Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemming: To vinterpakke or not to vinterpakke, that is the question?!

Startet av Milzit, tirsdag 25. juni 2013, klokken 20:39

« forrige - neste »

JohanH

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 20. juni 2013, klokken 12:10
De fleste klarer seg fint med 10-16A til hverdags- De få dagene dere trenger maks lading er det bare å hente frem gassblussen og sløyfe induksjonen. 8)
Fra spøk til alvor- jo lavere strømstyrke jo færre % tap ved lading gitt samme nett. Samtidig må batteriet varmes for å lades- Er det noen som vet hvilken ladestrøm som gir minst tap eks ved 230V 16 og 32 A??

På Roadster er 40A optimalt, iflg. testing av en som heter Tom Saxton(?) i USA har jeg lest.

valvolainen

Hei,
På med elektrikerkappen.
Tok et dypdykk i sikringsskapet og fant at jeg har trefas (heldigvis) inn i huset.
Huset er fra midten av 70 tallet og har naturligvis 230V.

Hovedsikringen er av type hvit uten skrift, så jeg tok en telefon til hafslund for å spørre om de visste hvor stor inntakssikringen min var.  Det hadde de ikke registrert, men sa at jeg hadde 3x25AL inn.
Og hvad betyder så dette? Og ikke minst - Hvor stor inntakssikring kan man ha på 3x25AL?
Håpet på å få lagt ut en 3fas32Amp ut i garasjen slik at jeg endelig kan kjøpe meg ordentlig verktøy, samt lade bilen med 32A 1-fas.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

valvolainen

Etter enda litt mer googling kom jeg til dette:
http://nettbiblioteket.hafslund.no/Nettbiblioteket/NB/Spesifikasjoner/2_Distribusjonsnett/23_Linjer_kabler_230V_24kV/231_Bygging/231_01_lavspenningsnett-doc.pdf

Her lå det noen ganske så oversiktlige tabeller med kobber/aluminium, luft/jord osv.
Supert, svaret på mitt eget spørsmål er vel da 80A
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Signature #280

Jeg er en av de uheldige som må lade bilen utendørs. Det jeg ser for meg er et slags skap med en "fastmontert" ladekabel som henger i skapet når den ikke er i bruk. Er det noen som har forslag til et slikt skap og kan fortelle meg hva jeg gjør med ladekabelen jeg vil ha hengende der. Vil helst ikke ta ut kabelen av bilen hver gang jeg parkerer hjemme, men vil heller ikke ha kabelen i skapet hjemme og ingen i bilen..


Johnny

Er det lov å montere en 32A enfase kontakt på veggen i garasjen på en 16A kurs?
TMS og eGolf.

petersv

#96
Sitat fra: Johnny på torsdag 11. juli 2013, klokken 11:43
Er det lov å montere en 32A enfase kontakt på veggen i garasjen på en 16A kurs?

Hvorfor i alle dager vil du det?

Bruk en sånn en heller: og rett type adapter fra Tesla.

eclipse

Sitat fra: Signature #280 på torsdag 27. juni 2013, klokken 16:06
Jeg er en av de uheldige som må lade bilen utendørs. Det jeg ser for meg er et slags skap med en "fastmontert" ladekabel som henger i skapet når den ikke er i bruk. Er det noen som har forslag til et slikt skap og kan fortelle meg hva jeg gjør med ladekabelen jeg vil ha hengende der. Vil helst ikke ta ut kabelen av bilen hver gang jeg parkerer hjemme, men vil heller ikke ha kabelen i skapet hjemme og ingen i bilen..

Du kan kjøpe lader fra Salto, den tåler å stå ute og har fast kabel.

Du får den både for 230V og 400V 1-fas og 3-fas

http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/

Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

eclipse

Sitat fra: Milzit på onsdag 12. juni 2013, klokken 20:05
Så etter info som har kommet i  "Laumbs bekreftettråd" så blir det ikke 3 fase lading ved 230V. For de fleste av oss som ikke har 400V, hvilken muligheter har vi da?

Jeg trenger å få lagt opp lademulighet i garasjen snart, så er det kun en Schuko-konto som er det beste? Det er ingen vits å sette opp blå 230V 3-fase kontakt når Model S kun kan lade på en fase?

Blir jo helt svett av alle disse kontaktene og IT og div. typer nett :-\

Sitat fra linket artikkel:

- Adapter for CHAdeMO og øvrige ladestandarder kommer etterhvert. Til å begynne med blir det kun 16A400V på 3-fase. 230V 3-fase kommer snart, gjennom en hjemmelader-installasjon, forklarer Wold.

http://www.elbil.no/elbiler/1034-her-er-siste-nytt-fra-tesla
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

sindrej

Jævlig frustrerende med alle disse ubrekreftede/semibekreftede ladeløsningene uten pris.  Det er jammen på høy tid de får ut info om 230V 3 fase om det faktisk ligger an til å bli en opsjon.  Jeg må legge ny 10 kvadrat kabel om det kun blir 1 fase, men om det kommer 3 fase 230V hjemmelader til grei pris klarer jeg meg med eksisterende 2.5 kvadrat 3 fase kabel.  Jeg er sikkert ikke den eneste som må gjøre klar el-opplegg.  Bilene er faktisk ikke langt unna og det kan ta flere uker før en får kloa i en elektriker.

eclipse

Sitat fra: sindrej på torsdag 11. juli 2013, klokken 12:39
Jævlig frustrerende med alle disse ubrekreftede/semibekreftede ladeløsningene uten pris.  Det er jammen på høy tid de får ut info om 230V 3 fase om det faktisk ligger an til å bli en opsjon.  Jeg må legge ny 10 kvadrat kabel om det kun blir 1 fase, men om det kommer 3 fase 230V hjemmelader til grei pris klarer jeg meg med eksisterende 2.5 kvadrat 3 fase kabel.  Jeg er sikkert ikke den eneste som må gjøre klar el-opplegg.  Bilene er faktisk ikke langt unna og det kan ta flere uker før en får kloa i en elektriker.

Meldingen over kommer jo fra Tesla-talsmann Kjell-Arne Wold og er godt nytt. Men jeg ser frustrasjonen din. Jeg tror det vil lønne seg å vente litt, ikke gjør som meg og bruk 20K på et anlegg jeg ikke vet om kan brukes siden jeg enda ikke vet om null-lederen i 400V 3-fas anlegg brukes.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Amper

jeg tror ikke du kan forvente at de skal komme opp med 3fas 230v nå.. Tesla hadde helt sikkert noen runder på det når de sjekket saken.. og de landet på 230v 1 fase only.. 

på sikt kan det sikkert komme noe annet, men de har neppe tid til å ha fokus på dette nå tror jeg..  må du høy ladehastighet det første året+ ville ikke jeg ventet...
P85D :o)

eclipse

Sitat fra: Amper på torsdag 11. juli 2013, klokken 12:46
jeg tror ikke du kan forvente at de skal komme opp med 3fas 230v nå.. Tesla hadde helt sikkert noen runder på det når de sjekket saken.. og de landet på 230v 1 fase only.. 

på sikt kan det sikkert komme noe annet, men de har neppe tid til å ha fokus på dette nå tror jeg..  må du høy ladehastighet det første året+ ville ikke jeg ventet...

Det er jo det det også står i artikkelen, 230V 1-fas kommer snart, igjennom en hjemmelader-installasjon.

Muligens en fra salto.no?
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

sindrej

Liten skrivefeil fra Eclipse, skal stå 3 fase.  Ja, det var det jeg også informasjon fra Wold jeg siktet til.  Dersom det kommer hjemmelader som støtter 230V 3 fase så er det jo fabelaktig, men INFORMASJONEN må komme rimelig kjapt.  Min plan var å legge nytt 10 kvadrat anlegg og kjøpe en ekstra UMC.  Om jeg kan gi blaffen i å oppgradere til 10 kvadrat og heller kjøpe en hjemmelader istedet for en ekstra UMC så er det glimrende, men jeg må altså få vite om det.

jkirkebo

Sitat fra: sindrej på torsdag 11. juli 2013, klokken 13:04
Liten skrivefeil fra Eclipse, skal stå 3 fase.  Ja, det var det jeg også informasjon fra Wold jeg siktet til.  Dersom det kommer hjemmelader som støtter 230V 3 fase så er det jo fabelaktig, men INFORMASJONEN må komme rimelig kjapt.  Min plan var å legge nytt 10 kvadrat anlegg og kjøpe en ekstra UMC.  Om jeg kan gi blaffen i å oppgradere til 10 kvadrat og heller kjøpe en hjemmelader istedet for en ekstra UMC så er det glimrende, men jeg må altså få vite om det.


"Hjemmelader" for 230V 3-fase kan jo likesågodt være et pakketilbud på hjemmelader for 400V 3-fase og en trafo...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA