Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen som kan hjelpe meg med å velge riktig elbil?

Startet av Kenfil, mandag 08. juli 2013, klokken 10:31

« forrige - neste »

Kenfil

Ja, dette er blitt diskutert opp og i mente, men det jeg ikke finner noe om er hva som er den grunnleggende årsaken til dette.
Jeg har nå hatt leafen i 7 måneder, og har funnet ut at ved min kjøring bruker jeg ca. 7 km pr. Strek på vinterstid (150 watt/time pr. Km) mens nå på sommeren kjører jeg ca. 20 km. Pr. Strek (110 Watt/time pr. Km).
Det vil da si at i gjennomsnitt kan jeg kjøre 3 ganger lengre på sommer tid målt opp mot vinterstid...

Det jeg har tenkt på en stund er jo derfor: hvis jeg hadde ladet opp bilen i en oppvarmet Garage på ca. 20 grader, hvor langt kan jeg da kjøre hvis det er -10 grader ute???
Teoretisk sett skal jo leafen da ha samme rekkevidde som den har på sommeren siden det (ettersom jeg forstår det riktig) er batteri kapasiteten som minker når temperaturen går ned. Med andre ord, hvis vi sammenligner batteri kapasiteten med en bensin tank som krymper når temperaturen synker, la oss si den rommer 20 liter i 20 grader mens den kun kan holde 10 liter ved -10 grader, hvis vi da fyller opp tanken i 20 grader og kjører ut i kulden vil tanken minke og siden tanken blir mindre vil bensinen som ikke blir brukt fort nok renne over og bli sløst bort.
Problemet her er jo at slik jeg forstår fysikken, kan ikke energien bare forsvinne.
Hvor blir i så fall energien av (blir batteriet varmt grunnet energi som forsvinner?) er det noe som kan gjøres for å benytte oss av den energien? Hva hvis vi legger varmematter rundt batteriet for å opprettholde 20 grader? Det vil jo gå med mindre energi for å holde batteriet varmt målt opp mot energi tapet IHHT. Temperatur forskjell...

Men problemet her som jeg ikke får til å stemme, er jo da at hvis batteriet fylles opp i 20 grader og brukes opp 50%, for så å la batteriet synke til -10 grader, skulle batteri kapasiteten økt til 100%...

Er det noen som kan teoriene rundt energi lagringen av denne type batterier og kan forklare hva som i grunnen skjer, og som kan forklare hva som er grunnen til at nevnte teorier ikke holder mål???
Hvit Leaf levert 26 November 2012.
Ruller rundt i Sandnes...

Mr.Zero

Sitat fra: Kenfil på søndag 23. juni 2013, klokken 10:26
Ja, dette er blitt diskutert opp og i mente, men det jeg ikke finner noe om er hva som er den grunnleggende årsaken til dette.
Jeg har nå hatt leafen i 7 måneder, og har funnet ut at ved min kjøring bruker jeg ca. 7 km pr. Strek på vinterstid (150 watt/time pr. Km) mens nå på sommeren kjører jeg ca. 20 km. Pr. Strek (110 Watt/time pr. Km).
Det vil da si at i gjennomsnitt kan jeg kjøre 3 ganger lengre på sommer tid målt opp mot vinterstid...

Det jeg har tenkt på en stund er jo derfor: hvis jeg hadde ladet opp bilen i en oppvarmet Garage på ca. 20 grader, hvor langt kan jeg da kjøre hvis det er -10 grader ute???
Teoretisk sett skal jo leafen da ha samme rekkevidde som den har på sommeren siden det (ettersom jeg forstår det riktig) er batteri kapasiteten som minker når temperaturen går ned. Med andre ord, hvis vi sammenligner batteri kapasiteten med en bensin tank som krymper når temperaturen synker, la oss si den rommer 20 liter i 20 grader mens den kun kan holde 10 liter ved -10 grader, hvis vi da fyller opp tanken i 20 grader og kjører ut i kulden vil tanken minke og siden tanken blir mindre vil bensinen som ikke blir brukt fort nok renne over og bli sløst bort.
Problemet her er jo at slik jeg forstår fysikken, kan ikke energien bare forsvinne.
Hvor blir i så fall energien av (blir batteriet varmt grunnet energi som forsvinner?) er det noe som kan gjøres for å benytte oss av den energien? Hva hvis vi legger varmematter rundt batteriet for å opprettholde 20 grader? Det vil jo gå med mindre energi for å holde batteriet varmt målt opp mot energi tapet IHHT. Temperatur forskjell...

Men problemet her som jeg ikke får til å stemme, er jo da at hvis batteriet fylles opp i 20 grader og brukes opp 50%, for så å la batteriet synke til -10 grader, skulle batteri kapasiteten økt til 100%...

Er det noen som kan teoriene rundt energi lagringen av denne type batterier og kan forklare hva som i grunnen skjer, og som kan forklare hva som er grunnen til at nevnte teorier ikke holder mål???
I innlegget ditt nevner du ikke at det i vinterhalvåret benyttes vinterdekk, det er ofte slapsete føre samt at det fyres godt via den elektriske varmekolben i bilen. Dette forkorter levetiden på strekene heftig. Likevel merker jeg at selv uten varme på samt tørt føre, reduseres levetiden på strekene i kulde kontra +20 - som vel er den gunstigste temperaturen for batteriet. Må jo ha noe med kjemi å gjøre. Tar du lommelykta di med et nytt batteri montert, lyser det ikke lenge i kulde. Så elektronene er vel som oss mennesker - de må ha en viss temp for å yte maksimalt. :-)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Kenfil

Sitat fra: Mr.Zero på søndag 23. juni 2013, klokken 12:14
Sitat fra: Kenfil på søndag 23. juni 2013, klokken 10:26
Ja, dette er blitt diskutert opp og i mente, men det jeg ikke finner noe om er hva som er den grunnleggende årsaken til dette.
Jeg har nå hatt leafen i 7 måneder, og har funnet ut at ved min kjøring bruker jeg ca. 7 km pr. Strek på vinterstid (150 watt/time pr. Km) mens nå på sommeren kjører jeg ca. 20 km. Pr. Strek (110 Watt/time pr. Km).
Det vil da si at i gjennomsnitt kan jeg kjøre 3 ganger lengre på sommer tid målt opp mot vinterstid...

Det jeg har tenkt på en stund er jo derfor: hvis jeg hadde ladet opp bilen i en oppvarmet Garage på ca. 20 grader, hvor langt kan jeg da kjøre hvis det er -10 grader ute???
Teoretisk sett skal jo leafen da ha samme rekkevidde som den har på sommeren siden det (ettersom jeg forstår det riktig) er batteri kapasiteten som minker når temperaturen går ned. Med andre ord, hvis vi sammenligner batteri kapasiteten med en bensin tank som krymper når temperaturen synker, la oss si den rommer 20 liter i 20 grader mens den kun kan holde 10 liter ved -10 grader, hvis vi da fyller opp tanken i 20 grader og kjører ut i kulden vil tanken minke og siden tanken blir mindre vil bensinen som ikke blir brukt fort nok renne over og bli sløst bort.
Problemet her er jo at slik jeg forstår fysikken, kan ikke energien bare forsvinne.
Hvor blir i så fall energien av (blir batteriet varmt grunnet energi som forsvinner?) er det noe som kan gjøres for å benytte oss av den energien? Hva hvis vi legger varmematter rundt batteriet for å opprettholde 20 grader? Det vil jo gå med mindre energi for å holde batteriet varmt målt opp mot energi tapet IHHT. Temperatur forskjell...

Men problemet her som jeg ikke får til å stemme, er jo da at hvis batteriet fylles opp i 20 grader og brukes opp 50%, for så å la batteriet synke til -10 grader, skulle batteri kapasiteten økt til 100%...

Er det noen som kan teoriene rundt energi lagringen av denne type batterier og kan forklare hva som i grunnen skjer, og som kan forklare hva som er grunnen til at nevnte teorier ikke holder mål???
I innlegget ditt nevner du ikke at det i vinterhalvåret benyttes vinterdekk, det er ofte slapsete føre samt at det fyres godt via den elektriske varmekolben i bilen. Dette forkorter levetiden på strekene heftig. Likevel merker jeg at selv uten varme på samt tørt føre, reduseres levetiden på strekene i kulde kontra +20 - som vel er den gunstigste temperaturen for batteriet. Må jo ha noe med kjemi å gjøre. Tar du lommelykta di med et nytt batteri montert, lyser det ikke lenge i kulde. Så elektronene er vel som oss mennesker - de må ha en viss temp for å yte maksimalt. :-)
Nei, jeg mener at vinterdekk vs. Sommerdekk ikke har så mye å si, jeg merket det når jeg skiftet til sommerdekk at jeg ikke kunne registrere noe forskjell på kjørelengde, strømforbruket forandret seg så lite at det ikke var noen som helst forandring på gjennomsnitts måleren, og det med varmen, klart den gjør at forbruket går opp når det er kaldt ute, men det er ikke så mye som jeg fikk inntrykk av på dette forumet, jeg tipper det kan resultere i ca. 10-15 Watt/time pr. Kilometer...
Hvit Leaf levert 26 November 2012.
Ruller rundt i Sandnes...

TB

Når batteriet er kaldt går prosessen i batteriet tregere, og du får ikkje ut energien. Dvs, batteriet blir ikkje mindre, men du får ikkje energien ut av batteriet. Varmematter vil gi ein positiv effekt, men fabrikkmontert varmematte brukes p.r idag for og unngå for sterk nedkjøling av batteriet - ikkje for og halde batteriet varmt.

Som nevnt er det mange faktorer som fører til høgare forbruk på vinteren:
- kaldt batteri - som yter mindre.
- forbruk til oppvarming av kupè.
- vinterdekk.
- snø og is i vegbanen.

Kan legge til, det er fleire trillingar som har montert Eberspächer. Oppvarming av kupè skjer dermed med fossilt brennstoff, og dei oppnår vesentlig lenger rekkevidde. Det er spekulert i om ein del av årsaken er at batteriet blir varma opp, og dermed yter betre.

Ved og parkere i varm garasje, så vil du kunne komme lenger ved at batteriet yter betre, og at det går mindre varme til og halde kupen varm, enn og varme den opp.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Ronny

Jeg skjønner ikke regnestykket..
12streker*7km = 84 km 21000/84=250Wh/km
12*20=240km  21000/240= 87,5Wh/km
Tar vi utgangspunkt i de andre tallene:
21000/150=140km
21000/110= 190km
140/190*100=73% rekkevidde om vinteren i forhold til sommeren.
Ved lang pendling vil du få flere km om vinteren,(i forhold til småkjøring) litt pga at du varmer bare opp kupeen en gang pr lading, og litt fordi batteriet holder en høyere temperatur.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Kenfil

Sitat fra: Ronny på mandag 24. juni 2013, klokken 22:40
Jeg skjønner ikke regnestykket..
12streker*7km = 84 km 21000/84=250Wh/km
12*20=240km  21000/240= 87,5Wh/km
Tar vi utgangspunkt i de andre tallene:
21000/150=140km
21000/110= 190km
140/190*100=73% rekkevidde om vinteren i forhold til sommeren.
Det er ikke mitt regnestykke, det er leafen sitt.
Det jeg mener er at ved vinterstid kjører jeg i gjennomsnitt 7 km før en strek forsvinner, sommerstid klarer jeg 20 km på samme rute før en strek forsvinner, jeg måler til og fra jobb ofte for å få en indikasjon, på disse turene kommer programvaren i leafen frem til at jeg bruker HHV. 0,15 og 0,11 Kw pr. Km.
For å forklare enda tydeligere har jeg 22 Km til jobb, på vinterstid (under 0 grader) forsvinner den 3'dje streken rett før jeg er fremme, på sommerstid (de få gangene vi har hatt over 15 grader om morgenen) forsvinner den første streken på nesten samme plass hvor den 3'dje forsvinner på vinteren.
Når jeg kjører hjem bekrefter leafen dette med HHV. Den 6'te streken forsvinner rett før Garasjen, mens på sommertid forsvinner den andre streken ett par Km hjemmefra.
Det med 110 og 150 Watt/time pr. Km er forbruket leafen viser fra jeg resetter gjennomsnittet om morgenen til jeg er hjemme igjen, det opplyste jeg for å prøve å begrense kommentarene om varmeforbruk, forskjell på rullemotstand på sommerdekk vs. Vinterdekk og andre ting som kunne ha innvirkning på forbruket.

Sitat fra: TB på søndag 23. juni 2013, klokken 18:35
Når batteriet er kaldt går prosessen i batteriet tregere, og du får ikkje ut energien. Dvs, batteriet blir ikkje mindre, men du får ikkje energien ut av batteriet.
Den forstod jeg ikke, mener du at hvis jeg lader inn 21 Kw i 20 grader og kjører ut i -10 grader vil jeg kun ha mulighet til å bruke noen få av disse Kw?
Hva skjer når jeg parkerer bilen i varmen igjen, kommer de resterende Kw tilbake da???
Det jeg lurer på er, hvis jeg putter inn 21 Kw/t i 20 grader, hvor blir de Kw jeg ikke klarer å benytte meg av?
Hvit Leaf levert 26 November 2012.
Ruller rundt i Sandnes...

TB

#6
Sitat fra: TB på søndag 23. juni 2013, klokken 18:35
Når batteriet er kaldt går prosessen i batteriet tregere, og du får ikkje ut energien. Dvs, batteriet blir ikkje mindre, men du får ikkje energien ut av batteriet.
Sitat
Den forstod jeg ikke, mener du at hvis jeg lader inn 21 Kw i 20 grader og kjører ut i -10 grader vil jeg kun ha mulighet til å bruke noen få av disse Kw?
Hva skjer når jeg parkerer bilen i varmen igjen, kommer de resterende Kw tilbake da???
Det jeg lurer på er, hvis jeg putter inn 21 Kw/t i 20 grader, hvor blir de Kw jeg ikke klarer å benytte meg av?
Slik eg har lest / forstått batteri kjemien stemmer dette, eit nedkjølt batteri vil levere ut berre deler av den energi som er lagra i batteriet. Dette oppleves i enno større grad på mindre batteri, som raskere blir nedkjølt, som t.d. mobil. Kan komme melding om svakt batteri, og telefon kan slå seg av. Så tar du den inn, og varmer opp batteriet - så er den ok igjen, uten at batteri treng og bli lada opp igjen.

Det er eit par effekter til og ta hensyn til:
- Om du parkerer i varm garasje, så legg ut på ein lengre tur vil nedkjøling gjerne ta tid, slik at du kan bruke opp nesten all energi før batteri er så sterkt nedkjølt at kapasiteten blir redusert igjen.
- Under lading og utlading vil batteriet produsere varme, som gjer at batteri kan levere meir energi. Raskere lading, eller utlading vil gi meir varme.
- Når kupe blir varma opp, vil også batteriet til ein viss grad bli varma opp, og dermed kan dette levere meir energi.

I følge GS Yuasa har LEV 50 celler (som brukes i trillingene) 86% kapasitet ved -25 C
Kjelde: http://wenku.baidu.com/view/a346152558fb770bf78a550c.html

Dermed er det totalen av feire faktorer som er viktig her:
- kaldt batteri - som yter mindre.
- forbruk til oppvarming av kupè.
- vinterdekk.
- snø og is i vegbanen.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Ford Focus Electric skal i følge http://elbil.no/elbiler/1025-sa-mye-koster-den-elektriske-focusen regulere batteritemperaturen. Om dette er generell salgsinfo, eller faktisk stemmer vil tida vise.

Sitat
Focus Electric henter kraft fra et litiumion-batteri på 23 kWt. Produsenten hevder at batteriet har et avansert nedkjølings- og varmesystem som regulerer batteritemperaturen. Systemet skal maksimere batteriets levetid, og i sin tur bidra til størst mulig rekkevidde pr. lading:
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Muffinman

Luftmotstanden er vel også noe høyere om vinteren.

Trond.Strom

Sitat fra: Kenfil på søndag 23. juni 2013, klokken 10:26
Ja, dette er blitt diskutert opp og i mente, men det jeg ikke finner noe om er hva som er den grunnleggende årsaken til dette.
Jeg har nå hatt leafen i 7 måneder, og har funnet ut at ved min kjøring bruker jeg ca. 7 km pr. Strek på vinterstid (150 watt/time pr. Km) mens nå på sommeren kjører jeg ca. 20 km. Pr. Strek (110 Watt/time pr. Km).
Det vil da si at i gjennomsnitt kan jeg kjøre 3 ganger lengre på sommer tid målt opp mot vinterstid...

Det jeg har tenkt på en stund er jo derfor: hvis jeg hadde ladet opp bilen i en oppvarmet Garage på ca. 20 grader, hvor langt kan jeg da kjøre hvis det er -10 grader ute???
Teoretisk sett skal jo leafen da ha samme rekkevidde som den har på sommeren siden det (ettersom jeg forstår det riktig) er batteri kapasiteten som minker når temperaturen går ned. Med andre ord, hvis vi sammenligner batteri kapasiteten med en bensin tank som krymper når temperaturen synker, la oss si den rommer 20 liter i 20 grader mens den kun kan holde 10 liter ved -10 grader, hvis vi da fyller opp tanken i 20 grader og kjører ut i kulden vil tanken minke og siden tanken blir mindre vil bensinen som ikke blir brukt fort nok renne over og bli sløst bort.
Problemet her er jo at slik jeg forstår fysikken, kan ikke energien bare forsvinne.
Hvor blir i så fall energien av (blir batteriet varmt grunnet energi som forsvinner?) er det noe som kan gjøres for å benytte oss av den energien? Hva hvis vi legger varmematter rundt batteriet for å opprettholde 20 grader? Det vil jo gå med mindre energi for å holde batteriet varmt målt opp mot energi tapet IHHT. Temperatur forskjell...

Men problemet her som jeg ikke får til å stemme, er jo da at hvis batteriet fylles opp i 20 grader og brukes opp 50%, for så å la batteriet synke til -10 grader, skulle batteri kapasiteten økt til 100%...

Er det noen som kan teoriene rundt energi lagringen av denne type batterier og kan forklare hva som i grunnen skjer, og som kan forklare hva som er grunnen til at nevnte teorier ikke holder mål???

Mener det ikke er "bensintanken" som krymper i kulda, men bensinen i bunn av tanken som fryser til is. Så dersom du lader i +20, og kjører i -10 til det er tomt. deretter sleper bilen tilbake til garasje med +20 vil det etter noen timer vise 30% fullt uten at du har ladet. Batteriet mister ca 1% per grad under +20

Så energien forsvinner ikke, den er bare utilgjengelig

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA