Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Knarvik-Oppedal med Nissan Leaf

Startet av OddB, mandag 01. juli 2013, klokken 08:24

« forrige - neste »

Tuxedo

Sitat fra: F_P på fredag 12. juni 1970, klokken 22:55
Er det slik å forstå at Model S ikke har "station following"? Vet at dette er ganske utbredt på en del tunere (Fistune) for ettermontering til Audi og BMW, men originalradioer uten har jeg aldri hørt om.
Det stemmer, men er noe som sikkert kan løses i en fremtidig SW-oppdatering.  I det hele tatt er brukergrensesnittet til DAB-radioen hinsides krøkkete.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

hma

#136
Sitat fra: F_P på lørdag 09. august 2014, klokken 09:47
Er det slik å forstå at Model S ikke har "station following"?
Akkurat dét skal jeg ikke si med sikkerhet. For å teste kan man sette på en kanal som ikke ligger på Riksblokka, f.eks NRK Super, og kjøre mellom regionene (f.eks mellom "Akershus, Oslo og Østfold" og "Buskerud, Vestfold og Telemark")

Det jeg sikter til er om man f.eks lagrer NRK Super på en av forhåndsprogramknappene, f.eks 12C for region "Møre og Romsdal samt Trøndelag".  Om man er på tur i region "Nordland, Troms og Finnmark"  må man bruke nok en knapp til å lagre samme stasjon (13E/12B).

Altså; de forhåndsprogrammerte knappene på radiogrensesnittet knytter stasjonene opp mot én fast blokk, som gjør at man må bruker flere knapper til samme kanal om man ferdes mellom regionene.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

SK901

Sitat fra: Øggen på lørdag 09. august 2014, klokken 02:06
At noen i det hele kan si at DAB er bra lydkvalitet sjokkerer meg. DAB er dårlig og vil ikke overleve. Sett i konkurranse med Internett radio synes jeg det er lysår bak. At signalene og lyden er borte i tuneller nå i år 2014 er bare tragisk.
For meg er det DAB -

Jeg syns DAB er svært bra, både lydkvalitet og grensesnitt har fungert supert. Er litt dumt med "blokk" systemet i Teslaen, har enda ikke vært på særlig langturer, men jeg trodde bilen fulgte samme kanal.. Det var leit.

Jeg håper DAB+ overlever, har hvertfall ikke lyst å gå tilbake til FM. Kan selvsagt bruke internettradio, men jeg har ærlig talt ikke orket å bry meg særlig over det, i og med DAB fungerte greit fra før.

hma

#138
Opplevelse av og krav til lyd er nok et spørsmål om referanser og forventninger - og ikke minst et spørsmål om hvordan egne ører oppfatter lyd.

Det er også ulikt HVA folk lytter til. Noen er opptatt av frekvensområder, lydtrykk eller andre tekniske ting, også finner man dem som til og med er interessert i musikk. Tror saktens det finnes noen midt i mellom også ;)

Har selv en mangeårig bakgrunn som amatør-audiofil, bygd high-end klasse-a sluttrinn, finjustert høyttaler posisjoner, brukt absorbenter/diffusorer, etc.

I bil er det ikke mulig å stille samme krav til gjengivelse, lydbilde og dynamikk som innomhus. Jeg har derfor gitt opp å bry meg nevnverdig om lyd i bil.
I mine øre er DAB+ lyd i Tesla helt grei. Det gir meg en god opplevelse, brukbar dynamikk og ikke minst - støyfritt. Jeg kan skru opp lyden og leve meg inn i musikken uten å få vondt i ørene.

Det jeg så langt har opplevd som negativt med DAB+ er den dårlige/mangelfulle dekningen. Der er opplevelsen av radioen i Model S den samme som andre bilradioer jeg har prøvd.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

OddB

Å si at DAB har dårligere lyd enn nettradio gir ingen mening !
Begge distribuerer signalene som et kodet digitalt signal. Det er helt avhengig av kodek og bitrate.
Jeg opplever TuneIn som mye dårligere enn DAB på NRK P1, mindre diskant og bredde, skyldes helt sikkert bitrate og evt. dårlig kodek.

Dekningen i tunneler er det vegvesenet som styrer over..

At den som har programmert brukergrensenittet til DAB-radioen hos Tesla har vært helt på bærtur er derimot hevet over en hver tvil. Tror ikke de har fått med seg at den største kanalen splittes opp i regionale sendinger og sendes på MANGE MUX-er samtidig.
Her har de MYE å gjøre !  Kanskje utviklerne skal få innvilget en studietur til Norge ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Frodebo

Jeg liker radio best, spesielt når jeg kjører langt. Har fått testet DAB mye i sommer, og erfaringene er ikke mye å skryte av:

- Stadig knitring, tildels kraftig (skal inn på Tesla for dette for andre gang i september, visstnok skal de montere noen magneter som skal hindre forstyrrelsene på signalet)
- Elendig grensesnitt. Jeg bryr meg katten i om det er 12D, 13C eller hva man kaller det. Jeg vil vite hvilken kanal, og jeg vil ha enkel oversikt når jeg velger kanal. Jeg vil også se i instrumentpanelet hva som spilles.
- Det fungerer ikke å bla i kanalene man har lagt til som favoritt. Den "hopper over" enkelte kanaler.
- Noen ganger viser DAB at jeg f.eks. lytter til P4, mens den spiller NRK P1
- DAB hopper noen ganger uvilkårlig over til annen kanal
- Dårlig dekning - slår lett og ofte over på FM

Jeg setter fortsatt min lit til at det kommer en betydelig oppgradering av DAB. Kan ikke forstå at Tesla er fornøyd med det som etter min mening må være den desidert dårligste bil-DABen i markedet. En knallgod DAB vil jo kle bilen betydelig bedre  ;)

Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

hma

#141
Sitat fra: Frodebo på lørdag 09. august 2014, klokken 18:42
- Stadig knitring, tildels kraftig
- Det fungerer ikke å bla i kanalene man har lagt til som favoritt. Den "hopper over" enkelte kanaler.
- Noen ganger viser DAB at jeg f.eks. lytter til P4, mens den spiller NRK P1
- DAB hopper noen ganger uvilkårlig over til annen kanal
Hei Frodebo, det var kanskje deg jeg møtte på min jomfrutur ved Dombås og Lillehammer tidlig i juni? :)
Kjedelig at knitringen ikke er fikset ennå. Jeg har ikke noe slikt, så det kan bety at de har endret ledningsnettet og at det er her problemet ligger (derav bruk av magnet for å fjerne støy).

Uten å gå i detalj, så har jeg samarbeidet med noen av Tesla sine ingeniører på en helt annen sak. I den forbindelse benyttet jeg anledningen til å adressere alle DAB-punktene du never (over). De ble videresendt til rett instans og jeg fikk inntrykk av at de hadde identifisert problemene og jobbet med løsning. Vi får se hva resultatet blir...
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

cairnz

Sitat fra: F_P på lørdag 09. august 2014, klokken 09:47

Sitat fra: hma på lørdag 09. august 2014, klokken 02:11
Sitat fra: SK901 på lørdag 09. august 2014, klokken 01:13
- Trenger ikke å bytte kanal når man kjører
Med dagens brukergrensesnitt, hvor man må forholde seg til blokker, må man søke på nytt og bytte blokk hver gang man krysser en landsregion (det er 7 regioner i Norge).
Skal man f.eks høre NRK Super eller P13,  som ikke sendes over Riksblokka, må man bytte blokk flere ganger f.eks fra Oslo til Trondheim.
http://no.wikipedia.org/w/index.php?title=Digital_Audio_Broadcasting

Er det slik å forstå at Model S ikke har "station following"? Vet at dette er ganske utbredt på en del tunere (Fistune) for ettermontering til Audi og BMW, men originalradioer uten har jeg aldri hørt om.
Dette stemmer ikke.

Du har en innstilling under Settings, Apps, Media på DAB-delen som heter "Use Strongest Frequency" - med denne på vil den bytte DAB-bånd hvis det er et annet bånd som har bedre signal, ulempen er at den også hopper til FM Link i noen tilfeller.

Den byttet i alle fall for meg fra 13A til 12C over Horten-Moss-ferga sist helg.

Dog, brukergrensesnittet og -vennligheten er det heller sparsomt med, regner med at de kommer med noe bedre i løpet av "to uker".
Elbilist

nortrahof

Nå kjenner jeg ikke hvordan DAB-løsningen er i TMS.
De spørsmål jeg har stilt til Tesla Norge er tydeligvis så detaljerte at ingen der kan svare på stående fot?

Jeg tviler på at dette er såpass enkelt at det lar seg løse "bare med ny SW"? Det virker for meg som om TMS har bare en enkelt DAB-tuner? Til en DAB-bilradio må det alltid være dobbelttuner. Da er den ene låst på den stasjonen man lytter til mens den andre skanner etter nye stasjoner med samme innhold og oppdaterer listen over mulige stasjoner.
Da vil den andre tuneren også oppdatere TMC-meldinger dersom ingen av stasjonene i den blokken stasjonen man lytter til har TMC. Dette blir omtrent som i de avanserte FM-radioer som nå er på markedet.

Jeg har heller ikke fått noen info om hvordan radioen i TMS behandler TMC-meldinger som sendes integrert i noen radiokanaler (både DAB og FM). Det virker for meg som om dette er en sak som løses via streaming på internett via Google? - I tilfelle, er dette for dårlig da ikke alle vil betale for slik kontinuerlig streaming når de kjører.
For de som er interessert i detaljer om DAB og TMC kan de finne opplysninger her: http://www.etsi.org/deliver/etsi_ts/102300_102399/102368/01.01.01_60/ts_102368v010101p.pdf

Det virker derfor på meg som om det "bare" er enkelttunere i TMS da man kan velge "tracking på sterkeste signal" - noe som vil være en selvfølge på en dobbelttuner-radio?
Grunnet buffring av DAB-signalet, vil dette også være noe tidsforsinket relativt til FM - så dette er heller ikke noen god løsning.

Hvordan behandles TMC i TMS, både for FM og DAB+??  - Noen som vet sikkert?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

SK901

Er mye synsing i innlegget ovenfor, men noe av det høres logisk ut.

TMC tror jeg ikke fungerer som på andre biler i TMS, dvs, etter min erfaring, eksisterer ikke denne løsningen(presiserer at dette også er synsing).

Bruker dog Googles trafikkinformasjon, noe jeg har langt mer fornøyd med enn tidligere TMC løsninger i andre biler. Navigasjonen tar dog ikke høyde for trafikken, som de andre gjør. Du betaler heller ingenting for denne infoen..

Tuxedo

Jeg tror heller ikke at navigasjonen i Model S benytter TMC i det hele tatt.  Har aldri sett typiske TMC-symboler som veiarbeid og lignende i navi-displayet på den lille skjermen.  Det er heller ingenting som tyder på at TMC informasjon benyttes i routing, etter min erfaring.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

nortrahof

Jeg spurte om erfaringer med DAB i TMS da jeg vurderte å bestille en slik DAB-pakke i bilen vår?
Når jeg leser de problemer som enkelte har, så virker dette som at DAB-løsningen i TMS ikke er "skikkelig moden".
DAB har vært i Europa i årevis - og bilradioprodusentene der har kommet langt med å utvikle et godt brukergrensesnitt og følsomhet. Når jeg leser den informasjonen som er i denne tråden, så virker det som at man i TMS "rykker tilbake til start"? - Her må man være prisgitt en del ingeniører i California som ikke har anledning til å teste ut DAB-produktet "live" før det slippes ut på markedet.
Jeg forventer at en moderne bil som TMS har TMC inkludert i DABen - i hvert fall til den prisen! - Ser at enkelte er fornøyd med slike tjenester fra Google. - Selv om selve tjenesten er gratis, så koster det å være kontinuerlig oppkoblet mot mobilnett. Det gjør det i hvert fall for meg! Dette er unødvendig med integrert TMC. Har nå kjørt bil med TMC tilkoblet navigasjonen i 12-13 år, så dette er et klart tilbakeskritt.

Synes det er merkelig at Tesla Norge ikke kan svare på et så enkelt spørsmål som om det er dobbelttuner i TMS?
Det kunne kanskje gitt noen avklaringer slik at man slipper å gjette?

Det virker ikke slik på meg dersom man ved skifte av region må selv skifte stasjon? - Har man valgt en stasjon, så er dette standard at den holdes ved skifte av region (eller ny stasjon i regionen) og ikke FM overtar som "sterkeste stasjon". Da velges den stasjon som har best BER (Bit Error Rate) slik at mottaket blir best. Signalstyrke har faktisk en underordnet betydning ved digitalkringkasting. Derfor kreves 2 mottakere der den ene er "låst" på beste sender/kanal som har den stasjon man lytter til og den andre søker kontinuerlig for å finne "noen som er bedre". Hjemmeradioer har oftest bare en tuner - og klarer seg godt med det!

Når man veksler mellom DAB og FM, vil man merke at lyden er litt tidsforskjøvet på DAB. Denne forsinkelse skyldes at dataene buffres i mottakeren. Da DAB sendes med en protokoll som kan "gjenskape tapte bits" inntil en viss feilrate, så er mottakingen nærmest feilfri til signalet blir så dårlig at den ikke klarer å dekode.
Da oppstår en "luke med taushet" til signalet igjen blir så bra at det kan dekodes.
Det er derfor man har en slik "forsinkelse" eller buffring. Når en datablokk ligger i buffer, kan mottakeren sjekke informasjonen og til en viss grad "reparere" feil før den spilles av. Mottaket skjer derfor blokkvis og utfall like så.

Nå liker jeg ikke å være for bastant, så derfor bruker jeg alltid en del spørsmålstegn - og jeg driver ikke lenger med radio (da jeg er pensjonist).
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

petersv

Sitat fra: nortrahof på torsdag 14. august 2014, klokken 19:57
Jeg spurte om erfaringer med DAB i TMS da jeg vurderte å bestille en slik DAB-pakke i bilen vår?
Når jeg leser de problemer som enkelte har, så virker dette som at DAB-løsningen i TMS ikke er "skikkelig moden".
DAB har vært i Europa i årevis - og bilradioprodusentene der har kommet langt med å utvikle et godt brukergrensesnitt og følsomhet. Når jeg leser den informasjonen som er i denne tråden, så virker det som at man i TMS "rykker tilbake til start"? - Her må man være prisgitt en del ingeniører i California som ikke har anledning til å teste ut DAB-produktet "live" før det slippes ut på markedet.
Jeg forventer at en moderne bil som TMS har TMC inkludert i DABen - i hvert fall til den prisen! - Ser at enkelte er fornøyd med slike tjenester fra Google. - Selv om selve tjenesten er gratis, så koster det å være kontinuerlig oppkoblet mot mobilnett. Det gjør det i hvert fall for meg! Dette er unødvendig med integrert TMC. Har nå kjørt bil med TMC tilkoblet navigasjonen i 12-13 år, så dette er et klart tilbakeskritt.

Synes det er merkelig at Tesla Norge ikke kan svare på et så enkelt spørsmål som om det er dobbelttuner i TMS?
Det kunne kanskje gitt noen avklaringer slik at man slipper å gjette?

Det virker ikke slik på meg dersom man ved skifte av region må selv skifte stasjon? - Har man valgt en stasjon, så er dette standard at den holdes ved skifte av region (eller ny stasjon i regionen) og ikke FM overtar som "sterkeste stasjon". Da velges den stasjon som har best BER (Bit Error Rate) slik at mottaket blir best. Signalstyrke har faktisk en underordnet betydning ved digitalkringkasting. Derfor kreves 2 mottakere der den ene er "låst" på beste sender/kanal som har den stasjon man lytter til og den andre søker kontinuerlig for å finne "noen som er bedre". Hjemmeradioer har oftest bare en tuner - og klarer seg godt med det!

Når man veksler mellom DAB og FM, vil man merke at lyden er litt tidsforskjøvet på DAB. Denne forsinkelse skyldes at dataene buffres i mottakeren. Da DAB sendes med en protokoll som kan "gjenskape tapte bits" inntil en viss feilrate, så er mottakingen nærmest feilfri til signalet blir så dårlig at den ikke klarer å dekode.
Da oppstår en "luke med taushet" til signalet igjen blir så bra at det kan dekodes.
Det er derfor man har en slik "forsinkelse" eller buffring. Når en datablokk ligger i buffer, kan mottakeren sjekke informasjonen og til en viss grad "reparere" feil før den spilles av. Mottaket skjer derfor blokkvis og utfall like så.

Nå liker jeg ikke å være for bastant, så derfor bruker jeg alltid en del spørsmålstegn - og jeg driver ikke lenger med radio (da jeg er pensjonist).

Du kan sende en mail til jerome snabel-a teslamotors dått com å spørre.  :) Ikke hold pusten, men han svarer ofte til slutt.

Muffinman

Tipper at Tesla ikke oppdaget at DAB  før første gangen Musk ble spurt om det i Oslo. Så rasket de sammen noe ræl i siste liten og shippet med bilen.

F_P

Nortrahof må vel sies å ha satt seg inn i dette særdeles godt, men jeg som faktisk selger slikt utstyr undres litt over dette med dobbeltuner og DAB. Nå vet jeg på ingen måte sikkert hvordan det stiller seg i VW og Audi som jeg har mest erfaring med, men jeg forestiller meg at originalradioene i disse bilene også kun har en DAB-tuner? FM-delen av disse kjører alltid FM med diversity oppsett på antennene. Fra ca. 2000 ble i alle fall den man i Audi kaller diversity-antennen av de brukt til to ting, TMC og å "lytte" etter en alternativ frekvens. Slik er jeg forklart det i alle fall, og fakta er at i Audi fra 2000-2004 med separat TMC tuner så må man koble fra denne når man oppgraderer til en originalradio med TMC innebygd.  Hvis ikke blir radiomottaket svært dårlig grunnet bare en funksjonell antenne. Jeg kan dessverre heller ikke si om nyere navigasjon i nevnte bilmerker henter TMC fra FM elle DAB der begge er tilgjengelig, men det er i alle fall kun en DAB-antenne og en enslig antennekontakt i Audi, VW, Skoda og BMW av nyere dato som jeg har fått sett nærmere på.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA