Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen som kan hjelpe meg med å velge riktig elbil?

Startet av Gusse, søndag 07. juli 2013, klokken 12:37

« forrige - neste »

Oreo

Hm, synes den var litt i tynneste laget.
En skal ikke tro alt en leser på forum.
En fjær kan fort bli til ti høns, eller kyr for den saks skyld.
Vi har jo sett at Tesla reps ikke alltid er like informert.
Men bevares, så spres nyheter fort som ild i tørt gress på disse forum også.
Jeg stiller meg tvilende på nevnte "teori", av den grunn at jeg tror Tesla selv ville brukt dette i sin markedsføring av sikkerheten, pluss at det utvilsomt er et fordyrende produksjonsledd. Det er nå min mening, og andre kan mene hva de vil.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Desdi

Sitat fra: Oreo på lørdag 22. juni 2013, klokken 21:03
Mener du seriøst at 7 seteren har en annen deformasjonssone enn 5 seteren? Det har jeg vanskelig for å tro uten sikre kilder på dette. Kan du vise til dette?
Jeg regner med å kunne demontere setene ved hjelp av litt verktøy, men tror Tesla gjerne vil montere dem om det skulle være aktuelt. De ble jo etterlevert i USA. Å kjøpe de løst i ettertid vil en vel måtte omregistrere bilen vil jeg tro, om det i hele tatt er mulig fra Teslas side.
De som ble etterlevert i USA var til de første bilene som var bestilt med barnesetene, men som ikke var produsert til alle enda. Dvs, de hadde annen deformasjonssone og dessuten festene for setene i ryggen av baksetene. De festene finnes ikke i biler som ikke blir bestilt med dette utstyret.
Du kan regne med at det stemmer med en annen konstruksjon av bakenden for de bilene med 7-seter. Det lyser Elon langt vekk av den beslutningen om ekstra sikkerhet.

Gjermund

Nye biler uten barneseter vil ikke ha festepunkter for setene. Disse festepuntkene kan jo være en del av den sveise konstruksjonen, om det er tilfelle vil det være dyrt å ettermontere (også om det er slik at de har like deformasjonssoner).

Jeg TROR at setene kan demonteres ved å skru ut to bolter. (Det så ut som de kun var festet i to bolter nede "under lårene, festet oppe løsner du jo når du skal klappe de sammen.)

laumb

Jeg har sett bilder av biler uten bakfanger både med og uten barneseter.
Jeg så ingen umiddelbar forskjell i oppbygningen. Ingen har rapport forskjeller heller.

Biler uten barnester leveres uten forankringspunkter i midten av seteryggen bak. De tidlige bilene ble levert med dette - der de kuttet i skinnet og monterte en plastbrikke ved ettermontering.
Hva annet som mangler vet jeg ikke - men tipper nedre feste.

Oreo

Sitat fra: Desdi på søndag 23. juni 2013, klokken 01:19
De som ble etterlevert i USA var til de første bilene som var bestilt med barnesetene, men som ikke var produsert til alle enda. Dvs, de hadde annen deformasjonssone og dessuten festene for setene i ryggen av baksetene. De festene finnes ikke i biler som ikke blir bestilt med dette utstyret.
Du kan regne med at det stemmer med en annen konstruksjon av bakenden for de bilene med 7-seter. Det lyser Elon langt vekk av den beslutningen om ekstra sikkerhet.
Jo takk jeg har fulgt godt med på det meste omkring Tesla i 1 1/2 år nå så jeg kjenner til at setene ikke ble levert fordi de ikke var produsert ferdig ennå.
Det at de bilene som er bestilt med ekstra seter har festepunkt til disse forklarer/beviser IKKE at bilen har en annen deformasjonssone.
Det forteller vel bare at det er mye vanskeligere å ettermontere da en da evt. må skifte bakseterygg (på 2.seterad) + andre festepunkt.
På LandCruiser 120 f.eks. som kommer som 5 og 8 seters fra fabrikk går det ikke an å ettermontere en 3.seterad på 5 seteren (ihvertfall ikke uten ekstra ombygging og påfølgende omregistrering). På min 8 seters LandCruiser er det egne festepunkt i skottet/veggen+dørken/gulvet. Her kan jeg enkelt ta ut og inn setene for hånd. Jeg skal vedde ei kasse øl på at den ikke har noen annen deformasjonssone.
Som Gjermund sier, så jeg også kun noen bolter nede ved knehøyde. Om det ikke finnes andre festepunkter må det vel gå an å skru ut disse om en vil. Litt større terskel når en på frem med litt verktøy.

Grunnet til at jeg nevnte at de ble etterlevert/montert var fordi dette viste at det var relativt enkelt å sette inn i ettertid (på de med festepunkt naturligvis), ergo tilsvarende enkelt å demontere. Tesla vil nok forsikre seg at de er montert riktig, derav behovet av å gjøre dette ved et servicesenter.

Desdi, dine påstander er jo bare antagelser, men i så måte er også mine basert på antagelser, så vi er like gode  ;)
Jeg kjøper ikke argumentet. Vil en sjuseters TMS være mindre sikker for passasjerene på 2. seterad enn i en femseters TMS? Det lyser ihvertfall ikke Elon langt vekk.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

fredag

Sitat fra: Oreo på lørdag 22. juni 2013, klokken 21:03
Mener du seriøst at 7 seteren har en annen deformasjonssone enn 5 seteren? Det har jeg vanskelig for å tro uten sikre kilder på dette. Kan du vise til dette?
Jeg regner med å kunne demontere setene ved hjelp av litt verktøy, men tror Tesla gjerne vil montere dem om det skulle være aktuelt. De ble jo etterlevert i USA. Å kjøpe de løst i ettertid vil en vel måtte omregistrere bilen vil jeg tro, om det i hele tatt er mulig fra Teslas side.

For å redusere kostnader (og muligens litt vekt) er det ikke montert forsterkninger for tredje-rad barneseter på Model S produsert etter en viss dato, med mindre de har bestilt barneseter.

Hvis du tror du har behov for tredje-rad barneseter, så må dette bestilles sammen med bilen. Tredje-rad barneseter kan ikke ettermonteres.

Barneseter blir bare etterlevert til amerikanske biler produsert før en viss dato.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

laumb


Sitat fra: fredag på mandag 24. juni 2013, klokken 16:47
Sitat fra: Oreo på lørdag 22. juni 2013, klokken 21:03
Mener du seriøst at 7 seteren har en annen deformasjonssone enn 5 seteren? Det har jeg vanskelig for å tro uten sikre kilder på dette. Kan du vise til dette?
Jeg regner med å kunne demontere setene ved hjelp av litt verktøy, men tror Tesla gjerne vil montere dem om det skulle være aktuelt. De ble jo etterlevert i USA. Å kjøpe de løst i ettertid vil en vel måtte omregistrere bilen vil jeg tro, om det i hele tatt er mulig fra Teslas side.

For å redusere kostnader (og muligens litt vekt) er det ikke montert forsterkninger for tredje-rad barneseter på Model S produsert etter en viss dato, med mindre de har bestilt barneseter.

Hvis du tror du har behov for tredje-rad barneseter, så må dette bestilles sammen med bilen. Tredje-rad barneseter kan ikke ettermonteres.

Barneseter blir bare etterlevert til amerikanske biler produsert før en viss dato.

Ikke pga forsterkninger - pga. Festepunkter!

Her vurderer jeg å vedde den kassa mi med øl.

Gjermund

Manglen på festepunkter vil jo gjøre det ugustig dyrt med ettermontering. Da tenker jeg spesielt på de nedre festepunktene.

TS

Ifølge Tesla rep på Alnabru i dag , vil de ikke påta seg demontering og remontering , pga at vi mister garantien ..


Jeg la merke til at det er dårlige polstrede metallstenger på hver side av hodeputen, som igjen ikke har noen sidestøtte..

Dvs at ved en kollisjon risikerer man at barnet slår bakhodet rett på metall dersom det ikke er så heldig å treffe den lille myke puten i midten..
Et annet sikkerhetsaspekt er : Hva skjer med bakruten i en høyenergisk
påkjørsel bakfra( noe vi ikke selv kan hindre) hvor luken også får seg en trøkk og slipper feste til ruten?
Da treffes det vel barnet/barna ?

Ble veldig i tvil nå..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Epleskreller

Totalt sett tipper jeg at det er sikrere å sitte med ryggen til bak enn å sitte forovervendt på midten. De kraftigste krasjene kommer vel normalt forfra.

Jeg syns forøvrig barna mine på 4 og 7 satt veldig fint der når de prøvesatt.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

TS

Tror det blir barneseter på bestillingen i dag , fant et nytt argument for:
- Forankringspunktene i bunnen kan benyttes til å stroppe fast tung bagasje, noe Tesla mangler som standard...
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

roaaad

Jeg hadde I utgangspunktet ikke tenkt å ta med barnesetene men gjorde det likevel siden

1.   Ungene (3 og 5) syntes det var veldig gøy å sitte der under prøvekjøringen, og

2.    Med to biler så sparer det oss for innkjøp av et sett nr. to med vanlige barneseter til Teslaen som ikke blir den daglige barnehage-bilen, evt. å måtte flytte frem og tilbake hele tiden.

glaserud

Sitat fra: roaaad på søndag 07. juli 2013, klokken 18:52
2.    Med to biler så sparer det oss for innkjøp av et sett nr. to med vanlige barneseter til Teslaen som ikke blir den daglige barnehage-bilen, evt. å måtte flytte frem og tilbake hele tiden.

Du får ganske goldplatede barneseter for 4775,- / stk. ;)
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Gjermund

Spiller liten rolle om ikke Tesla vil demontere og remontere, hadde ikke tenkt å kjøre til servicesenter for dette uansett, klarer det sikkert selv  :)

D.O

Sitat fra: laumb på mandag 24. juni 2013, klokken 18:52

Sitat fra: fredag på mandag 24. juni 2013, klokken 16:47
Sitat fra: Oreo på lørdag 22. juni 2013, klokken 21:03
Mener du seriøst at 7 seteren har en annen deformasjonssone enn 5 seteren? Det har jeg vanskelig for å tro uten sikre kilder på dette. Kan du vise til dette?
Jeg regner med å kunne demontere setene ved hjelp av litt verktøy, men tror Tesla gjerne vil montere dem om det skulle være aktuelt. De ble jo etterlevert i USA. Å kjøpe de løst i ettertid vil en vel måtte omregistrere bilen vil jeg tro, om det i hele tatt er mulig fra Teslas side.

For å redusere kostnader (og muligens litt vekt) er det ikke montert forsterkninger for tredje-rad barneseter på Model S produsert etter en viss dato, med mindre de har bestilt barneseter.

Hvis du tror du har behov for tredje-rad barneseter, så må dette bestilles sammen med bilen. Tredje-rad barneseter kan ikke ettermonteres.

Barneseter blir bare etterlevert til amerikanske biler produsert før en viss dato.

Ikke pga forsterkninger - pga. Festepunkter!

Her vurderer jeg å vedde den kassa mi med øl.
Jeg vedder i mot, kan sende deg leveringsadressen for øl kassen  :)

Elon sa det selv for noen timer siden at bakfanger er forskjellig for de med tredje seterad for å endre deformasjon ved kollisjon bak.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA