Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: solcellelader for 12V-batteriet

Startet av hens, onsdag 23. april 2008, klokken 08:43

« forrige - neste »

TomTom

Fordelen jeg ser med en range extender er at jeg tør å bruke thinken på flere lengre turer og ha den som en backup vis jeg ser strømmåleren raser ned. Dette vil gjøre at jeg bruker den andre fosil bilen mindre og det sparer jo miljøet.

Rav4_EV

Bare minner om at strømmen er bygget ut over mesteparten av landet. Ta med ladeledning!

Jeg er ellers fullstendig tom for argumenter når en gammel bilelektriker med erfaring fra KNAs økoløp brenner av sine salver. Da nytter det ikke å komme med viten fra ett eller annet universitet i utlandet.
http://www.egr.msu.edu/erl/emiss/emiss.htm

Slike løsninger fremmer nok elbilens utvikling og fremtid.

Hvor får du tak i blybensin i dag, Henning?

Arne Magnus
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

hens

#32
En skvett her og en kanne der, det blir bly av det.
Dessuten kan det hende at det er en fordel å ha tatt i problemet, og ikke bare lest om det.

En tidligere kollega som er ungkar kom med følgende utsagn:

"Når det gjelder sex, føler jeg meg litt som en høyskoleingeniør, jeg har lest mye om det, men har liten praktisk erfaring".
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

tom

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 19. juni 2008, klokken 12:44
...........

Hvor får du tak i blybensin i dag, Henning?

Arne Magnus

Det er nok samme bensinstasjon man kan kjøpe flaskevann til 10 kr.

Jeg svidde av ca 19000 kr på å lage en Range Extender, sitter igjen med to aggregater og et hav av batterier og masse annet skrot som fyller opp garasjen. Kona fikk nok en gang rett, dette var ingen god plan.

/tom   
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

ilmarw

Arne Magnus: jeg er forsåvidt enig med deg, og synes ikke range extendere er noen god idé ut fra et miljøperspektiv. Men så er det hobby, da, og om Henning eller noen andre vil leke litt med det på fritiden, så synes jeg at det er helt greit. Det blir jo på en måte en plugin-hybrid. NB: ikke meningen å tråkke noen på tærne, oppfatter bare at det stort sett gjøres fordi det er gøy å se hvor langt man kan komme. Å ha et agregat hengende bakpå bilen kan dessuten neppe være særlig trafikksikkert.

ilmar
Polestar i bestilling

cra

Tror ilmar treffer spikeren på hodet her; det er "mest for å få det til". Jeg har ikke tall på hvor mange prosjekter jeg har satt i gang med, og når jeg er over kneika og ser at det er gjennomførbart så går lufta ut av ballongen og spenningen er borte. Prosjektet blir dermed kanskje ikke helt ferdig.

Jeg ville i alle fall ikke bli stoppet i kontroll med et agregat på slep, for ikke å snakke om i bagasjerommet! ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lanber

Ikke er det trafikksikkert, ikke er det miljøvennling og ikke er det lov.
Så hvorfor legge ned masse energi på selv å diskutere det?

Gamle Kangoo (2003-2005) ble levert med en ekte intern RE på 500 av bilene som ble lagd. Denne var lagd og optimalisert for oppgaven.
Finnes det andre elektriske biler som ble levert med RE?

cra

Sitat fra: Lanber på lørdag 07. august 2010, klokken 13:28
Ikke er det trafikksikkert, ikke er det miljøvennling og ikke er det lov.
Så hvorfor legge ned masse energi på selv å diskutere det?

Ingen av argumentene her tilsier (for meg) at man ikke skal diskutere det? Hva med det enkle faktum at det er interessant?  Og om det ikke er lov nå, så kan det jo bli det seinere. Og en range-extender trenger ikke (på sikt) å bruke fossilt brennstoff heller. ;)

Til sammenligning så var ikke skateboard hverken trafikksikkert eller lov for et par tiår siden, men det hindret oss ikke i å hverken diskutere det eller bruke det, og nå er det lov. Miljøvennlig er det også.  :)  Men trafikksikkert blir det vel aldri.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bosonic

Hver og en må bestemme hva en vil holde på med. Å diskutere "ulovlige ting" vil ikke si det samme som å oppfordre til ulovligheter.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Lynet

Og fremtiden blir nok elbiler med RE, de passer ikke inn i avgiftskåte Norge men i resten av verden passer de godt. Kjør biliig og miljøvennlig i 100-200km, og hvis behovet for lang rekkevidde kommer starter aggregatet automatisk.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på mandag 09. august 2010, klokken 11:27
Og fremtiden blir nok elbiler med RE, de passer ikke inn i avgiftskåte Norge men i resten av verden passer de godt. Kjør biliig og miljøvennlig i 100-200km, og hvis behovet for lang rekkevidde kommer starter aggregatet automatisk.

Må innrømme at jeg ikke har lyst på en slik. En av de store fordelen med el-bil, slik jeg ser det, er lite behov for service, teknisk enkel i oppbyggingen og færre deler som kan gå i stykker. En el-bil med RE har det verste fra begge verdener slik sett, dobbelt så mye som kan gå i stykker. Pluss den ekstra vekta da.

Nei, et utbygd nett av L3 hurtigladere ser jeg på som mye mer attraktivt. En pause på 20-30 min etter f.eks 3 timers kjøring her helt ok for meg, slike pauser pleier jeg å ta uansett.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

III

Sikkert noen som har nevnt det , men range extender kunne jo vært registrert og ha forbruksmåler og man kunne betalt en avgift utifra det , eller muligens høyere årsavgift ? . Man kan umulig gi de samme rettighetene som rene elbiler , da det kan utnyttes av relativt forurensende biler (F.eks Prius kan vel fort omdøpes til elbil med range extender m visse endringer?).
Fordelen ved å kjøpe elbil med RE kunne vært at man fikk momsfritak som elbilene og istedet betaler for det registrerte forbruket direkte.
Ikke veldig gjennomarbeidet idé , men målet må være at det er mer fordelaktig å kjøpe elbil m RE enn fossilbil , men samtidig mindre fordelaktig enn ren elbil.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

cra

Sitat fra: AGD på fredag 24. september 2010, klokken 13:48
Fordelen ved å kjøpe elbil med RE kunne vært at man fikk momsfritak som elbilene og istedet betaler for det registrerte forbruket direkte.
Ikke veldig gjennomarbeidet idé , men målet må være at det er mer fordelaktig å kjøpe elbil m RE enn fossilbil , men samtidig mindre fordelaktig enn ren elbil.

Skjønner hvor du vil, men har vi ikke drivstoffavgifter som tar seg av dette da? :)  Evt. ikke fritak på selve range-extenderen? (Hvis denne er separat, vel å merke.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

AntiRegreim

Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. august 2010, klokken 20:33
Må innrømme at jeg ikke har lyst på en slik. En av de store fordelen med el-bil, slik jeg ser det, er lite behov for service, teknisk enkel i oppbyggingen og færre deler som kan gå i stykker.

Sure, men stemmer teori og praksis? En utenforstående skal ikke lese mye på disse fora før inntrykket fester seg:
Elbil lik mandagsbil.  Egentlig er det både merkelig og i strid med all teori at den teknisk  kompliserte Prius med dobbel drivlinje (mekanisk + el) ser ut til å funke mer problemfritt enn biler med bare en drivlinje - be it EVs or ICVs???


Baltor

Sitat fra: AntiRegreim på fredag 24. september 2010, klokken 17:06
Sure, men stemmer teori og praksis? En utenforstående skal ikke lese mye på disse fora før inntrykket fester seg:
Elbil lik mandagsbil. 

Da vil jeg foreslå å lese enda mer, eller snakke med de som kjører elbil, så finner du mange gode historier om at elbiler triller trofast i år etter år.
Mye av stoffet her på forumet handler om å hjelpe hverandre med problemer, bilene som ikke har problemer kommer naturlig nok i skyggen.
Normalt skriver vi ikke:
I dag kjørte jeg elbil til og fra jobb som vanlig, faktisk det samme jeg har gjort hver dag de siste 3 årene. På disse tre årene har jeg aldri hatt motorstopp eller andre tekniske problemer. Jeg har kunnet kjøre forbi køen i kollektivfeltet og jeg har ladet gratis på jobben. Jeg er faktisk så fornøyd med det å kjøre elbil at vi i dag har 4 stykker i familien. Ingen av disse har noen gang stoppet opp eller bydd på andre negative overraskelser  :D :D :D :D
(Elbiler ruster heller ikke, forstår overhodet ikke hva du mener med mandagsbiler)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA