Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: solcellelader for 12V-batteriet

Startet av hens, onsdag 23. april 2008, klokken 08:43

« forrige - neste »

AntiRegreim

Sitat fra: Baltor på fredag 24. september 2010, klokken 18:08
Da vil jeg foreslå å lese enda mer, eller snakke med de som kjører elbil, så finner du mange gode historier om at elbiler triller trofast i år etter år.

Slike gode historier kan du finne om de fleste bilmerkene/-modellene. Også de som rent statistisk hører heime i bånn av bøtta.

Elbiler mangler antakelig noen hundretusen i antall og noen millioner kjørte km før vi har nok erfaringsmateriale til å bedømme om biltypen:
- lønner seg rent økonomisk (fratrukket politisk vedtatte konkurransevridende særfordeler).
- har en pålitelighet og driftssikkerhet som  er lav, middels eller høy.

Inntil så er skjedd, bør vel både fundamentalistiske tilhengere og ditto motstandere av elbilen ligge lavt i terrenget med ros og ris.  Skal vi likevel driste oss til å spå om framtida, er det antakelig mest safe å anta de enkelte elbilmerkene vil spre seg utover skalaen på samme måten som vanlige biler gjør.

Baltor

Sitat fra: AntiRegreim på fredag 24. september 2010, klokken 20:28
Elbiler mangler antakelig noen hundretusen i antall og noen millioner kjørte km før vi har nok erfaringsmateriale til å bedømme om biltypen:
- lønner seg rent økonomisk (fratrukket politisk vedtatte konkurransevridende særfordeler).
- har en pålitelighet og driftssikkerhet som  er lav, middels eller høy.
Inntil så er skjedd, bør vel både fundamentalistiske tilhengere og ditto motstandere av elbilen ligge lavt i terrenget med ros og ris. 
Beklager, men dette blir for dumt, du mener altså at din drittkasting er ok men jeg bør ligge lavt med mine gode opplevelser?

Sitat fra: AntiRegreim på fredag 24. september 2010, klokken 20:28
"Elbiler ruster ikke" bør du endre til "Plastbiler ruster ikke". Metall korroderer like mye som del av elbil som del av diesel-/bensinbil.
Volummodellene fra PSA (elutgavene) har galvanisert karrosseri, det samme er ramma i Buddy. Think har ramme delvis av aluminium. Elbilene i dag er gjennomgående bedre beskyttet mot rust enn fossilbilene.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Ken

Elbiler i denne sammenheng kan best sammenlignes med dyre sportsbiler med små produksjonsantall.  8)

Eiere av sportsbiler er ikke kjent for å syte når bilen skal til verksted hele tiden og vil gjerne diskutere ekslusivitet og hestekrefter ::)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

bosonic

Kjære forummedlemmer.

Dere må ikke gå i samme fellen gang på gang når vi besøkes av "troll". Det være seg troll i lightversjon, eller mer slemme troll.

Hvem sin feil er det at elbilen har fått såpass dårlig rykte her tillands mon tro? Etter min mening er det pga at produktet ble slippet ut på markedet før det var ferdig utviklet. La oss nå være ærlige med oss selv og innrømme dette fakta.
Paradokset er allikevel at så mange av disse "prototyp" elbiler fortsatt er på veien. Det viser oss at det er et ønsket produkt samme hva skeptikerne måtte mene.
Etter å ha fulgt med her på forumet de siste årene har jeg ingen problem med å anbefale mine venner å kjøpe elbil. Dette pga den formidable ekspertisen dere superentusiaster har opparbeidet og villig deler med andre.

De som gidder å lese mer enn stikkord her på forumet vil ganske lett kunne danne seg et bilde over hva som er viktig å ta hensyn til når en kjøper seg en Think, PSA eller Buddy. Ut fra denne viten må en selv vurdere om brukt elbiler er noe å satse på, eller en heller vil vente på kommende modeller.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

PerBear

#49
El-biler har etter hvert fått såpass bra rykte at 3 av mine kolleger har bestilt hver sin Tesla S ;)

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

AntiRegreim

Sitat fra: Baltor på fredag 24. september 2010, klokken 21:04
Beklager, men dette blir for dumt, du mener altså at din drittkasting er ok men jeg bør ligge lavt med mine gode opplevelser? 
Beklager, men du mistolker meg med eller uten ond vilje.
Objektive observasjoner er ikke drittkasting. Har overhodet ikke bedt deg ligge lavt med noe som helst.
Jeg mener elbiler fins i altfor lite antall og med altfor lite totalt kjørte km til at at er mulig å si noe sikkert om biltypens positive og negative egenskaper. Og følgende bør vi alle være forsiktige med å fastslå at EV'en er CVT'en overlegen eller underlegen med hensyn til økonomi og driftssikkerhet.  Det betyr ikke at du skal ligge lavt med å fortelle om dine positive erfaringer. Det betyr du skal være forsiktig med å generalisere ut fra et lavt tallmateriale.1

Og nå spør jeg av ren nysjerrighet uten  noen som  helst baktanker:
Er også Tesla, Leaf, Karma og Volt/Ampere bedre korrosjonsbeskyttet enn biler flest?

Tilbake til "drittkasting":
Sammenlign de som skriver om problemer med elbiler med de som på andre fora skriver om problemer med vanlige biler! Er du da totalt uenig i at folk med dårlige erfaringer særs lett skriver:
"Aldri mer Mercedes/Audi/VW/X/Y/Z"  mens du ikke ser "Aldri mer Think/ Buddy/A/B/C" ?

Svarer du JA, kan vi  tolke dette som:
- Elbiler er problemfrie/har bare bagatellproblemer
- Elbileiere er mer tolerante for feil enn vanlige bileeiere (Miljøvennlig viktigere enn pålitelighet?)

eller du kan gi en bedre forklaring som med dette utbes - please.


1
Personlig kjørte jeg en Citroen XM 170K km kun med periodeservice og dieselfylling. Dette er et bilmerke og -modell som på datiden hadde et (fortjent) meget dårlig rykte. En generalisering ut fra min erfaring ville altså ha vært direkte misvisende. I det hele krever generalisering et meget stort tallmateriale før det er statistisk signifikant. Og selv da finner du konkrete unntak begge veier. Pleier å bruke eksemplet menn er høyere kvinner. Til tross for det fins i Norge kvinner som er høyere enn de aller fleste menn.









jkirkebo

Sitat fra: AntiRegreim på søndag 26. september 2010, klokken 09:54
Og nå spør jeg av ren nysjerrighet uten  noen som  helst baktanker:
Er også Tesla, Leaf, Karma og Volt/Ampere bedre korrosjonsbeskyttet enn biler flest?

Tja, Tesla lager ihvertfall bilene sine av aluminium (Model S får aluminiumskarosseri) og karbonfiber så det er lite som kan ruste der.

Sitat fra: AntiRegreim på søndag 26. september 2010, klokken 09:54
I det hele krever generalisering et meget stort tallmateriale før det er statistisk signifikant. Og selv da finner du konkrete unntak begge veier. Pleier å bruke eksemplet menn er høyere kvinner. Til tross for det fins i Norge kvinner som er høyere enn de aller fleste menn.

Min kone er 1.86 ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Baltor

Sitat fra: AntiRegreim på søndag 26. september 2010, klokken 09:54
Jeg mener elbiler fins i altfor lite antall og med altfor lite totalt kjørte km til at at er mulig å si noe sikkert om biltypens positive og negative egenskaper.

Er helt uenig i dette, selv om det var bare en eneste elbil i Norge kunne en observert og slått fast at en elbil er mer energieffektiv, bedre mot nærmiljøet, bedre mht gloablt miljø, mer servicevennlig, basert på en enklere og mer pålitelig teknologi, den gir mulighet for et mer økonomisk bilhold osv. Det er også enkelt å slå fast at den ikke er avhengig av fossilt drivstoff, en begrenset ressurs som går mot slutten.

Vi kan også slå fast at de fleste bilprodusentene nå satser på at denne biltypen skal bli en vesentlig del av bilsalget i framtida.
Framtida er elektrisk!
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

PerBear

Sitat fra: AntiRegreim på søndag 26. september 2010, klokken 09:54
eg mener elbiler fins i altfor lite antall og med altfor lite totalt kjørte km til at at er mulig å si noe sikkert om biltypens positive og negative egenskaper.

1. Jeg er enig med deg om at det ikke går an å generalisere mht. driftsikkerhet pga. manglende statistisk grunnlag og for stor variasjon av hva som går under definisjonen elbiler. Men mange elbiler er driftsikre med korrekt vedlikehold, se f.eks. RAV4-EL, Tesla Roadster og Think med Zebrabatteri. Jeg tør også påstå at det over tid vil være enklere for en bilfabrikk å bygge en driftsikker elbil enn en like driftsikker fossilbil fordi antall kritiske deler er mye færre. Men en av de mest driftsikre biler som selges i dag, Toyota Prius, er mer kompleks enn både ren elbil og en ren fossilbil, så kompleksitet er ikke nødvendigvis omvendt proporsjonal med driftsikkerhet.
2. Jeg er uenig med deg i det om at det ikke er underlag for å uttale seg om miljøegenskaper. Dette er den viktigste motivasjonen for at det blir gjort store investeringer på kommersielt grunnlag i elbilproduksjon og implementering. Det er derfor behørig dokumentert. Usannheter som at en Hummer har mindre utslipp enn en Prius, og sære tester som viser at en Prius på en racerbane har høyere forbruk/km sammenlignet med BMW M3 har skapt forvirring om dette. Hvis du tviler finnes objektiv informasjon i bl.a. amerikanske offentlige dokumenter tatt frem ifbm. rettsaken US bilprodusenter anla mot California (og vant for 8 år siden).
Men vi er fortsatt i en utviklingsfase, og dagens elbiler har fortsatt for lav virkningsgrad og gir bare en 30% reduksjon av lissyklusforbruk sammenlignet med en fossilbil - mer om det nedfor.
3. Den mest miljøvennlige persontransporten er en elsykkel eller el-velomobil (se diskusjon her http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2706.0 og her http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2707.0 Dagens biler er for tunge og har for lite påbudt førerstøtte - det vil etter hvert tvinge seg frem slik at om noen tiår vil bilene kun veie 50-100 kg/sete og de vil kontrollere hastighet og posisjon i kjørebanen automatisk, de vil ha elektrisk fremdrift, muligens med gassdrevet range extender - IMHO  ;)

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

AntiRegreim

#54
1.
ENIG
2.
ENIG
også her. Har nok formulert meg altfor generelt i setningen du siterer. Trodde (og tok øyensynlig feil i at) neste setning reduserer sammenlikningen til punktene økonomi og driftssikkerhet. Ingen som kan legge sammen 2 + 2, tviler vel på at biler drevet med el (Selv med kull-, olje- og annen fy-el) er vesentlig mindre miljøskadelige (Ingen biler er miljøvennlige) enn biler drevet med petroleum-raffinater. Fant det derfor unødvendig å positivt påpeke dette.
3.
ENIG
fremdeles. Og resonnementet kan gjerne utvides til
- Tråsykkel mindre miljøskadelig enn elsykkel
- Spasersko mindre miljøskadelig enn tråsykkkel

4.
SURE
Elbilen er framtidens bil. Om ikke av noen annen grunn fordi petroleums-alderen synger på siste verset.
Forutsetter da at drivstoff laget med kull som råstoff ikke er og ikke blir  konkurransedyktig med el produsert med samme kullmengde. Kull har vi mer enn nok av i noen hundre år enda.
En vakker dag (som blir alt annet enn vakker dersom vi ikke omstiller oss i tide) tar olja/gassen slutt

AntiRegreim

RE """en av de mest driftsikre biler som selges i dag, Toyota Prius, er mer kompleks enn både ren elbil og en ren fossilbil......""""

Mangelen på driftssikkerhet hos biler og andre industriprodukter er muligens bevisst politikk fra fabrikantenes side for å unngå produktene varer evig og med det produksjonen stopper helt opp etter at markedet er mettet. Skulle imidlertid tro teknisk foreldelse er tilstrekkelig til å hindre dette problemet fra å oppstå.

En annen årsak kan være at økonomene overstyrer ingeniørene uten å skjønne virkningene av de enkelte sparetiltakene.
Kan det være årsaken til at så mange bilfabrikanter syns det er greitt å spare kr 100 pr bil med å operere med regreim og ikke regkjede og med det påføre bilkjøper unødvendige utgifter i størrelsesorden 8-15 øre pr kjørte km?
Eller til å plassere frontlyspærer slik at du må demontere halve motorkasse-innholdet for å komme til og skifte?
Og helt sikkert at fabrikkene tar rustbeskyttelsen mindre alvorlig samtidig som saltbruken øker i alle land med vinterklima.

En tredje er det økonomiske faktum at det fins et skjæringspunkt hvor kostnadene med å minke feilprosenten med 1 overstiger (forventet) nedgang i kostnadene med tilbakekallinger og med å rette opp reklamasjoner. Toyota ser antakelig større fordel og økonomisk utbytte i det lange løp med å minimere feil enn de fleste av konkurrentene. Og selv de har jo nettopp vært gjennom en periode hvor dette sviktet i praksis.

Miele og Toyota kan nok tjene på å produsere kvalitet. Men ville det ha vært mulig for hele bransjer å gjøre det samme?

BTW
En overdrivelse å si AMcars bruker mye bensin. Du klarer fint å rygge ut av garasjen på en eneste liter.



elektrolux

Sitat fra: PerBear på søndag 26. september 2010, klokken 16:10
Men mange elbiler er driftsikre med korrekt vedlikehold, se f.eks. RAV4-EL, Tesla Roadster og Think med Zebrabatteri.

Her må du faktisk legge til Think Classic og PSA.

Think classic hadde kun trengt enkel omprogramering av styreenheten for å bli driftsikker, mens PSA fortjener betegnelsen driftsikre slik de er.

Hadde Think kommet med en tilbakekalling og programert inn en kjørestop ala' PSA med maks minimum 5V/blokk, maks strømtrekk på 200A gjerne tidsbegrenset og 500 Ahr vannserviceintervall, samt økt ladespenning på 12V batteriet ville det ikke være stort mer å klage på. De som bevist eller ubevist følger disse rådene manuelt nyter stor glede av problemfri transport.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA