Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla trenger 100.000 stemmer til White House; stem via FB siden!

Startet av Spooz, onsdag 26. juni 2013, klokken 09:46

« forrige - neste »

Spooz

Sitat fra: laumb på onsdag 12. juni 2013, klokken 23:40
To Be Deleted?
Tesla har jo i kontrakten ved reservasjon at flytting av reservasjon uten skriftlig samtykke ikke er lov.
Har du skriftlig samtykke? Hvis ikke skal du ikke se bort i fra at det faktisk betyr To Be Deleted. Tror Tesla er minimalt interessert i å la en mellommann tjene gode penger på hai-ing av reservasjoner med blodpåslag for lite arbeid.

Har lest om en i fjor, som solgte sin reservasjon. Fikk beskjed om at ordren var slettet (i US).
Ja. Vi har fått avsatt totalt 52 biler. Menigmann kan ikke omsette sine reservasjoner uten samtykke, det er korrekt. Resten lar jeg stå ukommentert. (jeg tror vi har slått et ok slag for Tesla...)

Spooz

Sitat fra: Milzit på onsdag 12. juni 2013, klokken 23:49
30 000 NOK skulle Ferdinand ha for reservering og at jeg skulle få Roadster prioritet pga deres kontakter, selv om jeg ikke hadde Roadster.... Heldigvis fant jeg ut at jeg kunne bestille direkte fra Tesla uten noen påslag. (dette var 3 år siden lenge før Tesla ble etablert her som eget firma) Jeg har full forståelse for at Tesla satte ned foten for denne praksisen..
Da var ikke Roadster-prioriteten viktig for deg. Fair enough. :)

Martinique

Spooz: Hva er det dere tar så mye penger for nå da? bare fordi du har en kontrakt med dine kunder?


Spooz

#18
Sitat fra: laumb på torsdag 13. juni 2013, klokken 13:03
Jeg har tidligere utrykt at jeg, på tross av å være moderator ønsker å fremstå som et normalt medlem i harmoni.
Mine meninger er således noe jeg har anledning til å dele, på lik linje med andre. At du som reservasjonsholder via FM føler det truffet er uheldig, for deg. Jeg har ikke karakerisert forummedlemmet, men kommet med påpekning overfor forretningsmodellen og risikoen til butikken som ligger bak.

Så vidt jeg husker fra jeg første gangen snuste på Tesla, så var denne klausulen en del av avtalen som ble signert siden "tidenes morgen". Har ikke FM fulgt spillereglene, og Tesla til formodning skulle velge å følge de vilkår de selv har satt, så er det synd for de det gjelder - men spilleregler er spilleregler. Jeg påpeker faktisk bare at FM driver svartebørs av reservasjoner med millionoverskudd om det går bra. Jeg har full forståelse for at Tesla _eventuelt_ setter ned foten for det.

Hva TBD står for - det vi vi ikke.

Forøvrig, ønsker du å diskutere min mulighet til personlige meninger ytterligere, så starter du en ny tråd i et annet underforum eller sender meg en PM.
Jeg synes det er temmelig flatterende å bli omtalt i slike former, av alle ting av en moderator på et entusiastfora for elbiler. All den tid du åpenbart har veldig lite kjennskap til FM uformelle og formelle samarbeid med Tesla anbefaer jeg deg 1) være litt mer forsiktig i dine antakelser og kritiske insinuasjoner 2) ta kontakt med undertegnede for en liten realitycheck ifht hvordan ting faktisk henger sammen.

Hvem eksporterte ut den første Tesla Roadster til Norge og skaffet mediaomtale i samtlige riksdekkende blader, aviser og tv-stasjoner allerede i 2008?  Hvem sørget for at Norge fikk en flying start av Roadster Signature og for at halvparten av de første 20-30 signaturbilene av Model S kommer til Norge? Hvem har vært pioneerer på ladeproblematikk, konvertering av ladere osv for Tesla? Hvem har bistått Tesla i Norge på de fleste arrangementer av størrelse, sommer og vinter siden 2009, befraktet deres biler til og fra fjellet, stilt verkstedlokaler og personale til disposisjon, promotert merket i Zero Rally, lånt ut biler til fremvisning hos den amerikanske ambassade, sørget for vinterpromotering på iskjøring med journalister fra syv europeiske land, kjørt demo med egen Model S demobil i perioder når Tesla sine biler har vært indisponible. Og jeg tror også vi kan ha drevet litt generell kundeopplysning, Teslasupport og promo sånn innimellom de siste 5 årene. EDIT: Glemte nesten at vi presenterte etterlengtet forbrukerinformasjon med den første ordentlige vintertesten og langtesten av kommende Tesla Model S, allerede i februar.

Påstanden om at vi bedriver svartebørssalg av reservasjoner er faktisk såpass grov at jeg tror jeg må gi deg en ekstra mulighet til å tilføye eller endre på utsagnet.

Også akkurat i det jeg skulle lage en egen invitasjon for elbil.no medlemmene om en eksklusiv "forpremiere" av Rimac Concept_One i Oslo i morgen kveld.

Spooz

Sitat fra: Martinique på torsdag 13. juni 2013, klokken 20:32
Spooz: Hva er det dere tar så mye penger for nå da? bare fordi du har en kontrakt med dine kunder?
Jeg forstår ikke helt spørsmålet. Vi har avtale med Tesla om å levere totalt 52 stk biler. Vi får ikke formidlet flere enn dette da Tesla i oktober 2012 ønsket å styrke kontrollen over eget merke og distribusjonen av bilene. Disse 52 kontraktene ble alle bestilt i kundenavn og er alle reelle avtaler uten noen form for spekulasjon eller overprising. Samtlige 52 kunder har godtatt en avtale om å betale en early-access fee, eller konsulenthonorar om du vil, enten for (i starten) å få en prioritering i køen, eller senere for regelrett bistand til avtaleinngåelse, innbetaling av forskudd osv. I stor grad har vi nok skaffet reservasjoner til Tesla som de ellers aldri ville fått, spesielt tatt i betraktning at leverandøren på reservasjonstidspunktet ikke hadde fått noe fotfeste i Norge, ikke hadde noen norske kontaktpersoner osv. Når Tesla i 2012 etablerte seg i Norge var vår rolle utspilt og vi fikk beskjed om at de ikke ville godta formidling av flere reservasjoner. Litt spesielt siden samtlige avtaler er inngått til veiledende pris, direkte i kundenavn, med Tesla sine egne kontrakter. :)

Martinique

Først av alt vil eg rose det arbeidet FM har gjort både for promotering av elbil og for Tesla, der har dere gjort en god jobb!! Det eg mente med hvorfor så mye penger nå, er ettersom ting har forandret seg og det viser seg at arbeidet dere har/får med de ca 50 bilene som er bestilt via FM er relativt lite,
da virker det som dere tar mye betalt for lite, men siden dere har kontrakt så tar dere betalt. Mens eg mener at dere burde redusert honoraret deres noe. Men det er no bare min mening...

Milzit

Det stemmer ikke at Tesla ikke hadde norske kontaktpersoner før de ble etablert i Norge. Når jeg bestilte i 2010 så hadde Kjell Arne-Wold etablert Topline og som han markedsførte seg som leverandør av Tesla. Han ordnet med avtaler osv og betaling gikk direkte til fra meg til Tesla. Jeg har full forståelse for at dere ønsker å ta betalt for jobben da dere ikke er ansatt i Tesla, men det er ganske frisk "fee".

Spooz

I etterkant når Tesla på rekordtid etablerer sitt eget apparat har jeg forståelse for at det ser ut som "mye penger for lite arbeid". I rettferdighetens navn inngikk vi 75-80% av avtalene uten noen form for forutsigbarhet om bilene ville trenge konvertering av hardware, lys, ladere osv. Uvisshet om de ville trenge ekstra dokumentasjon for å tilfredsstille norsk registrering. Hvem skulle levere bilene, hva med klargjøring og registrering? Hvilken garanti får bilen fra fabrikk? (om noen i det hele tatt, utenfor USA)  Ville Tesla innen levering (som opprinnelig var planlagt i 2011) være etablert i Norge? Hvem ville bli norsk juridisk kontraktspart? Vi? Tesla? Ender vi selv opp med reklamasjonsforpliktelser ihht forbrukerkjøpsloven? Skulle bilene gjøres opp i sin helhet 3 mnd før levering i Norge? (slik de første Tesla Roadsters) Hva med valutarisikoen?

Cobos

La meg først få takke Laumb for jobben han gjør på forumet her som moderator. Det er en meget god jobb og det er jeg takknemlig for.
Når det er sagt er jeg sterkt uenig i beskrivelsen av Ferdinand Motors og det de har gjort for Tesla. Jeg har selv vært på en tidlig visning og prøvekjøring av Roadsteren i samarbeid med Bellona og FM og da var det ingen andre som drev med dette i Norge. Tilsvarende som Spooz påpeker har de vært tilstede på flerfoldige arrangementer og gjort mye for Tesla. Jeg fikk selv tilbud om at de gjorde en bestilling for meg men takket nei, siden jeg hadde mer tid enn penger og dermed ikke var ivrig på en nøkkelferdig løsning mot et tillegg. Det kan alltids diskuteres om Tesla nå har gjort det så enkelt at tjenesten FM tilbyr ikke er nyttig lenger, og Tesla ønsker direkte kontroll over alle salg. At det betyr at helt kurrante kontrakter plutselig skal anses som svartebørssalg er rett og slett latterlig.

Cobos


Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

laumb


Sitat fra: Spooz på torsdag 13. juni 2013, klokken 21:01
Påstanden om at vi bedriver svartebørssalg av reservasjoner er faktisk såpass grov at jeg tror jeg må gi deg en ekstra mulighet til å tilføye eller endre på utsagnet.

Jeg skal gå dypere i dette i morgen når jeg sitter på PC (og kan rydde opp i rotet dette skapte - flytte litt innlegg osv. Kan vi holde VIN i denne tråden?).

Promoteringen deres av Tesla har vært flott. Selvfølgelig en strategisk variant i å forsøke å bli Teslas foretrukne forhandler i Norge.

Svartebørsloven omhandler ikke formidling av bil, men billetter. Likevel er det realistisk å etablere en analogi i mellom de grunnleggende prinsippene i svartebørslovens definisjon av svartebørs og "spenstige moves" i bilsalg.

http://www.lovdata.no/all/hl-20070629-086.html
Sitat§ 1. Det er forbudt å selge billetter til kultur- og idrettsarrangementer til en høyere pris enn den som er påført billetten fra arrangørens side, eller som billetten første gang ble solgt for. Dersom billetten er solgt gjennom en annen aktør enn arrangøren på grunnlag av avtale mellom arrangøren og aktøren, og det er betalt en særskilt billettavgift som fremgår av billetten, kan billettavgiften også være inkludert i salgsprisen ved videresalg.

Martinique

Eg er enig med deg Gunnar at den prisen dere tok som agenthonorar i 2010 med de usikkerhetsmomentene som var da var Ok. Var vel derfor 50 stk skrev under, men eg mener sånn som ting har er blitt, så kan/bør dere justere honoraret deres. Er vel få som har betalt honorar enda.

Trond Arve

Sitat fra: laumb på torsdag 13. juni 2013, klokken 22:03
Svartebørsloven omhandler ikke formidling av bil, men billetter. Likevel er det realistisk å etablere en analogi i mellom de grunnleggende prinsippene i svartebørslovens definisjon av svartebørs og "spenstige moves" i bilsalg.
Sludder. Tror det er lurt å tenke seg litt om her, laumb.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

HKS

Så, hvor mye er det såkalte "honoraret" til Ferdinand Motors?
Tesla Model S 90D

Trond Arve

Sitat fra: Martinique på torsdag 13. juni 2013, klokken 22:11
Eg er enig med deg Gunnar at den prisen dere tok som agenthonorar i 2010 med de usikkerhetsmomentene som var da var Ok. Var vel derfor 50 stk skrev under, men eg mener sånn som ting har er blitt, så kan/bør dere justere honoraret deres. Er vel få som har betalt honorar enda.
Så du mener at en ikke skal få betalt for den betydelige risikoen man tok for flere år siden, fordi risikobildet har endret seg nå? Vanskelig å drive lønnsom butikk etter slike prinsipper...
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Per Magnus

Sitat fra: Martinique på torsdag 13. juni 2013, klokken 22:11
Eg er enig med deg Gunnar at den prisen dere tok som agenthonorar i 2010 med de usikkerhetsmomentene som var da var Ok. Var vel derfor 50 stk skrev under, men eg mener sånn som ting har er blitt, så kan/bør dere justere honoraret deres. Er vel få som har betalt honorar enda.

Det er heldigvis avtalefrihet her i landet, så dersom noen ser seg tjent med å kjøpe bilen gjennom de avtalene FM formidlet så er vel det helt OK. Ser ikke poenget med å legge seg opp i de avtalene som er gjort med FM. Forøvrig fortjener FM ros for sitt arbeid med å promotere Tesla i Norge. Det er også lov å tjene penger her i landet :) 
Model X - 90

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA