Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Til dere som snart får en TMS

Startet av Havebigfun, torsdag 27. juni 2013, klokken 15:25

« forrige - neste »

Havebigfun

Her har vi muligheten til å fortelle Tesla hvilke vinterdekk vi vil ha-

kjølholdt

Jeg har allerede fyrt avgårde en Mail til heidi torgsnes i tesla om at vi ønsker nokian uten pigger
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Eivind_Bergen

Tja, jeg vet ikke om jeg har nok informasjon til å kunne svare på dette nå. For de som har valgt 21" er det nok enklere, men selv har jeg konfigurert med 19", og etter det jeg kan huske har det ikke kommet noen offisiell info om hva slags dekk som blir levert på disse felgene. Iht den norske websiden til Tesla blir de levert med Goodyear Eagle RSA2 helårsdekk, men jeg håper inderlig dette er feil.

Hvis det virkelig stemmer at 19" felgene blir levert med komplett ubrukelige helårsdekk kan det godt hende at det er mest fornuftig å kaste disse dekkene når vinteren nærmer seg, for deretter å erstatte de med vinterdekk av eget ønske. Så kan man eventuelt kjøpe noen 20" felger til våren med skikkelige sommerdekk.

Epleskreller

Sitat fra: Havebigfun på fredag 14. juni 2013, klokken 15:50
Her har vi muligheten til å fortelle Tesla at vi vil ha Hakka 2- jeg fornemmer det blir flertallet

Litt ledende innledningspost til en undersøkelse ;)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

bb

Jeg ville enten gått for bare felger og skaffet vinterdekk selv. Men sist jeg var innom Alnabru snakket teslamannen om at de skulle prøve å få dekkene sammen med bilen slik at det ble momsfritt. Så lenge vinterdekkene gjennom Tesla ikke koster skjorta så kunne jeg tenkt å få kjøpt dem med. Men det må bli Nokian Hakkapeliitta 7/8.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Johnny

Er det mulig å få bilen levert med to sett med orginale felger? På tyske biler som jeg har kjøpt tidligere, har det aldri vert aktuelt.
TMS og eGolf.

Nuvolari

Fra annen tråd her på forumet. Når Tesla selv sier at hakka blir for mykt bør vi lytte til det:

Jeg diskuterte piggfridekk med Teslagutta i Trd. i ettermiddag. Johan der påsto at Hakka 2 blir for mykt både i gummiblanding og dekkstamme til å passe en så tung bil som TMS: Hakka vil bli mykt og deigete under 2,2 tonn +,  samt slites raskt ned. Pirellidekket som blir piggfrialternativet til Tesla er ikke Sottozero, men et SUV-dekk med nordisk gummi (men litt hardere enn Hakka), et Pirellidekk som til nå ikke har vært å få i TMS-dimensjon.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

TorkEL10

Nice! Høres ut som Teslagutta i Trd. vet hva de prater om!
P2245

Pitter fra Madla

P223/RN017580/VIN15137/EL22956
Lykkelig eier siden 28. august 2013

OleJA

Jeg har Hakka på min VW Sharan. Den veier bare et par hundre kg mindre enn en Model S, og lastes ofte godt opp, gjerne til over maksvekten for en Model S. Har vært kjempefornøyd med disse dekkene, og kan ikke si at de har virket 'deigete' på noen måte.

Nå er riktignok ikke en Sharan særlig sammenlignbar med en Model S når det gjelder sportslige kjøreegenskaper, men er ganske sikker på at jeg hadde merket om dekkene ikke var egnet på en så tung bil.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Eivind_Bergen

Iht Nokian sin hjemmeside, http://www.nokiantyres.com/tyre?id=32097385&name=NOKIAN+HKPL+R2&group=1.01, har Hakkapelitta R2 i 245/45 R19 en lasteindeks på 102, til sammenligning har dekkene Model S blir levert med i USA en lasteindeks på henholdsvis 98 og 96 i følge Motortrend. http://www.motortrend.com/oftheyear/car/1301_2013_motor_trend_car_of_the_year_tesla_model_s/specs.html

Nå er jeg ikke dekkekspert, men skjønner ikke hvordan dette kan harmonere med påstanden om at dekket ikke passer til en bil så tung som Model S?

Stig O

Utsagnet om at Hakkapelitta R2 skulle passe dårlig på Teslaen er bare svada. Når var det Pirelli hevdet seg på topp i vintertester under nordiske forhold?
Odda Hardanger

P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Havebigfun

Jeg har piggfrie hakka personbildekk på min Viano som fullastet er vesentlig tyngre enn MS. Dette går fint. Den største belastningen får dekkene under bråbremsing- derfor tror jeg Vianoeksempelet er relevant.
Når det gjelder slitasjen er den vel avhengig av kjørestilen og opp til hver enkelt av oss ;).
Jeg vil heller ha bløte dekk med grip under ymse vinterforhold enn dekk som holder lenge mens jeg havner i grøften- selv ved forsiktig kjøring.
Det er åpenbart at det er store forskjeller når det gjelder vinterdekk og kjøreegenskaper.
Nokian har vært i teten ved mange tester og mange har positive erfaringer personlig- derfor synes jeg vi bør lyttes til

Cronos

Aner ikke! Går for det Tesla mener er best.

P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert

Real EoN

Ønsker nokian piggdekk her å
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA