Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sykkelstativ til Model S

Startet av OddB, tirsdag 02. juli 2013, klokken 13:57

« forrige - neste »

Charge and Drive

Kortterminaler som står tørt inne er billige, men når de skal monteres ute og tåle regn, kuldegrader og snø blir de dessverre ganske dyre. Og det er riktig som det sies at volumet er fortsatt lavere enn hos musikkorpset på Bekkelaget, dessverre  ;)

God helg!

Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

hkaspenberg

Ok. Nå kommer snart bankkort med innebygget RFID-brikke. Kanskje det er løsningen på litt sikt.

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Balrog

Sitat fra: Charge and Drive på fredag 21. juni 2013, klokken 16:25
Kortterminaler som står tørt inne er billige, men når de skal monteres ute og tåle regn, kuldegrader og snø blir de dessverre ganske dyre.

Det er da bare å sette opp et lite tak over uttaket, ingen blir lei seg for det når det regner. Kulde kan vel heller ikke være noe stort problem i en automat for strøm? varmekabler er enkle greier...

Strøm er lettilgjengelig og selve automaten er basert på et sim-kort med mobildekning. Jeg tror dere kan undersøke denne muligheten en gang til...

Ellers er også jeg blitt Fortum-fan ut fra enkel betaling og betaling per kWh. Keep up the good work! Elbilmarkedet kommer til å ta helt av i løpet av et par år, takket være avgiftsfritak og Tesla.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

OddB

Er dette virkelig for dyrt ??
Det er en engangsinvestering og et konkurranseforttrinn
Ved å ikke tilby kundene standard betalingsløsning fordi kundegrunnlaget er lite, sier dere samtidig at dere i bunn og grunn ikke har tro på at det vi øke.   Høna og egget... Markedet og bruksmønsteret for elbiler kommer til å  endre seg drastisk de neste årene. Entusiastene som finner seg i alt mulig vil komme i mindretall.
http://www.bankterminal.com/shop/innebygde-korterminaler/?com=47
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Charge and Drive

Takk for linken! :-)
Vet ikke hvor lett det er å integrere denne terminalen med hurtigladerne, men jeg skal sjekke med min IT avdeling.
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

erikf

Så bra at bankkortbetaling blir vurdert av Charge and Drive!
Sms er ikke en betalingsmåte.

Var innom løsningen i danmark
https://www.clever.dk/find-ladestander/

En så bra utbygger hadde jeg ikke hatt noe i mot å skaffe ladekort fra. At de har prising pr kwt er også forbilledlig.

Virker jo fantastisk å være elbilist på langtur i Danmark! Hvordan får de til en så god løsning og utbygging der, men ikke i Norge hvor vi har så mange flere elbiler?
Å reise på langtur i norge er et virvar av forskjellige betalingsmåter. Hadde håpet at vi skulle være kommet lenger denne sommeren, men må vel utsette håpet til neste sommer.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

OddB

Men til sporadisk /spontan "nødlading" er jo dette IKKE et alternativ. Du må på forhånd ha kjøpt et kort til 350 kr for å få tilgang... og ender du opp med å bruke det bare en gang blir jo kWh-prisen formidabel... og ender du opp med å IKKE bruke det blir det enda verre...
Hvor mange kort må du forhåndskjøpe for å være sikker på å få tilgang til alle ladepunkter i skandinavia ?
Slike monopolordinger kommer til å hindre overgangen til elbil kraftig.

Det må bli like enkelt å fylle strøm som det er å fylle bensin. Punktum.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

cra

Sitat fra: erikf på søndag 23. juni 2013, klokken 20:45
Sms er ikke en betalingsmåte.

Sant det er! Vi har bare ikke vært så flinke til å ta det i bruk fordi vi her i Norge har vært langt framme med bruk av bankkort i årevis, og kanskje er litt "bortskjemte" på at vi kan bruke kortet til alt, overalt. ;)

At man ikke kan bruke firmatelefon til å betale med tror jeg er et lite problem; de aller fleste har nok egne abonnement slik at de betaler selv, og hvis ikke vil det for de aller fleste være mulig å få til en avtale med firmaet. Selv har jeg hatt firmatelefon i alle jobbene jeg har hatt de siste 15 åra, og har aldri fått beskjed om at det ikke skal brukes sånn eller slik. (Andre firmaer har sikkert andre policies.)

Å si at SMS ikke er en betalingsmåte (fordi man ikke kan/vil bruke det selv?) blir litt som å si at det ikke er vits i å sette opp hurtigladere fordi man selv bare har behov for vanlige ladekontakter.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Charge and Drive

Takk for nyansert innlegg, det setter vi pris på :-)

Vi vil komme med et abonnement til høsten hvor du ikke må forhåndsbetale for hurtigladingen. Du vil bli fakturert i etterkant for den tiden du har ladet, så du vil ikke miste ubenyttet tid :-)

For også å kunne tilby hurtiglading uten forhånsdregistrering - åpent for alle - har vi SMS som betalingsløsning. Så får fremtiden vise om vi får på plass flere betalingsløsninger :-)
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

OddB

Heldigvis er det et par leverandører som har skjønt at bankkort er gangbart betalingsmiddel..
Så vil vel tiden vise hvem som får flest kunder....?
I løpet av kort tid vil det komme flere biler med lang rekkevidde, og da vil behovet for hyppig bruk av ladepunkter i nærområdet avta, og behovet for sporadisk hurtiglading på langturer øke.
Eierne vil være "vanlige" bilister som ikke finner seg i mer plunder enn de i dag har med å fylle bensin.
Ha gjerne rabattavtaler og spesialkort for faste kunder, men ikke undervurder at det vil komme et STORT marked for tilfeldige drop-in kunder.
Hvis valget står mellom å stoppe på en ladestasjon med abonnement og SMS løsning eller på bensinstasjonen rett over gata som tar betalt med kort pr kWh, er valget mitt lett..
Hvis leverandørene anser marginene så små i denne bransjen at de ikke har råd til å investere i en kortautomat til noen få tusen kr så er jeg bekymret... Hvis terminalen koster 15000 kr og har en nedskrivingstid på 5 år utgjør det en tier om dagen... Den tieren er jeg mer enn villig å betale som "administrasjonsavgift" på en sporadisk fylling om så skulle være...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

#40
Nå har jeg lest gjennom rapporten som Transnova har fått laget om hurtigladernettet... Trist lesing....

http://www.transnova.no/skal-du-etablere-ladepunkt/utredning-om-hurtiglading

Her er det ikke snakk om høna og egget, her er det snakk om høna og en hel eggekartong ! 
(Tenk hvis man hadde ventet med å bygge veier mellom landsdelene inntil alle hadde kjøpt bil ? )
Makan til tafatt og pessimistisk syn på framtida.. Jeg leser mellom linjene at elbiler vil de neste 20 år fortsette å være nr.2 biler med kort rekkevidde, og at langkjøring ikke vil foregå i en elbil. Til nød ser de seg råd til å bygge en viss korridorkapasitet (med 50 km avstand) mellom punkter mellom de aller største byene i SØR-norge. Nord-Norge vil tydeligvis ikke få korridordekning de neste 20 år...
Hvis de mener alvor med de fine ordene om å dreie veitransporten over på elektrisk burde det vel være på sin plass å installere 50kW chademo-ladere på de fleste veikroer langs europaveiene her i landet ?
SÅ mange millioner i subsidier vil ikke det utgjøre ?  Hvis Tesla greier å gjøre det gratis for et par tusen biler så burde vel den norske stat klare noe tilsvarende, særlig når man kan betalt for det?
I utredningen om betalingsmåter er ikke vanlig bankkort nevnt som et alternativ.... pussig rapport... 
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Hans Håvard Kvisle

Ny hurtiglader i Drammen hos Nissanforhandleren Automobil-Kompaniet. De har finansiert den sjøl og tilbyr den til bruk for alle. Naturlig nok mot betaling. Her er det også betaling med bankkort som hos Gravdahls Auto Tønsberg.
http://www.ladestasjoner.no/preview/?csid=NOR_01623
St.Hanshaugen

Thomas Parsli

Kudos til Automobil-Kompaniet :D

Ikke bare finansierer de den selv, det er mulig å betale med betalingskort!
Fantastisk å se at enkelte har "forstått det".

Kjørte Asker-Sarpsborg i helgen og måtte forholde meg til prisene hos Ishavsveien; 10 minutter lading ville kostet meg 150,- (http://www.ishavsveien.no/bli-kunde/priser-vilkar/) så vi ladet hos Fortum istedenfor...

Jeg legger gjerne igjenn penger hos Automobil-Kompaniet og Fortum, mens Ishavsveien skygger jeg langt unna!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

KRS

Sitat fra: cra på tirsdag 25. juni 2013, klokken 11:06
Sitat fra: erikf på søndag 23. juni 2013, klokken 20:45
Sms er ikke en betalingsmåte.

Sant det er! Vi har bare ikke vært så flinke til å ta det i bruk fordi vi her i Norge har vært langt framme med bruk av bankkort i årevis, og kanskje er litt "bortskjemte" på at vi kan bruke kortet til alt, overalt. ;)

At man ikke kan bruke firmatelefon til å betale med tror jeg er et lite problem; de aller fleste har nok egne abonnement slik at de betaler selv, og hvis ikke vil det for de aller fleste være mulig å få til en avtale med firmaet. Selv har jeg hatt firmatelefon i alle jobbene jeg har hatt de siste 15 åra, og har aldri fått beskjed om at det ikke skal brukes sånn eller slik. (Andre firmaer har sikkert andre policies.)

Å si at SMS ikke er en betalingsmåte (fordi man ikke kan/vil bruke det selv?) blir litt som å si at det ikke er vits i å sette opp hurtigladere fordi man selv bare har behov for vanlige ladekontakter.
Det hjelper ikke at arbeidsgiver ikke bryr seg, det er faktisk ulovlig av arbeidsgiver å dekke slike betalinger, det går da under skatteunndragelse. At arbeidsgiver ikke "oppdager" disse beløpene på regningen hjelper deg ikke om skatteetaten vil ta deg. Vil tippe at du da må kunne dokumentere slike utgifter 10 år tilbake i tid eller ta straffen som følger.

Selv synes jeg det er veldig klønete å ringe kona for at hun skal sende SMS til ladestasjonen, men det er likevel enklere enn å styre med regnskapsavdelingen for å luke ut denne betalingen.
Kristiansand
Nissan Leaf

cra

Jeg trekkes da i skatt for bruk av mobiltelefon iht regelverket. Mulig det står noe i regelverket angående bruk av mobiltelefon ved betaling av varer/tjenester, men det har jeg ikke sjekka. (Mobiltelefonen brukes til "mobiltelefon-ting", altså stort sett ringing og (vanlig) sms.) Tviler på at skatteetaten kommer etter hverken meg eller andre pga en og annen sporadisk hurtiglading. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA