Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Varmepakke vs uten varmepakke

Startet av christian1986, onsdag 03. juli 2013, klokken 12:35

« forrige - neste »

Frodes Tesla

Jeg hadde IKKE dratt til Alnabru hvis jeg ikke har råd til kjøpe bilen. Siden det tok meg en god stund å kjøre dit.

Den er veldig fin utvendig men Tesla kan gjøre mye innvendig. Håper det kommer "komfort" pakker der en kan velge bedre seter osv.

Skal dra dit igjen når dem har fått EU bilen og prøve den, se om det er noen forskjell :)

timingbeltkiller

Ikke umulig det er noe/mye "Høyt henger de og sure er de", sa reven om rognebærene.
Men det er heller ikke umulig vi ser noe/mye av samme menighets-entusiasmen som for Apple.

Fra det subjektive til det objektive:
Er kvaliteten på selve bilen (bortsett fra el-delen) og usubsidiert produksjonskostnad tatt i betraktning:
- typisk amerikansk lik GM- og Fordprodukter?
- premium europeisk lik Mercedes, BMW og Audi?

ELLERS
ser det ut til Audi, BMW, Ford, GM, VW, Toyota alle henger seg opp i elbilen som bybil og erstatning for spasersko, sykkel, lokalbuss/-bane o.l. Og derfor nøyer seg med teoretisk rekkevidde 150-200 km = vinterrekkevidde på omlag 100. Det betyr økt konkurranse for Leaf, men null konkurranse for Tesla. Både S og Gen3.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

christian1986

Sitat fra: janosat på lørdag 22. juni 2013, klokken 18:59
Mistenker at en del av de siste negative innleggene her skyldes at man innser at man egentlig ikke har råd til å kjøpe seg bilen.
Man har kansje fått nei fra banken?
Man snakker da ned produktet.
En blanding av misunnelse og sjalusi ovenfor de som tør ,og tar seg råd til å handle tesla.??
Dette er jo noe man ser hele tiden i kommentarfeltene under diverse tester og artikler om Model S.

Bare en tanke som slo meg da jeg synes argumentasjonen mot kjøp er så dårlig.
I forhold til alle argumenter for kjøp.

Mulig jeg tar grundig feil?

Kan bare snakke for meg selv, og jeg har finansieringen i orden og er klar til å kjøpe. Må uansett få lov til å være litt skuffet over opplevd kvalitet...

emagic

Sitat fra: janosat på lørdag 22. juni 2013, klokken 18:59
Mistenker at en del av de siste negative innleggene her skyldes at man innser at man egentlig ikke har råd til å kjøpe seg bilen.
Man har kansje fått nei fra banken?
Man snakker da ned produktet.
En blanding av misunnelse og sjalusi ovenfor de som tør ,og tar seg råd til å handle tesla.??
Dette er jo noe man ser hele tiden i kommentarfeltene under diverse tester og artikler om Model S.

Bare en tanke som slo meg da jeg synes argumentasjonen mot kjøp er så dårlig.
I forhold til alle argumenter for kjøp.

Mulig jeg tar grundig feil?

Tvilsomt, kunne kjøpt den i morgen om den hadde vært tilgjengelig over disk.

MEN, jeg var svært nær ved å kjøpe en av de siste Think Classicene den gang de var nye.  Men så rakk jeg det ikke før de var sluttproduserte.  Ny thinken brukte jo åååår på å bli ferdig, og da hadde sunn fornuft tatt for mye rot i meg til å kaste meg på bølgen. 

MEN, var en av de første som bestilte I.Miev i Norge.

Hovedsaklig fordi Mitsubishi stod bak den.  En produsent som har laget millioner av biler.

Når Leaf kom på markedet vurderte jeg å bytte. Hvorfor?  Større bil, mer kurante dekkdimensjoner, også fra en stor bilprodusent. (Selv om Nissan i verdenssammenheng er ganske liten)

Det viste seg at for min bruk så har egentlig "trilingen" vært helt ok, og jeg har kjører rundt 20.000 pr år uten problemer.

Vil jeg bytte ut trillingen?

Ja, jeg kunne godt tenkt meg en bil som Model S

Skepsisen:
US bil kvalitet er ikke kjent for å være spesielt bra.
Hva annet lever Tesla av?
Hva er det som finansierer kontorer i Oslo?
Hvor lenge varer pengene?
Hvorfor blir ikke Tesla en Think?

Husk at selv om Leaf er en suksess i Norge så har Norge nesten halvparten av alle Leaf solgt i Europa.   Det kan ikke Nissan leve av over tid.  Men Nissan har også andre bilmodeller å leve av, det har ikke Tesla.

Jeg håper virkelig at Tesla vil bestå, men, en bil som bare er laget i noen tusen eksemplar, av en produsent om ikke har laget veldig mange biler, det er jeg skeptisk til.

På tesla owners forum så er det 173 sider i "technical problems tråden"

Dette blir som med Think - alle early adopters kjøper i praksis "prototyper"...

emagic

timingbeltkiller

Sitat fra: emagic på lørdag 22. juni 2013, klokken 20:26
MEN, var en av de første som bestilte I.Miev i Norge.

Hovedsaklig fordi Mitsubishi stod bak den.  En produsent som har laget millioner av biler.

Når Leaf kom på markedet vurderte jeg å bytte. Hvorfor?  Større bil, mer kurante dekkdimensjoner, også fra en stor bilprodusent. (Selv om Nissan i verdenssammenheng er ganske liten)
Det er ikke noe automatisk samsvar mellom kvalitet og størrelsen på bilprodusenten:
- En miniprodusent (Lexus) scorer som nr 1 i Autoindex.
- Mitsubishi (16) og Nissan (20) scorer begge relativt dårlig.
- Hvordan Tesla vil score, vet vi foreløbig ikke.

Hittil er det ingen ting som tyder på en fossilbil-produsent endrer seg i verken positiv eller negativ retning når han utvider modeltilbudet med en elbil eller to. Er derfor realistisk å regne med nissen følger som hovedregel med på flyttelasset.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

D.O

#50
Andre bilfirma kan ikke lage en elbil som er bra og med lang rekkevidde. Hvis di gjør det og folk kjøpte denne fikk ikke firmaet solgt de andre ice bilene. De ville konkurert med seg selv og tapt penger. Det er klart at leaf kunne kjørt 50mil hvis Nissan ønsker dette, men det skal være en bil som ikke konkurerer med deres andre biler. (men i Norge tyder etterspørselen at den faktisk gjør det. Og det gjenspeiles på den norske prisen kontra utlandet)Tesla har ikke ice biler og dermed en helt annen holdning. Har bilfirmaene ønsket vi skulle kjøre elbil hadde vi gjort det for lenge siden. Men Elon har ønsker om at alle skal kjøre elbil. Og guts og visjoner + penger og lederevner til å gjøre dette mulig.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

janosat

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 22. juni 2013, klokken 16:50
Kjørte tilfeldigvis forbi Alnabru i ettermiddag, og tenkte jeg skulle stikke innom for moroskyld :)
Det er jeg glad jeg gjorde, for der hadde de en dritlekker multicoat red utenfor, og gråfargen jeg hadde bestilt stod utstilt inne.

Kort fortalt merket jeg meg:
- Håndtakene fungerer på en annen måte nå (det var jeg klar over). Kjennes mye mer naturlig å bruke når de gir litt etter!
- Dørene høres og kjennes mer solide. Ingen slamring
- Jeg føler at dashboardet er løftet noen hakk kvalitetsmessig
- Det har kommet en knapp (mulig den alltid var der?) i frunken til å åpne den fra innsiden :)
- Fikk sett ambient light. Litt lyst der inne, men så bra ut.

Kikket for øvrig rundt bakluken etter stygge skjøter, men synes alt så fint ut?
Ellers vet jeg at den er helt rå å kjøre, så det var artig å merke seg at det som ikke handler om drivlinje/kjøreglede har blitt bedre :)















http://s23.photobucket.com/user/oyvindhh/media/Tesla/IMG_30351_zpsa749c7f5.mp4.html

Synes at dette var interessant
Er dette den europeiske utgaven?

Noen som vet?

Cobos

Sitat fra: D.O på lørdag 22. juni 2013, klokken 21:00
Andre bilfirma kan ikke lage en elbil som er bra og med lang rekkevidde. Hvis di gjør det og folk kjøpte denne fikk ikke firmaet solgt de andre ice bilene. De ville konkurert med seg selv og tapt penger. Det er klart at leaf kunne kjørt 50mil hvis Nissan ønsker dette, men det skal være en bil som ikke konkurerer med deres andre biler. (men i Norge tyder etterspørselen at den faktisk gjør det. Og det gjenspeiles på den norske prisen kontra utlandet)Tesla har ikke ice biler og dermed en helt annen holdning. Har bilfirmaene ønsket vi skulle kjøre elbil hadde vi gjort det for lenge siden. Men Elon har ønsker om at alle skal kjøre elbil. Og guts og visjoner + penger og lederevner til å gjøre dette mulig.
De andre bilfirmaene lager ikke elbiler med lang rekkevidde fordi de mangler batteriteknologien til Tesla. Kunne de laget noe tilsvarende hvis de virkelig satset, helt sikkert. Men hvis man sjekker har ingen av de store bilfirmaene i større grad utviklet egen batteriteknologi, de har kjøpt dette "ferdig" fra en batteriprodusent. Kanskje med unntak av Nissan. Dermed trenger de mange år med utvikling og en mulighet for å unngå minefeltet av patenter som Tesla har skaffet seg.
I tillegg kommer de meget raske iterasjonene når det gjelder kvalitet, faktisk og opplevd.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

timingbeltkiller

#53
Sitat fra: emagic på lørdag 22. juni 2013, klokken 20:26
Jeg håper virkelig at Tesla vil bestå, men, en bil som bare er laget i noen tusen eksemplar, av en produsent om ikke har laget veldig mange biler, det er jeg skeptisk til.
Som produsent av en stor luksusbil er det ingen fare. Her opererer Tesla i et marked hvor alle produsentene har relativt lave stykktall. Og hvor pris spiller mindre rolle. Diamantbelagte armbåndsur er det alltid marked for.

Verre er det med Gen3 i Golf-klassen. Her må Tesla konkurrere på pris som igjen er avhengig av volumproduksjon. Diamantbelagte kulepenner er det ikke marked for. Her må Tesla kvadrere sirkelen:
- volum krever konkurransedyktig pris.
- konkurransedyktig pris krever volum.

Men siden mye tyder på Gen3 vil få rekkevidde 300km mot 150-200 for de planlagte konkurrentene, blir den også i denne klassen uten konkurranse. Og burde følgelig tåle en betydelig høyere pris. Og da klarer nok TM seg.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

D.O

Sitat fra: Cobos på lørdag 22. juni 2013, klokken 21:20
Sitat fra: D.O på lørdag 22. juni 2013, klokken 21:00
Andre bilfirma kan ikke lage en elbil som er bra og med lang rekkevidde. Hvis di gjør det og folk kjøpte denne fikk ikke firmaet solgt de andre ice bilene. De ville konkurert med seg selv og tapt penger. Det er klart at leaf kunne kjørt 50mil hvis Nissan ønsker dette, men det skal være en bil som ikke konkurerer med deres andre biler. (men i Norge tyder etterspørselen at den faktisk gjør det. Og det gjenspeiles på den norske prisen kontra utlandet)Tesla har ikke ice biler og dermed en helt annen holdning. Har bilfirmaene ønsket vi skulle kjøre elbil hadde vi gjort det for lenge siden. Men Elon har ønsker om at alle skal kjøre elbil. Og guts og visjoner + penger og lederevner til å gjøre dette mulig.
De andre bilfirmaene lager ikke elbiler med lang rekkevidde fordi de mangler batteriteknologien til Tesla. Kunne de laget noe tilsvarende hvis de virkelig satset, helt sikkert. Men hvis man sjekker har ingen av de store bilfirmaene i større grad utviklet egen batteriteknologi, de har kjøpt dette "ferdig" fra en batteriprodusent. Kanskje med unntak av Nissan. Dermed trenger de mange år med utvikling og en mulighet for å unngå minefeltet av patenter som Tesla har skaffet seg.
I tillegg kommer de meget raske iterasjonene når det gjelder kvalitet, faktisk og opplevd.

Cobos
Her er jeg ikke enig. Det ville vært lett å lage batteriet større med den teknologien Nissan har på Leaf. Har de ett batteri er det jammen ikke store utfordringen å lage ett som er dobbelt så stort. Eneste problemet er muligens vekt. Men de ønsker ikke dette. Elbil er en kortdistanse sak som ikke skal konkurrere med ice bilene, sett fra dagens bilfabrikkeres ståsted. Hadde de ønsket elbil som en erstattning hadde de vært kommet mye lengre enn det Tesla er i dag.

Men tilbake til topic så synes også jeg at Tesla har noen hakk igjen før de er på tyskt (mercedes,bmw) nivå på interiør. Men da igjen skal man huske på hvor ny Tesla som bilprodusent er! Se på en hyundai fra de først kom til Norge og en ny av samme merke i dag... Ett lysår i kvalitetsforskjell og slik vil det nok i varierende grad være for alle nye produsenter.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

emagic

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 22. juni 2013, klokken 20:54
[
Det er ikke noe automatisk samsvar mellom kvalitet og størrelsen på bilprodusenten:
- En miniprodusent (Lexus) scorer som nr 1 i Autoindex.
-
Eh... Lexus er ikke en miniprodusent...

Lexus er Toyotas premium brand.
Scion (ukjent i Norge) er Toyotas "trendy" brand.

emagic



Cirion

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 22. juni 2013, klokken 19:29Er kvaliteten på selve bilen (bortsett fra el-delen) og usubsidiert produksjonskostnad tatt i betraktning:
- typisk amerikansk lik GM- og Fordprodukter?
- premium europeisk lik Mercedes, BMW og Audi?
Jeg vil si ingen av delene. Ser man bort fra el-delen, subsidier osv... Så er det fortsatt en bil på 4 hjul hvor alt er annerledes. Ingen over, ingen under, ingen ved siden... Umulig å sammenligne med andre. Alt er så annerledes bortsett fra prinsippet om at man har et kjøretøy som tar deg fra A - B. Setene er hverken sofa lignende eller klaustrofobiskapende. Det er ikke trang benplass noe sted. Bagasjerom både foran og bak. Tilsvarende bagasjeplass i samme størrelse bil finnes ikke. Det er ikke lommer, skuffer og koppholdere over alt. Alt er så åpent og rent. Minimalistisk. Det ikke knapper for hver eneste funksjon, men så og si alt kan styres elektronisk. Og for en SKJERM! Vel, man legger først merke til den største, men selv "instrumentpanelet" er en skjerm. Alt styres på en gigantisk "pad". Siden den er så elektronisk er den også koblet opp mot nett, noe som gjør at den oppdateres over nett, feilsøking går over nett, den kan varmes, kjøles, lades, luftes, tutes, overvåkes over nett... Rett på mobilen!

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 22. juni 2013, klokken 19:29ELLERS
ser det ut til Audi, BMW, Ford, GM, VW, Toyota alle henger seg opp i elbilen som bybil og erstatning for spasersko, sykkel, lokalbuss/-bane o.l. Og derfor nøyer seg med teoretisk rekkevidde 150-200 km = vinterrekkevidde på omlag 100. Det betyr økt konkurranse for Leaf, men null konkurranse for Tesla. Både S og Gen3.
Tesla trenger ikke å gjøre som de andre produsentene. En ting er bilene de lager, men enda viktigere er konseptet.

De andre bilprodusentene har et stort tunggrodd fordyrende system med forhandlere og service steder som ikke nødvendigvis er deres. Slitedeler, service, kurs, sertifisering, spesialverktøy osv. er en stor del av produsentenes fortjeneste. Lager de en elbil som ikke trenger alt dette, er bedre på alle mulige måter, og dermed kan konkurrere med Model S på like vilkår, vil det selvfølgelig knuse salget av eksisterende fossilbiler. Det er rett og slett ikke lønnsomt å produsere en bil "alle" vil ha. De vil få alle mot seg, de ansatte vil ikke miste jobben sin eller omskolere seg, forhandlerene vil ikke gi fra seg sine rettigheter osv.

Tesla valgte tidlig å omgå alle andre ledd, og levere direkte til kunden. Det vil være vanskelig for de aller fleste bilprodusenter å gjøre i dag.

Ladeløsninger for elbil før Tesla var tilpasset elbiler med små batterier. Model S sin batteriløsning er vesentlig større og kan dra fordel av å lades enda raskere. I stedet for å nøye seg med standariserte løsninger som ikke var klare eller gode nok, så valgte de å utvikle sin egen løsning. En løsning som passer elbiler med store batterier. Dette kunne heller ikke andre bilprodusenter gjort i dag.

Ikke nok med at de har laget en elbil ingen andre bilprodusenter i dag kan konkurrere mot, så velger de å utbygge sitt overlegne ladesystem og lar brukerene bruke disse gratis på livstid.

Jeg kunne holdt på en stund til. Ingen tvil om at jeg er solgt på konseptet, merket, personene og bilen...

Det er som når Apple lanserte sin iPod. MP3 spillere fantes før iPod, men på et punkt gikk det opp for  de fleste at iPod var det eneste man kunne ha.... Gi en 6åring en MP3 spiller på det tispunktet fra en konkurrent, som hadde mer minne, støttet flere formater, hadde fargeskjerm, kunne spille film, osv. osv. og han/hun vil hylgrine og skrike at de vil ikke ha noe annet enn en iPod! Konkurrentene kunne ikke konkurrere på hverken, pris, ytelse, design, kapasitet eller teknologi...

Akkurat nå føler jeg meg som den 6åringen, og jeg venter på min Tesla Model S P85+ Signature!
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

toS

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 22. juni 2013, klokken 19:29
Ikke umulig det er noe/mye "Høyt henger de og sure er de", sa reven om rognebærene.
Men det er heller ikke umulig vi ser noe/mye av samme menighets-entusiasmen som for Apple.

Fra det subjektive til det objektive:
Er kvaliteten på selve bilen (bortsett fra el-delen) og usubsidiert produksjonskostnad tatt i betraktning:
- typisk amerikansk lik GM- og Fordprodukter?
- premium europeisk lik Mercedes, BMW og Audi?

ELLERS
ser det ut til Audi, BMW, Ford, GM, VW, Toyota alle henger seg opp i elbilen som bybil og erstatning for spasersko, sykkel, lokalbuss/-bane o.l. Og derfor nøyer seg med teoretisk rekkevidde 150-200 km = vinterrekkevidde på omlag 100. Det betyr økt konkurranse for Leaf, men null konkurranse for Tesla. Både S og Gen3.
Bare til opplysning så produseres både BMW x5 og Mercedes SUVer av ulike typer i Sørstatene. Tror det er mange som er nødt til å se merket på panseret for å overbevise seg selv om at den er premium nok. Noen vil aldri klare det :-)

Johnny

Sitat fra: toS på lørdag 22. juni 2013, klokken 23:38
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 22. juni 2013, klokken 19:29
Ikke umulig det er noe/mye "Høyt henger de og sure er de", sa reven om rognebærene.
Men det er heller ikke umulig vi ser noe/mye av samme menighets-entusiasmen som for Apple.

Fra det subjektive til det objektive:
Er kvaliteten på selve bilen (bortsett fra el-delen) og usubsidiert produksjonskostnad tatt i betraktning:
- typisk amerikansk lik GM- og Fordprodukter?
- premium europeisk lik Mercedes, BMW og Audi?

ELLERS
ser det ut til Audi, BMW, Ford, GM, VW, Toyota alle henger seg opp i elbilen som bybil og erstatning for spasersko, sykkel, lokalbuss/-bane o.l. Og derfor nøyer seg med teoretisk rekkevidde 150-200 km = vinterrekkevidde på omlag 100. Det betyr økt konkurranse for Leaf, men null konkurranse for Tesla. Både S og Gen3.
Bare til opplysning så produseres både BMW x5 og Mercedes SUVer av ulike typer i Sørstatene. Tror det er mange som er nødt til å se merket på panseret for å overbevise seg selv om at den er premium nok. Noen vil aldri klare det :-)

Litt usikker på hva du mener her, men vil dette si at den manglende karoserikvaliteten jeg la merke til på demobilen, egentlig var mangelen av riktig merke på panseret?

Da må i alle fall underbevistheten min gjøre pussige ting med meg, for jeg har kjøpt bilen!
TMS og eGolf.

Balrog

kanskje vi bør skille litt mellom premium og kvalitet? MB og Range Rover er utvilsomt premium begge to, men begge har mange års historie med dårlig kvalitet - ting som går i stykker, rust og elendig elektronikk. Samtidig er det Toyota som scorer høyest på kvalitet, og om de er solide har de så lite premium over seg at Toyota måtte lage et nytt brand -Lexus for å kjempe i premium-segmentet.

Kvalitet er det nok alt for tidlig å vurdere Tesla på. barnesykdommer må vi regne med, det er det alltid på nye modeller. Og vi vil ha en ny modell.

TMS oser premium fra utsiden (viktigst, faktisk) og interiøret skuffer ikke, selv om vi alle finner en og annen detalj vi ville hatt annerledes. Husk at bilen er så high tech på mange områder som mulig, og at man på noen steder må sette en grense for options, utstyr og kostbare detaljer. Det eneste jeg savner er vel 4wd, men kanskje går det greit uten.

Jeg har aldri sett en fetere 5-seter enn TMS.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA