Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Knarvik-Oppedal med Nissan Leaf

Startet av OddB, mandag 01. juli 2013, klokken 08:24

« forrige - neste »

nortrahof

Jeg har forholdt meg til en person hos Tesla som skulle være "min kontaktperson", men jeg kan jo prøve andre og se om jeg får svar? - Takk for tipset!

Det hadde vært fint om DAB+ hadde klart seg med en tuner i bil!
De siste 10-15 årene har vi vært vant til at FM med RDS har kunnet følge stasjonene man lytter til uten at det blir taust grunnet søking, dersom en stasjon blir for svak. Dette får man kun til med dobbelttuner. Den er styrt automatisk, så det er ingen innstillinger. Da DAB+ også er et radiosignal som har begrenset rekkevidde, må dette sendes på samme måte som FM. Mener at DAB-senderne ligger i det tidligere Band III/IV som tidligere var brukt til TV-kanaler 5->11? Dette båndet var tidligere "plaget" med mye refleksjoner. Dersom gangforskjellen mellom reflektert signal og direkte signal blir en halv bølgelengde, kan man risikere at signalet blir "visket ut" (dersom det reflekterte signal er sterkt nok). Biler i bevegelse får på denne måten hyppige, kortvarige brudd i mottaket.
Hadde det ikke vært for den måten signalet blir kodet på der mottakeren til en viss grad kan "rekonstruere" signal som mangler, så hadde nok DAB vært temmelig ubrukbart i bil.
Kanalene blandes og sendes ut i blokker - og TMC-informasjonen er i en slik blokk. Man kan selvfølgelig ikke ha samme frekvens for 2 stasjoner som ligger nær hverandre. Da vil man risikere interferens.
Derfor er det nødvendig med 2 mottakere - også for DAB for å få en jamn og god mottaking.
Det kan være at TMS-informasjonen ikke ligger i den blokk der stasjonen man lytter til er? Da vil dobbelttuneren "hente" opplysninger uten at man merker avbrudd.
Samtidig har den i oppgave å lytte til andre sendere som sender samme kanal man lytter til. Da kan radioen lynraskt skifte sender uten at man hører det, da signalet er buffret.
Dette er egentlig ikke mer avansert enn det man finner i FM-radioer tilkoblet navigasjon. Derfor er det overraskende for meg å høre om DAB-problemer i TMS og at navigasjonen der ikke støtter TMC (etter det jeg forstår)!

Man kan ofte høre om det er enkelt- eller dobbelt-tuner når man skifter program. Dobbelttunere holder gjerne kanalen man lyttet til et par sekunder, før den skifter direkte over til den nye kanalen. Enkelttunere må kutte den kanalen man lytter til for å fylle opp bufferet sitt, før man hører den nye kanalen. I mellomtiden er det taust med teksten "TUNING".

Jeg er på ingen måte ekspert på DAB, men synes det er interessant teknologi (som TMS)!


Når det gjelder antenner, så er det som for FM kun ett antenneinntak selv om det er dobbelttuner.
En "vanlig" antenne uten antenneforsterker burde være god nok for DAB. Man kan da montere en splitter med antenneforsterker og få 2 utganger, en for DAB og en for FM. Ofte er antenneforsterkeren så bredbåndet at selv om det er montert en slik antenneforsterker på originalantennen, så kan originalantennen fortsatt brukes til DAB.

VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA