Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Knarvik-Oppedal med Nissan Leaf

Startet av OddB, mandag 01. juli 2013, klokken 08:24

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 18. juni 2013, klokken 07:21
Vet du om de kjører DAB eller DAB+ og hvordan dekningen er der?
Norge ligger langt foran i dekning. De som bygger ut DAB+ sender vanligvis også DAB signaler gjennom samme systemet (men kanskje ikke alle kanaler) slik at det blir en lang overgang. I Sverige er det nok stort sett dekning i større byer, men de har bestemt seg for DAB+ for utbygging.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fredag

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 18. juni 2013, klokken 07:21
Sitat fra: Griffel på tirsdag 18. juni 2013, klokken 00:39
Sverige
Vet du om de kjører DAB eller DAB+ og hvordan dekningen er der? Passaten jeg kjører nå vil jeg tro støtter begge deler, men når jeg er på langtur i Sverige mener jeg anlegget som oftest ligger på FM dersom jeg skal høre på radio (hører mest på Spotify).

I Sverige er DAB kun bygget ut i Stockholm, Göteborg, Malmö og Luleå, dvs 35% av befolkningen.

Regjeringen i Sverige har akkurat foreslått nedslukking av FM i Sverige i 2022.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

OddB

Fikk  bekreftet fra selger på Alnabru i dag at det dessverre IKKE er DAB+ å få....
Dette synes jeg er HELT utrolig.
Du får ikke kjøpt en eneste kjøkkenradio med "gammeldags" DAB i Norge i dag, men Tesla har tydeligvis ikke fått med seg at Europa har gått for DAB+.
Da er det bare å vente å se hva de har tenkt å gjøre med det....
(Med 3G-dekningen i grisgrendte strøk er ikke nettradio noe alternativ)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Lars C. Krogenæs

Men AM radio skal de levere....

Ny bil uten DAB+ hadde jeg ikke kjøpt i dag. Trist å høre at Tesla ikke greier å tilpasse seg Europeiske og Norske forhold.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Nuvolari

Sitat fra: OddB på onsdag 19. juni 2013, klokken 20:03
Fikk  bekreftet fra selger på Alnabru i dag at det dessverre IKKE er DAB+ å få....
Dette synes jeg er HELT utrolig.
Du får ikke kjøpt en eneste kjøkkenradio med "gammeldags" DAB i Norge i dag, men Tesla har tydeligvis ikke fått med seg at Europa har gått for DAB+.
Da er det bare å vente å se hva de har tenkt å gjøre med det....
(Med 3G-dekningen i grisgrendte strøk er ikke nettradio noe alternativ)

Hva betyr det konkret. Vil DAB fases ut i løpet av kort tid til fordel for DAB+?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

hoffa

Ikke DAB+?...ikke til å tro. Når jeg kjøpte ny bil for to år siden, og den ikke hadde DAB radio, sverget jeg på at min neste bil skulle ha DAB (les DAB+). I regionen jeg bor i er det alltid vært områder med dårlig FM dekning og nå når utbyggingen av DAB+ har tatt av her, så kjøper jeg ikke ny bil uten DAB+ radio...tror jeg :o

Men hvor mange av dagens DAB kanaler sender i dag i DAB+ egentlig?
Er det slik at DAB utfases samtidig med FM ca. 2017?
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 19. juni 2013, klokken 20:41
Hva betyr det konkret. Vil DAB fases ut i løpet av kort tid til fordel for DAB+?

DAB benytter en gammel lydkodek som kalles MP2. Siden har vi fått MP3 som vi alle kjenner, og så aac og så aac+ (eller HE-AAC). Disse måtene å kode lyd på gjør at man får den samme lyden på mindre plass (i praksis halve plassen). Det gjør at det blir plass til flere radiokanaler i sendenettet.

Det samme hadde vi for DVB-T, altså bakkenettet for TV. Sverige digitaliserte seg først og gikk for MPEG2 koding. Når så Norge endelig var klar til å la seg digitalisere gikk vi over på DVB-T2/MPEG4 koding av bilder og HE-AAC for lyd med en gang. Det har gort at vi har relativt mange TV-kanaler i bakkenettet. Sverige har gradvis gått over til DVB-T2 for de fleste kanaler nå.

Med en DAB radio som ikke er DAB+ vil du ikke kunne høre på sendingene som vil komme i HE-AAC formatet.

Lars

Lars C. Krogenæs

Forøvrig var veldig mange skeptiske til digitalising av bakenettet. Året før den digitale slukkingen var det veldig få som hadde digital-TV. Når slukkingne nærmet seg gikk man stille og rolig over til digital mottaker, noe som forløp ganske smertefritt.

Ser ikke at slukkingen av FM båndet skal by på særlig store vanskligheter, bortsett fra i biler til enkelte konservative bilprodusenter. Det er vel ikke lenge siden siste bil med kassettspiller ble solgt av ford... Synd Tesla ikke greier å følge med i timen...

Lars

Nuvolari

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 19. juni 2013, klokken 21:09
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 19. juni 2013, klokken 20:41

DAB benytter en gammel lydkodek som kalles MP2. Siden har vi fått MP3 som vi alle kjenner, og så aac og så aac+ (eller HE-AAC). Disse måtene å kode lyd på gjør at man får den samme lyden på mindre plass. Det gjør at det blir plass til flere radiokanaler i sendenettet.

Det samme hadde vi for DVB-T, altså bakkenettet for TV. Sverige digitaliserte seg først og gikk for MPEG2 koding. Når så Norge endelig var klar til å la seg digitalisere gikk vi over på DVB-T2/MPEG4 koding av bilder og HE-AAC for lyd med en gang. Det har gort at vi har relativt mange TV-kanaler i bakkenettet. Sverige har gradvis gått over til DVB-T2 for de fleste kanaler nå.

Med en DAB radio som ikke er DAB+ vil du ikke kunne høre på sendingene som vil komme i HE-AAC formatet.

Lars

Ser også at DAB nettet vil skrues av sammen med FM nettet i 2017 slik at det kun blir DAB+ tilgjengelig.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Oreo

Rett og slett UTROLIG!
Her skal det være verdens mest moderne, og beste bil. som tilfeldigvis er eletrisk, i sitt største marked (så langt) utenfor USA, som igjen vil kunne være et utstillingsvindu uten sidestykke for resten av Europa og Asia, så virker ikke radioen etter fire års bruk? >:(
Så er det heller ikke 4G meg bekjent?

Nå er Tesla i ferd med å bæsje på leggen, og så nå da, akkurat på oppløpet.
Alt de trenger å gjøre er å få lansert denne bilen uten noen store blundre, og den vil i praksis selge seg selv mer eller mindre.

Får håpe det kan ettermonteres en DAB+ i 2017 da ???
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

OleJA

DAB er vel ikke engang garantert å være brukbart til 2017. Hver enkel radiokanal kan etter eget ønske gå over til DAB+ når de måtte ønske. Så sånt sett er DAB enda mindre fremtidsrettet enn FM - egentlig et gedigent blindspor.  :(

Forhåpentligvis blir det en enkel oppgradering å få på plass DAB+ etterhvert.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Balrog

Ikke for å være blærete, men jeg kjøper lydpakka for god lyd. For å få god lyd vil jeg ha musikk jeg liker med minimalt med komprimering. Radiotilbudet i Norge suger kjetting, med mindre man er helt uinteressert i musikk laget etter 1986 eller kun liker main stream popmusikk. Begge deler indikerer vel sterkt at man hadde klart seg med FM/kassettspiller i kjerra. Reklame og radiopjatting er for meg helt uinteressant, jeg trenger kun radio for nyheter og evt. trafikkmeldinger. At det er DAB ser jeg på som et fint "gratistillegg", men Tesla kan vel godt oppgi om det er mulig å få oppgradert dette til DAB+ for alle de som gjerne vil høre en reinlender, Rihanna, Beatles, Abba eller Toto også etter 2017 uten ekstra dingser i TMS. Jeg synes 3-fas 230V IT-mulighet og hva slags vinterdekk/helårsdekk som tilbys er langt mer prekært å få avklart før levering enn DAB+, ettersom bilen leveres rett før første snøfall og de fleste av oss gjerne vil installere egnede lademuligheter før vi får bilen.

Hva om høvding Laumb oppretter og flytter aktuelle innlegg til en "DAB+ i lydpakka"-tråd? Fremdeles håper jeg at noen tar dette med Tesla sentralt, ikke at vi bare syter og klager oss i mellom..
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Gusse

Ikke for å være tvilende, men nå har det vel hent før at en hånd i Tesla sier en ting å en andre noe annet??
Vi får vel se hva som skjer, men samtidlig greit å sende signaler til Tesla om at det bør være/bli DAB+
Personlig kjenner jeg ikke så mye på det, men har forståelse for de som gjør:)

OddB

I dag er ca halvparten av de kommersielle DAB- kanalene gått over til DAB+ (bl.a. P5, Energy og Klem FM) i tillegg er NRK Sport akkurat blitt DAB+ kanal. Etter nyttår i år følger halvparten av NRKs ca 16-17 DAB kanaler etter. LENGE før slukkedatoen i januar 2017 vil du mest sannsynlig kun sitte igjen med P1,P2 og P3...og kanskje P4. Så det er absolutt ingen vits å kjøpe den DAB-radioen Tesla har tenkt å levere med bilen, i hvert fall ikke uten en klar og tydelig avtale om en meget snarlig, og gratis, oppgradering til DAB+...
Nå har så langt jeg har sett firmaet vært langt mer lydhør for forslag til forbedringer fra publikum, så kanskje de overrasker oss denne gangen også ?

En ting er sikkert.. jeg kjøper ikke en ny bil uten DAB+ !
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

kimlillebo

Unnskyld for min uvitenhet, men hva i all verden er så viktig med DAB +?
Trodde Tesla hadde Internett radio jeg. Er ikke det like greit / bedre da?

K.
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA