Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan Leaf til fire land på 10 dager minutt for minutt

Startet av Elmo, tirsdag 25. juni 2013, klokken 23:26

« forrige - neste »

Elmo

Jeg har nå montert en ekstra lithium batteripakke på min P106 med NiCd batterier (ref: Enkel "Range Extender").
Pakken består av 10stk 12V 30Ah batterier og veier ca 45kg. Batteriene har innebygd BMS system med balansering og kontaktor som bryter strømmen ved for høy, eller Lav spenning. Enkeltbatteriene måler 90x36x13cm og hele kassen passer fint i bagasjerommet (se bilde).

mere info kommer.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Kult, og så vidt meg bekjent har ikke SVV kommet med forbud mot boosterbatterier enda. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Trond Arve

Artig! Blir spennende å høre forbedring av rekkevidde og om bilen er merkbart sprekere.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

sven erik

hvor mye lenger går bilen å kostnad

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Montering:
Extender-kassen er laget med orginale tilkoblinger (sikring og shunt) fra PSA-kasser.
Jeg borret ett ca 20mm hull i bagasjeromgulvet og lot ledningene følge orginal-ledningene fremover til "motorrommet".
Tilkobling skjer enklest ved å fjerne hurtigladeledningene på elektronikkboksen (de to til venstre her). Siden jeg har (nesten-)hurtiglader (+5kW) som bruker disse så ble min tilkobling litt mere kronglete.

Rekkevidde (som alle spør om først):
Med min kjørestil har jeg 70-75km rekkevidde med bilen nå. Kan få til 80 hvis jeg må.
Første kjøring etter monteringen fikk jeg 111km, men da var det helt tomt og jeg kjørte veldig forsiktig på slutten for å se hvor langt det var mulig å komme.
Det er altså ca 40% økning. Understreker at dette var første tur, hvor extenderpakken var ladet sepparat med ekstern lader. Videre tror jeg ikke det ved normale omstendigheter er lurt å regne med fullt så mye, bla fordi det neppe er sunt å kjøre så tomt til vanlig.

Andre erfaringer:
ECO-meter fungerer 100%, dvs viser virkelig strøm på motoren. Jeg har PakTrakR på NiCd-pakken og vet er toppen på grønt er ganske nøyaktig 100A. Med extenderpakken viser PakTrakR ca 75-80A. Jeg var redd ECO skulle vise bare NiCd strømmen, men det betyr altså at PSA-ECO måler stømmen i motorkretsen.

SOC (%) meter fungerer 100%. Jeg kommer betydelig lenger pr. % og da ved var tomt idet det viste 0% (skal legge ut km/% tabell senere). Det betyr altså at PSA-SOC er basert på strømmen i NiCd kretsen.

Bilen er MYE sprekere. Går bedre oppover bakker på samme strøm. Jeg ser også på PakTrakR at spenningen svært sjelden er under 120volt.
Kona, som er veldig flink til å holde seg på grønt, hadde en tur til Drammen her om dagen. Vel hjemme sa hun: "Hva har skjedd med bilen?? I dag holdt jeg nesten 70km/t oppover Lierbakkene, og jeg LOVER at jeg kjørte på grønt. Jeg pleier jo ikke klare mere ca 45km/t".   

Altså; så langt . . . INGEN negative erfaringer.
Men det spennende er hvor lenge extenderpakken, og for den saks skyld NiCd-pakken, holder seg optimalt ladet når de begge får stømmen fra NiCd-lade-logikken til bilen.



Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

EVlithium.net

Webstore: www.evlithium.net

Elmo

Total ombygging til Lithium er selvfølgelig et godt alternativ, særlig hvis flere NiCd blokker er defekte. Men det er det mange som har gjort på en håndfull ulike "måter".
Så jeg er ikke enig i at det er mere spennende.

I tillegg er det for tiden usikkert om det er lovlig, og så er det jo betydelig dyrere.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Nils

Hvordan går det med extender-løsningen din?
Hvilke erfaringer har du etter et halvt år?
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

Elmo

#9
Jeg har nå kjørt ca 7000km på nesten 9 måneder og er fremdeles veldig fornøyd.
De 11milene jeg fikk ved første kjøring har jeg riktignok ikke hatt siden, men der mangler ikke så mye.

Ladelogikken i bilen blir bittelitt "forvirret" av ekstrabatteriene. Følgende erfaringer - før vintern kom (!).
Ved balanselading (som bilen gjør av seg selv ca hver 8'nde lading) får jeg over 100km, så går det gradvis nedover med ca 2-4km for hver lading, inntil det tar seg opp igjen ved neste balanselading. 
Selv har jeg evLite instrument og kan tvinge balanselading hvis jeg ønsker full rekkevidde. Men jeg har oppdaget at jeg kan tvinge mere lading uten evLite ved å ta ut og sette inn igjen ladekabelen etter at ladingen er ferdig. Da lader den lenger enn normalt etterpå (normalt= uten extender) og dermed får jeg lenger rekkevidde.
Nå når kulda kom sank rekkevidden mere enn vanlig, var helt nede i 80km på det kaldeste. Jeg tror årsaken er at de interne BMSene i ekstrapakken ikke har tilstrekkelig/korrekt temperaturkompensasjon så den ikke blir fulladet. Men nå i helgen kjøpte jeg et 12V/34W bil-varme-sete-trekk på Jula som jeg la under pakken. Det hjelp. Kjører det på 220V omformer hver natt. Dermed er jeg nesten oppe i normal rekkevidde igjen.

En annen observasjon er at originalbatteriene får litt mindre overlading så jeg gjøre skjedenere vannservice. Man skulle tro mindre overlading var usunt for batteriene, men jeg kjører med PakTracR overvåkning og det ingenting som tyder på det, faktisk heller motsatt. Ekstrapakken har jevnt over litt høyere spenning enn originalpakken, og jeg tror den lille tomgangsstrømmen som det fører til faktisk er sunn for NiCd-batteriene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Silkefot

Interessant, hva anslår du materiell og arbeidstid for extenderen til å være?
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

Elmo

Som jeg vel har skrevet tidligere i tråden så selger i utgangspunktet Alternativ Energi disse batteriene enkeltvis, slik at sammenkobling og montering i kasse er opp til hver enkelt.
Jeg hadde først tenkt å montere dem i en original 6'er kasse men målene viste at det ikke var hensiksmessig.
Siden jeg er "prøvekanin" tilbød de seg å lage kassen og montere inn batteriene for omtrent selvkost og de la også med kabler fra kassen i bagasjerommet frem til Sagemboksen under panseret. Men jeg måtte sende dem sikrings- og shunt-holder fra en originalkasse.

Så i mitt tilfelle fulgte alt materiell med og jeg brukte ca 2 timer på å borre hull og dra ledningene og koble til (hvis man ser bort fra litt "forskning" på hvor/hvordan de skulle legges).

Om Alternativ Energi påtar seg å lage flere kasser, og hvor mye de da skal ha for det må du nesten spørre dem om.


PS: Og, for ordensskyld, jeg har ikke noen økonomisk eller eller annen relasjon til Alternativ Energi.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Silkefot

Jeg skjønner fortsatt ikke helt hvorfor du får så mye mere kraft ut av pakka? Skulle betalt en del for å kunne kjøre 70 opp Lierbakken...
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

Elmo

Sitat fra: Silkefot på torsdag 23. januar 2014, klokken 15:49
Jeg skjønner fortsatt ikke helt hvorfor du får så mye mere kraft ut av pakka? Skulle betalt en del for å kunne kjøre 70 opp Lierbakken...

Husk at jeg skrev "nesten" 70 og husk at det var i juni og ganske ideellt føre.
Jeg skal jeg ikke prøve å begi meg ut på å bevise/forklare saken, men det kommer nok av at spenningen stort sett holder seg 10-20 volt høyere på samme strøm. Det gir ca 15-20% større effekt.

Jeg føler også merkbar forskjell når jeg bytter tilbake til den andre bilen (som kona kjører mest).
Jeg holder meg i overgangen grønt/gul som før og det gjør at jeg nå forventer mere fart på kjente steder (bakker), så med bilen uten extender tar jeg med selv i å være langt oppe på rødt alt for ofte :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA