Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemming: To vinterpakke or not to vinterpakke, that is the question?!

Startet av Milzit, tirsdag 25. juni 2013, klokken 20:39

« forrige - neste »

DonPedro

For å prøve å oppsummere alternativene for de av oss som har 230V IT og ønsker hurtig lading hjemme (ønsker å bli rettet på):

1. Kjøpe HPWC og få inn så mange amp som anlegget kan støtte 1-fas
2. Gå for 32A UMC
3. Trafo for å få ladet 3-fas 400V

Trafo er vel ikke dyrere enn HPWC, og vil kanskje være snillere mot anlegget (fordi det belaster likt på alle tre faser)?
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Milzit

Jeg sendte en mail til Hafslund Nett, men fikk i svar at de hadde ikke oversikt over dette så jeg måtte kontakte en elektriker.

På sikringsskapet står det:
Strømart/Marketdriftsspenning Ue
230V AC 50 hz
400v AC 50 hZ


jkirkebo

Sitat fra: Milzit på onsdag 12. juni 2013, klokken 22:10
Jeg sendte en mail til Hafslund Nett, men fikk i svar at de hadde ikke oversikt over dette så jeg måtte kontakte en elektriker.

På sikringsskapet står det:
Strømart/Marketdriftsspenning Ue
230V AC 50 hz
400v AC 50 hZ

Bare ta et bilde av innmaten og legg ut her så får du fort svar på hva du har.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Milzit

Takk, her en innmaten. Selve måleren sitter i garasjen. Jeg forstod tidligere ifra tidligere her på forumet at dette ikke er 400V siden hovedsikringen (nederst til høyre) kun har 3 - "deler".
Si gjerne ifra hvis det er noe bedre enn blå 32A 1-fase kontakt jeg kan få lagt opp. (f.eks. med Tesla veggladeren eller en trafo)


D.O

Er nokk 230V IT. N leder er deffinert som spenningsførende i Norge og skal derfor også brytes i sikring, noe som tilsier 2 eller 4modul sikring og ikke 3 modul som du har.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

jkirkebo

Sitat fra: Milzit på onsdag 12. juni 2013, klokken 23:05
Takk, her en innmaten. Selve måleren sitter i garasjen. Jeg forstod tidligere ifra tidligere her på forumet at dette ikke er 400V siden hovedsikringen (nederst til høyre) kun har 3 - "deler".
Si gjerne ifra hvis det er noe bedre enn blå 32A 1-fase kontakt jeg kan få lagt opp. (f.eks. med Tesla veggladeren eller en trafo)

Er hovedsikringen på 63A? Bildet har for lav oppløsning så jeg kan ikke se det. Om den er det så kan du bruke en trafo. Du trenger i så fall en på minst 11kVA. Den forer du med 3x32A og da kan du hente ut 3x16A 400V som gir deg 11kW ladehastighet. Du trenger ikke HPWC for dette, UMCen fikser det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JohanH

#21
Det kan ut fra hva jeg leser meg til siste dagene virke som at det å få en trafo i garasjen og transformere opp 230V/32A til 400V/16(-20?)A kan være en veldig aktuell løsning fra mange?

Jeg tenker som DonPedro at det vil vel gi en jevnere belastning på anlegget å transformere opp og belaste jevnt over tre faser heller enn å stå og trekke 32A på en fase (ja, jeg vet mellom to faser i et IT-nett, men i praktikken altså på en av de tre mulige kombinasjonene av faser)?

Samt fordelen at du med 400V/16A i 3 faser henter ut 11kW mens du med 230V/32A i 1-fase kun henter ut 7kW.

Noen eksempler på trafoer som takler 11kW (11kVA minimum):
http://www.uco.no/Produkter/Elektro_stromaggregat/Transformatorer/Mal---Transformatorer/Transformator-125-kVA/
http://www.elbjorn.com/no/produkter/str%c3%b8m/transformatorer/transformatorsentral/eb50010_transformatorsentral_12%2c5kva_vendbar_230v_400v

Hva koster en slik?

Milzit

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. juni 2013, klokken 07:50
Sitat fra: Milzit på onsdag 12. juni 2013, klokken 23:05
Takk, her en innmaten. Selve måleren sitter i garasjen. Jeg forstod tidligere ifra tidligere her på forumet at dette ikke er 400V siden hovedsikringen (nederst til høyre) kun har 3 - "deler".
Si gjerne ifra hvis det er noe bedre enn blå 32A 1-fase kontakt jeg kan få lagt opp. (f.eks. med Tesla veggladeren eller en trafo)

Er hovedsikringen på 63A? Bildet har for lav oppløsning så jeg kan ikke se det. Om den er det så kan du bruke en trafo. Du trenger i så fall en på minst 11kVA. Den forer du med 3x32A og da kan du hente ut 3x16A 400V som gir deg 11kW ladehastighet. Du trenger ikke HPWC for dette, UMCen fikser det.
Jeg skal sjekke når jeg kommer hjem, men jeg synes det står 63A på sikringen når jeg ser på det originale bildet.

Men sikringsskapet står inne i huset, men vi har selve inntaket og strømmåleren i garasjen. Jeg hadde håpet at det er mulig å koble seg inn direkte inn her med et nytt sikringsskap her.

Hva koster en slik trafo som er nevnt her? Høres bra ut hvis en slik trafo til 400V og Tesla Wall Connector kan være en løsning.

OleJA

Er det en mulighet å få satt opp et eget 1 fase, f.eks 80A, inntak direkte i garasjen? (Dvs. el-installasjon ala. USA) En kunne da kanskje satt opp en Tesla-vegglader for å utnytte 1 fase lading med mer enn 32A.

Vet at dette isåfall blir en relativt sær installasjon, men for e-verket bør det vel bli et fett om man legger inn 3 fase inntak der man aldri vil benytte annet enn en av fasene, eller om man kun legger opp til et 1 fase anlegg i utgangspunktet.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

ArneS

Noe en bør tenke på når en vurderer å oppgradere nettet at det ofte tilkommer en ekstra "effektavgift" dersom en har mer enn 63A. Denne avgiften beregnes forskjellig fra leverandør til leverandør og bør sjekkes lokalt av den som tenker å oppgradere (for å unngå avgiftssjokk når en får første regningen fra everket)
P85+ Signature (solgt)
P85DL

Griffel

Sitat fra: JohanH på torsdag 13. juni 2013, klokken 11:05
Det kan ut fra hva jeg leser meg til siste dagene virke som at det å få en trafo i garasjen og transformere opp 230V/32A til 400V/16(-20?)A kan være en veldig aktuell løsning fra mange?

Jeg tenker som DonPedro at det vil vel gi en jevnere belastning på anlegget å transformere opp og belaste jevnt over tre faser heller enn å stå og trekke 32A på en fase (ja, jeg vet mellom to faser i et IT-nett, men i praktikken altså på en av de tre mulige kombinasjonene av faser)?

Samt fordelen at du med 400V/16A i 3 faser henter ut 11kW mens du med 230V/32A i 1-fase kun henter ut 7kW.

Noen eksempler på trafoer som takler 11kW (11kVA minimum):
http://www.uco.no/Produkter/Elektro_stromaggregat/Transformatorer/Mal---Transformatorer/Transformator-125-kVA/
http://www.elbjorn.com/no/produkter/str%c3%b8m/transformatorer/transformatorsentral/eb50010_transformatorsentral_12%2c5kva_vendbar_230v_400v
Se også vedlegg her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7886.msg95108.html#msg95108
På litt sikt kan en lavtaps transf. være lønnsom.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#26
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. juni 2013, klokken 21:38
Du kan derimot koble en last på 46A mellom L1 og L2 og en på 46A mellom L2 og L3. Da skulle man tro at L2 fikk 92A (som er for mye) men det stemmer ikke da de to lastene er 120 grader ute av fase.

Å regne enfaselaster i et trefase IT-nett er egentlig ganske komplisert. På et TN-nett er det derimot superenkelt.
Men for de som ikke er redde, og har hørt om sin og cos, har jeg en oppskrift her:
I et vedlegg til dette innlegget: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1434.msg10736.html#msg10736
har jeg forsøkt å forklare hvordan enfaslaster summerer seg i et trefassystem.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: JohanH på torsdag 13. juni 2013, klokken 11:05
Det kan ut fra hva jeg leser meg til siste dagene virke som at det å få en trafo i garasjen og transformere opp 230V/32A til 400V/16(-20?)A kan være en veldig aktuell løsning fra mange?

Hva koster en slik?

20-25k for en ny, her er en 10kVA:

http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?products_id=10008678

25kVA:
http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?products_id=10013793

Ellers finnes det mange brukte på finn.no til en hyggelig penge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Milzit

Såpass pris ja...da tror jeg at jeg går for en blå 32A 1-fase kontakt siden jeg kun har 240V. Det er ikke ofte vi kommer til tomt batteri, og så ut neste morgen. Får heller planlegger litt tid i forveien når man skal lade til 100% før langtur.

Zneip

Er det noen strømnerder der ute som kan fortelle meg om jeg har 400v TN eller 230v  3-fas IT basert på disse bildene? Ser at det står 230v 3-fas der - så da er det sikkert IT? Min beste ladestrøm uten å kjøpe trafo eller "oppgradere" strømnettet mitt blir vel da 32A 1-fas på 7,4kw?
Nord Trøndelag | X90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA