Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vil/vil ikke avlyse EU-satsing på biodrivstoff

Startet av IThink, onsdag 23. april 2008, klokken 13:32

« forrige - neste »

IThink

Hei!

Har to ting jeg lurer litt på, håper noen har noen svar her...

Er det andre som har opplevd at bilen lager en virkelig intens hvinelyd ca 1/2-2 minutters tid etter at motoren er slått av ? Spesielt etter lengre kjøreturer??

Har også stadig oftere fått System Failure-meldinger ved oppstart eller når bilen står i PARK noen sekunder for lenge.

Førstnevnte problem har jeg løst ved å "jukse" i startprosedyren og vri nøkkelen helt om umiddelbart. PARK-problemet har jeg løst ved å sette håndbremsen på og bilen i revers eller drive istedefor park - og da fungerer bilen utmerket.

Jeg bare lurer på om noen kan si om dette er signaler på at et batteri snart ryker - for jeg har nettopp byttet et batteri og er blitt litt engstelig for flere problemer nå...

Takknemlig for svar :-)
Think 2001 modell kjøpt i 2005, kjører daglig 5 mil til og fra jobb i Bergen. Førstegangseier og ikke særlig bilkyndig bortsett fra vanlig bruk. En batteripakke byttet januar 2008, nå muligens flere i aug 2008....

Ken

De har forskjellige personligheter vet du. Du må bare gjør som funker for deg.

Med den hvine lyden prøv den avslutnings prosedyr: Velg Park og venter til motorlåsen er ferdig, det hører du. Slå av Nøkkelen i tenningsbryte.

Hvis du sløver med prosedyrene kan bilen like det dårlig og feilmeldinger dukke opp. I oppstartsprosedyr velger jeg revers først og hvis jeg få en blinkende bil symbol så er bilen klar til å kjøre fram eller tilbake.

Det problemmet med Park kjenner jeg til og man må velge gir nesten før opptartsprosedyret er helt ferdig.

Ingenting her er skadelig for batteriene. Lykke til, Ken.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Min piper nesten alltid når jeg slår den av, men bare i et par-tre sekunder eller så. Det er fra dashbordet det piper, ikke "noe i motorrommet". Hvis det kommer derfra kan man kanskje håpe at det bare er turboen som spinner ned? ;D Når jeg tenker meg om kan det godt hende jeg er litt snar med å skru av alt. På med parkbrems (vhis det ikke er frost), hive den i P og eta ut nøkkelen og løpe. Skal prøve å vente til jeg hører motorlåsen er ferdig neste gang.

Ved å plugge bilen fra lading og starte den når timeren er på har jeg brukt å få ssytem error, men alt fungerer tilsynelatende helt fint. I det siste har jeg faktisk ikke fått denne meldinga.

Kan det tenkes at det er motorlåsen som ikke klarer å koble inn, og at en motor e.l. på den står og slurer i forsøk på å få "tingene på plass"? (Et innfall jeg fikk nå bare; jeg vet ikke hvordan den låsen fungerer i praksis.)  Tenkte først på vannpumpa, men da skulle du høre det ellers også.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Laban

Sitat fra: cra på fredag 11. april 2008, klokken 00:10
Min piper nesten alltid når jeg slår den av, men bare i et par-tre sekunder eller så. Det er fra dashbordet det piper, ikke "noe i motorrommet".

Det gjør min også (og har alltid gjort det) og slik skal det vel være? Hvis jeg ikke har satt den i "Park" eller slår av tenningen før motorlåsen er ferdig piper det i en litt lengre periode.

Flott med en påminnelse om at den ikke står  i "Park" så jeg slipper å løpe etter en førerløs bil  ;D.  (Med Volvoen får jeg ikke ut nøkkelen hvis den ikke står i "Park" - greit det også)
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

cra

I dag ventet jeg til låsen var ferdig før jeg tok nøkkelen, og da pep det ikke. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Det sitter en elektronisk varsler i dashbordet. Den gir fra seg en høy pipelyd (helt ren tone) for å varsle om at noe ikke er som det skal.

1. Når tenning skrus av uten at gearkassa er låst i park. Parklås går alltid på når tenninga skrus av selv om gearspaken ikke står i park. Det kan ta 2 - 4 sekunder.

2. Når tenninga skrus av mens hovedlyset står på.

3. Når 12 volt er for lav (defekt 12V batteri).

De to første punktene står på side 34 i instruksjonsboka, siste punktet har jeg opplevd av erfaring.

Det er ikke normalt at det piper i 2 minutter. Det virker som det forårsakes av parklåsen på din bil. Vet ikke hvor mye du kan gjøre selv. Parklåsen sitter lett tilgjengelig under et sort, femkantet plastdeksel nede på gearkassa. Du må ta av fronten for å komme til. Service manualen ligger her:
http://www.elbil.no/dokumenter/Thinkverstedmanual.pdf
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Laban

Beklager :-[ det er Buddyen som piper når tenningen slåes av og nøkkelen taes ut.
(Kjører lite Think og da stort sett bare ut av garasjen for å få ut Buddyen som står parkert innenfor om morgenen - får plass til 3 biler i dobbelgarasjen på den måten  ;D).

Om morgenen kan jeg ha litt dårlig tid så parklåsen har sikkert ikke rukket å gå helt i Park når jeg er ferdig og derfor den piper.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

elektrolux

Etter å ha kjørt Th!nk, og også Partner, er det deilig enkelt å sette seg inn i AX'en og slippe å vente på piping, og korrekt håntering av bremser og girstang.

Vri rundt nøkkelen og kjør. Det enkle er ofte det beste.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

IThink

Hei!

Takk for svar, det er betryggende å høre at det ikke nødvendigvis trenger å være noe galt med bilen.

Har fulgt et av rådene jeg fikk her og ventet med å vri helt om nøkkelen når jeg er ferdig å kjøre. Tror jeg har vært litt for kjapp med å vri om, få ut nøkelen og ut av bilen til tider. Når jeg tar det med ro og venter 5-6 sekunder så har pipelyden kun kommet noen sekunder og ikke i minutter....

PARK-problematiken må jeg vel bare leve med så lenge bilen starter og kjører:-)

Think 2001 modell kjøpt i 2005, kjører daglig 5 mil til og fra jobb i Bergen. Førstegangseier og ikke særlig bilkyndig bortsett fra vanlig bruk. En batteripakke byttet januar 2008, nå muligens flere i aug 2008....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA