Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemming: To vinterpakke or not to vinterpakke, that is the question?!

Startet av Milzit, tirsdag 25. juni 2013, klokken 20:39

« forrige - neste »

Li-Ion

Hei, er det noen som har fått pristilbud fra elektriker på 32ah 1fas 230V opplegg?
Be afraid...

Nuvolari

Sitat fra: Elektriske_Jan på tirsdag 30. juli 2013, klokken 10:01
Hei, er det noen som har fått pristilbud fra elektriker på 32ah 1fas 230V opplegg?

Prisen vil jo variere fra 1500,- til 25.000,- helt avhengig av hva som må gjøres.

Skal man trekke 2m kabel og sette opp en plugg koster det vel et par tusen.

Må man oppgradere hovedinntakskabelen, ny hovedsikring, trekke lange kabelstrekk, grave ned kabelen i hagen kan det jo koste 25.000,-

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

luffe

Sitat fra: Elektriske_Jan på tirsdag 30. juli 2013, klokken 10:01
Hei, er det noen som har fått pristilbud fra elektriker på 32ah 1fas 230V opplegg?

Fikk pris på 4.000 - 6.000 for ca. 5m fra sikringsskapet. Med forbehold om at hovedinntaket er på stell, naturligvis.
Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)

Joar

Har lest og lest men blir ikke helt klok på hva jeg kan lade med å hva jeg trenger.

Han som jeg kjøpte huset av drev et lite sveise firma i garasjen så jeg trodde jeg skulle kunne ha 3-fas?

Jeg har følgende i sikringskapet i huset,
Inntakssikring 63A 3x50/50 AL???
Hovedbryter garasje 63A 3x16

Griffel

Sitat fra: Joar på søndag 08. september 2013, klokken 10:52
Har lest og lest men blir ikke helt klok på hva jeg kan lade med å hva jeg trenger.

Han som jeg kjøpte huset av drev et lite sveise firma i garasjen så jeg trodde jeg skulle kunne ha 3-fas?

Jeg har følgende i sikringskapet i huset,
Inntakssikring 63A 3x50/50 AL???
Hovedbryter garasje 63A 3x16
Hva du trenger av avhengig av kjøremønsteret ditt, det enkleste er å få satt opp en 32A blå enfakontakt i garasjen på egen kurs, og sikre den 32 A. Antagelig kan du klare deg med adskillig mindre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Joar

Sitat fra: Griffel på søndag 08. september 2013, klokken 10:57
Sitat fra: Joar på søndag 08. september 2013, klokken 10:52
Har lest og lest men blir ikke helt klok på hva jeg kan lade med å hva jeg trenger.

Han som jeg kjøpte huset av drev et lite sveise firma i garasjen så jeg trodde jeg skulle kunne ha 3-fas?

Jeg har følgende i sikringskapet i huset,
Inntakssikring 63A 3x50/50 AL???
Hovedbryter garasje 63A 3x16
Hva du trenger av avhengig av kjøremønsteret ditt, det enkleste er å få satt opp en 32A blå enfakontakt i garasjen på egen kurs, og sikre den 32 A. Antagelig kan du klare deg med adskillig mindre.

Takk for kjapt svar. Jeg kunne godt tenkt meg at bilen ble full ladet i løpet av natten.
Hvor mange Kw gir 32 blå enfas?

Eivind_Bergen

32A enfas gir ca 7,4 kW. Dette er forøvrig den samme løsningen som jeg har valgt i min egen garasje.

Griffel

#187
Sitat fra: Joar på søndag 08. september 2013, klokken 13:14
Takk for kjapt svar. Jeg kunne godt tenkt meg at bilen ble full ladet i løpet av natten.
Hvor mange Kw gir 32 blå enfas?
Hvor tom er den når du starter lading?
7 kW gir 70 kWh på 10 timer og det er nok til å kjøre ca 30 mil med litt reserve.
Kjøre du over 15 - 30 mil hver dag er 32 A mest praktisk.

Er gjennomsnittet under 10 mil klarer du deg med 16A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Joar

Sitat fra: Griffel på søndag 08. september 2013, klokken 13:22
Sitat fra: Joar på søndag 08. september 2013, klokken 13:14
Takk for kjapt svar. Jeg kunne godt tenkt meg at bilen ble full ladet i løpet av natten.
Hvor mange Kw gir 32 blå enfas?
Hvor tom er den når du starter lading?
7 kW gir 70 kWh på 10 timer og det er nok til å kjøre ca 30 mil med litt reserve.

Ikke tom, så 70 kWh på 10 timer skal holde bra det.

hoffa

Jeg er ikke elektriker og blir rimelig svett av alle innlegg angående 230V-400V, IT-TN, diverse faser +++ :o

Dette er sikkert svart på før i en elller annen tråd, men jeg prøver likevel.

Jeg har 230V IT og 50A inntakssikringer, hva vil en elektriker si til en 32A 1fas kontakt i garasjen, gjerne med eget sikringskap der. Har 16A der i dag men ingen problem å trekke ny kabel (6 meter) fra sikringsskapet da den ligger i 50mm rør.

P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

jkirkebo

Sitat fra: hoffa på søndag 08. september 2013, klokken 13:51
Jeg har 230V IT og 50A inntakssikringer, hva vil en elektriker si til en 32A 1fas kontakt i garasjen, gjerne med eget sikringskap der. Har 16A der i dag men ingen problem å trekke ny kabel (6 meter) fra sikringsskapet da den ligger i 50mm rør.

32A kan nok gå på 3x50 men det forutsetter nesten at resten av lastene er fordelt på de andre fasene. Det kan elektrikeren fikse. Du har ellers to andre valg:
Oppgradere inntak til 3x63A eller bedre, kan være så lett som å bytte hovedsikring om inntakskabelen er stor nok.
Sikre 32A kontakten ned til 25A eller 20A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars-bgo

Hei.

Jeg har fått innstalert 32A 3-fas i garasjen, jeg antok at dette var en feil fra elektrikeren, men tok kontakt med Tesla for å høre hvordan jeg bør forholde meg.

De sier at 32A 3-fas vil være verdifullt å ha for fremtidige løsninger og foreslår at jeg bruker et adapter på den løsningen jeg har for å få 32A 1-fas og bruke "blå kontakt".

Alternativet er å få elektrikeren til å endre sikring og kontakt til 32A - 1fase.

Noen gode råd?
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

Nuvolari

Sitat fra: Larssen-bgo på tirsdag 10. september 2013, klokken 19:14
Hei.

Jeg har fått innstalert 32A 3-fas i garasjen, jeg antok at dette var en feil fra elektrikeren, men tok kontakt med Tesla for å høre hvordan jeg bør forholde meg.

De sier at 32A 3-fas vil være verdifullt å ha for fremtidige løsninger og foreslår at jeg bruker et adapter på den løsningen jeg har for å få 32A 1-fas og bruke "blå kontakt".

Alternativet er å få elektrikeren til å endre sikring og kontakt til 32A - 1fase.

Noen gode råd?

Helt greit å benytte adapter.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

jkirkebo

Sitat fra: Larssen-bgo på tirsdag 10. september 2013, klokken 19:14
Hei.

Jeg har fått innstalert 32A 3-fas i garasjen, jeg antok at dette var en feil fra elektrikeren, men tok kontakt med Tesla for å høre hvordan jeg bør forholde meg.

De sier at 32A 3-fas vil være verdifullt å ha for fremtidige løsninger og foreslår at jeg bruker et adapter på den løsningen jeg har for å få 32A 1-fas og bruke "blå kontakt".

Alternativet er å få elektrikeren til å endre sikring og kontakt til 32A - 1fase.

Noen gode råd?

Ja, få elektrikeren til å sette opp et blått 32A enfase stikk ved siden av det du alt har. Koble det til samme kursen. Det er helt ok å ha flere stikk på samme kurs, også enfase stikk på trefase kurser. Dermed har du alle muligheter i behold uten å måtte bruke adapter. Du kan til og med bruke begge samtidig så lenge du begrenser deg til 32A til sammen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jgilberg

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. september 2013, klokken 19:45
Sitat fra: Larssen-bgo på tirsdag 10. september 2013, klokken 19:14
Hei.

Jeg har fått innstalert 32A 3-fas i garasjen, jeg antok at dette var en feil fra elektrikeren, men tok kontakt med Tesla for å høre hvordan jeg bør forholde meg.

De sier at 32A 3-fas vil være verdifullt å ha for fremtidige løsninger og foreslår at jeg bruker et adapter på den løsningen jeg har for å få 32A 1-fas og bruke "blå kontakt".

Alternativet er å få elektrikeren til å endre sikring og kontakt til 32A - 1fase.

Noen gode råd?

Ja, få elektrikeren til å sette opp et blått 32A enfase stikk ved siden av det du alt har. Koble det til samme kursen. Det er helt ok å ha flere stikk på samme kurs, også enfase stikk på trefase kurser. Dermed har du alle muligheter i behold uten å måtte bruke adapter. Du kan til og med bruke begge samtidig så lenge du begrenser deg til 32A til sammen.

Takk jkirkebo!!! Pussig at jeg skulle lese absolutt alle innleggene før jeg fant ditt svar som igjen gav meg det jeg letet etter! Jeg får Tesla i desember og i3 i Q1 2014. Ved å legge inn 3fas 32 amp i garasjen og samtidig lage "to stikkkontakter" vil jeg kunne kjøre 16 amp på i3 og 16 amp til Teslaen (med adapter fra 3fas til 1fas) samtidig som jeg har 3fas kontakt til "senere bruk" eventuelt "alene lading" på 32 amp (med adapter til 1fas). Supert, da vet jeg hva jeg skal bestille hos elektrikeren.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA