Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: World Electric vehilcle parade Oslo 2013 arrangert av EVU (Electric vehicle unio

Startet av Hafting, fredag 05. juli 2013, klokken 22:55

« forrige - neste »

Hafting

LED bruker mindre strøm enn lyspærer, og varer som regel mye lenger også. For å spare, er det særlig de lysene som står på hele tiden som bør byttes. Baklys, parklys, skiltlys - og frontlysene om man kan få det til. I tillegg er LED bremselys bra for sikkerheten, da de tenner raskere enn lyspærer.

Jeg begynte med disse:
http://dx.com/p/1157-9w-800lm-6-led-red-light-car-brake-lamp-12-14-5v-pair-138163
De passer i pæreholderne, så jobben blir bare et pæreskift. De fungerer både som baklys og bremselys.  Lyset er litt rødere enn med lyspærer, og bitelitt sterkere også. 3 LED lyser rett bakover, 3 andre lyser ut til sidene og lyser dermed opp hele reflektoren.

Det nye baklyset trekker 40mA/0.48W per pære, lyspæra brukte 400mA/4.8W. Bremselyset trekker 200mA/2.4W, lyspæra trengte 1.6A/19W.

Test, baklys med lyspære til venstre, LED til høyre:


Test med bremselyset på, LED til høyre:


Parklysene byttet jeg med disse:
http://dx.com/p/dianzi-f113c-nw-t10-2-23w-299lm-13-smd-5050-led-warm-white-light-car-clearance-lamp-2-pcs-12v-163786
Sammenlignet med lyspæra er det et svakt grønnskjær i lyset, men det merker man ikke når man bytter begge parklysene samtidig. 13 LED lyser til alle kanter, litt mer lys enn fra pæra.

Skiltlys:
http://dx.com/p/t10-0-25w-65400k-16-lumen-4x3528-smd-led-car-white-light-bulbs-pair-12v-81309
Disse lyser bare i en retning, og passer dermed bra i skiltlampene som ikke har reflektor.

Kjørelys har jeg ikke skaffet ennå. Biltema har LED-kjørelys som er godkjent:
http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Belysning/Ekstralys/LED-kjorelys-2-stk-42370/
Noen som kjenner til flere alternativer?

Go-carter

Du får byttet ut hele stasen, med en komplett LED-kladeis. Både biltema og bilpåbyggere har dette inne.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

BauDemo

Sitat fra: Go-carter på fredag 21. juni 2013, klokken 17:02
Du får byttet ut hele stasen, med en komplett LED-kladeis. Både biltema og bilpåbyggere har dette inne.

Have you done this? If yes, can you take few photos?
I remember I was about to test biltema LED sets but never got to it.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3995.msg70868.html#msg70868
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

hma

#3
Fin post dette, jeg har nettopp bestilt led-pærer (lenket over) fra Dx.

Jeg sysler også med tanker om å sette inn DRL i hovedlyktene slik Go-carter og Hafting har gjort


Og koble et lysfølsomt relé slik at dagkjørelys tennes automatisk (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8556.0.html).

På ebay finner jeg disse tyske lyktene som er "e-merket".
http://www.ebay.com/itm/Audi-LED-Daytime-Running-Lamps-Daytime-Lights-12-SMD-E-mark-E8-R87-DRL-6000-K-/360757475499?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item53fed238ab

De måler 180 x 21 x 36 mm og jeg tror de skal få plass inne i lykta(?).

Noen som har forslag til alternativer?
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Go-carter

De tyske der, skal funke bra! Så lenge det er støpt inn en e-merking, så er det godkjent :) Mine har det.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hma

Disse virker også veldig solide, de kan brukes dag og natt.
Prisen gjenspeiler forhåpentligvis kvalitet.
http://www.lighting.philips.no/application_areas/automotive/led-daylight-solutions.wpd
Målene for DayLight 8 er 165x18x34 mm, så de er enda slankere enn de tyske i linken over.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Lynet

Kjøpte noen på ebay i fjor som skulle være e-merket. Men når de kom viste det seg at de var utrolig svake, lyser ikke mer enn et parklys!
Så det at det står e-merke i glasset er null verdt på de lampene!!!!
Prisen var lav så du får nok det du betaler for.....
De HMA linker til ser bedre ut, det er også oppgitt 1W pr LED så de er nok godkjent på et laboratorium.
De fleste DRL på ebay har ikke oppgitt effekt og er sikkert ikke godkjent selv om det står e på glasset  :o
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Go-carter

Sitat fra: Lynet på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 13:39
Kjøpte noen på ebay i fjor som skulle være e-merket. Men når de kom viste det seg at de var utrolig svake, lyser ikke mer enn et parklys!
Så det at det står e-merke i glasset er null verdt på de lampene!!!!
Prisen var lav så du får nok det du betaler for.....
De HMA linker til ser bedre ut, det er også oppgitt 1W pr LED så de er nok godkjent på et laboratorium.
De fleste DRL på ebay har ikke oppgitt effekt og er sikkert ikke godkjent selv om det står e på glasset  :o

Husk at DRL står for Daytime Running Light, med andre ord et pent kompromiss for parklys. Men ja, som du sier, det lønner seg å se på oppgitt effekt :) Det bør være et-par watt pr. lampe.

For Biltilsynets/EU-kontrollens del så holder det at det er e-merket, er trossalt det de ser etter.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hma

#8
Philips Daylight 8 har en veldig enkel montering med kun +12V og GND direkte til batteriet, samt én ledning som "lytter" på om hovedlyset er slått på.
Det er ingen forbindelse til ACC (key on) eller lysbryter. Tross det tenner/slukker lampene når motoren starter/slukker, samt dimme lampene (fra 15W til 5W) når man hovedlysene tenner.
Se monteringsveiledning side 44:
http://www.pal-documents.com/led-daylight-presskit/LED-DayLight-8/files/led_daylight_8_installation_guide.pdf

Med utgangspunkt i den sparsommelige tilgjengelige dokumentasjonen fra Philips, har jeg lurt på hvordan dette fungerer. I den vedlagte testen står det at kontrollboksen tenner lampene basert på variasjoner i batterispenning. Dette kan naturligvis medføre utilsiktet tenning av lampene, men i følge vedlagt test er det ikke noe problem om man har et friskt 12V-batteri.
http://www.amazon.com/review/R1WSMOM1GHVRP4/ref=cm_cr_pr_viewpnt#R1WSMOM1GHVRP4

Om disse fungere som forventet i Think'en, dvs; de tenner når de skal, vil det være en smal sak å kombinere lysfølsomt relé i kretsen på hovedlysbryteren (slik Poppe har gjort).
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

#9
Fant Go-carter sin oppskrift på elbilwiki :)
http://elbil.no/wiki/Ny-Think:DRL-lys

Ellers er Hafting sin oppskrift følgende:
- DRL festet inne i lykta med dobbeltsidig tape, "Scotch Super strong for outdoor use".
- Tesa aluminium tape utenpå DRL for så beskytte mot varme fra hovedlyktene og for å spre lyset fra hovedlyktene bedre
- Glasset limes på plass med "Casco Glasssilikon" http://www.clasohlson.com/no/Glassilikon,-Casco/34-9335

Coop bygg har alle limsortene. Glass og reflektor kan vaskes innvendig med såpe som ikke lager spor, f.eks Jif Vindu.

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Lynet

For all del ikke rør reflektoren med noen ting, det pådampede metallbelegget tåles sannsynligvis ingenting!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hma

Fikk omsider LED-lamper fra dx.com og har montert disse. Ble godt fornøyd med resultatet.

Angående innbygging av DRL i hovedlampene viste det seg at Philips DRL DayLight8 ble for store.
I stedet skal jeg bygge inn 5 stk 1W ledlamper i hver reflektor, hengende i klips i den horisontale "bjelken".
http://www.ebay.com/itm/360757499761

Har vært så heldig å få låne noen hovedlys som jeg kunne eksperimentere på. Se vedlagte bilder av reflektorene forfra og bakfra. Det er god plass innvendig i hovedlysene til å koble til.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

#12
Noen som kan bidra med å lage en brakett i aluminium for å feste led-pærer i hovedreflektoren?

Jeg ser for meg at man setter sammen to rektangulære emner og freser ut 5 stk 19mm hull. Deretter skjæres kurven slik at den får passform til reflektoren.

LED-pærene limes i braketten og "henger" ned fra reflektoren.
Se vedlagte bilder.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Lynet

#13
Slik ble det ved innfelling av Philps DRL 8.
Må finne en løsning på å unngå at de lyser ved lading! Det er spenningen på 12V batteriet som styrer DRL.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Hafting

Sitat fra: Lynet på søndag 05. januar 2014, klokken 17:40
Må finne en løsning på å unngå at de lyser ved lading! Det er spenningen på 12V batteriet som styrer DRL.
Thinken har et nesten ferdig opplegg for DRL. I releboksen er det plass til ett relé til - DRL-reléet. Hvis du kjøper et relé til og setter det inn, vil dette reléet slå seg på når hovedlysbryteren står på 0 og motoren er slått på med nøkkelen. Standard er at relékontakten er koblet til nærlyset (nærlys som DRL). Det er bare å kappe den ledningen, og koble den på de nye kjørelysene dine i stedet. (Nærlyset vil fortsatt virke normalt pga. nærlysreléet.)

Noen thinker har plass til ennå et relé, som tenner baklyset som DRL. Hvis du ikke har ferdig opplegg for et slikt relé, kan du i stedet koble en diode fra DRL-kretsen til baklys/parklys. Da vil baklyset tenne sammen med DRL, men parklyset vil ikke tenne DRL i utide. Dioden må tåle et par ampere medmindre du har LED-baklys også. Den er uansett billigere enn ennå et relé.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA