Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: solcellelader for 12V-batteriet

Startet av hens, onsdag 23. april 2008, klokken 08:43

« forrige - neste »

hens

Likeretteren vil hindre baklengsstrøm.
Dessuten er det vekselstrøm i aggregatet som må likerettes.
En annen sak er det om en benytter en permanentmagnetmotor til generator, da må det benyttes en diode som strømventil for å hindre at generatoren går som motor.
Jeg benyttet en slik på Kewet'en , og hadde en slik sperrediode innkoblet.
En annen sak er det at da kan aggregatet startes med strøm fra batteriet.
Mulighetene er bare begrenset av fantasien.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

hens

Rekkevidden økes betraktelig ved litt tilskudd.
Thinken bruker ca 40A ved jevn hastighet 50 km/t på godt sommerføre.
Det vil si at batteriet har mulighet til å gå 2,5 timer, eller 120 kilometer.
Dersom batteriet får 20 A dekket fra aggregatet, vil det gi 50Ah i tillegg.
dermed kan bilen kjøres i en drøy time i tillegg som gir ytterligere 20 Ah
= 170Ah dividert på 40 A=4,25 timer med 50Km time= drøye 200 km.
I tillegg vil spenningen være høyere pga strømtilskuddet fra generatoren, noe som vil gi ytterligere noen kilometer.

Problemet med range extender er at den må tilkobles på riktig måte for å unngå problemer med elektronikken. Jeg har kjørt min Kewet med ekstra batteri i en tilhenger, og erfaringen tilsier ar det ble mer enn dobling av rekkevidden pga bedre utladingsforhold. -Lavere strøm og lengre tid.



Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

TomTom

ved bruk av aggregat med vanlig sinus gjennom en likeretter må en da også ha en kondensator i parallel for å få noglunde jevn DC spenning. Eller er dette unødvendig siden batteripakken kan fungere som denne kondensatoren?
Har også kansje noe med hvor en kobler deg til i bilen.

hens

Batteriet er som en kondensator, og de tåler mye rippel. Dessuten sitter det en kondensatorpakke i motorstyringen, denne er tilkoblet under kjøring.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

#19
Sitat fra: TomTom på tirsdag 17. juni 2008, klokken 13:40
En får jo større virkningsgrad med å ikke gå gjennom ladere, i tillegg til at en kan dytte over mer strøm enn det laderen kan ta vis en vil. Eks 6kW generator, men må det ikke være en form for kontroller som styrer strømmen ut ifra generatoren og sørge for at strømmen ikke går andre veien?

Virkningsgraden på lader er vell ikke vesentlig dårligere en på likeretteren det her er snakk om. Så lenge en nøyer seg med et aggregat som kan levere 10A eller 16A ved 230 V har det med virkningsgraden liten betydning. Ønsker en en større generator må en gå for likeretter løsningen med litt ekstra.

Benyttes likeretter må den eller aggregatet styre strømmen (laderen har jo en styrt likeretter), Det er ikke for å få strømmen dit den skal men for tilpasse levert effekt til generatorens kapasitet og batteriets ladetilstand.

De fleste rimelige aggregater har en enkel mekanisme for å holde noenlunde konstant turtall og dermed noenlunde konstant spenning, mens strømbegrensningen som oftest er en sikring. Uten strømstyring vil bidraget fra generator variere med ladetilstand på batteriene og belastning under kjøring og ikke tilfredsstille hensikten.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ken

#20
I begge tilfeller må man kjøre ut batteripakken noe før aggregaten slåes på. Under kjøring/ belastning vil spenning fra pakken synke og dette vil forstyrre lader algorythm som måler spenningen under opplading. Senking til 5A er styrt av temperatur i pakken etter opnådd spenningsgrense.

En kvalitetsaggregat vil være dyrt (Kr16000 for en deisel en) men ikke så dumt for de som har flere bruk for en eller kan spleise. Den bør være lett å fjerne så at man behøver ikke å kjøre rundt med den hele tiden. Akkurat som A/C også.

Å gå gjennom laderen vil være enklest for de med tilfeldig behov for ekstra rekkevidde.

For de som har en ekstra Think motor og kontroller og en kraftig diesel motor kunne dette være meget interessant. En annen tur til bildemonteren Henning?

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Rav4_EV

Skjønner ikke engang tanken med disse range-extender løsningene. Med dårlig virkningsgrad og ingen krav til avgassrensing eller utslippskrav er dette rene miljøbombene.
Et par mil ekstra med en slik fossilbrenner spiser opp hele miljøgevinsten ved å kjøre elbil.

AC Propulsion bygde en range-extender for flere år siden med fokus på utslipp. http://www.acpropulsion.com/reports/Low_Emiss_Range_Ext.pdf

Batteriteknologien er kommet så langt i dag at dette er STEINALDERLØSNINGER!!!!!!!!!!!!!!!

Arne Magnus
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

hens

Hensikten er da heller ikke å kjøre med dette fast. Min Think gjør det som jeg trenger med steinalderbatterier, men en dag trenger en kanskje å kjøre litt lengre enn det som nicad'ene kan prestere.
Jeg hadde Briggs'en i Sølvreven et halvår før jeg fikk bruk for den, men da 10 cm snøslaps reduserte rekkevidden til det halve var den velkommen.

Jeg har full forståelse for at du helst vil selge meg en Lithiumpakke, men foreløpig regner jeg at mine originalbatterier vil kjøre 90' i tillegg til de 90'de allerede har gått, før rekkevidden blir så kort at den ikke lenger gjør jobben.
Da har sannsynligvis også lithiumbatterier kommet ned til en spiselig pris.

Og i mellomtiden må vi få lov til å ha litt moro med steinalderløsninger.
Det finnes folk som koser seg med bueskyting, selv om de kan få pølser på Rema.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PLUTO

Sitat fra: hens på onsdag 18. juni 2008, klokken 19:00
Da har sannsynligvis også lithiumbatterier kommet ned til en spiselig pris.

og sansynligvis er det noe enda bedre på markedet da også
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

Morsomt Henning. Jeg  begynner å tappe metan fra komposten så at generatoren kan være karbon nøytral :) Ellers kjører vi hydrogen veien?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Griffel

#25
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 18. juni 2008, klokken 12:48
Skjønner ikke engang tanken med disse range-extender løsningene. Med dårlig virkningsgrad og ingen krav til avgassrensing eller utslippskrav er dette rene miljøbombene.
Et par mil ekstra med en slik fossilbrenner spiser opp hele miljøgevinsten ved å kjøre elbil.


Jeg tror ikke at hverken Hens eller TomTom er så dumme at de går løs på et slik prosjekt med utstyr, timer med studier og bygging, dyr strøm sammenlignet med det de får fra nettet etc. om det ikke var  slik at de hadde brukt for dette nå og da.

Det er jo en grunn til til at konseptet med «range extenders» finnes. Kanskje er det slik at for å komme til hytta trenges akkurat 20-30 % ekstra rekkevidde og da kan en slik løsning med et aggregat til å ta av og på være det som skal til for å kunne ta elbilen og kvitte seg med folke SUVen.

At virkningsgraden skal være så dårlig er vell ikke helt riktig. Hens oppgir forbruket til 313g/kWh og han bruker mindre enn 1,5kWh/mil. 12 mil på strøm fra nettet og 3 mil på strøm fra aggregat blir mindre enn 2 liter bensin på 15 mil. Når alternativet er å leie en folke SUV gjør «range extenderen» hverken Hens eller TomTom til miljøverstinger. Jeg ville være mer bekymret for sikkerheten og faren for å ødelegge batterier eller kontrollutstyr enn for miljøet i denne sammenhengen.

(For mitt eget vedkommende er langturene for lange til at «range extender» er nyttig.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

benny

På Svenska elclio forumet har detta diskuterats
Här är en länk:
http://elbil.forum24.se/elbil-about448.html

Rav4_EV

SitatDet finnes folk som koser seg med bueskyting, selv om de kan få pølser på Rema.
Ja, og de må ha jaktkort, og felle dyrene til minst mulig ulempe.

Mitt poeng er at simple aggregat som kjøpes over disk i dag er rene miljøbomber ref. http://www.econogics.com/en/smallpol.htm. Jeg ber dere lese spesiellt første avsnitt.

Dersom Henning og andre hadde lagt visse "miljøkriterier" til bunns for sin virksomhet, med å finne/lage et aggregat med avgasskontroll, optimalisert forbrenning osv. hadde jeg respektert det.

Range-extender ble levert på noen få Renault Kangoo. Her ble det valg motor med lavt utslipp, og full avgasskontroll, og koblet slik at den kun kunne gi øket rekkevidde, ikke opplading av batteriene.

Dersom en gitt kjørelengde på for eksempel 12 mil kunne sammenliknes mellom en gammel Think med miljøbombe-extender tøffende  de 3 siste milene, og en liten bensin småbil av typen Toyota Aygo vil Toyotaen vinne overlegent på alle punkt bortsett fra CO2.

Det neste er at folk konverterer pickup'er til eldrift men en mikroskopisk batteripakke nok til å rygge herligheten ut av garasjen, slenger et ekkelt dieselaggregat på planet foret med avgiftsfri diesel, og kjører land og strand rundt.

Dessverre føler jeg at flere som jeg oppfattet som elbilentusiaster er egentlig gjerrigknarker der elbilen kun er et brikke i spillet.

Selvfølgelig kan argumentene for å forlenge kjøreturen med 3 mil med hjelp av range-ekstenderen at bilen kan benyttes på hytta i tre uker i sommeferien.
Om man da ikke ønsker å bygge om til moderne batteriløsninger kan jo hurtiglading være et alternativ fremfor miljøbomber.

Hva er spiselig pris på batterier til en Think A266 !


Arne Magnus Berge

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

cra

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 19. juni 2008, klokken 10:15
Dessverre føler jeg at flere som jeg oppfattet som elbilentusiaster er egentlig gjerrigknarker der elbilen kun er et brikke i spillet.

Jeg vet ikke hvordan du har oppfattet meg så langt, men jeg har i alle fall aldri påstått at miljøet har vært mitt hovedmotiv for å kjøpe elbil. For meg var det det "økonomiske" ved å slippe et fylle bensin for mange hundre kroner. Alternativet var å ta de 125.000 kronene og kjøpe et vrak av en miljøbombe til 25.000 kroner og bruke resten av pengene på bensin, vedlikehold, bompenger og parkering osv. Jeg ville antakelig komme bedre utav det rent økonomisk.

Jeg vil si det slik at jeg gikk fra å være gjerrigknark (jeg er da sunnmøring ;) ) til å bli elbilentusiast. Jeg "misjonerer" så mye jeg klarer, og flere jeg er i dialog med er i siget for å kjøpe seg elbil av ulike slag.

Desuten kan man være like elbilentusiast som noen, om man så har mahogny-terasse med dieselaggregat til å varme svømmebassenget.

Hvilke motiver folk har for å kjøre elbil synes jeg ikke spiller noen rolle. Det viktige er (i mine øyne) at så mange som mulig gjør det, fordi:

1. Det er bra for miljøet
2. Økt volum vil føre til lavere priser og bedre teknologi. Dette bidrart til mer av 1.
3. Det øker kunnskapen om el-biler. Dette bidrar til at flere tør ta steget, som øker  2.

For øvrig så er jo det å spare bompenger/parkering/årsavgift/tid (kjøre kollektivfeltet) noen av de viktigste og mest brukte argumentene for at folk skal kjøpe elbil, er det ikke? Jeg tror veldig få lar seg overtale utelukkende av argumentet om at det er miljøvennlig, selv om det sikkert er det viktigste argumentet for noen. For meg er det miljøvenlige "bare" en meget hyggelig "bonus" i det hele. Jeg anser det i alle fall slik at jeg ved å kjøpe og kjøre elbil kommer gunstigere ut på miljøskalaen enn jeg gjorde før.


Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 19. juni 2008, klokken 10:15
Hva er spiselig pris på batterier til en Think A266 !

For min del kan jeg si at noe særlig mer enn 30.000 for en batteripakkke ville (pr i dag) ikke være aktuelt for meg. Da sammenligner jeg med registerreimhavari med påfølgende totaloverhaling av motor, som så vidt meg bekjent gjerne ligger rundt 30.000 kr.

Jeg er også klar over at om batteriene mine ryker så må jeg antakelig ut med det doble av dette, og mere til.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

#29
Når det gjelder miljøbomber er det vel større problem med motoriserte gressklippere som hvermannsen benytter hver uke i hver eneste hage, enn et aggregat som kanskje benyttes et par timer et par ganger i året, og som derigjennom fører til at bruksomådet for elbilen kan utvides.
Min range extender er en "gressklippermotor med generator"

Når det gjelder avgasskontroll er dette et meget relativt begrep, en riktig justert toppventilt gressklippermotor har et meget lavt utslipp av skadelige stoffer, et konstant turtall som gjør at forbrenningen kan justeres nær optimalt, og uten katalysator. (Og en masse dyrt hikkemikk som virker bra en liten stund)  Intet produkt er bedre enn vedlikeholdet som gjøres.

Som gammel bilelektriker og flerårig deltager ev KNA's økonomiløp, vet jeg at en riktig justert forbrenningsmotor fungerer utmerket med en co på 0,5-1,5%  når den går med konstant midlere belastning. Da er også utslippet av hydrokarboner og nox lave.
Hva er da hensikten med eksoskontroll på et aggregat med noen få driftstimer i året?  Bare en salgsgimmik!
En dag kommer du i skade for å fylle en liten skvett med blybensin på aggregatet, og dermed er hele den dyre eksoskontrollen spolert.

Og dessuten, de fleste som driver med bueskyting, gjør det for fornøyelsens skyld, ikke fordøyelsen. ;D

Spiselig pris på batterier?  Da Think ble lansert ble det nevnt 60 000 kroner for en ny pakke, og at prisen ville synke når ny teknologi kom på banen. En standard 12 kwh pakke bør derfor koste vesentlig mindre enn 60', og deretter proporsjonalt med rekkevidden.

Og det gjør den nok når det blir aktuelt for meg å skifte.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA