Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Knarvik-Oppedal med Nissan Leaf

Startet av OddB, mandag 01. juli 2013, klokken 08:24

« forrige - neste »

Kallisman

Jeg sliter også med ustabil DAB-radio. I tillegg til at lyden kan bli plutselig borte selv om bilen står stille med bra signal, hender det også at den bytter til en annen DAB-kanal tilsynelatende helt tilfeldig. Spesielt virker det som den gjør sånt når den også sender annen lyd gjennom høyttalerene, slik som navigasjon. Det virker som programvarefeil.
Har kjørt rød Model S P85, P15059, siden september 2013.
Venter P85D i juni.

OleJA

Har en teori her som jeg kommer til å prøve ut de nærmeste dagene: Under 'Media Player' settings er det et valg for DAB RADIO, 'Use strongest Frequency.

Nå er det slik at en gitt DAB blokk (tenk 'kanal) sender på den samme frekvensen i hele landet (i motsetning til FM). Jeg kan derfor ikke forstå annet enn at 'Use Strongest Frequency' vil medføre kanalhopping, akkurat slik vi observerer som et av DAB problemene.

Har ihvertfall valg 'Off' for dette valget nå, så får jeg se om det hjelper.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

OddB

Sitat fra: OleJA på mandag 16. september 2013, klokken 23:33
Har en teori her som jeg kommer til å prøve ut de nærmeste dagene: Under 'Media Player' settings er det et valg for DAB RADIO, 'Use strongest Frequency.

Nå er det slik at en gitt DAB blokk (tenk 'kanal) sender på den samme frekvensen i hele landet (i motsetning til FM). Jeg kan derfor ikke forstå annet enn at 'Use Strongest Frequency' vil medføre kanalhopping, akkurat slik vi observerer som et av DAB problemene.

Har ihvertfall valg 'Off' for dette valget nå, så får jeg se om det hjelper.
SÅÅÅ enkelt er det ikke... NRK har distriktssendinger og må derfor dele opp landet i regioner, så da vil radioen når du kjører gjennom landet måtte bytte frekvenser "på gammelmåten" like vel.
(Min Toyota DAB radio sliter med å bytte frekvens på en fornuftig måte på langtur....)
Hører du heller på de kommersielle kanalene så ligger de, sammen med en del NRK kanaler på kanal 12 D (229,072 MHz) og den er samme frekvens over hele landet.
Effekten ved å slå av "bruk sterkeste frekvens" vil trolig da være at du f.eks blir hengende igjen på en regionkanal etter du har forlatt regionen...   
http://no.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting#Frekvenser
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

glaserud

Fikk testet DAB-radioen nå. Fetsund-Gardermoen-Roa-Raufoss.

Funket knirkefritt. Når DAB-signalet ble borte på E16 (senere enn i Forden), switchet den til FM og tilbake igjen. Ikke problem med utfall.

Så ut i fra det, og tidligere erfaringer, kan jeg kun konkludere med at mottaket fysisk er a-ok, og at problemene er SW-relatert. På min bil, om ikke annet.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

petersv

Vurderer denne:

http://butikk.naf.no/tiny-audio-dab-adapter-c2/product/53648/56782346421

Hvis mot formodning FM slukkes i 2017 :) (Jeg har personlig ingen tro på at det kommer til å skje så  raskt, da de er milevis fra kravene de må oppnå for å få slukket.)

nortrahof

Jeg har nå bestilt en TMS men lurer på om det er verd å investere i DAB-pakken eller løse dette på annen måte?

Da jeg hører dårlig, er ikke basshøyttalere viktig - som DAB+ er kombinert med. Det ser ikke ut til å være mulig å splitte opp, slik at man får "bare" DAB. Prisen er jo også i overkant dersom man bare er interessert i DAB.

Etter å ha lest tråden, så er mange også misfornøyd med den originale DAB-løsningen.

Jeg vil ikke ha en ny boks for betjening av DAB, men ha mulighet til å se stasjonene på displayet og kunne betjene radioen derfra og med knappene på rattet. Nå har jeg funnet en løsning som burde kunne kombinere dette? Det er Dension DAB+U http://www.bilkomponenter.no/products/dension-dabu

Her blir DAB-stasjonene vist som MP3-filer og tilkobling til bilen skjer via et USB-grensesnitt (som det skal være 2 av i TMS). Søking skjer via en annen MP3-fil. Da MP3-filer kan velges på skjerm og ratt, burde dette være en grei løsning for 1/10 av prisen for original DAB?
Antennesignalet kan splittes og forsterkes i en egen splitter.
En annen "fordel" er at man kan skifte ut hele DABen etter noen år - om det blir endret eller mer følsomme mottakere kommer på markedet.

En mulig ulempe er TMS? Slik info er jo normalt ikke tilgjengelig på MP3-lydfiler. Derfor vil TMS-koblingen til navigasjon ikke virke - eller? Det medfører at varsler om kø/stengte veier og andre trafikkmeldinger ikke formidles til navigasjonen som leder deg utenom. - Kanskje ikke så nødvendig i Norge men fint på Kontinentet.

Har noen prøvd Dension DAB+U på TMS og kan dele sin erfaring - eller bør jeg gå for "full pakke"?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Harlex

Spørs helt hvor mye du bryr deg om lyd... Jeg hørte med en gang jeg startet "lånebilen" at den ikke hadde full pakke. Når det er sagt så er ikke standardpakken ille. Alt i forhold til hva du har hatt før selvsagt...Dab bruker jeg aldri. Kun tunein og Rdio og i nøden fm hvis det andre ikke fungerer..... Og det er sjeldent.... Jeg bor ikke særlig sentralt og kjører mye. Streaming funker så og si overalt. Nær det gjelder Dab så er jeg overbevist om at det kommer en fiks. Det er allerede meldinger om at hele dabmodulen skal skiftes for alle med problemer....
Går for full pakke på lyd er mitt råd...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

JTB

Jeg har standard hifi, da jeg nektet og betale neste 16 laken for å få dab. Synes anlegget er ganske bra så glad jeg ikke oppgraderte. Tunein fungerer ikke optimalt da det er mange steder med dårlig dekning. Pendler daglig vikersund-Kongsberg og der stopper det 2-3 steder....
S85 grå - bekreftet 07.04.14 - levering 30.06.14

F_P

Sitat fra: nortrahof på onsdag 06. august 2014, klokken 20:46
Jeg har nå bestilt en TMS men lurer på om det er verd å investere i DAB-pakken eller løse dette på annen måte?

Da jeg hører dårlig, er ikke basshøyttalere viktig - som DAB+ er kombinert med. Det ser ikke ut til å være mulig å splitte opp, slik at man får "bare" DAB. Prisen er jo også i overkant dersom man bare er interessert i DAB.

Etter å ha lest tråden, så er mange også misfornøyd med den originale DAB-løsningen.

Jeg vil ikke ha en ny boks for betjening av DAB, men ha mulighet til å se stasjonene på displayet og kunne betjene radioen derfra og med knappene på rattet. Nå har jeg funnet en løsning som burde kunne kombinere dette? Det er Dension DAB+U http://www.bilkomponenter.no/products/dension-dabu

Her blir DAB-stasjonene vist som MP3-filer og tilkobling til bilen skjer via et USB-grensesnitt (som det skal være 2 av i TMS). Søking skjer via en annen MP3-fil. Da MP3-filer kan velges på skjerm og ratt, burde dette være en grei løsning for 1/10 av prisen for original DAB?
Antennesignalet kan splittes og forsterkes i en egen splitter.
En annen "fordel" er at man kan skifte ut hele DABen etter noen år - om det blir endret eller mer følsomme mottakere kommer på markedet.

En mulig ulempe er TMS? Slik info er jo normalt ikke tilgjengelig på MP3-lydfiler. Derfor vil TMS-koblingen til navigasjon ikke virke - eller? Det medfører at varsler om kø/stengte veier og andre trafikkmeldinger ikke formidles til navigasjonen som leder deg utenom. - Kanskje ikke så nødvendig i Norge men fint på Kontinentet.

Har noen prøvd Dension DAB+U på TMS og kan dele sin erfaring - eller bør jeg gå for "full pakke"?

Muligens på kanten, men jeg tar sjansen. Egentlig hadde jeg tenkt å vente til jeg får min egen Model S (bestilt med lydpakka) i oktober med å prøve ut DAB+U. Men siden du nå nevner nettbutikken jeg driver. Om du eller en annen uten lydpakka har lyst til å teste før den tid så send meg en PM :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

SK901

Er mye negativt som blir sagt om DAB, så jeg kan vel spytte inn noen erfaringer selv.

Positivt
- Bra lydkvalitet
- Kjekt med info om hvilke sanger som blir spilt
- Trenger ikke å bytte kanal når man kjører
- Alle NRK kanalene sitter fint, de detter ALDRI ut etter min erfaring.

Negativt
- Veldig dyrt med dagens løsning. Koster til og med mer enn hva det gjør på 7-serie, og BMW er i førsteklasse når det kommer til å selge uferdige biler(dvs, man må krysse av halve lista før bilen i det hele tatt kan kjøres...). Jeg kjøpte før prisjusteringen, og er svært fornøyd med det.
- Enkelte kanaler kan falle ut litt for ofte, nok til at jeg ikke hører på dem.

Øggen

At noen i det hele kan si at DAB er bra lydkvalitet sjokkerer meg. DAB er dårlig og vil ikke overleve. Sett i konkurranse med Internett radio synes jeg det er lysår bak. At signalene og lyden er borte i tuneller nå i år 2014 er bare tragisk.
For meg er det DAB -

hma

Sitat fra: SK901 på lørdag 09. august 2014, klokken 01:13
Med dagens brukergrensesnitt, hvor man må forholde seg til blokker, må man søke på nytt og bytte blokk hver gang man krysser en landsregion (det er 7 regioner i Norge).
Skal man f.eks høre NRK Super eller P13,  som ikke sendes over Riksblokka, må man bytte blokk flere ganger f.eks fra Oslo til Trondheim.
http://no.wikipedia.org/w/index.php?title=Digital_Audio_Broadcasting
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

sn0le

@Øggen:
DAB er i alle fall mye bedre enn FM.
Og jeg har kjørt plasser der DAB funker, mens internettradio ikke funket grunnet dårlig mobildekning. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Muffinman

DAB vil dessverre overleve, ikke på grunn av lydkvalitet, men ganske enkelt fordi det satses på det. Ihvertfall i Norge.

Ikke noe jeg vil ta i bruk før jeg må. Mistenker vel også at man kanskje må utsette slukkingen av FM-nettet siden man ikke akkurat er i rute med å oppnå forutsetningene til tidsfristen.

F_P

Sitat fra: hma på lørdag 09. august 2014, klokken 02:11
Sitat fra: SK901 på lørdag 09. august 2014, klokken 01:13
Med dagens brukergrensesnitt, hvor man må forholde seg til blokker, må man søke på nytt og bytte blokk hver gang man krysser en landsregion (det er 7 regioner i Norge).
Skal man f.eks høre NRK Super eller P13,  som ikke sendes over Riksblokka, må man bytte blokk flere ganger f.eks fra Oslo til Trondheim.
http://no.wikipedia.org/w/index.php?title=Digital_Audio_Broadcasting

Er det slik å forstå at Model S ikke har "station following"? Vet at dette er ganske utbredt på en del tunere (Fistune) for ettermontering til Audi og BMW, men originalradioer uten har jeg aldri hørt om.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA