Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Knarvik-Oppedal med Nissan Leaf

Startet av OddB, mandag 01. juli 2013, klokken 08:24

« forrige - neste »

Kallagtunet

Sitat fra: Balrog på onsdag 19. juni 2013, klokken 22:37
Ikke for å være blærete, men jeg kjøper lydpakka for god lyd. For å få god lyd vil jeg ha musikk jeg liker med minimalt med komprimering. Radiotilbudet i Norge suger kjetting, med mindre man er helt uinteressert i musikk laget etter 1986 eller kun liker main stream popmusikk. Begge deler indikerer vel sterkt at man hadde klart seg med FM/kassettspiller i kjerra. Reklame og radiopjatting er for meg helt uinteressant, jeg trenger kun radio for nyheter og evt. trafikkmeldinger. At det er DAB ser jeg på som et fint "gratistillegg", men Tesla kan vel godt oppgi om det er mulig å få oppgradert dette til DAB+ for alle de som gjerne vil høre en reinlender, Rihanna, Beatles, Abba eller Toto også etter 2017 uten ekstra dingser i TMS. Jeg synes 3-fas 230V IT-mulighet og hva slags vinterdekk/helårsdekk som tilbys er langt mer prekært å få avklart før levering enn DAB+, ettersom bilen leveres rett før første snøfall og de fleste av oss gjerne vil installere egnede lademuligheter før vi får bilen.

Hva om høvding Laumb oppretter og flytter aktuelle innlegg til en "DAB+ i lydpakka"-tråd? Fremdeles håper jeg at noen tar dette med Tesla sentralt, ikke at vi bare syter og klager oss i mellom..

Radio i bil betyr mye for noen og lite for andre. Akkurat her tror jeg du mr "rog med baller" representerer ett syn som ikke er utbredt blant så mange. Bilister er en hovedmålgruppe for radiokanalene fordi det er VELDIG mange som hører radio (for mange kun) når de kjører bil.

Kallagtunet

Sitat fra: kimlillebo på onsdag 19. juni 2013, klokken 22:55
Unnskyld for min uvitenhet, men hva i all verden er så viktig med DAB +?
Trodde Tesla hadde Internett radio jeg. Er ikke det like greit / bedre da?

K.

Så lenge du har 3g dekning og Tesla betaler abon så funker det, begge deler vil sikkert ha begrensinger....

ebbrey

Er totalt avhengi av radio så mange timer jeg kjører hver dag. Er så drittlei FM og har gledet meg villt til å få skikkelig DAB. Ante ikke at denne "dabben" Tesla kommer med allerede er utdatert. Hva annet er det jeg har bestillt som er totalt utdatert! Argh.

Edit: Håper dette er enkelt for dem å oppgradere senere.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

OddB

K.
Du kan godt bruke nettradio.. hvis du i hvert fall har 3G-dekning... og det har du IKKE på store deler av veinettet i Norge. Sjekk telefonen neste gang du kjører over Svartskogtoppen 3-4 km nord for tusenfryd.. Der har du kun en E på telefonen din... 2 mil fra Oslo.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

kimlillebo

Sitat fra: OddB på onsdag 19. juni 2013, klokken 23:03

K.
Du kan godt bruke nettradio.. hvis du i hvert fall har 3G-dekning... og det har du IKKE på store deler av veinettet i Norge. Sjekk telefonen neste gang du kjører over Svartskogtoppen 3-4 km nord for tusenfryd.. Der har du kun en E på telefonen din... 2 mil fra Oslo.
Jaja, jeg skjønner dette er viktig for noen å mindre viktig for andre :-)
Spotify med offline lister funker også bra i de gresne områdene uten 3G :-)

K.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

valvolainen

Sitter i bilen 2,5t hver dag. En dag uten radio er ganske utenkelig.
Det eneste er når vi reiser på ferieturer, da guffer vi på med noen ålreite playlister.
Men tur/retur jobb? Radio.
Internettradio hakker også til tider. Kanskje ikke plagsomt, men likevel.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Kallagtunet

Ett lite apropos, jeg skjønner virkelig ikke en del av dere Tesla entusiasters behov for å stadig å forklare folk ikke har behov for utstyr som de faktisk har behov for. 

Hva er poenget med det?

;D

Lars C. Krogenæs

Har prøvd å lytte til radio via mobil i bil:

Hjem fra fjellet i vinterferien var selvfølgelig S-maxen igjen tom for strøm. Falken måtte komme å gi oss strøm. Da slutta selvfølgelig Ford-radioen å funke, fordi du må taste en kode når strømmen har vært borte. Den koden må man på verkested for å få tak i. Men far har da utstyret i orden, og koplet til NRK med iphonen. Men bortsett fra enstavelses ord var det ikke lett å få noe fornuftig ut av lagsprint under VM.

For å si det sånn: du kan likesågodt droppe å prøve å få inn noe som helst hvis det ikke er en Europavei i Oslo eller Akershus. Spotify var selvfølgelgi ikke noe alternativ til radioen.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Woods

Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 19. juni 2013, klokken 23:27
Ett lite apropos, jeg skjønner virkelig ikke en del av dere Tesla entusiasters behov for å stadig å forklare folk ikke har behov for utstyr som de faktisk har behov for. 

Hva er poenget med det?

;D

Simpelt,
man inngår kompromisser. For mange av oss er ikke andre EL-biler et alternativ, og da må vi like gjerne lære å leve med det vi får..

Uansett, ser Tesla har fjernet DAB på de norske sidene. Finner DAB på de nederlandske sidene.. Merkelig. Har twittret til Musk og Tesla...(ikke at jeg forventer svar)!

Om jeg kunne velge, ville jeg valgt Sirius satelittradio fremfor DAB, FM etc.

Lars C. Krogenæs

Å kjøre elbil har lenge vært et kompromiss, synd da at slike detaljer ødelegger for bilen som fjerner de fleste andre kompromisser. Det burde jo være et kakestykke å få til, i forhold til alt det andre som Tesla greier. De kan likesågodt droppe DAB på europeiske biler, hvis de ikke leverer standarden som blir valgt.

Synd.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 19. juni 2013, klokken 22:56
Radio i bil betyr mye for noen og lite for andre. Akkurat her tror jeg du mr "rog med baller" representerer ett syn som ikke er utbredt blant så mange. Bilister er en hovedmålgruppe for radiokanalene fordi det er VELDIG mange som hører radio (for mange kun) når de kjører bil.

Mulig det. Selv er jeg fornøyd om jeg får inn P1, de kommersielle har jeg ingen bruk for.

Integrert Spotify derimot, det hadde jeg satt STOR pris på.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: OddB på onsdag 19. juni 2013, klokken 23:03

Edge bør i prinsippet holde fint til nettradio. Når jeg bare brukte Edge på hytta så fikk jeg 172kbit/s og nettradio fungerte greit. Det kommer nok an på implementasjonen og hvor mye som caches.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Radio i bilen er ikke så viktig for meg, og jeg valgte bort lydpakka av den grunn. DAB+ støtte var det eneste argumentet for min del, men veide ikke tungt nok til å trigge kjøp.

Når det nå viser seg at + ikke støttes er jeg glad jeg ikke tok pakka. Det ville vært penger ut av vinduet - ble nemlig svært lite imponert av lyden i demobilene. Det er sikkert et spørsmål om hvordan men ser det, men 6K for å oppgradere fra dårlig til litt mindre dårlig er for mye for min del.

Favorittmusikken min i bil er uansett stillhet.

Øyvind.h

Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 19. juni 2013, klokken 23:27

Hva er poenget med det?

;D
Poenget er det samme som når folk sier de ikke vil ha elbil fordi de ikke kan kjøre 2000km uten stans, fordi folk har en tendens til å tillegge seg behov de ikke har, og gjerne forsvare dem til skipet går ned. Frykt for det nye ligger i menneskets natur, og folk flest vil helst holde seg til det som fungerer og som de kjenner. Det ser man eksempelvis når folk etterspør cd-spiller i en bil som Model S.

Du mener det er reelle behov, mens enkelte tesla-entusiaster (takk for at du ikke begynner med skjellsordet menighet) mener folk må evne å tenke nytt og legge fra seg gamle vaner. Flere forhold peker på at de nye vanene jeg mener folk må tilegge seg ikke er helt uproblematiske (dekning, internett-abonnement, playlists, spotify/wimp abonnement ec). Evt. lage en usb disk med hele musikkbiblioteket lagert.

Jeg kommer i hovedsak til å bruke nettradio og Spotify. Kona vil nok inntil videre sette pris på FM/DAB, til hun oppdager en eller annen nettkanal hun liker som ikke finnes på FM/DAB. Allikevel synes jeg bilen bør leveres med DAB+, for det er kjekt å ha innimellom! Og jeg tror at selv om bilen nå antakelig leveres uten DAB+ og 4G, så vil det i kjent Tesla-stil være mulig å få ettermontert/oppgradert til dette senere. Jeg er derfor ikke bekymret, men faktum er at selv om jeg opplever dette som storm i vannglass så er det denne typen tydelig "opprør" som kan få Tesla til å levere DAB+ (evt. raskere enn de allerede ville gjort).

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Thomas Parsli

Jeg har vanskelig for å tro at Tesla skal selge Model S i et av verdens største elbilmarkeder med en (nesten) utdatert radio.

Har noen spurt Tesla på et sosialt medie?
Informasjonen man får fra selgere, om et produkt som ennå ikke er levert, er ikke alltid 100% riktig...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA