Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen som kan hjelpe meg med å velge riktig elbil?

Startet av Gusse, søndag 07. juli 2013, klokken 12:37

« forrige - neste »

ohh

Sitat fra: laumb på onsdag 21. august 2013, klokken 10:41
Vi får fikse et lite treff i byen en dag da - uten biler, så skal jeg spandere noen øl. Det er jo det minste jeg kan gjøre. :)

Eventuelt må dere finne en broderleg fordeling av den kassa. Tror det blir lite øl per hode om alle skal dele den. ;)
Jeg var ikke blant de som gikk mot ditt utsagn (og dermed fortjener å bli påspandert en øl), men blir gjerne med og tar et par øl om det kommer til en samling :)
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

D.O

Sitat fra: laumb på onsdag 21. august 2013, klokken 10:41
Vi får fikse et lite treff i byen en dag da - uten biler, så skal jeg spandere noen øl. Det er jo det minste jeg kan gjøre. :)

Eventuelt må dere finne en broderleg fordeling av den kassa. Tror det blir lite øl per hode om alle skal dele den. ;)
Vent til i desember da... Tar turen til Oslo etter å ha hentet bilen i Trondheim :)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

HABEL

Sitat fra: HABEL på onsdag 21. august 2013, klokken 00:20
    Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 20. august 2013, klokken 18:52
    Sitat fra: laumb på mandag 24. juni 2013, klokken 18:52

    Sitat fra: fredag på mandag 24. juni 2013, klokken 16:47
    Sitat fra: Oreo på lørdag 22. juni 2013, klokken 21:03
    Mener du seriøst at 7 seteren har en annen deformasjonssone enn 5 seteren? Det har jeg vanskelig for å tro uten sikre kilder på dette. Kan du vise til dette?
    Jeg regner med å kunne demontere setene ved hjelp av litt verktøy, men tror Tesla gjerne vil montere dem om det skulle være aktuelt. De ble jo etterlevert i USA. Å kjøpe de løst i ettertid vil en vel måtte omregistrere bilen vil jeg tro, om det i hele tatt er mulig fra Teslas side.

    For å redusere kostnader (og muligens litt vekt) er det ikke montert forsterkninger for tredje-rad barneseter på Model S produsert etter en viss dato, med mindre de har bestilt barneseter.

    Hvis du tror du har behov for tredje-rad barneseter, så må dette bestilles sammen med bilen. Tredje-rad barneseter kan ikke ettermonteres.

    Barneseter blir bare etterlevert til amerikanske biler produsert før en viss dato.

    Ikke pga forsterkninger - pga. Festepunkter!

    Her vurderer jeg å vedde den kassa mi med øl.

    http://www.dagbladet.no/2013/08/20/tema/bil/klikk/motor/28806403/

    Venter fortsatt på den kassen....

    Indeed! Det var 2 årsaker til at jeg bestilte bilen med barnesetene:

    - Bedre sikkerhet ved påkjøring bakfra
         Har ikke selv små barn (lenger) - og planlegger heller ingen. Men man kan jo bli heldig/uheldig - stryk det som ikke passer  ;)

    - Annenhåndsverdi.
         Jeg oppdaget at en del interessenter i TMS var opptatt av at bilen hadde/kunne ha 7 seter, og at dette var blandt de viktigste kriteriene.



    ALLE bilene hadde i starten dobbelt støtfanger bak, men dette stoppet man med etterhvert på de bilene som ikke bestilte Barnesetene.

    Mest sannsynelig fordi Tesla ønsker å spare noe (installasjon av dobbeltstøtfangeren er ikke gratis), samt at de nok regner med at sikkerheten likevel er god nok uten ved en påkjørsel bakfra.

    At sikkerheten er dårligere for første og andre seterad pga. dobbelt støtfanger bak, har jeg imidlertid ingen tro på. Hvis det er tilfellet hadde de i stedet latt NHTSA teste en bil UTEN dobbeltstøtfanger bak for å oppnå enda bedre score i testen, men det gjorde Tesla ikke...

    I tillegg ønsker jeg å kunne tilby en 7-seter på bruktmarkedet etterhvert, pga. større kjøpergruppe/bedre annenhåndsverdi.

    Og troen kan ingen ta fra folk!   ;)
    [/list]
    Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

    Cowboystrekk

    D.O: Evt kan du ta en alkoholfri meg med når vi treffes under utlevering av bilen i Tr.H før vi suser av gårde :)
    Tesla Model S 2013 - SOLGT
    Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

    Kallagtunet

    Sitat fra: laumb på onsdag 21. august 2013, klokken 10:41
    Vi får fikse et lite treff i byen en dag da - uten biler, så skal jeg spandere noen øl. Det er jo det minste jeg kan gjøre. :)

    Eventuelt må dere finne en broderleg fordeling av den kassa. Tror det blir lite øl per hode om alle skal dele den. ;)

    Drikk den selv du med god samvittighet, om ikke alt på en gang.

    D.O

    Sitat fra: taraquin på onsdag 21. august 2013, klokken 12:17
    D.O: Evt kan du ta en alkoholfri meg med når vi treffes under utlevering av bilen i Tr.H før vi suser av gårde :)
    Ikke umulig. Ser du har fått vin nr, noe jeg enda ikke har sett noe til selv om jeg er noen plasser forran deg. Men det er jo ikke førstegang slikt skjer hvis man har lest litt på statusoversikt tråden. Har fått beskjed om sen november. Min bil er med barneseter, og av de få brune bilene :)
    Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
    Bestilt:
    Model 3 reservert
    Før:
    Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
    Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


    Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

    Sigmar

    Barneseter = bedre annenhåndsverdi er jeg enig i og derfor vil jeg bestille dette.
    Sikkerhet er selvfølgelig også en viktig del her.
    Men går det an og ta ut disse setene og bruke plassen til bagasje når jeg ikke har brukt for disse.

    Noen som vet noe om dette?

    Cirion

    Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

    HABEL

    Sitat fra: Sigmar på mandag 02. september 2013, klokken 13:41
    Barneseter = bedre annenhåndsverdi er jeg enig i og derfor vil jeg bestille dette.
    Sikkerhet er selvfølgelig også en viktig del her.
    Men går det an og ta ut disse setene og bruke plassen til bagasje når jeg ikke har brukt for disse.

    Noen som vet noe om dette?

    +1

    Annenhåndsverdi (7 seter vs 5) & Dobbeltstøtfanger bak / sikkerhet er også min begrunnelse.

    Og JA - fullt mulig å ta ut barnesetene når du ikke har behov for dem!   :D
    Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

    Øyvind.h

    Sikkerheten for de som sitter i bagasjen blir helt klart bedre med forsterket støtfanger. Men sikkerheten for resten av passasjerene blir dessverre redusert pga redusert deformasjonsevne bak.
    Mercedes EQC AMG 2020
    Model Y Performance bestilt
    x Tesla Model X90D 2016
    x Kia eNiro 2019
    x Tesla Model S 90D 2016
    x Nissan Leaf mars 2012
    x Model S aug 2013

    HABEL

    Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. september 2013, klokken 14:06
    Sikkerheten for de som sitter i bagasjen blir helt klart bedre med forsterket støtfanger. Men sikkerheten for resten av passasjerene blir dessverre redusert pga redusert deformasjonsevne bak.

    Ja, jeg hører dette av og til.

    Hvis det var tilfelle, ville nok ikke Tesla nettopp valgt å gi National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) en bil med dobbeltstøtfanger bak / barneseter til uttesting.

    Dette var bevisst fra Tesla sin side for å oppnå så gode tall som mulig (på samtlige tester som skulle utføres - noe de også gjorde.   :)
    Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

    Øyvind.h

    #56
    Sitat fra: HABEL på mandag 02. september 2013, klokken 14:12
    Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. september 2013, klokken 14:06
    Sikkerheten for de som sitter i bagasjen blir helt klart bedre med forsterket støtfanger. Men sikkerheten for resten av passasjerene blir dessverre redusert pga redusert deformasjonsevne bak.

    Ja, jeg hører dette av og til.

    Hvis det var tilfelle, ville nok ikke Tesla nettopp valgt å gi National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) en bil med dobbeltstøtfanger bak / barneseter til uttesting.

    Dette var bevisst fra Tesla sin side for å oppnå så gode tall som mulig (på samtlige tester som skulle utføres - noe de også gjorde.   :)
    Forsøker ikke rakke ned på noen her? Bare presiserer enkel fysikk man ikke kommer unna :) Stivere bak=mindre deformasjonsevne. 

    Edit: og det vanligste er vel frontkollisjon. Da er det genialt å kunne ha barn helt opp til tolvårsalderen i bakovervendt sete!
    Mercedes EQC AMG 2020
    Model Y Performance bestilt
    x Tesla Model X90D 2016
    x Kia eNiro 2019
    x Tesla Model S 90D 2016
    x Nissan Leaf mars 2012
    x Model S aug 2013

    HABEL

    Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. september 2013, klokken 14:16
    Sitat fra: HABEL på mandag 02. september 2013, klokken 14:12
    Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. september 2013, klokken 14:06
    Sikkerheten for de som sitter i bagasjen blir helt klart bedre med forsterket støtfanger. Men sikkerheten for resten av passasjerene blir dessverre redusert pga redusert deformasjonsevne bak.

    Ja, jeg hører dette av og til.

    Hvis det var tilfelle, ville nok ikke Tesla nettopp valgt å gi National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) en bil med dobbeltstøtfanger bak / barneseter til uttesting.

    Dette var bevisst fra Tesla sin side for å oppnå så gode tall som mulig (på samtlige tester som skulle utføres - noe de også gjorde.   :)
    Forsøker ikke rakke ned på noen her? Bare presiserer enkel fysikk man ikke kommer unna :) Stivere bak=mindre deformasjonsevne. 

    Edit: og det vanligste er vel frontkollisjon. Da er det genialt å kunne ha barn helt opp til tolvårsalderen i bakovervendt sete!

    Neida - overhodet ikke!  :)  Alle står jo fritt både å velge hva de vil, og forsåvidt tro hva man vil!

    Dobbeltstøtfangeren var dog standard på alle bilene til å begynne med, men ble etterhvert fjernet på de bilene hvor siste seterad ikke ble bestilt. Jeg tror dette ble gjort som en besparelse fra Tesla sin side, ikke som et bidrag til større sikkerhet. Igjen, da hadde de sendt en bil uten dette til test hos NHTSA.

    Så får vi se om den bilen Tesla velger skal testes hos Euro NCAP har dobbeltstøtfanger bak, eller ikke.  ;)
    Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

    Øyvind.h

    Tipper syvseteren så de får dokumentert sikkerheten for alle seter. Fysikkens lover slipper de ikke unna uansett.
    Mercedes EQC AMG 2020
    Model Y Performance bestilt
    x Tesla Model X90D 2016
    x Kia eNiro 2019
    x Tesla Model S 90D 2016
    x Nissan Leaf mars 2012
    x Model S aug 2013

    Tuxedo

    Sitat fra: HABEL på mandag 02. september 2013, klokken 14:12
    Sitat fra: Øyvind.h på mandag 02. september 2013, klokken 14:06
    Sikkerheten for de som sitter i bagasjen blir helt klart bedre med forsterket støtfanger. Men sikkerheten for resten av passasjerene blir dessverre redusert pga redusert deformasjonsevne bak.

    Ja, jeg hører dette av og til.

    Hvis det var tilfelle, ville nok ikke Tesla nettopp valgt å gi National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) en bil med dobbeltstøtfanger bak / barneseter til uttesting.

    Dette var bevisst fra Tesla sin side for å oppnå så gode tall som mulig (på samtlige tester som skulle utføres - noe de også gjorde.   :)

    Nå er det ikke Tesla som bestemmer hvilke biler som brukes i testen.  NHTSA kjøper bilene og utgir seg som vanlige kunder.  Fra websiten til NHTSA:

    10. How does NHTSA choose vehicles to rate?
    Each year, NHTSA tests a sample of new vehicles predicted to have high sales volume or vehicles that have been structurally redesigned. Tested vehicles are purchased from dealerships across the country; the vehicles are not supplied directly to NHTSA by the manufacturer, a common misperception.
    P85, Sølv.
    Mottatt 25.11.13

    © 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA