Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemming: To vinterpakke or not to vinterpakke, that is the question?!

Startet av Milzit, tirsdag 25. juni 2013, klokken 20:39

« forrige - neste »

Nuvolari

Sitat fra: Adrian på torsdag 11. juli 2013, klokken 23:28
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 11. juli 2013, klokken 23:23
Sitat fra: Adrian på torsdag 11. juli 2013, klokken 23:19
Sitat fra: Griffel på torsdag 11. juli 2013, klokken 21:43
Sitat fra: petersv på torsdag 11. juli 2013, klokken 16:26
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. juli 2013, klokken 14:28
Sitat fra: petersv på torsdag 11. juli 2013, klokken 13:31
Monter 16A kontat uansett og bruk en hjemmelaget overgang. Tror ikke fast installasjon kan være feildimensjonert.

Klart den kan være det så lenge det er "riktig" vei. 16A schuko-kontakter kan være sikret med både 10A, 6A og 4A for eksempel. Jeg har selv en trefase 230V 32A kontakt sikret med 20A til platetoppen min.

Sakens kjerne er vel om man kan eller bør.. Hvis man ikke har noe i mot at sikringen kan gå når man plugger i er det jo bare å kjøre på.
Som jkirkebo sier; det er helt uproblematisk forskriftsmessig og montere en 32A kontakt på en 16A kurs, og det er fornuftig i dette tilfelle.
Men det kan jo da være lurt og merke den med 16A.

Er ikke en ekspert, men mener så lenge kabelen er dimensjonert korrekt i forhold tl sikringen, så spiller det ingen rolle hvilken kontakt det er i andre enden. Korriger meg hvis jeg tar feil.

En schuko kontakt på en 63a sikring er lik brann.

Spørsmålet her er vel en 32A kontakt på en 16A sikring. Skulle vel ikke gjøre noe det?

Det går fint.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Johnny

Sitat fra: laumb på torsdag 11. juli 2013, klokken 23:08

Sitat fra: Johnny på torsdag 11. juli 2013, klokken 22:04
Folk flest kan da lade greit nok i egen garasje etter en installasjonskostnad på 95kr, og ha kabelen med vanlig støpsel ligge i bilen som en kjøpesenterlader!

What?!

Du trenger UMC i garasjen og. En slik koster neppe 95 penger.

Slik jeg forstår det, så får vi med to kabler. En med blå 32A, og en med shuko. Tar jeg feil?
TMS og eGolf.

laumb

Jepp.

Du får med en UMC.
Dette er en kabel med bilens plugg i den ene enden, en liten boks langs ledningen som oversetter strømspråk og en plugg som er til å stikke i et adapter. På denne ledningen setter du på f.eks. Et Schuko adapter eller et blått 32A CEE adapter, som du i sin tur kobler til veggen.

Skal du ha ekstra kabel koster nok denne noen gullmynter mer.

Johnny

Da blir den kabelen hjemme. Kommer bare til å få være med på ferie!
TMS og eGolf.

HABEL

#124
Hei!

La meg med en gang si at "jeg ikke har peiling" - men kan jeg benytte følgende kontakt/kobling til å lade min kommende Model S? (Er allerede montert i min garage).

UI332-9
32A-9h/220-240V
IP44

4 stikk i kontakten

Hvis den ikke kan benyttes - hva skal til??

På forhånd takk!
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

janosat

Sitat fra: HABEL på onsdag 24. juli 2013, klokken 15:29
Hei!

La meg med en gang si at "jeg ikke har peiling" - men kan jeg benytte følgende kontakt/kobling til å lade min kommende Model S? (Er allerede montert i min garage).

UI332-9
32A-9h/220-240V
IP44

4 stikk i kontakten

Hvis den ikke kan benyttes - hva skal til??

På forhånd takk!


Hei
Du har 32A trefase uttak.

Du trenger et 32A enfase uttak (3 kontaktpunkter)

Bytt uttaket i garasjen eller få laget et adapter.





jkirkebo

Sitat fra: janosat på onsdag 24. juli 2013, klokken 19:59
Du har 32A trefase uttak.

Du trenger et 32A enfase uttak (3 kontaktpunkter)

Bytt uttaket i garasjen eller få laget et adapter.

Ja, om han ikke trenger trefase-uttak er det enklest å bytte. Sikringen behøver ikke å byttes, det er bare å la være å koble den ene ledningen. Da trengs en slik:

http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?products_id=1542332

Vil man beholde trefase-uttaket og heller lage adapter trengs følgende:

http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?products_id=10007832
http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?products_id=1503304
http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?cPath=9999_10000_10200_10206&products_id=1074533 (1 meter, trenger bare bruke 25cm)

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PaalT

Mitt første innlegg!

Jeg har lest og lastet ned Teslas informasjon angående lading. Dette ble presentert til elektrikeren som skal sette opp lade stasjonen til garasjen. Elektrikeren syntes det er rart at vi ikke kunne bruke 3-fas 230VAC (for oss som ikke har 400VAC).  Antageligvis er jeg nr 100++ som har spurt Tesla om det samme. Her er svaret jeg fikk fra Justine Javelosa:

Hei Paal,

Takk for din epost. Det er visst kun i Norge og Albania , hvor vi har 3phase 240VAC.
3 phase 230V er ikke støttet. Men bilen kan kobles til ett CEE stikk for 3 fase 230V IT (16A & 32A) så vil den trekke 16A eller 32A i enfase fra trefasepluggen.
Vennligst finn vedlagt dokument, som du kanskje kan vise til din elektriker?

Ha fortsatt en trivelig dag!
Med vennlig hilsen,
Justine Javelosa


Da blir det blå-pluggen for meg!  Men fikk noen råd fra elektrikeren som jeg vil gjerne gi videre.  Hvis du har litt distanse til garasjen fra huset / el-tavlen (30-40m for meg), så er det lurt å bruke en kabel som er overdimensjonert.  I stedet for 6 kvadrat så kommer jeg til å benytte en 10 kvadrat. I tillegg er det lurt å vurdere en sikring som er større en 32A som kompenserer for evt tap fra sikring til Tesla lader. Tror det blir en 40A sikring ifølge elektrikeren.
Mvh Paal

Model S85, Sort/Sort, 19", VIN 191xx
Model P85 Multirød/Sort, 19", Vin 553xx - Solgt  2015
Audi A3 e-tron
Model 3 Perf Sort/Sort,

jorkus

Noen som vet hvor man kan kjøpe 6 kvadrat kabel for enfas (PR?), samt 40A sikring?
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

Griffel

Sitat fra: jorkus på torsdag 25. juli 2013, klokken 06:48
Noen som vet hvor man kan kjøpe 6 kvadrat kabel for enfas (PR?), samt 40A sikring?
En hvilken som helst elektroinstallatør, som også vil sørge for at dettte blir forskriftsmessig installert.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

D.O

Sitat fra: PaalT på torsdag 25. juli 2013, klokken 00:23
Mitt første innlegg!

Jeg har lest og lastet ned Teslas informasjon angående lading. Dette ble presentert til elektrikeren som skal sette opp lade stasjonen til garasjen. Elektrikeren syntes det er rart at vi ikke kunne bruke 3-fas 230VAC (for oss som ikke har 400VAC).  Antageligvis er jeg nr 100++ som har spurt Tesla om det samme. Her er svaret jeg fikk fra Justine Javelosa:

Hei Paal,

Takk for din epost. Det er visst kun i Norge og Albania , hvor vi har 3phase 240VAC.
3 phase 230V er ikke støttet. Men bilen kan kobles til ett CEE stikk for 3 fase 230V IT (16A & 32A) så vil den trekke 16A eller 32A i enfase fra trefasepluggen.
Vennligst finn vedlagt dokument, som du kanskje kan vise til din elektriker?

Ha fortsatt en trivelig dag!
Med vennlig hilsen,
Justine Javelosa


Da blir det blå-pluggen for meg!  Men fikk noen råd fra elektrikeren som jeg vil gjerne gi videre.  Hvis du har litt distanse til garasjen fra huset / el-tavlen (30-40m for meg), så er det lurt å bruke en kabel som er overdimensjonert.  I stedet for 6 kvadrat så kommer jeg til å benytte en 10 kvadrat. I tillegg er det lurt å vurdere en sikring som er større en 32A som kompenserer for evt tap fra sikring til Tesla lader. Tror det blir en 40A sikring ifølge elektrikeren.
Nå er en 32A stikk beregnet til 32A og en forannkoplet sikring som er større vil være vanskelig å risikovurdere til å være tillatt. Tror jeg ville valgt en annen elektriker.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Griffel

#131
Sitat fra: D.O på torsdag 25. juli 2013, klokken 09:35
Sitat fra: PaalT på torsdag 25. juli 2013, klokken 00:23
Mitt første innlegg!

Jeg har lest og lastet ned Teslas informasjon angående lading. Dette ble presentert til elektrikeren som skal sette opp lade stasjonen til garasjen. Elektrikeren syntes det er rart at vi ikke kunne bruke 3-fas 230VAC (for oss som ikke har 400VAC).  Antageligvis er jeg nr 100++ som har spurt Tesla om det samme. Her er svaret jeg fikk fra Justine Javelosa:

Hei Paal,

Takk for din epost. Det er visst kun i Norge og Albania , hvor vi har 3phase 240VAC.
3 phase 230V er ikke støttet. Men bilen kan kobles til ett CEE stikk for 3 fase 230V IT (16A & 32A) så vil den trekke 16A eller 32A i enfase fra trefasepluggen.
Vennligst finn vedlagt dokument, som du kanskje kan vise til din elektriker?

Ha fortsatt en trivelig dag!
Med vennlig hilsen,
Justine Javelosa


Da blir det blå-pluggen for meg!  Men fikk noen råd fra elektrikeren som jeg vil gjerne gi videre.  Hvis du har litt distanse til garasjen fra huset / el-tavlen (30-40m for meg), så er det lurt å bruke en kabel som er overdimensjonert.  I stedet for 6 kvadrat så kommer jeg til å benytte en 10 kvadrat. I tillegg er det lurt å vurdere en sikring som er større en 32A som kompenserer for evt tap fra sikring til Tesla lader. Tror det blir en 40A sikring ifølge elektrikeren.
Nå er en 32A stikk beregnet til 32A og en forannkoplet sikring som er større vil være vanskelig å risikovurdere til å være tillatt. Tror jeg ville valgt en annen elektriker.
Det blir ikke borte noen strøm på vegen. En slik lader trekker en gitt strøm uavhengig av spenning. En reduserer spenningstapet med å øke tversnitt, dermed får laderen større effekt så å gå opp med tversnitt er fornuftig. Strømmen begrenser laderen til 32A så en større sikring har ingen mening i denne sammenhengen: "kompenserer for evt tap fra sikring til Tesla lader"
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PaalT

Sitat fra: Griffel på torsdag 25. juli 2013, klokken 09:51
Sitat fra: D.O på torsdag 25. juli 2013, klokken 09:35
Sitat fra: PaalT på torsdag 25. juli 2013, klokken 00:23
Mitt første innlegg!

Jeg har lest og lastet ned Teslas informasjon angående lading. Dette ble presentert til elektrikeren som skal sette opp lade stasjonen til garasjen. Elektrikeren syntes det er rart at vi ikke kunne bruke 3-fas 230VAC (for oss som ikke har 400VAC).  Antageligvis er jeg nr 100++ som har spurt Tesla om det samme. Her er svaret jeg fikk fra Justine Javelosa:

Hei Paal,

Takk for din epost. Det er visst kun i Norge og Albania , hvor vi har 3phase 240VAC.
3 phase 230V er ikke støttet. Men bilen kan kobles til ett CEE stikk for 3 fase 230V IT (16A & 32A) så vil den trekke 16A eller 32A i enfase fra trefasepluggen.
Vennligst finn vedlagt dokument, som du kanskje kan vise til din elektriker?

Ha fortsatt en trivelig dag!
Med vennlig hilsen,
Justine Javelosa


Da blir det blå-pluggen for meg!  Men fikk noen råd fra elektrikeren som jeg vil gjerne gi videre.  Hvis du har litt distanse til garasjen fra huset / el-tavlen (30-40m for meg), så er det lurt å bruke en kabel som er overdimensjonert.  I stedet for 6 kvadrat så kommer jeg til å benytte en 10 kvadrat. I tillegg er det lurt å vurdere en sikring som er større en 32A som kompenserer for evt tap fra sikring til Tesla lader. Tror det blir en 40A sikring ifølge elektrikeren.
Nå er en 32A stikk beregnet til 32A og en forannkoplet sikring som er større vil være vanskelig å risikovurdere til å være tillatt. Tror jeg ville valgt en annen elektriker.
Det blir ikke borte noen strøm på vegen. En slik lader trekker en gitt strøm uavhengig av spenning. En reduserer spenningstapet med å øke tversnitt, dermed får laderen større effekt så å gå opp med tversnitt er fornuftig. Strømmen begrenser laderen til 32A så en større sikring er unødvendig.

Griffel og DO

Var litt trøtt!  Det blir også installert en 32A sikring i garasjen også for å sørge for at Tesla får sine 32A rett i laderen. Man må huske på at en kabel med litt lengde vil ha tap. Sikring på 40A i huset er en god løsning for meg. Dermed er jeg sikker på at systemet kan levere 32+X(tap).  Selv om 6mm2 kabel er nok forskriftsmessig, så velger jeg 10mm2 for å reduserer tapene samt ha et system som ikke belastes for mye. 

Ps: vurderer 3-fas til garasjen i tilfelle det blir bare el biler i garasjen.. Da har jeg mulighet til å sette opp til neste bil uten mye kabel trekning og graving.
Mvh Paal

Model S85, Sort/Sort, 19", VIN 191xx
Model P85 Multirød/Sort, 19", Vin 553xx - Solgt  2015
Audi A3 e-tron
Model 3 Perf Sort/Sort,

Muffinman

Du har nok misforstått litt :)

Du mister ikke strøm (A) i kablingen, kun spenning. Dermed vil du være like langt om du har en større sikring i huset. Trekker du 32A i garasjen vil strømtrekket i huset også være 32A.

Spenningsfall vil du derimot få, avhengig av kabeltversnitt. Men det påvirker som sagt ikke strømmen som går gjennom kretsen.

Griffel

Sitat fra: PaalT på torsdag 25. juli 2013, klokken 10:04
Ps: vurderer 3-fas til garasjen i tilfelle det blir bare el biler i garasjen.. Da har jeg mulighet til å sette opp til neste bil uten mye kabel trekning og graving.
Som tidligere skrevet, strømmen blir ikke borte på vegen, men dersom planen er å trekke en ny kabel til garasjen og sette opp et sikringsskap der for så å kunne fordele ut til ulike forbrukere kan det være fornuftig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA