Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemming: To vinterpakke or not to vinterpakke, that is the question?!

Startet av Milzit, tirsdag 25. juni 2013, klokken 20:39

« forrige - neste »

D.O

Sitat fra: aalbork på fredag 26. juli 2013, klokken 11:45
230 x 4 = 920 W. - Gir ikke rare ladehastigheten.
230x4x0,94=864,8w til lading = ca 100 timer for å lade fra tomt til fullt. I tillegg går litt effekt bort til vampire effekten.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

jkirkebo

Sitat fra: D.O på fredag 26. juli 2013, klokken 12:50
Sitat fra: aalbork på fredag 26. juli 2013, klokken 11:45
230 x 4 = 920 W. - Gir ikke rare ladehastigheten.
230x4x0,94=864,8w til lading = ca 100 timer for å lade fra tomt til fullt. I tillegg går litt effekt bort til vampire effekten.

Det skal være fikset i softwaren som EU-modellene kommer med.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JohanH

Det fremgår av dokument/bruksanvisning til laderen at minste trekk på 1 fase er 10A.

Gusse

Fare for å virke totalt hjelpesløs og grønn på strøm...og at det totalt er gresk for meg det som er tidligere lagt inn her på denne posten, så legger jeg ut et bilde fra sikringsskap og en kontakt.
Kom gjerne med forslag om hva som er beste løsning for hjemmelading for meg, og hva jeg må gjøre. Er også åpne for prioritert list over muligheter.
Trengs det flere bilder eller opplysninger(her snakker vi at jeg isåfall må ha det med teskje), så rop ut:)
På forhånd takk:)

kjølholdt

Kan ikke så mye om dette , men du har 63 amper sikring slik som jeg har. Jeg skal få en elektriker til å legge opp en egen kurs med 32 amper 230 volt enfas. Det betyr at du kan lade fra 0- til fullt batteri på ca 11 timer. Lader med ca 7,7 kWh pr time. Hvis du har 85 kWh batteri.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Li-Ion

Sitat fra: kjølholdt på fredag 26. juli 2013, klokken 21:49
Kan ikke så mye om dette , men du har 63 amper sikring slik som jeg har. Jeg skal få en elektriker til å legge opp en egen kurs med 32 amper 230 volt enfas. Det betyr at du kan lade fra 0- til fullt batteri på ca 11 timer. Lader med ca 7,7 kWh pr time. Hvis du har 85 kWh batteri.

Samme her - Virker som en enkel og grei løsning som sannsynligvis dekker behovene til 95% av oss ;)
Be afraid...

jkirkebo

Sitat fra: Elektriske_Jan på fredag 26. juli 2013, klokken 21:52
Sitat fra: kjølholdt på fredag 26. juli 2013, klokken 21:49
Kan ikke så mye om dette , men du har 63 amper sikring slik som jeg har. Jeg skal få en elektriker til å legge opp en egen kurs med 32 amper 230 volt enfas. Det betyr at du kan lade fra 0- til fullt batteri på ca 11 timer. Lader med ca 7,7 kWh pr time. Hvis du har 85 kWh batteri.

Samme her - Virker som en enkel og grei løsning som sannsynligvis dekker behovene til 95% av oss ;)

Jepp, jeg har også gått for 32A enfase. Tror det er det beste i dette tilfellet også, med 3x63A bør kapasiteten holde. Det kan kanskje være greit å prøve å benytte annen fase enn komfyr og stekeovn.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

valvolainen

Vil det ikke være bedre å legge opp en trefas kontakt? og få elektrikeren til å lage en overgang til enfas? Da kan du også kjøpe en skikkelig høytykksspyler, sveiseapparat, kompressor+++.
Samtidig kan du ha overgangen i ladebagen og komme og låne strøm hos andre hvis når det er nødvendig.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Oreo

I lys av "Documents" som vi nylig fikk ang. ladekabelen, vil denne kunne låses når den lades?
Fant ikke noe info om dette når jeg skummet gjennom (beklager om det er nevnt før).
Slik jeg har forstått det fra den amerikanske versjonen vil det være en locking pin som låser fast lade-"pistolen" i ladeluka/connectoren i bilen, og derav forhindre tyveri?
Eller gjelder dette bare Supercharger'e?
Vil helst ikke komme å finne at ladekabelen min er borte om jeg har stått og ladet et lugubert sted.
På Leaf'en brukte jeg en henglås og låste fast J1772 connectoren ved behov.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

laumb

Ja.

Når pluggen tas ut av bilen skal nøkkelen være i nærheten og knappen trykkes inn. Dette deaktiverer strømføringen og frigir ladepluggen.

laumb

Ja.

Når pluggen tas ut av bilen skal nøkkelen være i nærheten og knappen trykkes inn. Dette deaktiverer strømføringen og frigir ladepluggen.

Gusse

Glemte å nevne at jeg har bestilt med dobbelt-lader, noe som kanskje vil påvirke valget??

Gusse

Sitat fra: valvolainen på fredag 26. juli 2013, klokken 23:12
Vil det ikke være bedre å legge opp en trefas kontakt? og få elektrikeren til å lage en overgang til enfas? Da kan du også kjøpe en skikkelig høytykksspyler, sveiseapparat, kompressor+++.
Samtidig kan du ha overgangen i ladebagen og komme og låne strøm hos andre hvis når det er nødvendig.

Er det ikke trefas på bilde 2? ...som sagt, jeg er ingen gluping på området;)

Oreo

Sitat fra: laumb på fredag 26. juli 2013, klokken 23:55
Ja.

Når pluggen tas ut av bilen skal nøkkelen være i nærheten og knappen trykkes inn. Dette deaktiverer strømføringen og frigir ladepluggen.
Sweet :-)
Takk for kjapp tilbakemelding Robin.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Carsten

Hei   :)
Jeg har nettopp bekreftet min bestilling av en S60 og har ikke tidligere tenkt så mye på dette med lading, men ettersom det nok også blir en ny LEAF i garasjen er det nødvendig at det blir lagt opp til tilstrekkelig lading for begge.
Vi har nytt IT 230V nett med tilførseselskabel 3x16mm^2 og 2x50 A hovedsikr.
Stikk i garasjen i dag er schuko og de er forbunnet til en 16 A kurs.

Spørsmålet mitt blir da: Hvilken løsning blir den mest optimale (det må være balanse mellom nytteverdi og investeringskosnad )  for å ivareta kjappest mulig lading av bilene. Må jeg bytte hovedsikring for å kunne lage mat mens bilene lades?

På forhånd takk for svar.
Bestilt Model S 19", 60 kWh, Luft, Dobbeltlader, Lydpakke, Lyspakke, Hattehylle, Panoramatak, Parkeringsassistent, Piano dekor, Sort Nappa, Rød multicoat, Superlader Hardware, Tech-pakke, Vinterpakke og Barneseter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA