Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemming: To vinterpakke or not to vinterpakke, that is the question?!

Startet av Milzit, tirsdag 25. juni 2013, klokken 20:39

« forrige - neste »

Griffel

#165
Sitat fra: Carsten på lørdag 27. juli 2013, klokken 03:40
Hei   :)
Stikk i garasjen i dag er schuko og de er forbunnet til en 16 A kurs.
Hvilken løsning blir den mest optimale (det må være balanse mellom nytteverdi og investeringskosnad )
Hva som du har nytte av må du svare på selv. Uten å gjøre noe dekker en 10 timers lading på stikkontakten du har et daglig forbruk på ca. 200 km (forutsetter at du ikke har varme i garasjen på samme kurs). Trenger du å doble må du legge opp en 32A stikkontakt. Dersom det bare er mat om å gjøre går nok det også bra. (lad om natten, spis om dagen)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Carsten

Takk for svar. Jeg må nok oppgradere. Det er snakk om to biler som skal lades, en S60 og en Leaf. Lurer vel egentlig på hva som må til for å fulllade begge på en ti-timers økt -uten å måtte skru av alt a laster inne, f.eks tørketrommel, vaskemaskin, varmtvannsbereder, induksjonstopp og stekeovn etc...
Bestilt Model S 19", 60 kWh, Luft, Dobbeltlader, Lydpakke, Lyspakke, Hattehylle, Panoramatak, Parkeringsassistent, Piano dekor, Sort Nappa, Rød multicoat, Superlader Hardware, Tech-pakke, Vinterpakke og Barneseter

jkirkebo

Sitat fra: Carsten på lørdag 27. juli 2013, klokken 10:46
Takk for svar. Jeg må nok oppgradere. Det er snakk om to biler som skal lades, en S60 og en Leaf. Lurer vel egentlig på hva som må til for å fulllade begge på en ti-timers økt -uten å måtte skru av alt a laster inne, f.eks tørketrommel, vaskemaskin, varmtvannsbereder, induksjonstopp og stekeovn etc...

10 timer? Det blir 10A til Leafen (da må du bruke original ladekabel, ikke fast ladestasjon) og 32A enfase til Model S (tar dog ca. 11-12 timer om den her HELT tom). Til sammen 42A om de lader samtidig.

Men har du 3x16mm2 inn og kun 2x50A hovedsikring? Du har ikke trefase inn altså (3x50A)? I så fall bør nok hele sikringsskapet oppgraderes da du ellers kun sitter igjen med 8A til resten av huset nattestid. 3x16mm2 er normalt nok til 3x63A om ikke inntakskabelen går lengre enn 35cm (tror jeg det var) i isolert vegg. Men det vet elektrikeren mer om. Jeg oppgraderte fra 3x50A til 3x63A og det kostet ikke stort. En times elektrikerarbeid, ett nytt overbelastningsvern og en søknad til e-verket. Men det forutsetter at trefase er ført fram til husveggen da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

valvolainen

Martin Nystrand
Råde, Østfold.

teslapower

Ett spørsmål til en som er litt grønn på el. I mitt sikringsskap står det "Tilkoblet fase: L1,L2,L3,N - Inntakskabel TFXP 4x25AI", betyr dette at jeg har såkalt TN og at det ført frem 400V til skapet? Betyr det også at det kan legges 1 kurs på 400 volt 16A til garasjen? Takker for gode svar :-))
TM3 levert 30.4.2019
TMS 60 2013 - solgt 2018
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk".
Thomas A. Edison

jkirkebo

Sitat fra: teslapower på lørdag 27. juli 2013, klokken 13:00
Ett spørsmål til en som er litt grønn på el. I mitt sikringsskap står det "Tilkoblet fase: L1,L2,L3,N - Inntakskabel TFXP 4x25AI", betyr dette at jeg har såkalt TN og at det ført frem 400V til skapet? Betyr det også at det kan legges 1 kurs på 400 volt 16A til garasjen? Takker for gode svar :-))

Ja, har du N-leder har du 400V TN.

Passende stikk i garasjen er da som du sier 16A trefase 400V. Da må det strekkes frem 5x2.5mm2 kabel dit, evt. 5x4mm2. 16A inne på 2.5mm2 kabler har blitt problematisk i det siste, om man ikke har spesielle vern laget for akkurat dette. På en åpent forlagt PFXP tror jeg det går fint, men det vet elektrikeren mer om.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

teslapower

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 27. juli 2013, klokken 14:16
Sitat fra: teslapower på lørdag 27. juli 2013, klokken 13:00
Ett spørsmål til en som er litt grønn på el. I mitt sikringsskap står det "Tilkoblet fase: L1,L2,L3,N - Inntakskabel TFXP 4x25AI", betyr dette at jeg har såkalt TN og at det ført frem 400V til skapet? Betyr det også at det kan legges 1 kurs på 400 volt 16A til garasjen? Takker for gode svar :-))

Ja, har du N-leder har du 400V TN.

Passende stikk i garasjen er da som du sier 16A trefase 400V. Da må det strekkes frem 5x2.5mm2 kabel dit, evt. 5x4mm2. 16A inne på 2.5mm2 kabler har blitt problematisk i det siste, om man ikke har spesielle vern laget for akkurat dette. På en åpent forlagt PFXP tror jeg det går fint, men det vet elektrikeren mer om.

Det var gode nyheter, da blir det 400V 16A på Tesla``n. Takk for godt svar:-)
TM3 levert 30.4.2019
TMS 60 2013 - solgt 2018
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk".
Thomas A. Edison

Gusse

Maser igjen;)
Fant nok et sikringsskap på bruket.
Sjekk bildene, betyr dette at man kan lade på 400v?
....og hva skal jeg såfall gjøre for å være klar til lading?
Tips og veiledning mottas med takk;)

jkirkebo

Sitat fra: Gusse på lørdag 27. juli 2013, klokken 16:50
Maser igjen;)
Fant nok et sikringsskap på bruket.
Sjekk bildene, betyr dette at man kan lade på 400v?

Nei, dessverre. Trepolte sikringer finner man i prinsippet kun i 230V IT anlegg i  Norge. På 400V anlegg vil du finne topolte og firepolte.

Sjekk også stikket til saga så vil du nok finne ut at det er blått. Morsomt at lappen påstår B-karakteristikk for stikket til saga mens sikringen vitterligen har C-karakteristikk. Tydeligvis byttet i ettertid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gusse

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 27. juli 2013, klokken 17:23
Sitat fra: Gusse på lørdag 27. juli 2013, klokken 16:50
Maser igjen;)
Fant nok et sikringsskap på bruket.
Sjekk bildene, betyr dette at man kan lade på 400v?

Ok, d var synd:(
....da får jeg vel satse på noe i retning av tidligere innlegg:)
Takk for info:)

Nei, dessverre. Trepolte sikringer finner man i prinsippet kun i 230V IT anlegg i  Norge. På 400V anlegg vil du finne topolte og firepolte.

Sjekk også stikket til saga så vil du nok finne ut at det er blått. Morsomt at lappen påstår B-karakteristikk for stikket til saga mens sikringen vitterligen har C-karakteristikk. Tydeligvis byttet i ettertid.


Carsten

Sitat fra: valvolainen på lørdag 27. juli 2013, klokken 12:23
Tar meg den frihet av å poste denne på nytt.

http://nettbiblioteket.hafslund.no/Nettbiblioteket/NB/Spesifikasjoner/2_Distribusjonsnett/23_Linjer_kabler_230V_24kV/231_Bygging/231_01_lavspenningsnett-doc.pdf

Temmelig oversiktlig iforhold til hva slags type/dimensjon på inntakskabel.

Denne linken er nok desverre utgått på dato, det kom i alle fall ikke noe opp på ipaden :)
Bestilt Model S 19", 60 kWh, Luft, Dobbeltlader, Lydpakke, Lyspakke, Hattehylle, Panoramatak, Parkeringsassistent, Piano dekor, Sort Nappa, Rød multicoat, Superlader Hardware, Tech-pakke, Vinterpakke og Barneseter

valvolainen

Se der ja, glimrende.
Ny leting:
nettbiblioteket.hafslund.no/nettlib/spesifikasjoner/2_distribusjonsnett/23_linjer_kabler_230v_24kv/231_bygging/231_01_lavspenningsnett.pdf
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Carsten

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 27. juli 2013, klokken 11:03

10 timer? Det blir 10A til Leafen (da må du bruke original ladekabel, ikke fast ladestasjon) og 32A enfase til Model S (tar dog ca. 11-12 timer om den her HELT tom). Til sammen 42A om de lader samtidig.

Men har du 3x16mm2 inn og kun 2x50A hovedsikring? Du har ikke trefase inn altså (3x50A)? I så fall bør nok hele sikringsskapet oppgraderes da du ellers kun sitter igjen med 8A til resten av huset nattestid. 3x16mm2 er normalt nok til 3x63A om ikke inntakskabelen går lengre enn 35cm (tror jeg det var) i isolert vegg. Men det vet elektrikeren mer om. Jeg oppgraderte fra 3x50A til 3x63A og det kostet ikke stort. En times elektrikerarbeid, ett nytt overbelastningsvern og en søknad til e-verket. Men det forutsetter at trefase er ført fram til husveggen da.
Så først denne nå, jeg er ikke så veldig forum-vant. Takk for svar, jeg kontakter en elektriker for tilbud.  Åpner det for andre (kjappere) løsninger hvis jeg oppgraderer til 3-fas?
Bestilt Model S 19", 60 kWh, Luft, Dobbeltlader, Lydpakke, Lyspakke, Hattehylle, Panoramatak, Parkeringsassistent, Piano dekor, Sort Nappa, Rød multicoat, Superlader Hardware, Tech-pakke, Vinterpakke og Barneseter

jkirkebo

Sitat fra: Carsten på søndag 28. juli 2013, klokken 08:43
Så først denne nå, jeg er ikke så veldig forum-vant. Takk for svar, jeg kontakter en elektriker for tilbud.  Åpner det for andre (kjappere) løsninger hvis jeg oppgraderer til 3-fas?

Nei, egentlig ikke. Men uten å oppgradere vil du få problemer med å lade begge bilene samtidig og Teslaen på 32A. Da bør du egentlig begrense deg til 10A for Leaf og 16A for Model S, da benytter du allerede over 50% av boligens inntakskapasitet slik det er nå.

Om trefase er dyrt å oppgradere til kan 2x63A være et alternativ.

Men det er nok best å få elektriker på besøk først og ta det derfra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA