Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sykkelstativ til Model S

Startet av OddB, tirsdag 02. juli 2013, klokken 13:57

« forrige - neste »

OddB

Er helt ny når det gjelder Elbil og har ikke helt skjønt hvordan tilgang til ladeplasser fungerer.
Jeg vurderer å kjøpe en Tesla S, og vil da kun ha behov for lading underveis på langturer, spesielt til Nord-Norge...
Forhåpentligvis bygger Tesla ut superladere nok til å dekke mine behov, men å ha muligheten til å bruke andre hurtigladere underveis er jo en fordel..
Jeg tok en titt på EVpower som et eksempel. Der ser jeg at det kun er mulig å tegne abbonement. Det billigste er 49/mnd, med 12 mnd bindingstid og 250 i etablering. pluss 100 kr pr lading. Så får å KANSKJE bruke EVpowers ladernett EN gang pr år vil den EVENTUELLE ladingen koste meg 838 kroner ??
Og det finnes tydeligvis MANGE forskjellige leverandører på markedet....
Så for å sikre meg tilgang til det som måtte være av ladestasjoner i landet må jeg ut med mange tusen kroner ??
Det er da ikke slik det fungerer på bensinstasjonene ? Skulle jeg være nødt til å tegne abonnement hos Shell, Esso, Statoil etc for å få tilgang pumpene?

Kan noen med erfaring fortelle  at jeg har misforstått totalt ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

elektrolux

Med slike "tilbud" er det nok bedre å bruke fossilbilen den ene gangen du trenger hurtiglading....
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Hans Håvard Kvisle

Kan være verdt å lese denne artikkelen:
http://elbil.no/ladestasjoner/1019-hurtiglading-for-elbil-og-betaling
Det skal bli interessant å se i hvilken grad tilbyderne vil tilpasse seg markedets behov. Ser da ut som EV Power jobber med det.
St.Hanshaugen

hkaspenberg

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på onsdag 19. juni 2013, klokken 13:11
Kan være verdt å lese denne artikkelen:
http://elbil.no/ladestasjoner/1019-hurtiglading-for-elbil-og-betaling
Det skal bli interessant å se i hvilken grad tilbyderne vil tilpasse seg markedets behov. Ser da ut som EV Power jobber med det.
Man kan vel si det så enkelt at hvis man ikke tilpasser seg markedets behov så gjør noen andre det. Foreningen bør pushe på for å få til en rimelig og grei felles betalingsmodell for all hurtiglading.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

OddB

Det bør rett og slett ikke være mer komplisert enn det er å fylle bensin på en bensinstasjon i dag !
Hittil har el-bil miljøet vært preget av entusiaster og pionerer som har funnet seg i det meste bare for å få kjøre el-bil. Skal elbilen ha en sjanse til å erobre en målbar del av bilparken må slike ting som dette rettes på med en gang.

Å betale pr kWh med et vanlig bankkort må da være den eneste fornuftige løsningen ? Så kan alle leverandørene lage alle de rabattordningene de vil i tillegg.
Om man kun trenger 3-4 ladinger pr år betyr ikke kWh-prisen så mye...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

jkirkebo

Sitat fra: OddB på onsdag 19. juni 2013, klokken 14:53
Det bør rett og slett ikke være mer komplisert enn det er å fylle bensin på en bensinstasjon i dag !
Hittil har el-bil miljøet vært preget av entusiaster og pionerer som har funnet seg i det meste bare for å få kjøre el-bil. Skal elbilen ha en sjanse til å erobre en målbar del av bilparken må slike ting som dette rettes på med en gang.

Å betale pr kWh med et vanlig bankkort må da være den eneste fornuftige løsningen ? Så kan alle leverandørene lage alle de rabattordningene de vil i tillegg.
Om man kun trenger 3-4 ladinger pr år betyr ikke kWh-prisen så mye...

SMS-løsning som Fortum bruker er vel så greit mener jeg, og antageligvis billigere å implementere (?)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OddB

Nei det er ikke enklere...
Det fordrer at jeg har registrert meg som kunde hos dem på forhånd. og hvis hver leverandør skal ha sin egen ordning for dette blir det jo helt håpløst.

Hvis jeg ikke har registert meg på forhånd, og plutselig får et ladebehov og Fortum er den eneste innen rekkevidde.... Hva gjør jeg da ??
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

el-fanboy

Jeg har brukt SMS-lading på Fortum i Sarpsborg etpar ganger. Kan ikke huske at jeg har registrert meg som kunde hos dem noen gang. Fulgte bare instruksen på plakaten ved ladestolpen. Veldig greit. Ishavskrafts ladere derimot, blir vel verre å bruke?
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

cra

Sitat fra: OddB på onsdag 19. juni 2013, klokken 15:07
Nei det er ikke enklere...
Det fordrer at jeg har registrert meg som kunde hos dem på forhånd. og hvis hver leverandør skal ha sin egen ordning for dette blir det jo helt håpløst.

Hvis jeg ikke har registert meg på forhånd, og plutselig får et ladebehov og Fortum er den eneste innen rekkevidde.... Hva gjør jeg da ??

Det trenger det ikke å fordre, nei. Det du gjør når du plutselig trenger å lade er at du følger instruksjonene på automaten og (f.eks.) sender "LADE" til 12345. Dette setter igang prosessen på automaten, og bilen din får strøm. Kostnaden belastes telefonregninga di. Ingen grunn til at slik betaling skal være knyttet mot noe som helst. Parkeringsselskapene har jo allerede slike løsninger.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hkaspenberg

Sitat fra: cra på onsdag 19. juni 2013, klokken 15:13
...
Ingen grunn til at slik betaling skal være knyttet mot noe som helst. Parkeringsselskapene har jo allerede slike løsninger.

Det har de, og de alle fleste parkeringsplasser har allerede en automat som leser betalingskort, så hvorfor ikke på hurtigladerne?

Jeg kan delvis svare meg selv siden jeg hadde gleden av å møte en eller annen i Ishavsvei-systemet når jeg var innom laderen på Vestby Nord for en stund siden. Han (selvfølgelig glemt navnet) sa at leverandøren deres av betalingsløsning hadde priset installasjon og bruk av bankkortterminal temmelig høyt, så det var derfor de hadde valgt en -for dem- billigere løsning med RFID kort. Når parkeringsselskapene klarer dette bør kraftleverandørene også klare det synes nå jeg.

En annen ting som kom opp i den diskusjonen (det tar litt tid å hurtiglade) var at staten tar en temmelig stor fast "effektavgift" bare for å knytte en hurtiglader til en trafo som er stor nok. Det var snakk om 300K NOK i året for laderen på Vestby Nord. Her er nok en avgift som foreningen kan ta tak i.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

jkirkebo

Sitat fra: OddB på onsdag 19. juni 2013, klokken 15:07
En annen ting som kom opp i den diskusjonen (det tar litt tid å hurtiglade) var at staten tar en temmelig stor fast "effektavgift" bare for å knytte en hurtiglader til en trafo som er stor nok. Det var snakk om 300K NOK i året for laderen på Vestby Nord. Her er nok en avgift som foreningen kan ta tak i.

Staten nei. Det er nettselskapene som evt. krever inn dette. Tesla løser det flere steder ved å ha batterilagring på hurtigladestasjonene, inntil 500kWh.

Men det er flere ting inne i bildet. Når man har denne typen abonnement med høy fastpris er nettleien langt lavere, kanskje bare 5 øre/kWh istedenfor 36 øre/kWh som jeg betaler hjemme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

erikf

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 19. juni 2013, klokken 14:59SMS-løsning som Fortum bruker er vel så greit mener jeg, og antageligvis billigere å implementere (?)
SMS bør ikke være eneste betalingsmulighet, langt fra alle kan bruke abonnementet sitt til dette.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

jkirkebo

Sitat fra: erikf på onsdag 19. juni 2013, klokken 16:44
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 19. juni 2013, klokken 14:59SMS-løsning som Fortum bruker er vel så greit mener jeg, og antageligvis billigere å implementere (?)
SMS bør ikke være eneste betalingsmulighet, langt fra alle kan bruke abonnementet sitt til dette.

Neivel? Finnes det voksne med råd nok til å kjøpe ny bil som bruker kontantkort?

Mulig det kan være et problem for utlendinger, det kjenner jeg ikke til.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond Arve

Upraktisk å betale med SMS når stort sett bruker jobbtelefon. Kan ha privat abonnement i tillegg; som sagt, upraktisk.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

leafster

Jeg har tenkt det samme, men har bestemt meg for å bare bruke jobbtelefonen. Hvis jobben ikke føler behov for å betale for mine innholdstjenester så er det antagelig bare å trekke meg i lønn tilsvarende.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA