Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Varmepakke vs uten varmepakke

Startet av christian1986, onsdag 03. juli 2013, klokken 12:35

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: emagic på lørdag 22. juni 2013, klokken 20:26
Husk at selv om Leaf er en suksess i Norge så har Norge nesten halvparten av alle Leaf solgt i Europa.   Det kan ikke Nissan leve av over tid.  Men Nissan har også andre bilmodeller å leve av, det har ikke Tesla.

Hus at Norge har kun 6-7% av antall Leaf solgt i verden da. Europa er ikke et spesielt stort elbilmarked, slik de økonomiske realitetene er her for tiden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun

TMS har noen "kvaliteter" som skiller den fra alle andre elbilene: plass og rekkevidde(++). Dette var hittil de viktigste motargumentene mot elbiler i Norge hvor så godt som alt annet er optimalisert for elbiler. Jeg er ikke i tvil om at det blir et betydelig salg av TMS når den kommer på gatene og folk flest oppdager den.
Så kommer det en kvalitet til: Coolnes 8) 8).
Innvendig er TMS åpenbart ikke på linje med de beste- men de andre aspektene overveier dette. Vær sikker- det blir solgt mange TMS i Norge- såfremt incentivene varer ved.

En liten anekdote:
Da jeg var innom butikken på Alna siste uke var det en hoppende glad 70-åring som for første gang fikk sett den røde varianten som forøvrig er svært pen. (Hvem møter slike glade 70-åringer i det offentlige rommet ellers??) Han gikk sporenstraks til disken for å ombestille fargen fra hvit til rød. Han fikk adressen til Heidi og forsikringen om at det var bare å sende en mail- men det var ikke godt nok. Dette skulle gjøres nå i butikken- for han var ikke så god på disse nettgreiene  :o ;)
Når TMS vekker slik begeistring selv hos de som åpenbart burde ha noe redsel for brukeroverflaten- hvor er grensen for salgspotensiale da??

timingbeltkiller

Sitat fra: toS på lørdag 22. juni 2013, klokken 23:38
Bare til opplysning så produseres både BMW x5 og Mercedes SUVer av ulike typer i Sørstatene. Tror det er mange som er nødt til å se merket på panseret for å overbevise seg selv om at den er premium nok. Noen vil aldri klare det :-)
Toyota produserer biler i England med japansk kvalitet - lysår fra engelsk kvalitet.
Det samme gjelder antakelig når Toyota og BMW m.fl. produserer i US.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Sitat fra: Johnny på søndag 23. juni 2013, klokken 00:23
Litt usikker på hva du mener her, men vil dette si at den manglende karoserikvaliteten jeg la merke til på demobilen, egentlig var mangelen av riktig merke på panseret?
Hei. Flott om du kan ta bilde av dette ved anledning. Jeg lurer litt på hva som går under betegnelsen manglende karosserikvalitet/stygge skjøter og hvor dette er synlig. Åpnet selv bakluken på den grå som står utstilt på Alna nå og kunne ikke se noen stygge skjøter rundt åpningen der. I hvert fall ikke noe jeg ikke har sett på andre biler.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

#64
Sitat fra: Balrog på søndag 23. juni 2013, klokken 02:51
kanskje vi bør skille litt mellom premium og kvalitet? MB og Range Rover er utvilsomt premium begge to, men begge har mange års historie med dårlig kvalitet - ting som går i stykker, rust og elendig elektronikk. Samtidig er det Toyota som scorer høyest på kvalitet, og om de er solide har de så lite premium over seg at Toyota måtte lage et nytt brand -Lexus for å kjempe i premium-segmentet.

Kvalitet er det nok alt for tidlig å vurdere Tesla på. barnesykdommer må vi regne med, det er det alltid på nye modeller. Og vi vil ha en ny modell.
ENIG i alt bortsett fra siste setning.

Flertallet vil muligens ha en ny modell. Men det fins også:
- et mindretall  som har funnet ut du får bil med minst barnesykdommer og mest driftsikkerhet/pålitelighet med å kjøpe utgående modell.
I tillegg får du da som regel meget gunstig pris. Eksempelvis høyeste utstyrsklasse til prisen av laveste.
- mange som foretrekker 1-3 år gammel bruktbil hvor eier nr 1 har tatt grøvste delen av avskrivingen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

toS

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 23. juni 2013, klokken 10:32
Sitat fra: toS på lørdag 22. juni 2013, klokken 23:38
Bare til opplysning så produseres både BMW x5 og Mercedes SUVer av ulike typer i Sørstatene. Tror det er mange som er nødt til å se merket på panseret for å overbevise seg selv om at den er premium nok. Noen vil aldri klare det :-)
Toyota produserer biler i England med japansk kvalitet - lysår fra engelsk kvalitet.
Det samme gjelder antakelig når Toyota og BMW m.fl. produserer i US.
Nå produseres Tesla på en tidligere Toyota fabrikk i California på en nesten fullautomatisert robotlinje. Deler leveres av MB f.eks. Er litt lei av denne evinnelige "premium eller ikke" diskusjonen. Bare les kommentarfeltene på Broom eller dinside hvor folk ligger i skyttergravene og prater tull om kvalitet og premium og opplevd kvalitet. Dette er stort sett subjektivt og basert på fordommer og andre mer eller mindre statusdrevne mekanismer. Ved å være pionerer i Norge på denne bilen vil vi ikke få anerkjennelsen fra alle andre om at vi har gjort et godt valg av bil før kanskje etter litt tid, og må leve med at ikke alle vil være enige i at elbil og Tesla er godt nok for premiumkundene de første årene. Det er viktigere for folk med anerkjennelse fra andre enn man vanligvis vil inrrømme.
Vi som kjøper Tesla har forhåpentligvis sett forbi de gamle produsentene og oppdaget at verden har gått videre. Litt som når Apple lanserte iPhone. Mange rynker på nesen men etter kun seks år er det ingen som husker hvordan verden var før de gjorde det.  :)
Blir det en flopp har vi dummet oss ut men personlig tror jeg det er liten sjanse for det. Og i mellomtiden får vi rød løper overalt vi kjører og kan smile hele veien mellom kollektivfelt og gratis parkering i en fet bil som ingen er i nærheten av mht kombinasjonen ytelse, kvalitet og pris.

takktakk

Sitat fra: toS på søndag 23. juni 2013, klokken 10:56
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 23. juni 2013, klokken 10:32
Sitat fra: toS på lørdag 22. juni 2013, klokken 23:38
Bare til opplysning så produseres både BMW x5 og Mercedes SUVer av ulike typer i Sørstatene. Tror det er mange som er nødt til å se merket på panseret for å overbevise seg selv om at den er premium nok. Noen vil aldri klare det :-)
Toyota produserer biler i England med japansk kvalitet - lysår fra engelsk kvalitet.
Det samme gjelder antakelig når Toyota og BMW m.fl. produserer i US.
Nå produseres Tesla på en tidligere Toyota fabrikk i California på en nesten fullautomatisert robotlinje. Deler leveres av MB f.eks. Er litt lei av denne evinnelige "premium eller ikke" diskusjonen. Bare les kommentarfeltene på Broom eller dinside hvor folk ligger i skyttergravene og prater tull om kvalitet og premium og opplevd kvalitet. Dette er stort sett subjektivt og basert på fordommer og andre mer eller mindre statusdrevne mekanismer. Ved å være pionerer i Norge på denne bilen vil vi ikke få anerkjennelsen fra alle andre om at vi har gjort et godt valg av bil før kanskje etter litt tid, og må leve med at ikke alle vil være enige i at elbil og Tesla er godt nok for premiumkundene de første årene. Det er viktigere for folk med anerkjennelse fra andre enn man vanligvis vil inrrømme.
Vi som kjøper Tesla har forhåpentligvis sett forbi de gamle produsentene og oppdaget at verden har gått videre. Litt som når Apple lanserte iPhone. Mange rynker på nesen men etter kun seks år er det ingen som husker hvordan verden var før de gjorde det.  :)
Blir det en flopp har vi dummet oss ut men personlig tror jeg det er liten sjanse for det. Og i mellomtiden får vi rød løper overalt vi kjører og kan smile hele veien mellom kollektivfelt og gratis parkering i en fet bil som ingen er i nærheten av mht kombinasjonen ytelse, kvalitet og pris.

+1 og Amen.
P85+ Levert i uke 37 2013 - Solgt
90D Levert høsten 2015

timingbeltkiller

Sitat fra: takktakk på søndag 23. juni 2013, klokken 11:06
Og i mellomtiden får vi rød løper overalt vi kjører og kan smile hele veien mellom kollektivfelt og gratis parkering i en fet bil som ingen er i nærheten av mht kombinasjonen ytelse, kvalitet og pris.
Er neppe rettferdig/saklig å kreditere bilen for fordelene myndighetene gir den?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

#68
Sitat fra: toS på søndag 23. juni 2013, klokken 10:56
Blir det en flopp har vi dummet oss ut men personlig tror jeg det er liten sjanse for det.
Jeg har lekt litt med den tanken. Hva om Tesla aldri lykkes i å ta steget videre fra nisjeproduksjon og verden fortsetter men bensinbiler eller andre alternativer?

Så lenge det finnes et sted i Oslo som tar service på bilen, og hurtiglader er i drift mellom Oslo og Trondheim, er jeg faktisk fornøyd :) Som syklist skulle jeg selvfølgelig ønske alle kjørte elektrisk allerede, for den forpestende eksosen er noe herk! Men det er ingen krise. Mange bryr seg nada om kjøreglede, og frykt for endringer ligger i menneskets natur. Det gamle trauste er det trygge og enkle valget!

Det viktigste for meg er at jeg får bilen og at kvaliteten er OK. Om naboen ikke vil ha elbil (har 8-10 naboer innen et par km omkrets som har kjøpt Model S, merkelige greier) er det faktisk ingen krise for meg. Kanskje elbilens incentiver varer lenger om folk lar være å kjøpe dem? Det eneste problemet er om Tesla ikke klarer seg i det hele tatt og går under, for det ville vært en katastrofe å måtte gå tilbake til fossilbil etter Model S!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

toS

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 23. juni 2013, klokken 11:22
Sitat fra: takktakk på søndag 23. juni 2013, klokken 11:06
Og i mellomtiden får vi rød løper overalt vi kjører og kan smile hele veien mellom kollektivfelt og gratis parkering i en fet bil som ingen er i nærheten av mht kombinasjonen ytelse, kvalitet og pris.
Er neppe rettferdig/saklig å kreditere bilen for fordelene myndighetene gir den?
Jo, det veier opp for statustapet noen tydeligvis kjenner murer litt i magen. Men bilen er ellers den samme :-)

Johnny

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 23. juni 2013, klokken 10:48
Sitat fra: Johnny på søndag 23. juni 2013, klokken 00:23
Litt usikker på hva du mener her, men vil dette si at den manglende karoserikvaliteten jeg la merke til på demobilen, egentlig var mangelen av riktig merke på panseret?
Hei. Flott om du kan ta bilde av dette ved anledning. Jeg lurer litt på hva som går under betegnelsen manglende karosserikvalitet/stygge skjøter og hvor dette er synlig. Åpnet selv bakluken på den grå som står utstilt på Alna nå og kunne ikke se noen stygge skjøter rundt åpningen der. I hvert fall ikke noe jeg ikke har sett på andre biler.

Inntil de åpner butikk i Bergen, blir det neppe bilder fra denne kanten. Det var på den blå demobilen jeg så det, men jeg har nå stor tro på at det bare gjelder dette eksemplaret, siden ingen andre kan se det.

Forstår egentlig ikke hvorfor denne tråden ikke kan omhandle faktiske kvalitetssvakheter med denne bilen. Slik det er nå dreier det seg mest om forskjellige konspirasjonsteorier om hvordan noen kan ha noe vondt å si om "yngstedattera".
TMS og eGolf.

Øyvind.h

Sitat fra: Johnny på søndag 23. juni 2013, klokken 11:28
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 23. juni 2013, klokken 10:48
Sitat fra: Johnny på søndag 23. juni 2013, klokken 00:23
Litt usikker på hva du mener her, men vil dette si at den manglende karoserikvaliteten jeg la merke til på demobilen, egentlig var mangelen av riktig merke på panseret?
Hei. Flott om du kan ta bilde av dette ved anledning. Jeg lurer litt på hva som går under betegnelsen manglende karosserikvalitet/stygge skjøter og hvor dette er synlig. Åpnet selv bakluken på den grå som står utstilt på Alna nå og kunne ikke se noen stygge skjøter rundt åpningen der. I hvert fall ikke noe jeg ikke har sett på andre biler.

Inntil de åpner butikk i Bergen, blir det neppe bilder fra denne kanten. Det var på den blå demobilen jeg så det, men jeg har nå stor tro på at det bare gjelder dette eksemplaret, siden ingen andre kan se det.

Forstår egentlig ikke hvorfor denne tråden ikke kan omhandle faktiske kvalitetssvakheter med denne bilen. Slik det er nå dreier det seg mest om forskjellige konspirasjonsteorier om hvordan noen kan ha noe vondt å si om "yngstedattera".
Ok. Det kan godt være det er på alle biler, for jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal se etter. For øvrig må det være greit å påpeke feil/svakheter ved bilen :) Samtidig må det også være greit at ikke alle sitter med de samme inntrykkene. Dårlig kvalitet var kanskje det siste jeg tenkte når jeg satt meg inn i bilen på Alna nå på lørdag. Fy søren så moderne og flott den er innvendig, og lekker utvendig. Perfekt for en teknologiinteressert kar med bildilla. Ikke akkurat traust E-klasse der i gården. Men skinnet i setene synes jeg var litt blankt. Hadde foretrukket mer matt overflate (dvs. jeg hadde foretrukket stoff egentlig, men skinnpakken var billig i tillegg til at folk forventer skinn i dyre biler, så det var et poeng mtp. at den en dag skal omsettes brukt).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

toS

Sitat fra: Johnny på søndag 23. juni 2013, klokken 11:28
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 23. juni 2013, klokken 10:48
Sitat fra: Johnny på søndag 23. juni 2013, klokken 00:23
Litt usikker på hva du mener her, men vil dette si at den manglende karoserikvaliteten jeg la merke til på demobilen, egentlig var mangelen av riktig merke på panseret?
Hei. Flott om du kan ta bilde av dette ved anledning. Jeg lurer litt på hva som går under betegnelsen manglende karosserikvalitet/stygge skjøter og hvor dette er synlig. Åpnet selv bakluken på den grå som står utstilt på Alna nå og kunne ikke se noen stygge skjøter rundt åpningen der. I hvert fall ikke noe jeg ikke har sett på andre biler.

Inntil de åpner butikk i Bergen, blir det neppe bilder fra denne kanten. Det var på den blå demobilen jeg så det, men jeg har nå stor tro på at det bare gjelder dette eksemplaret, siden ingen andre kan se det.

Forstår egentlig ikke hvorfor denne tråden ikke kan omhandle faktiske kvalitetssvakheter med denne bilen. Slik det er nå dreier det seg mest om forskjellige konspirasjonsteorier om hvordan noen kan ha noe vondt å si om "yngstedattera".
Det temaet blir jo mye mer mer relevant etter at vi har fått noen biler til landet? På nåværende tidspunkt blir det nesten litt pointless å bruke så mye forumplass på å piske seg selv etter å ha kjøpt bilen. Skal man bekymre seg om lakkvaliteten basert på riper i en sort demobil som har blitt herjet med på Alnabru i et års tid snart, f.eks? For ingen premiumbiler får riper i lakken, eller?
Får kanskje logge av forumet til over sommerferien...

Johnny

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 23. juni 2013, klokken 11:33
Men skinnet i setene synes jeg var litt blankt. Hadde foretrukket mer matt overflate (dvs. jeg hadde foretrukket stoff egentlig, men skinnpakken var billig i tillegg til at folk forventer skinn i dyre biler, så det var et poeng mtp. at den en dag skal omsettes brukt).

Er du sikker på at den egentlige grunnen til at du kunne foretrukket dette, er at den er amerikansk, har feil merke på panseret, ikke har råd til bilen, at du er misunnelig på de som har kjøpt den osv... ;D ;D ;D ;D
TMS og eGolf.

timingbeltkiller

#74
Sitat fra: toS på søndag 23. juni 2013, klokken 10:56
Vi som kjøper Tesla har forhåpentligvis sett forbi de gamle produsentene og oppdaget at verden har gått videre. Litt som når Apple lanserte iPhone. Mange rynker på nesen men etter kun seks år er det ingen som husker hvordan verden var før de gjorde det.
Tror både Tesla spesielt og elbilen generelt i 2020 utgjør en langt mindre prosentdel av verdens bilproduksjon enn du antyder mellom linjene her.

Tør du spå et prosenttall?

Det kan du gjøre i mer detalj her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8281.0.html
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA