Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: A/C Pre-charge delay module

Startet av Caspar, søndag 30. juni 2013, klokken 21:15

« forrige - neste »

Lanber

Alle vi som forbrukere av strøm har en nettleverandør. I mitt tilfelle Agder Energi (AE).

I min avtale med AE står det visstnok at jeg ikke kan trekke mer enn 10kwh. Inntaket på huset er 63A 3 fase 230V. Altså maksimalt trekk skal kunne være 25kwh.

Der jeg bor er det maksimalt utnyttet teoretisk kapasitet, såpass at de ikke gir meg nytt abonnement uten at jeg oppgraderer nettet deres.  Hvis det kommer klager på lav spenning i området kan jeg bli pålagt utbedringer av nettet hvis det viser seg at jeg bruker mer enn 10kwh.
Med et vanlig hus, 2 varmepumper, VV bereder, tørketrommel og vaskemaskin.....og elbillader så holder 10kwh aldri i verden, selv med samtidighetsfaktor på 0,6

Øyvind.h

Sitat fra: Lanber på mandag 17. juni 2013, klokken 09:03
Alle vi som forbrukere av strøm har en nettleverandør. I mitt tilfelle Agder Energi (AE).

I min avtale med AE står det visstnok at jeg ikke kan trekke mer enn 10kwh. Inntaket på huset er 63A 3 fase 230V. Altså maksimalt trekk skal kunne være 25kwh.
Merkelig! Tenk om Telenor hadde solgt deg 10 megabit adsl abonnement, men om du brukte 10mbit fikk du krav om utbygging av infrastruktur....

Selv enfas kan du trekke 14,5kW på det anlegget der. Hvorfor i alle dager tillot de da 3x63A i utgangspunktet? Jeg har en bekjent som bor i rekkehus i Oslo, og de har det siste huset i en lang rekke som ikke har oppgradert inntaket. De får ikke gått opp fra 1x35 fordi det ikke er kapasitet. Men iflg. Agder Energi kunne de gått opp til 1x63, bare de ikke bruker linja  ;D

Kan ikke huske å ha signert noe fra Hafslund, men det er jo et interessant case man bør sjekke!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Nuvolari

Sitat fra: Lanber på mandag 17. juni 2013, klokken 09:03
Alle vi som forbrukere av strøm har en nettleverandør. I mitt tilfelle Agder Energi (AE).

I min avtale med AE står det visstnok at jeg ikke kan trekke mer enn 10kwh. Inntaket på huset er 63A 3 fase 230V. Altså maksimalt trekk skal kunne være 25kwh.

Der jeg bor er det maksimalt utnyttet teoretisk kapasitet, såpass at de ikke gir meg nytt abonnement uten at jeg oppgraderer nettet deres.  Hvis det kommer klager på lav spenning i området kan jeg bli pålagt utbedringer av nettet hvis det viser seg at jeg bruker mer enn 10kwh.
Med et vanlig hus, 2 varmepumper, VV bereder, tørketrommel og vaskemaskin.....og elbillader så holder 10kwh aldri i verden, selv med samtidighetsfaktor på 0,6

Mulig du fikk 63A på en tid med færre boenheter tilkoblet i nettet.  Etterhvert må flere dele på den samme kapasiteten. De drar ikke ut å nedgraderer hovedsikringen din men legger inn en klausul i stedet.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Trond Arve

Sitat fra: Lanber på mandag 17. juni 2013, klokken 09:03
Med et vanlig hus, 2 varmepumper, VV bereder, tørketrommel og vaskemaskin.....og elbillader så holder 10kwh aldri i verden, selv med samtidighetsfaktor på 0,6
Kan det være at 10 kW gjelder snitteffekt? Vil tro eneboliger har et årsgjennomsnitt på 2-5 kW, selv om man i perioder ligger over 10kW når alle apparater kjører samtidig.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Nuvolari

Dette er forøvrig veldig intressant. Når stadig flere får elbil vil det belaste nettet stadig mer. Skulle gjerne visst om avtalen med Hafslund åpner for at de når som helst kan innføre økte kostnader ved ulike forbruksterskler.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

mrm

Hvis du stiller inn bilen til å lade om natten, blir det vel uansett ikke noe problem med kapasiteten på anlegget.
Tesla Model S P85 mars 2014 * solgt *
Citroen C-Zero 2014
Tesla Model S 70D mars 2016

D.O

#6
Man(Installatør) må skrive på meldingen til nettselskapet om ønsket effekt, årlig forbruk og hovedsikkring. Disse trenger ikke å samsvare, men nettselskapet endre ofte dette hvis de ser at ønsket hovedsikring er større enn effektbehovet tilsier. Årlig forbruk kan altså være lavt men effektbehovet alikevel høyt. Jeg har 25Kw i ønsket effekt og 63A hovedsikring (3fas 230 ).
Det er også ett punkt du skal krysse av hvis du har laster som er tunge for nettet... Det kan oppstå problemer med dette etterhver som flere får elbil, hvis flere husstander på en trafo kobler inn 20Kw ladeffekt sammtidig vil trafo slite. Dette merkes faktisk allerede i dag på induksjonstopper. De slår raskt inn og ofte med stor effekt og det på samme tidspunkt (de fleste spiser middag i samme tidsområde)

Edit: lagt til bilde.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA