Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Funkar, funkar inte...

Startet av Gusse, torsdag 27. juni 2013, klokken 12:20

« forrige - neste »

Gusse

Hadde en trivelig samtale med avd sjef Tesla i Trondheim.
Han kunne si at vinterdekk pakken var uoffisielt klar, å at piggdekk pakken var rett rundt hjørne, høyst sansynlig Nokian dekk på piggdekk pakken :)

kjølholdt

Piggfrie vinterdekk eller ?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Gusse

Beklager, ser jeg var litt uklar :)
Vinterdekkpakke piggfri: uoffisielt klar til levering(Pirelli tror jeg) ca 15000,- dekk og felg
Vinterdekkpakke piggdekk: trolig Nokian, rett rundt hjørnet.

OleJA

Sitat fra: Gusse på fredag 14. juni 2013, klokken 12:56
Vinterdekkpakke piggfri: uoffisielt klar til levering(Pirelli tror jeg) ca 15000,- dekk og felg
Dersom dette stemmer så blir det litt 'pest eller kolera' for min del. Pirelli er vel 'kontinentale vinterdekk' og neppe egnet i Norge, og piggdekk(Nokia) vil jeg helst ikke ha.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

kjølholdt

Jeg vil ha nokian hakkapellita piggfrie vinterdekk til bilen, da får det bli uorginale felger
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

orjan

Samme her - skal ha Nokian piggfrie så da blir det isåfall ikke fra vinterdekkpakke fra Tesla.
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

fonberg

+1.

Merkelig om Tesla velger å ikke tilby Nokian piggfritt som et alternativ. Med mindre de egentlig ikke ønsker å selge hjulpakker?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

cdabel

Håper det stemmer. Det var nettopp Nokian piggdekk jeg ønsket.
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

Epleskreller

Med disse valgene kan det hende jeg går for pikkdekk. Vil helst ha piggfritt, men det må jo duge..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jkirkebo

Sitat fra: kjølholdt på fredag 14. juni 2013, klokken 13:15
Jeg vil ha nokian hakkapellita piggfrie vinterdekk til bilen, da får det bli uorginale felger

Jeg skal også ha Hakkapeliitta R2 på bilen min, men jeg kjøper nok originale felger og dekktrykksensorer til de. Kan man få kun felger momsfritt med bilen eller må det være komplette vinterdekk?

Piggdekk er uaktuelt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oreo

Kan bekrefte å få hørt det samme i Trondheim.
Tesla hadde vistnok "forkastet" det piggfire alternativeet fra Nokian, men dette var ikke endelig(?). Det håper jeg det ikke blir sa jeg, fordi jeg gjerne ville ha Nokian PIGGFRIE.
Om prisen viser seg å bli rundt 15K, kommer jeg nok til å slå til uansett, godt mulig det blir pigg om de piggfrie Pirelli er udugelige.
Jeg måtte punge ut med 12K på Leafen, så slik sett synes jeg 15K er spiselig.
Håper for all del de likevel kan tilby Nokian Hakka R2 piggfrie.

På en såpass tung bil, vil det kunne være en fordel eller evt. ulempe å velge pigg fremfor piggfritt?
Jeg mener, har vekten noe å si i forhold til valg av pigg vs. uten pigg?
Eller er det kun kjøreforhold som har noe å si?
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

ducktolate

For min del så er det kjøreforhold som gjør at jeg velger pigg. Og om jeg kan få originale 19" med pigg til 15000, så er jo det suverent. Og iom at vi mest sannsynlig får dette levert med bilen så bli vel dette fritatt mva?

Dix Hallpike

Fikk høre av Tesla Trondheim for 1 uke siden at piggfri-alternativet ville bli med Pirelli. De fortalte at dette ikke var "kontinentale-dekk," var godt testet og evaluert av Tesla med tanke på vinteregenskaper, rullemotstand, støy etc. og hadde EU-merking.

Er også særdeles usikker på Pirelli som piggfri alternativ, kan ikke finne overbevisende data på deres egne sider heller: http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/car/genericContent/winter_collection
Regner med de tenker Winter Sottozero Type II (som scorer under middels på is i tester), eller kan man bruke SUV-dekk som Scorpion Ice and Snow?

Dersom de ikke hoster opp et nytt piggfri-alternativ på tampen ser det ut som det går mot piggdekk for min del. Får ofre komfort for veigrep på is..
X100D. 6s. 2018
Pearl White. P85+. Trondheim. Levert 29.10.13. (Solgt)

Johnny

Å vurdere hvilke piggdekk man skal sette på en bil som dette, er som å vurdere hvilket seil man skal bruke. Egentlig er det mer eller mindre meningsløst å kjøpe en bil som denne i det hele tatt, siden norske veier er ødelagt av piggdekk. Piggdekk forbud nå!
TMS og eGolf.

Stig O

Sitat fra: Oreo på fredag 14. juni 2013, klokken 14:18
Kan bekrefte å få hørt det samme i Trondheim.
Tesla hadde vistnok "forkastet" det piggfire alternativeet fra Nokian, men dette var ikke endelig(?). Det håper jeg det ikke blir sa jeg, fordi jeg gjerne ville ha Nokian PIGGFRIE.
Om prisen viser seg å bli rundt 15K, kommer jeg nok til å slå til uansett, godt mulig det blir pigg om de piggfrie Pirelli er udugelige.
Jeg måtte punge ut med 12K på Leafen, så slik sett synes jeg 15K er spiselig.
Håper for all del de likevel kan tilby Nokian Hakka R2 piggfrie.

På en såpass tung bil, vil det kunne være en fordel eller evt. ulempe å velge pigg fremfor piggfritt?
Jeg mener, har vekten noe å si i forhold til valg av pigg vs. uten pigg?
Eller er det kun kjøreforhold som har noe å si?
Merkelig om de forkaster Nokian piggfritt ,hvis de går for Nokian piggdekk. For meg blir det klare valget Nokian Hakkapelitta R2 som har 20%(30%) bedre eganskaper på is og lavere rullemotstand enn det gammle R dekket. Felger har jeg allerede kjøpt så pakke fra Tesla blir det vel ikke uansett. Håpet kanskje på en bra pris på dekkene, men får de hva de velger.
Odda Hardanger

P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA