Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemming: To vinterpakke or not to vinterpakke, that is the question?!

Startet av Milzit, tirsdag 25. juni 2013, klokken 20:39

« forrige - neste »

Sofus

Sitat fra: petersv på torsdag 11. juli 2013, klokken 11:58
Sitat fra: Johnny på torsdag 11. juli 2013, klokken 11:43
Er det lov å montere en 32A enfase kontakt på veggen i garasjen på en 16A kurs?

Hvorfor i alle dager vil du det?

Bruk en sånn en heller: og rett type adapter fra Tesla.
Tesla har i en mail til meg bekreftet at det utrolig nok ikke eksisterer adapter til en slik 16A industrikontakt (tok egentlig det som en selvfølge at jeg kunne kjøpe med det da elektrikeren var hos meg for noen uker siden og satte opp en slik). Derfor må jeg få elektrikeren tilbake for å bytte ut til en 32A kontakt som passer til adapteret vi får med bilen.

Tror det er greit å sette opp en kontakt beregnet for høyere strømstyrke enn sikringen, men aldri motsatt. Dvs. 32A kontakt er ok på en 16A kurs, men 16A kontakt er ikke ok på en 32A kurs. Er ikke 100% sikkert at det er slik, men tror det - og det virker jo fornuftig.
Model S

petersv

Sitat fra: Sofus på torsdag 11. juli 2013, klokken 13:19
Sitat fra: petersv på torsdag 11. juli 2013, klokken 11:58
Sitat fra: Johnny på torsdag 11. juli 2013, klokken 11:43
Er det lov å montere en 32A enfase kontakt på veggen i garasjen på en 16A kurs?

Hvorfor i alle dager vil du det?

Bruk en sånn en heller: og rett type adapter fra Tesla.
Tesla har i en mail til meg bekreftet at det utrolig nok ikke eksisterer adapter til en slik 16A industrikontakt (tok egentlig det som en selvfølge at jeg kunne kjøpe med det da elektrikeren var hos meg for noen uker siden og satte opp en slik). Derfor må jeg få elektrikeren tilbake for å bytte ut til en 32A kontakt som passer til adapteret vi får med bilen.

Tror det er greit å sette opp en kontakt beregnet for høyere strømstyrke enn sikringen, men aldri motsatt. Dvs. 32A kontakt er ok på en 16A kurs, men 16A kontakt er ikke ok på en 32A kurs. Er ikke 100% sikkert at det er slik, men tror det - og det virker jo fornuftig.

Monter 16A kontat uansett og bruk en hjemmelaget overgang. Tror ikke fast installasjon kan være feildimensjonert.

Duzzy

Sitat fra: Sofus på torsdag 11. juli 2013, klokken 13:19
Tror det er greit å sette opp en kontakt beregnet for høyere strømstyrke enn sikringen, men aldri motsatt. Dvs. 32A kontakt er ok på en 16A kurs, men 16A kontakt er ikke ok på en 32A kurs. Er ikke 100% sikkert at det er slik, men tror det - og det virker jo fornuftig.

Det er 100% riktig.
Jessheim
standard P85, Sort, 19", sort nappa,panorama, Alle pakker untatt dobbeltlader.
Levering 28.11.2013

jkirkebo

Sitat fra: petersv på torsdag 11. juli 2013, klokken 13:31
Monter 16A kontat uansett og bruk en hjemmelaget overgang. Tror ikke fast installasjon kan være feildimensjonert.

Klart den kan være det så lenge det er "riktig" vei. 16A schuko-kontakter kan være sikret med både 10A, 6A og 4A for eksempel. Jeg har selv en trefase 230V 32A kontakt sikret med 20A til platetoppen min.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Johnny

Sitat fra: petersv på torsdag 11. juli 2013, klokken 13:31
Sitat fra: Sofus på torsdag 11. juli 2013, klokken 13:19
Sitat fra: petersv på torsdag 11. juli 2013, klokken 11:58
Sitat fra: Johnny på torsdag 11. juli 2013, klokken 11:43
Er det lov å montere en 32A enfase kontakt på veggen i garasjen på en 16A kurs?

Hvorfor i alle dager vil du det?

Bruk en sånn en heller: og rett type adapter fra Tesla.
Tesla har i en mail til meg bekreftet at det utrolig nok ikke eksisterer adapter til en slik 16A industrikontakt (tok egentlig det som en selvfølge at jeg kunne kjøpe med det da elektrikeren var hos meg for noen uker siden og satte opp en slik). Derfor må jeg få elektrikeren tilbake for å bytte ut til en 32A kontakt som passer til adapteret vi får med bilen.

Tror det er greit å sette opp en kontakt beregnet for høyere strømstyrke enn sikringen, men aldri motsatt. Dvs. 32A kontakt er ok på en 16A kurs, men 16A kontakt er ikke ok på en 32A kurs. Er ikke 100% sikkert at det er slik, men tror det - og det virker jo fornuftig.

Monter 16A kontat uansett og bruk en hjemmelaget overgang. Tror ikke fast installasjon kan være feildimensjonert.

Jeg vil gjøre så lite installasjonsforandringer som mulig før ting har satt seg litt når det gjelder dette. Trenger likevel en kontakt i nærheten av bakstussen av bilen, og for å unngå å bruke Shuko til daglig, så vil jeg sette opp en 32A der.
TMS og eGolf.

petersv

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. juli 2013, klokken 14:28
Sitat fra: petersv på torsdag 11. juli 2013, klokken 13:31
Monter 16A kontat uansett og bruk en hjemmelaget overgang. Tror ikke fast installasjon kan være feildimensjonert.

Klart den kan være det så lenge det er "riktig" vei. 16A schuko-kontakter kan være sikret med både 10A, 6A og 4A for eksempel. Jeg har selv en trefase 230V 32A kontakt sikret med 20A til platetoppen min.

Sakens kjerne er vel om man kan eller bør.. Hvis man ikke har noe i mot at sikringen kan gå når man plugger i er det jo bare å kjøre på.

jkirkebo

Sitat fra: petersv på torsdag 11. juli 2013, klokken 16:26
Sakens kjerne er vel om man kan eller bør.. Hvis man ikke har noe i mot at sikringen kan gå når man plugger i er det jo bare å kjøre på.

Ja, da må man legge inn sikringen igjen. Akkurat som om man prøver å 16A-lade en Leaf på 10A kurs.

Men siden Tesla lar deg stille ned ladestrømmen på skjermen, og husker innstilligene pr. ladeplass er jo ikke dette noe problem. Bare å stille ned på 16A, 20A eller hva man nå enn har fått dratt fram av strømstyrke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eclipse

Sitat fra: sindrej på torsdag 11. juli 2013, klokken 13:04
Liten skrivefeil fra Eclipse, skal stå 3 fase.  Ja, det var det jeg også informasjon fra Wold jeg siktet til.  Dersom det kommer hjemmelader som støtter 230V 3 fase så er det jo fabelaktig, men INFORMASJONEN må komme rimelig kjapt.  Min plan var å legge nytt 10 kvadrat anlegg og kjøpe en ekstra UMC.  Om jeg kan gi blaffen i å oppgradere til 10 kvadrat og heller kjøpe en hjemmelader istedet for en ekstra UMC så er det glimrende, men jeg må altså få vite om det.

Det er allerede en hjemmelader fra Salto.no som støtter 230V 3-fas, den koster ca 5000,- jeg har lagt ved fil med produkt info om denne et sted på forumet.

Men det gjenstår å se om og når denne kan brukes på TMS
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Griffel

#113
Sitat fra: petersv på torsdag 11. juli 2013, klokken 16:26
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. juli 2013, klokken 14:28
Sitat fra: petersv på torsdag 11. juli 2013, klokken 13:31
Monter 16A kontat uansett og bruk en hjemmelaget overgang. Tror ikke fast installasjon kan være feildimensjonert.

Klart den kan være det så lenge det er "riktig" vei. 16A schuko-kontakter kan være sikret med både 10A, 6A og 4A for eksempel. Jeg har selv en trefase 230V 32A kontakt sikret med 20A til platetoppen min.

Sakens kjerne er vel om man kan eller bør.. Hvis man ikke har noe i mot at sikringen kan gå når man plugger i er det jo bare å kjøre på.
Som jkirkebo sier; det er helt uproblematisk forskriftsmessig å montere en 32A kontakt på en 16A kurs, og det er fornuftig i dette tilfelle.
Men det kan jo da være lurt og merke den med 16A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Johnny

Folk flest kan da lade greit nok i egen garasje etter en installasjonskostnad på 95kr, og ha kabelen med vanlig støpsel ligge i bilen som en kjøpesenterlader!
TMS og eGolf.

Griffel

Sitat fra: eclipse på torsdag 11. juli 2013, klokken 12:25
Du kan kjøpe lader fra Salto, den tåler å stå ute og har fast kabel.
Du får den både for 230V og 400V 1-fas og 3-fas
http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/
Produktarket som du vedlegger sier 230V 1-fas og 400 V 3-fas (altså ikke 230V 3 fas).  (rent bortsett fra at dette ikke er en lader men en ladestasjon/ladekontakt/ladepunkt/EVSE/HPWC) laderen sitter i bilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

laumb


Sitat fra: Johnny på torsdag 11. juli 2013, klokken 22:04
Folk flest kan da lade greit nok i egen garasje etter en installasjonskostnad på 95kr, og ha kabelen med vanlig støpsel ligge i bilen som en kjøpesenterlader!

What?!

Du trenger UMC i garasjen og. En slik koster neppe 95 penger.

Adrian

Sitat fra: Griffel på torsdag 11. juli 2013, klokken 21:43
Sitat fra: petersv på torsdag 11. juli 2013, klokken 16:26
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. juli 2013, klokken 14:28
Sitat fra: petersv på torsdag 11. juli 2013, klokken 13:31
Monter 16A kontat uansett og bruk en hjemmelaget overgang. Tror ikke fast installasjon kan være feildimensjonert.

Klart den kan være det så lenge det er "riktig" vei. 16A schuko-kontakter kan være sikret med både 10A, 6A og 4A for eksempel. Jeg har selv en trefase 230V 32A kontakt sikret med 20A til platetoppen min.

Sakens kjerne er vel om man kan eller bør.. Hvis man ikke har noe i mot at sikringen kan gå når man plugger i er det jo bare å kjøre på.
Som jkirkebo sier; det er helt uproblematisk forskriftsmessig og montere en 32A kontakt på en 16A kurs, og det er fornuftig i dette tilfelle.
Men det kan jo da være lurt og merke den med 16A.

Er ikke en ekspert, men mener så lenge kabelen er dimensjonert korrekt i forhold tl sikringen, så spiller det ingen rolle hvilken kontakt det er i andre enden. Korriger meg hvis jeg tar feil.
Bil endelig levert 04.12.13. Lykkelig eier av Model S.

Nuvolari

#118
Sitat fra: Adrian på torsdag 11. juli 2013, klokken 23:19
Sitat fra: Griffel på torsdag 11. juli 2013, klokken 21:43
Sitat fra: petersv på torsdag 11. juli 2013, klokken 16:26
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. juli 2013, klokken 14:28
Sitat fra: petersv på torsdag 11. juli 2013, klokken 13:31
Monter 16A kontat uansett og bruk en hjemmelaget overgang. Tror ikke fast installasjon kan være feildimensjonert.

Klart den kan være det så lenge det er "riktig" vei. 16A schuko-kontakter kan være sikret med både 10A, 6A og 4A for eksempel. Jeg har selv en trefase 230V 32A kontakt sikret med 20A til platetoppen min.

Sakens kjerne er vel om man kan eller bør.. Hvis man ikke har noe i mot at sikringen kan gå når man plugger i er det jo bare å kjøre på.
Som jkirkebo sier; det er helt uproblematisk forskriftsmessig og montere en 32A kontakt på en 16A kurs, og det er fornuftig i dette tilfelle.
Men det kan jo da være lurt og merke den med 16A.

Er ikke en ekspert, men mener så lenge kabelen er dimensjonert korrekt i forhold tl sikringen, så spiller det ingen rolle hvilken kontakt det er i andre enden. Korriger meg hvis jeg tar feil.

Det er riktig så lenge kontakten er dimensjonert for kursen.
En schuko kontakt på en 63a sikring er lik brann.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Adrian

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 11. juli 2013, klokken 23:23
Sitat fra: Adrian på torsdag 11. juli 2013, klokken 23:19
Sitat fra: Griffel på torsdag 11. juli 2013, klokken 21:43
Sitat fra: petersv på torsdag 11. juli 2013, klokken 16:26
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. juli 2013, klokken 14:28
Sitat fra: petersv på torsdag 11. juli 2013, klokken 13:31
Monter 16A kontat uansett og bruk en hjemmelaget overgang. Tror ikke fast installasjon kan være feildimensjonert.

Klart den kan være det så lenge det er "riktig" vei. 16A schuko-kontakter kan være sikret med både 10A, 6A og 4A for eksempel. Jeg har selv en trefase 230V 32A kontakt sikret med 20A til platetoppen min.

Sakens kjerne er vel om man kan eller bør.. Hvis man ikke har noe i mot at sikringen kan gå når man plugger i er det jo bare å kjøre på.
Som jkirkebo sier; det er helt uproblematisk forskriftsmessig og montere en 32A kontakt på en 16A kurs, og det er fornuftig i dette tilfelle.
Men det kan jo da være lurt og merke den med 16A.

Er ikke en ekspert, men mener så lenge kabelen er dimensjonert korrekt i forhold tl sikringen, så spiller det ingen rolle hvilken kontakt det er i andre enden. Korriger meg hvis jeg tar feil.

En schuko kontakt på en 63a sikring er lik brann.

Spørsmålet her er vel en 32A kontakt på en 16A sikring. Skulle vel ikke gjøre noe det?
Bil endelig levert 04.12.13. Lykkelig eier av Model S.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA