Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Knarvik-Oppedal med Nissan Leaf

Startet av OddB, mandag 01. juli 2013, klokken 08:24

« forrige - neste »

Birger

Sitat fra: OleJA på tirsdag 25. juni 2013, klokken 14:55
Det har vel også vist seg at 3fase IT kom som en overraskelse som de trolig har bommet på.

3 fase IT er ikke så rart. Norge er tross alt nesten alene om å bruke den standarden. Den er definitivt ikke en Europeisk standard. Norge og Albania er begge på vei bort fra den standarden på nyere anlegg.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

petersv

mrjalle

Sitat fra: petersv på lørdag 06. juli 2013, klokken 22:42
Sånn da har jeg fiksa meg DAB+ til Teslaen, billig var det og! ;)

Men Teslaen har da det.....

Havebigfun

Den er vel ment som reserve i tilfelle divergerende musikksmak av passagerene 8)

OddB

Sitat fra: mrjalle på lørdag 06. juli 2013, klokken 22:48
Sitat fra: petersv på lørdag 06. juli 2013, klokken 22:42
Sånn da har jeg fiksa meg DAB+ til Teslaen, billig var det og! ;)

Men Teslaen har da det.....
For ordens skyld. .. KUN hvis du kjøper lydpakken !
Så for mange blir det nok en tur på Elkjøp  om tre år.. ;-)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

Et par spørsmål til dere som har fått bilen.

Vises programinformasjon ? (dvs hvilken låt som spilles etc..)
Hvordan er mottakerforholdene ?
Som referanse klarer min folieantenne i frontruta på min Toyota NESTEN å kjøre igjennom Vaterlandstunellen i Oslo uten drop-out (hvis det er lite biler i tunellen). Opplever litt dropouts på E6 ved Vestby, men klarer å kjøre Oslo-Kvikne (Østerdalen) uten problemer.

OddB

EN mulig grunn til dårlige DAB mottakerforhold KAN være at antenna ikke er tilpasset DAB frekvensene....
HD radio i USA er digitalradio som sendes sammen med analog radio i det vanlige FM-båndet (87,5- 108 Mhz)
DAB sendes på VHF bånd III (174–240 MHz) og L-båndet (1 452–1 492 MHz).
Det betyr at man må ha en annen fysisk antenne (faktisk TO, for å få med L-båndet), benyttes kun den vanlige FM-antenna forundrer det meg ikke at det blir problemer....

Slik jeg har forstått det fra det amerikanske forumet sitter FM-antenna øverst å bakruta.

Skal dette fungere skikkelig må det i TILLEGG til denne FM-antenna også finnes en 12-13 cm og en 3-4 cm lang antenne..

Noen som har lyst til å lete ? :)

(Ser også at det er enkelte som har hatt trøbbel fordi antenna ikke har vært godt nok jordet mot chassis (lakk mellom skruen og chassis)

Chlangum

Med vanlig FM antenne så hadde vel ikke DAB'en funket i det hele tatt, eller??

Jeg kjøpte en DAB spiller til chevy'en da den orginale spilleren streiket. Med, fulgte det en liten boks av en antenne som skulle plasseres på innsiden av frontruten. Men dekningen er elendig rund Bergens området. Den spiller fint når bilen står i ro. Men begynne å skifte mellom DAB og FM hele tiden når bilen er i bevegelse. Prøvde også å bytte antenne med en jeg kjøpte fra bilradiospesialisten. Samme boksen som sist på innsiden av vindet men med en utstikkende antenne som skulle klistres oppover ruten fra boksen. I tillegg hadde den egen kabel til jord som jeg sørget for at var koplet skikkelig til bilens jord. Ble litt bedre men langt fra bra.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

takktakk

Dersom det er slik at en antenne eller to "mangler" fordi de kjører med HD oppsettet fra statene, så kan vi nok ta det for gitt at det kommer en fri retrofit. Men det ville vært nærmest utrolig om det var slik. Det jobber mange teknologer i det selskapet.
P85+ Levert i uke 37 2013 - Solgt
90D Levert høsten 2015

OddB

Bare signalstyrken er sterk nok vil de fleste radioer fungere med bare en liten ledningstump til antenne, det er når den blir svak at man merker forskjellen mellom en god og dårlig antenne.
Hvilken type antenne de bruker her er ikke lett å si uten å ha sett bilen.
Jeg har en ettermontert folileantenne i frontruta på min Avensis. Det tipper jeg er litt under middels kvalitet på. Jeg har full dekning i Oslo-området. Som tidligere sagt har jeg dekning i ca halve Vaterlandstunellen, så klarer du å kjøre gjennom den uten dropout er antenna og radioen god, får du dropout med engang du kjører inn i tunellen er den av under middels kvalitet..
Her er en god artikkel om bilantenner:
http://cdn.intechopen.com/pdfs/38164/InTech-Antennas_for_automobiles.pdf

glaserud

Lagde en antenne av 3 meter 75 Ohm coax-kabel. Funket som gull i A6en frem til jeg fikk loddet på glassantenna. Imponerende hvis de har laget noe som er dårligere...
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Yagi

Finner ikke noen Yagi-antenne bak der akkurat, men disse trådene som vist på bildet strekker seg hhv 13 og 20 cm inn på bakvinduet. Noen som vet hvordan dette ser ut på US-biler?
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

OleJA

Kanskje det hadde vært en ide om noen tok en tur innom http://www.bilradiospes.no/ eller tilsvarende for å få dem til å ta en vurdering?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

OddB

Sitat fra: Yagi på mandag 09. september 2013, klokken 11:18
Finner ikke noen Yagi-antenne bak der akkurat, men disse trådene som vist på bildet strekker seg hhv 13 og 20 cm inn på bakvinduet. Noen som vet hvordan dette ser ut på US-biler?
Det beste hadde vel vært en log-periodisk antenn  ;)
Den på 20 cm kan være FM og den på 13 KAN være for VHF delen av DAB frekvensene... Ja det hadde vært norsom å sammenlignet med US-modellene. OG en vurdering av en uavhengig bilstereo-spesialist hadde absolutt vært interessant !

BmwTesla

Noen her på forumet som har fått bilen og er fornøyd med radio``n?
Jeg hentet bilen i Bergen i helga og kjørte nordover til Sunnmøre.....
Både FM og Dab+ fungerte SVÆRT dårlig!
Lurer på om dette er at antenne/signal frekvens ikke er optimal for Norge / Europa?
Noen som har tatt opp dette med Tesla, jeg har problemer med å få kontakt med dei.....

(Det skal nevnes at internett - radio virket periodevis i "starten" med så forsvant den sammens med "live google navi".
To sist nevnte fungerer vel via simkort til Tesla. Signal styrken til simkortet viste moderat bra styrke hele veien, men er overbevist at denne "indikatoren" ikke stemmer med virkeligheten)

På vei nordover, etter timer med nytelse (Tesla``n  ;) gav jeg opp radio funksjonene men streamet isteden musikken ifra Iphone``n og Spotify, funket konge!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA