Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dekk og felger

Startet av Leif Leaf, søndag 30. juni 2013, klokken 23:40

« forrige - neste »

Leif Leaf

Jeg tar sjansen og begynner på en ny tråd om kjørelengde. Jeg har lånt "gammel" leaf i påvente av den nye og har nå erfart litt ved kjøring med begge.

Det som slår meg er hvor godt EPAs milage stemmer med virkeligheten. De har målt til 73 miles (11 mil) på den gamle og 84 miles (13 mil) på den nye. Dette stemmer godt med det jeg har opplevd de siste ukene. Når det er sagt kan jeg legge til at jeg kjører slik jeg alltid har gjort - jeg har lagt til grunn at jeg ikke skal endre kjøremønster ved overgang til elbil (dvs. jeg kjører ikke spesielt økonomisk).

Pga varmepumpesystem i ny bil vil jeg forvente relativt mye mer rekkevidde om vinteren sammenlignet med den gamle - den kjørte 5 mil i 20 kalde. Dette stemmer også godt med tommelfingerregelen som sier at batterikapasiteten dropper ca. 1% for hver grad kaldere enn +20 grader celsius (forvent halv kjørelengde i 20-30 minusgrader).

Jeg har ikke hatt den nye bilen så lenge, men har så langt oppnådd 14 mil på en lading og det med 4 personer og passe mye last bagasjerommet.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

LeafSwe

#1
Sitat fra: Leif Leaf på mandag 17. juni 2013, klokken 11:29

Pga varmepumpesystem i ny bil vil jeg forvente relativt mye mer rekkevidde om vinteren sammenlignet med den gamle - den kjørte 5 mil i 20 kalde.


If its colder than -15 the heat pump on the new leaf consumes the same as the old leaf



Source:
http://sfbayleafs.org/news/2013/01/2013-nissan-leaf-product-highlights/
3P+
3SR+

LeafSwe

3P+
3SR+

BE

"Low friction brake caliper"

Oh the irony!

???
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Trond Arve

Sitat fra: LeafSwe på tirsdag 18. juni 2013, klokken 08:40
Range test new Leaf
Tilhørende diskusjon på mynissanleaf og insideevs.

Sitat fra: InsideEvsConclusion:

There is no more nor any less range with a 2013 LEAF under these conditions that a 2011 or 2012 (when those cars were new with fresh batteries).

Kan se ut som det primært er varmepumpa som gir ekstra rekkevidde. Uten bruk av varmeapparat vil rekkevidden være tilnærmet lik på alle modellene.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Thomas Parsli

Nå er det vel bedre regenerering og varmepumpe som har det største potensialet -og denne testen involverte vel ikke så mye bremsing at det gjorde noe.
Jeg tipper kollektivfeltet på E18 har et bedre "regenereringspotensial"...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Leif Leaf på mandag 17. juni 2013, klokken 11:29
Pga varmepumpesystem i ny bil vil jeg forvente relativt mye mer rekkevidde om vinteren sammenlignet med den gamle - den kjørte 5 mil i 20 kalde.

Hvordan kjørte du da?
Med forvarmet bil hadde jeg 80-90km rekkevidde forrige februar når det var -20 flere dager på rad.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Trond Arve

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 18. juni 2013, klokken 10:04
Nå er det vel bedre regenerering og varmepumpe som har det største potensialet -og denne testen involverte vel ikke så mye bremsing at det gjorde noe.
Jeg tipper kollektivfeltet på E18 har et bedre "regenereringspotensial"...
Sant. Med mitt kjøremønster regenererer jeg svært lite/sjelden, så for min del gir det ikke stor forbedring. Men om man bremser hele tiden kan man sikkert kjøre mye lenger ;D
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Thomas Parsli

Det interessante er at man i USA oppgir "EPA Fuel Economy" (by/landevei) til 129/102 for 2013 modellen og 106/92 for 2012 modellen.

Det skal altså være mer 21% mer på bykjøring og 11% på landevei.
Så vidt jeg vet involverer EPA bremsing, selv på landevei, men at den skal resultere i 11% lengre rekkevidde på 2013-modellen har jeg problemer med å tro.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Trond Arve

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 18. juni 2013, klokken 11:12
Det interessante er at man i USA oppgir "EPA Fuel Economy" (by/landevei) til 129/102 for 2013 modellen og 106/92 for 2012 modellen.
Spørsmålet er om EPA Fuel Economy inkluderer bruk av varmeapparat? Kan se sånn ut på fueleconomy.gov , men jeg er usikker.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Trond Arve

Sitat fra: NissanThe improvement in apples-to-apples range is largely due, Nissan says, to improvements in the Leaf's regenerative braking, reduced aerodynamic drag, and a slightly lower vehicle weight.

Hmmmm. Blir interessant å sammenlikne side ved side med norske kjøreforhold.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Roy


BE

Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Kryten

Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Leif Leaf

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 18. juni 2013, klokken 10:06
Sitat fra: Leif Leaf på mandag 17. juni 2013, klokken 11:29
Pga varmepumpesystem i ny bil vil jeg forvente relativt mye mer rekkevidde om vinteren sammenlignet med den gamle - den kjørte 5 mil i 20 kalde.

Hvordan kjørte du da?
Med forvarmet bil hadde jeg 80-90km rekkevidde forrige februar når det var -20 flere dager på rad.

Thomas


Jeg kjører i Pasvik - svært dårlig vei og - som sagt - ikke spesielt økonomisk. 80-90 km i -20 kan jeg nok bare drømme om - selv i ny bil.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA