1l

Hei.
Har sett på Leaf en stund, og lurer på om jeg skal gå for en med, eller uten varmepakke.
Dette vil være 2011/2012 modell. Har det noe å si for kjørelengde. Vil man absolutt ha med varmepakke?

el-fanboy

Skal du kjøre om vinteren ville jeg definitivt gått for varmepakke. Varmepakke består av setevarme foran og bak, og varme i rattet. For det første er det utrolig digg med varme hender og rumpe/korsrygg i kulda, OG du tåler å skru ned varmen litt i kupéen -> du sparer energi på kjørebatteriet og får lenger rekkevidde.

Setevarme og rattvarme går på 12V-batteriet og jeg tør påstå at det trekker mye mindre strøm enn varmeapparatet.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Ladefabrikken

Ja ja ja for varmepakke. Hold deg unna de uten varmepakke. Man bruker setevarmen mye i en elbil for å slippe å ha varmen så høyt på. Med mindre varme i bilen får man mye lengre kjørelengde om vinteren. Varmeaparat i Leafen bruke latilg mye energi.
Hvis du skal selge bilen en gang så vil det være mye letere å selge en bil med varmepakke.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

silverwrx

Setevarme er på ca 80W sete og rygg, koster 600.- paret og kan ettermonteres på en kveld i forseter, og bakseter, om nødvendig.   

2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

Ojaa

Det er ikke bare varmeseter og ratt som er i den såkalte varmepakken, biler som er beregnet for nordiske land har også varme teppe rundt batteriet  noe som også har med kjørelengde vil jeg tru

Roy

Varme"teppet" har ingenting med kjørelengde å gjøre, men batterilevetid dersom du parkerer sånn at temperaturen i batteriet synker til -17 grader. Varmere enn det så har ikke varmeteppet noen funksjonalitet.

Leif Leaf

Varmeteppet som det refereres til her består av et sett med små varmeelemnter (1-6, 8-9 i figuren under) som befinner seg "on and in the stacks in the battery". Disse slås på ved -20 C (-4 F) forutsatt mer enn 30% batteri igjen evt. at bilen er koblet til lader.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

Leaf_entusiast

Batterikapasiteten blir vesentlig dårligere hvis det er ekstremt kaldt. Dersom batteriet har en temperatur på -40grader vil det kun yte 12% av maks kapasitet. Det tar dog lengre tid før batteriet kommer ned i temperatur så en natt med -40 vil ikke medføre at batteriet blir like kaldt.

Når temperaturen faller under -20 grader så vil Leaf'en varme batteripakken. Dette vil dog koste strøm og den vil automatisk avslutte når det er 30% av kapasiteten igjen. Batteriet tar ikke skade av kulde. De fleste Li-ion batterier tåler -50/-80 før de tar skade av kulden.  Her er litt fra NASA angående Li-IOn batterioer.

http://trs-new.jpl.nasa.gov/dspace/bitstream/2014/13702/1/00-0068.pdf

Fordelen med varmeteppe er altså hvis en i en kort periode kommer inn i et ekstremt kaldt vær. For de som jevnlig parkerer i kaldere enn -20 grader vil det være en vurdering om det samlet sett er en fordel å ha varmen på. Jeg vet ikke om det er noen som har erfaring fra det?

Alle Leaf i USA har det "nordiske" varmeteppet selv om de leveres i Arizona eller Florida. De europeiske bilene med varmepakke/Comfortpakke har det også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA