Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemming: To vinterpakke or not to vinterpakke, that is the question?!

Startet av Milzit, tirsdag 25. juni 2013, klokken 20:39

« forrige - neste »

OleJA

Sitat fra: Muffinman på torsdag 25. juli 2013, klokken 10:34
Du har nok misforstått litt :)

Du mister ikke strøm (A) i kablingen, kun spenning. Dermed vil du være like langt om du har en større sikring i huset. Trekker du 32A i garasjen vil strømtrekket i huset også være 32A.

Spenningsfall vil du derimot få, avhengig av kabeltversnitt. Men det påvirker som sagt ikke strømmen som går gjennom kretsen.

Det er vel ikke engang lov å sette en 32A kontakt på en kurs som er sikret med mer enn 32A. Dette vil isåfall medføre en brannfare siden en kan overbelaste kontakten uten at sikringen går.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

laumb

Hus -> 40A -> ledning til garasje -> 32A -> 32A kontakt.
Fullt lovlig og trikkeren har helt sikkert risikovurdert dette rett.

Å gå fra 6 til 10 kabel på dette strekket er nok og korrekt tatt avstanden i betraktning. Men, selv om elektrikeren har gjort jobben korrekt - så betyr det ikle at det ikke er flere korrekte løsninger.

Sikre med 32A begge stedet er fullt mulig.

Selv har jeg et skap med en stjerneomkobler (eller hva enn han kalte det) i garasjen med trefas 16A inn. Tenkte å røske ut detta og trekke ut en ny 6mm2 kabel for trefas 16A og sikre med 20A inne, og 16A enfas i garasjen lokalt. Den gamle 16A sikringen får også en egen sikring ute i garasjen. 13A til lys og slikt (gammel, gammel, gammel pfsp trekt i hageslange-liknende greie ut, 2,5mm2. Kjekt å sikre ned framfor å hive en bil på den kursen.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 25. juli 2013, klokken 10:48
Sitat fra: PaalT på torsdag 25. juli 2013, klokken 10:04
Ps: vurderer 3-fas til garasjen i tilfelle det blir bare el biler i garasjen.. Da har jeg mulighet til å sette opp til neste bil uten mye kabel trekning og graving.
Som tidligere skrevet, strømmen blir ikke borte på vegen, men dersom planen er å trekke en ny kabel til garasjen og sette opp et sikringsskap der for så å kunne fordele ut til ulike forbrukere kan det være fornuftig.

Jepp, det var den løsningen jeg valgte. Gikk for 3x50A sikring inne da det går fint med 10mm2 kabel avhengig av forlegningsmetode (ikke i isolert vegg). Har ikke sett på tabellene for 6mm2 men jeg vil tro at 32A på denne også krever noenlunde åpen forlegning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: laumb på torsdag 25. juli 2013, klokken 11:59
Sikre med 32A begge stedet er fullt mulig.
Men ikke lurt, og helt unødvendig. (Mangler selektivitet)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

SimenT

Hei

Jeg fikk beskjed at kunne lade bilen min på parkeringsplassen på jobb gjennom vanlig støpsel til motorvarmer.
Glemte å ta bildet av støpslet, men står ikke noe ampere på det.

Hvor mye tror dere det er snakk om at jeg kan lade Schuko på der, så mye som 16A?

Bare det lader i det hele tatt, så har jeg tjent opp den lille kjøreturen til jobb.
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

jkirkebo

Sitat fra: SimenT på torsdag 25. juli 2013, klokken 16:27
Hei

Jeg fikk beskjed at kunne lade bilen min på parkeringsplassen på jobb gjennom vanlig støpsel til motorvarmer.
Glemte å ta bildet av støpslet, men står ikke noe ampere på det.

Hvor mye tror dere det er snakk om at jeg kan lade Schuko på der, så mye som 16A?

Bare det lader i det hele tatt, så har jeg tjent opp den lille kjøreturen til jobb.

Umulig å si, og bilde av støpselet sier heller ikke noe. Det som behøves er bilde av sikringen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

SimenT

Sikringen sitter inni stolpen under støpslet. Ser ikke antall A der, klarer kun å lese 380-400V.

Tar et bilde i morgen jeg :)
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

Milzit


Sitat fra: jkirkebo på onsdag 24. juli 2013, klokken 20:08
Sitat fra: janosat på onsdag 24. juli 2013, klokken 19:59
Du har 32A trefase uttak.

Du trenger et 32A enfase uttak (3 kontaktpunkter)

Bytt uttaket i garasjen eller få laget et adapter.

Ja, om han ikke trenger trefase-uttak er det enklest å bytte. Sikringen behøver ikke å byttes, det er bare å la være å koble den ene ledningen. Da trengs en slik:

http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?products_id=1542332

Vil man beholde trefase-uttaket og heller lage adapter trengs følgende:

http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?products_id=10007832
http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?products_id=1503304
http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?cPath=9999_10000_10200_10206&products_id=1074533 (1 meter, trenger bare bruke 25cm)
Jeg nå uansett få lagt opp nytt. Jeg tenkte å be om å få satt opp en 3-fase kontakt og så bruke en adapter, istedenfor å sette opp en en-fase. Det kan jo være at man får bruk for 3-fase med Tesla HPWC senere.

Eller er det uansett kun å bytte kontakt for 3-fase senere hvis jeg heller ber om en en fase 32A kontakt nå?


Sent from my iPad using Tapatalk 2

jkirkebo

Sitat fra: Milzit på torsdag 25. juli 2013, klokken 20:15
Jeg nå uansett få lagt opp nytt. Jeg tenkte å be om å få satt opp en 3-fase kontakt og så bruke en adapter, istedenfor å sette opp en en-fase. Det kan jo være at man får bruk for 3-fase med Tesla HPWC senere.

Eller er det uansett kun å bytte kontakt for 3-fase senere hvis jeg heller ber om en en fase 32A kontakt nå?

Ja, om du trekker fram en kabel med 3 faseledere + jord. F.eks PFXP 4x10.

http://elby.no/Kabel/PFXP-Kabel/PFXP-kabel-500V-CU-4G10mm2-FR-OE19-2mm-Hvit-met

Da er det bare å få satt inn 3x32A sikring i skapet og så lar du bare den ene faselederen være ubrukt i andre enden. Skal du da senere bytte til 3x32A kontakt er det meget enkelt. Kun fjerne enfase-kontakten og montere trefase-kontakten eller fast ladestasjon. La det være nok kabel tilgjengelig om du skal sette opp en fast ladestasjon, det kan hende du trenger noen cm. ekstra da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

glaserud

Adapter 3-fase-1-fase kan du lage selv. Bytte kontakt må du ha elektriker for. Og hva om du skulle føle behov for en... 3-fase båndsag i garadjen? ;)
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

jkirkebo

Sitat fra: glaserud på fredag 26. juli 2013, klokken 09:43
Adapter 3-fase-1-fase kan du lage selv. Bytte kontakt må du ha elektriker for. Og hva om du skulle føle behov for en... 3-fase båndsag i garadjen? ;)

Strengt tatt er det ikke lov å koble støpsler for over 25A selv så man må egentlig ha elektriker like mye til å lage adapter som å bytte kontakt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hyperstress

Sitat fra: SimenT på torsdag 25. juli 2013, klokken 16:59
Sikringen sitter inni stolpen under støpslet. Ser ikke antall A der, klarer kun å lese 380-400V.

Tar et bilde i morgen jeg :)

Sikringene til motorvarmerene på jobben hos meg er på hele 4A... Fantastisk..
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

SimenT

Sitat fra: Hyperstress på fredag 26. juli 2013, klokken 11:26
Sitat fra: SimenT på torsdag 25. juli 2013, klokken 16:59
Sikringen sitter inni stolpen under støpslet. Ser ikke antall A der, klarer kun å lese 380-400V.

Tar et bilde i morgen jeg :)

Sikringene til motorvarmerene på jobben hos meg er på hele 4A... Fantastisk..

Det blir det ikke mye juice av. Lurer på hvor mange kwh en får av 4A, sikkert ikke nok til å dekke vampire drain en gang ^^
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

valvolainen

Martin Nystrand
Råde, Østfold.

aalbork

Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA