Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Knarvik-Oppedal med Nissan Leaf

Startet av OddB, mandag 01. juli 2013, klokken 08:24

« forrige - neste »

OddB

Sitat fra: Martinique på onsdag 01. mai 2013, klokken 16:37
Hei
Da Tesla var i Bergen for eit par uker siden spurte eg Tesla rep som var der om den kom med DAB+ og da svarte han at det var med i lyd pakken.

... og du er sikker på at han visste forskjellen på DAB og DAB+ ?   
(Den kunnskapen har jeg nemlig til gode å se hos bilforhandlere... :) )   
Dekodingen foregår GARANTERT i en hardwaremodul og vil ikke være lett oppgraderbar. 
Innen utløpet av året vil halvparten av NRKs kanaler sendes i DAB +, og allerede nå er det veldig mange av de kommersielle kanalene som har gått over til DAB + (bla Energy, P5 , KlemFM ). Hvis du skal høre radio etter 1. januar 2017 er det kun DAB+ (eller nettradio) som gjelder. Da stenges FM-nettet og alle går over til DAB+
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

petersv

En av grunnen til at jeg droppa lydpakka. Man går uansett hvordan man snur eller vender på det, fra et ok anlegg, til et litt mer ok anlegg. Er ikke noe HiFi-annlegg akkurat uansett.

Skulle jeg trenger noe mer når de får ut fingern og legger ned FM, kjøper jeg det da. Jeg vedder en øl eller fem på at ikke kommer til å skje før 2020, tidligst.

Denne tråden er skilt ut fra tråden: New options for Europe:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7580.msg84526.html#msg84526
Lars
Forum Admin

OddB

Da vedder jeg imot ! ;)  I januar 2017 må du nok begynne å tralle selv :)  Utbyggingsarbeidet er i full gang og alle, særlig NRK er VELDIG interessert i å få slokket  FM-nettet så fort som mulig... Det går utrolig mye lisenspenger til å holde et antikvarisk FM-nett ved like (mye er over 50 år gammelt). Bare strømregninga er formidabel.
-------------
"Slukking i 2017

Stortinget har vedtatt en overgang til digital radiokringkasting, og har planlagt slukking av FM-båndet i 2017. Unntaket er mindre lokalradiostasjoner. Slukkingen kan gjennomføres dersom visse vilkår er innfridd. Disse er:

• NRKs radiotilbud må ha digital dekning tilsvarende dagens P1-dekning innen 1. januar 2015
• De kommersielle blokkene må være utbygd til minst 90 prosent befolkningsdekning innen 1. januar 2015
• Det digitale radiotilbudet må representere en merverdi for publikum

For at slukking skal kunne skje i 2017, må i tillegg disse vilkårene være oppfylt innen 1. januar 2015:

• Det må finnes rimelige og teknisk tilfredsstillende løsninger for radiomottak i bil (herunder adapterløsninger)
• Minst halvparten av radiolytterne må daglig høre på en digital radioplattform

Dersom de to sistnevnte vilkårene ikke er oppfylt innen 2015, vil ikke FM-sendingene bli avviklet før i 2019.

Kilde: Medietilsynet "

Øyvind.h

Sitat fra: OddB på mandag 17. juni 2013, klokken 15:54
Da vedder jeg imot ! ;)  I januar 2017 må du nok begynne å tralle selv :)
Hoi! Vil du legge litt penger i potten eller. Jeg vedder veldig gjerne mot deg  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Epleskreller

Har jeg forstått det rett?
Forskjellen på DAB og DAB+ ligger i software. Antenner, ledninger osv. vil være det samme.  "Vi tror" at DAB-radioen vil være en egen boks(modul) i bilen og at den derfor ikke kan oppgraderes til DAB+ ved en enkel sofrwareoppdatering.

Er dette rett oppfattet?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

petersv

Sitat fra: Epleskreller på mandag 17. juni 2013, klokken 17:22
Har jeg forstått det rett?
Forskjellen på DAB og DAB+ ligger i software. Antenner, ledninger osv. vil være det samme.  "Vi tror" at DAB-radioen vil være en egen boks(modul) i bilen og at den derfor ikke kan oppgraderes til DAB+ ved en enkel sofrwareoppdatering.

Er dette rett oppfattet?

Kan være rett, kommer helt an på hva Tesla benytter. Det vanligste er å HW-dekodere som ikke kan oppdateres, men Pinell har radioer som kan oppdatere mottakerdelen. F.eks Supersound II.

Apropos DAB og slukking av FM, kun tiden vil vise, men vi kan lære litt av historien, og da ser det ikke bra ut for DAB. Fristen er vel utsatt ca. 10 år nå fra det som først var planlagt.

Men som sagt, når det kommer, for det vil den en eller annen gang, så gjør jeg de nødvendige tiltak for å få lyd i bilen. Enten det måtte være en overgang eller bruke nettradio, eller for den saks skyld kjøpe ny bil.

Er digg med stillhet i bilen og, er det ikke en av grunnene til at vi kjøper TMS?

Tør nesten påstå at DAB er som Blu-Ray, bare en døgnflue som vi kommer til å bruke før alt er på IP.

OddB

Nå har jeg hatt DAB-radio i bilen i snart fire år. Forskjellen på DAB og FM når man kjører bil er som mellom CD og en gammel krøllete kassett. At selve radiomottakeren er hardware tror jeg er bortimot 100% sikkert, om den kan "flashes" med ny firmware som takler DAB+ er en annen ting.. Men hva skulle poenget være med å selge utgått teknologi ?
Ja det har gått sakte med DAB siden 90-tallet,problemet er at det aldri ble satt noen kriterier for utbygging og slokking, men nå er det ingen vei tilbake. Det meste av sendernettet er allerede utbygd, så den investeringen blir nok ikke lagt død. Alternativet er at det ikke sendes radio i det hele tatt over luft. Det gikk smertefritt å stenge det analoge bakkenettet for TV, og det kommer til å gå like smertefritt å gå over til DAB. Nå selges det ikke "gamle" DAB-radioer lenger... bortsett fra i bilbransjen...

valvolainen

Og det er vel fordi det er omtrent ingen andre land i verden som bygger ut dab.
Den har vel beskrevet som en allerede aldrende standard.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Nuvolari

Sitat fra: valvolainen på mandag 17. juni 2013, klokken 23:26

Hva bygger de ut?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

laumb

XM, Sirius, Japan har noe egne greier...

fortoggale

Er altid litt redd for å hoppe på offentlig hypet teknologi. Tilgir meg ennå ikke for at jeg en gang på 1990 tallet bestilte ISDN .....
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

Amper

er det derfor du tok nikket "fortoggale"  ..  et tips er at du satser på å glemme tabber fra 90 tallet, det er mange av de rundt omkring.. noen av de går til og med på egne bein!  ;D
P85D :o)

OddB

Litt lesestoff for de som er skeptisk til framtida og sitter å leter etter Radio Lux på mellombølgen :)

http://www.tu.no/tester/2011/09/16/knapp-tid-for-dab-utbyggingen
http://www.radio.no/dekning

Jeg tror vi kan innfinne oss med at en DAB+ radio vil virke utmerket i Norge de neste 30-40 åra..

Griffel

Sitat fra: fortoggale på mandag 17. juni 2013, klokken 23:58
Er altid litt redd for å hoppe på offentlig hypet teknologi. Tilgir meg ennå ikke for at jeg en gang på 1990 tallet bestilte ISDN .....
Nå er vel ikke dette et spørsmål om teknikk, men politikk. Når FM skrus av om 5 år har du i Norge tre valg: Ingen radio, Internett, DAB(+).
Sitat fra: valvolainen på mandag 17. juni 2013, klokken 23:26

Det stemmer nok det er vel bare  :
Storbritania, Danmark og Norge som er de ledende, men i tillegg kommer en del arabiske land (UAE, Qatar, Muskatt etc.), Belgia, Finland, Frankrike, Ghana, Hellas, Hong Kong, Indonesia, Irland, Italia, Kina, Kroatia, Malta, Malaysia, Monaco, Nederland, New Zealand, Polen, Portugal, Romania, Russland, Singapore, Slovakia, Sverige, Sveits, Spania, Taiwan, Tsjekkia, Tyrkia, Tyskland, Ungarn, Østerrike, + de jeg ikke fikk med i farten (DAB,DAB+,DBM)

Sitat fra: Nuvolari på mandag 17. juni 2013, klokken 23:27
Hva bygger de ut?
USA har et eget system, de fleste fortsetter med FM og venter på internettradio.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: Griffel på tirsdag 18. juni 2013, klokken 00:39
Sverige
Vet du om de kjører DAB eller DAB+ og hvordan dekningen er der? Passaten jeg kjører nå vil jeg tro støtter begge deler, men når jeg er på langtur i Sverige mener jeg anlegget som oftest ligger på FM dersom jeg skal høre på radio (hører mest på Spotify).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA