Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen som kan hjelpe meg med å velge riktig elbil?

Startet av Gusse, søndag 07. juli 2013, klokken 12:37

« forrige - neste »

skywalker

Elon bekrefter hvor ekstremt opptatt de har vært av sikkerhet og at biler bestilt som 7 seter har to sett støtfangere i aluminium og stål for å tåle kollisjon bakfra på motorvei uten alvorlig personskade ca 1.28.30 ut i Teslive intervjuet. http://www.teslamotorsclub.com/entry.php/112-Teslive-2013
2 stk Model 3 reservert 31.3.16
P85D rød P68018 levert 24.2.15
P85 levert 08.11.13(solgt)
Leaf tekna 2013 som #2
BMW 520 dat som nå er historie
Tidligere Think 65000km
Trondheim

Kallagtunet

#31
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 22. juni 2013, klokken 18:43
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 22. juni 2013, klokken 18:34
Tesla har forøvrig sagt at de ikke vi tilby ettermontering av disse.

Stemmer, bakre deformasjonssone på bil med 7 seter er konstruert. Ekstra bjelker for å sikre passasjerer bak. Dvs ikke mulig å lovlig typegodkjent å ettermontere setene.

Sitat fra: laumb på mandag 24. juni 2013, klokken 18:52
Her vurderer jeg å vedde den kassa mi med øl.

Jeg tar gjerne en kasse øl jeg og :-)

Oreo

Sitat fra: skywalker på mandag 15. juli 2013, klokken 02:10
Elon bekrefter hvor ekstremt opptatt de har vært av sikkerhet og at biler bestilt som 7 seter har to sett støtfangere i aluminium og stål for å tåle kollisjon bakfra på motorvei uten alvorlig personskade ca 1.28.30 ut i Teslive intervjuet. http://www.teslamotorsclub.com/entry.php/112-Teslive-2013
Slik jeg hører det sier han:
"...if you GET the 3rd row seat...." bla bla
..."...two bars, aluminium+steel...extra protection (noe i den duren)"

Om en tolker dette helt ordrett slik en advokat ville, høres det ut som om dette kun er for 7-seters versjonen (om en velger den tredje seteraden).

Om en bytter ut ordet "GET" med "TAKE" kunne det virke som han tar det som et rent eksempel på hvordan de prioriterer sikkerheten.

Eksempelet/Spørsmålet med at Model S har en forsterkning i bakre del er herved bekreftet fra "The man himself", men jeg er sannelig ikke helt 100% sikker på om han mente at dette KUN gjelder for 7 seterne? Men jeg heller nå litt over på dette.

Kommunikasjonen handler ikke alltid om hvordan man tolker et budskap, men også hvordan det blir formidlet.

Forøvrig en veldig bra og infromativ Q&A session, men kunne spart meg for alle som skal takke EM opp i mente. Blir nesten beklemt av å høre på. For all del, er det noen jeg ville ha kjøpt bil av så er det EM og Tesla. Vi har vel egen Teslive tråd for å diskutere dette kanskje.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Kallagtunet

Du er kjip på den ølen leser jeg...

JAGN

Hele familien var og prøvekjørte i dag. Stas å få prøve P+ og stas for ungene å få være med:). To av ungene ble plassert bakerst og den tredje som har lett for å bli bilsyk satt i midterste rad. Alle smilte og kvein ved første aksellerasjon. Men det ble stillere etter andre, og pappaen innså deretter at de to 'bilsterke' barna som satt mot kjøreretningen var blitt kvalme. Huff og huff. Ikke mere aksellerasjon for denne gang. Jeg kjørte så rolig jeg kunne og P+ ble perler for svin resten av turen. Jeg har ikke bestilt de ekstra barnesetene og ser nå at det er rett valg. Jeg har ikke så lyst til at Teslaen skal bli bilen-vi-blir-kvalm-i... Altså; bilsvake barn hører ikke så godt hjemme helt der bak (dersom noen trengte et innspill...).

fredag

Sitat fra: laumb på mandag 24. juni 2013, klokken 18:52

Sitat fra: fredag på mandag 24. juni 2013, klokken 16:47
Sitat fra: Oreo på lørdag 22. juni 2013, klokken 21:03
Mener du seriøst at 7 seteren har en annen deformasjonssone enn 5 seteren? Det har jeg vanskelig for å tro uten sikre kilder på dette. Kan du vise til dette?
Jeg regner med å kunne demontere setene ved hjelp av litt verktøy, men tror Tesla gjerne vil montere dem om det skulle være aktuelt. De ble jo etterlevert i USA. Å kjøpe de løst i ettertid vil en vel måtte omregistrere bilen vil jeg tro, om det i hele tatt er mulig fra Teslas side.

For å redusere kostnader (og muligens litt vekt) er det ikke montert forsterkninger for tredje-rad barneseter på Model S produsert etter en viss dato, med mindre de har bestilt barneseter.

Hvis du tror du har behov for tredje-rad barneseter, så må dette bestilles sammen med bilen. Tredje-rad barneseter kan ikke ettermonteres.

Barneseter blir bare etterlevert til amerikanske biler produsert før en viss dato.

Ikke pga forsterkninger - pga. Festepunkter!

Her vurderer jeg å vedde den kassa mi med øl.

På årets Teslive var det et Q&A med Elon Musk. Ca 26 minutter inn i videoen på YouTube, sier han: "In the rear, if you get the third row, we have a double bumper system, so that there's actually an aluminum bumper and a steel bumper. And the threshold is to ensure that if the car is impacted in the rear, at highway speeds, that any third row occupants do not suffer permanent injury."

http://www.youtube.com/watch?v=8n-xsEjq7pk&feature=share&list=UU5WjFrtBdufl6CZojX3D8dQ
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Kallagtunet

Sitat fra: laumb på mandag 24. juni 2013, klokken 18:52

Sitat fra: fredag på mandag 24. juni 2013, klokken 16:47
Sitat fra: Oreo på lørdag 22. juni 2013, klokken 21:03
Mener du seriøst at 7 seteren har en annen deformasjonssone enn 5 seteren? Det har jeg vanskelig for å tro uten sikre kilder på dette. Kan du vise til dette?
Jeg regner med å kunne demontere setene ved hjelp av litt verktøy, men tror Tesla gjerne vil montere dem om det skulle være aktuelt. De ble jo etterlevert i USA. Å kjøpe de løst i ettertid vil en vel måtte omregistrere bilen vil jeg tro, om det i hele tatt er mulig fra Teslas side.

For å redusere kostnader (og muligens litt vekt) er det ikke montert forsterkninger for tredje-rad barneseter på Model S produsert etter en viss dato, med mindre de har bestilt barneseter.

Hvis du tror du har behov for tredje-rad barneseter, så må dette bestilles sammen med bilen. Tredje-rad barneseter kan ikke ettermonteres.

Barneseter blir bare etterlevert til amerikanske biler produsert før en viss dato.

Ikke pga forsterkninger - pga. Festepunkter!

Her vurderer jeg å vedde den kassa mi med øl.

http://www.dagbladet.no/2013/08/20/tema/bil/klikk/motor/28806403/

Venter fortsatt på den kassen....

Muffinman

Han har vel drukket den opp selv  ;D

Kallagtunet


Hellemann

Mister Musk er ganske frittalende og "på sparken", så jeg ville ikke nødvendigvis ha tatt alle hans ord å analysert så grundig...
Men en kasse øl er jo ikke å forakte....

Hva med en kasse vin  ;D
#2581- kanskje til jul??

ohh

Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

HABEL

    Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 20. august 2013, klokken 18:52
    Sitat fra: laumb på mandag 24. juni 2013, klokken 18:52

    Sitat fra: fredag på mandag 24. juni 2013, klokken 16:47
    Sitat fra: Oreo på lørdag 22. juni 2013, klokken 21:03
    Mener du seriøst at 7 seteren har en annen deformasjonssone enn 5 seteren? Det har jeg vanskelig for å tro uten sikre kilder på dette. Kan du vise til dette?
    Jeg regner med å kunne demontere setene ved hjelp av litt verktøy, men tror Tesla gjerne vil montere dem om det skulle være aktuelt. De ble jo etterlevert i USA. Å kjøpe de løst i ettertid vil en vel måtte omregistrere bilen vil jeg tro, om det i hele tatt er mulig fra Teslas side.

    For å redusere kostnader (og muligens litt vekt) er det ikke montert forsterkninger for tredje-rad barneseter på Model S produsert etter en viss dato, med mindre de har bestilt barneseter.

    Hvis du tror du har behov for tredje-rad barneseter, så må dette bestilles sammen med bilen. Tredje-rad barneseter kan ikke ettermonteres.

    Barneseter blir bare etterlevert til amerikanske biler produsert før en viss dato.

    Ikke pga forsterkninger - pga. Festepunkter!

    Her vurderer jeg å vedde den kassa mi med øl.

    http://www.dagbladet.no/2013/08/20/tema/bil/klikk/motor/28806403/

    Venter fortsatt på den kassen....

    Indeed! Det var 2 årsaker til at jeg bestilte bilen med barnesetene:

    - Bedre sikkerhet ved påkjøring bakfra
         Har ikke selv små barn (lenger) - og planlegger heller ingen. Men man kan jo bli heldig/uheldig - stryk det som ikke passer  ;)

    - Annenhåndsverdi.
         Jeg oppdaget at en del interessenter i TMS var opptatt av at bilen hadde/kunne ha 7 seter, og at dette var blandt de viktigste kriteriene.


    Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

    jkirkebo

    Sitat fra: HABEL på onsdag 21. august 2013, klokken 00:20
    Indeed! Det var 2 årsaker til at jeg bestilte bilen med barnesetene:

    - Bedre sikkerhet ved påkjøring bakfra
         Har ikke selv små barn (lenger) - og planlegger heller ingen. Men man kan jo bli heldig/uheldig - stryk det som ikke passer  ;)

    Det er nok en grunn til at bilen kun er forsterket bak når man har kjøpt barnesetene. Har man ikke barn bak er det heller en fordel at deformasjonssonen bak er så stor som mulig. Altså vil jeg absolutt tro at en bil uten forsterket støtfanger bak er sikrere for passasjerene foran og kanskje også  i det vanlige baksetet.
    Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
    Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

    Cowboystrekk

    #43
    Sitat fra: jkirkebo på onsdag 21. august 2013, klokken 02:08
    Sitat fra: HABEL på onsdag 21. august 2013, klokken 00:20
    Indeed! Det var 2 årsaker til at jeg bestilte bilen med barnesetene:

    - Bedre sikkerhet ved påkjøring bakfra
         Har ikke selv små barn (lenger) - og planlegger heller ingen. Men man kan jo bli heldig/uheldig - stryk det som ikke passer  ;)
    Det er nok en grunn til at bilen kun er forsterket bak når man har kjøpt barnesetene. Har man ikke barn bak er det heller en fordel at deformasjonssonen bak er så stor som mulig. Altså vil jeg absolutt tro at en bil uten forsterket støtfanger bak er sikrere for passasjerene foran og kanskje også  i det vanlige baksetet.
    Det kan hende, men samtidig er jo ikke behovet for sterkere støtfanger bak der uten små barn så det kan være en "spare penger"-funksjon uten at det har noe praktisk å si for sikkerheten for de i fremre del av bilen.
    Tesla Model S 2013 - SOLGT
    Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

    laumb

    Vi får fikse et lite treff i byen en dag da - uten biler, så skal jeg spandere noen øl. Det er jo det minste jeg kan gjøre. :)

    Eventuelt må dere finne en broderleg fordeling av den kassa. Tror det blir lite øl per hode om alle skal dele den. ;)

    © 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA