Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemming: To vinterpakke or not to vinterpakke, that is the question?!

Startet av Milzit, tirsdag 25. juni 2013, klokken 20:39

« forrige - neste »

Milzit

Så etter info som har kommet i  "Laumbs bekreftettråd" så blir det ikke 3 fase lading ved 230V. For de fleste av oss som ikke har 400V, hvilken muligheter har vi da?

Jeg trenger å få lagt opp lademulighet i garasjen snart, så er det kun en Schuko-konto som er det beste? Det er ingen vits å sette opp blå 230V 3-fase kontakt når Model S kun kan lade på en fase?

Blir jo helt svett av alle disse kontaktene og IT og div. typer nett :-\

jkirkebo

Sitat fra: Milzit på onsdag 12. juni 2013, klokken 20:05
Så etter info som har kommet i  "Laumbs bekreftettråd" så blir det ikke 3 fase lading ved 230V. For de fleste av oss som ikke har 400V, hvilken muligheter har vi da?

Jeg trenger å få lagt opp lademulighet i garasjen snart, så er det kun en Schuko-konto som er det beste? Det er ingen vits å sette opp blå 230V 3-fase kontakt når Model S kun kan lade på en fase?

Sett opp en blå 32A 1-fase kontakt. Da lader du med 7,4kW, eller fra tomt til fullt på ca. 12 timer. Glem for all del Schuko, da ender du opp med over et døgns ladetid og en generelt dårlig type kontakt for denne typen bruk.

Til denne kontakten trengs vanligvis kabel med 2 stk. 10mm2 ledere + jord.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Milzit

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. juni 2013, klokken 20:11
Sitat fra: Milzit på onsdag 12. juni 2013, klokken 20:05
Så etter info som har kommet i  "Laumbs bekreftettråd" så blir det ikke 3 fase lading ved 230V. For de fleste av oss som ikke har 400V, hvilken muligheter har vi da?

Jeg trenger å få lagt opp lademulighet i garasjen snart, så er det kun en Schuko-konto som er det beste? Det er ingen vits å sette opp blå 230V 3-fase kontakt når Model S kun kan lade på en fase?

Sett opp en blå 32A 1-fase kontakt. Da lader du med 7,4kW, eller fra tomt til fullt på ca. 12 timer. Glem for all del Schuko, da ender du opp med over et døgns ladetid og en generelt dårlig type kontakt for denne typen bruk.

Til denne kontakten trengs vanligvis kabel med 2 stk. 10mm2 ledere + jord.
Takk, da jeg skal be elektriker om en blå 32A 1-fase kontakt på veggen!

DonPedro

Men såvidt jeg forstår er det altså mulig å kline til med ganske mange amp 1-fas hvis man har dobbeltlader?  Hvordan gjør man det da i praksis hvis man f.eks. har 80A hovedsikring - kan man da legge opp 80A en-fas til garasjen, og så hente strøm til resten av huset fra de andre fasene?
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

jkirkebo

Sitat fra: DonPedro på onsdag 12. juni 2013, klokken 20:36
Men såvidt jeg forstår er det altså mulig å kline til med ganske mange amp 1-fas hvis man har dobbeltlader?  Hvordan gjør man det da i praksis hvis man f.eks. har 80A hovedsikring - kan man da legge opp 80A en-fas til garasjen, og så hente strøm til resten av huset fra de andre fasene?

Bare vis du har 400V TN-anlegg. Med 230V IT-anlegg vil du trekke de 80A fra 2 av de 3 fasene. Om du da trekker 80A mellom f.eks L1 og L2 vil du ikke kunne belaste med noe som helst mellom L2 og L3 siden L2 alt er fullt utnyttet. Med jevn belastning i et 80A trefase IT anlegg kan du kun trekke 80/SQ(3)=46A fra hver fase.  Så rundt 50A kan kanskje gå greit uten å skape for mye trøbbel for andre forbrukere.

Med 400V TN-anlegg kan du trekke 80A fra hver fase. Men om du trekker 80A på en fase til bilen kan du ikke ha 3-fase forbrukere i huset (f.eks bergvarmepumpe).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

D.O

Sitat fra: DonPedro på onsdag 12. juni 2013, klokken 20:36
Men såvidt jeg forstår er det altså mulig å kline til med ganske mange amp 1-fas hvis man har dobbeltlader?  Hvordan gjør man det da i praksis hvis man f.eks. har 80A hovedsikring - kan man da legge opp 80A en-fas til garasjen, og så hente strøm til resten av huset fra de andre fasene?
Nå har vel de fleste maks 63A. En fas slik du sier er egentlig ikke rett. I ett IT nett til bolig har du alltid 2 faser som er i bruk. Det er kun TN-nett som benytter 1(en)fase, hvor det da er 1 fase og N-leder.
Derfor får du ikke til å belaste kun den ene fasen i din bolig, og resten av boligen vil også trekke strøm fra i allefall en av de to fasen du har frem til laderen. Men ser for meg at å sett lading på når forbruket er lavest(natten) vil være en måte å få sikringen til å holde. Men du blir å slite med selektivitet på anlegget.

Edit: ser du har fått svar rett før...
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

D.O

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. juni 2013, klokken 20:47



Med jevn belastning i et 80A trefase IT anlegg kan du kun trekke 80/SQ(3)=46A fra hver fase.  Så rundt 50A kan kanskje gå greit uten å skape for mye trøbbel for andre forbrukere.

øhh... denne må du utdype. Det går selvfølgelig å belaste med 80A på hver fase? Men effekten er sq3
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

OleJA

Sitat fra: DonPedro på onsdag 12. juni 2013, klokken 20:36
Men såvidt jeg forstår er det altså mulig å kline til med ganske mange amp 1-fas hvis man har dobbeltlader?  Hvordan gjør man det da i praksis hvis man f.eks. har 80A hovedsikring - kan man da legge opp 80A en-fas til garasjen, og så hente strøm til resten av huset fra de andre fasene?

Finnes det i det hele tatt kontakter for mer enn 32A, 1 fase? Og leverer Tesla adapter til denne?

Ser at i USA har de en kontakt for inntil 50A (14-50 tror jeg den heter), med tilhørende adapter for UMC, men den er vel neppe kompatibel med EU biler. Det er vel også heller tvilsomt om en får en elektriker til å sette opp noe slik.

Hva er da løsningen for å få mer enn 32A fra garasjeveggen og inn i bilen?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Nuvolari

Sitat fra: OleJA på onsdag 12. juni 2013, klokken 21:24
Sitat fra: DonPedro på onsdag 12. juni 2013, klokken 20:36
Men såvidt jeg forstår er det altså mulig å kline til med ganske mange amp 1-fas hvis man har dobbeltlader?  Hvordan gjør man det da i praksis hvis man f.eks. har 80A hovedsikring - kan man da legge opp 80A en-fas til garasjen, og så hente strøm til resten av huset fra de andre fasene?

Finnes det i det hele tatt kontakter for mer enn 32A, 1 fase? Og leverer Tesla adapter til denne?

Ser at i USA har de en kontakt for inntil 50A (14-50 tror jeg den heter), med tilhørende adapter for UMC, men den er vel neppe kompatibel med EU biler. Det er vel også heller tvilsomt om en får en elektriker til å sette opp noe slik.

Hva er da løsningen for å få mer enn 32A fra garasjeveggen og inn i bilen?

Trenger du virkelig mer enn 7kW (32A 1 fase) lading hjemme?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på onsdag 12. juni 2013, klokken 21:24
Sitat fra: DonPedro på onsdag 12. juni 2013, klokken 20:36
Men såvidt jeg forstår er det altså mulig å kline til med ganske mange amp 1-fas hvis man har dobbeltlader?  Hvordan gjør man det da i praksis hvis man f.eks. har 80A hovedsikring - kan man da legge opp 80A en-fas til garasjen, og så hente strøm til resten av huset fra de andre fasene?

Finnes det i det hele tatt kontakter for mer enn 32A, 1 fase? Og leverer Tesla adapter til denne?

Ja og nei. UMCen (som bruker adaptere) går uansett ikke lengre enn til 32A. Så om du vil lade med høyere strømstyrke må du kjøpe HPWCen og den skal kobles direkte til kabelen. Ingen kontakter involvert altså.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: D.O på onsdag 12. juni 2013, klokken 21:01
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. juni 2013, klokken 20:47

Med jevn belastning i et 80A trefase IT anlegg kan du kun trekke 80/SQ(3)=46A fra hver fase.  Så rundt 50A kan kanskje gå greit uten å skape for mye trøbbel for andre forbrukere.

øhh... denne må du utdype. Det går selvfølgelig å belaste med 80A på hver fase? Men effekten er sq3

Nei, du kan ikke belaste et IT-anlegg med 80A hovedsikring med 3 stk. 80A enfaselaster. Du har tre ledere (L1,L2 og L3) som hver kan levere 80A. Om du kobler en last på 80A mellom L1 og L2 er disse to lederne allerede fullt utnyttet slik at du ikke kan koble en last overhodet mellom L1 og L3 eller mellom L2 og L3.

Du kan derimot koble en last på 46A mellom L1 og L2 og en på 46A mellom L2 og L3. Da skulle man tro at L2 fikk 92A (som er for mye) men det stemmer ikke da de to lastene er 120 grader ute av fase.

Å regne enfaselaster i et trefase IT-nett er egentlig ganske komplisert. På et TN-nett er det derimot superenkelt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

#11
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 12. juni 2013, klokken 21:30
Sitat fra: OleJA på onsdag 12. juni 2013, klokken 21:24
Sitat fra: DonPedro på onsdag 12. juni 2013, klokken 20:36
Men såvidt jeg forstår er det altså mulig å kline til med ganske mange amp 1-fas hvis man har dobbeltlader?  Hvordan gjør man det da i praksis hvis man f.eks. har 80A hovedsikring - kan man da legge opp 80A en-fas til garasjen, og så hente strøm til resten av huset fra de andre fasene?

Finnes det i det hele tatt kontakter for mer enn 32A, 1 fase? Og leverer Tesla adapter til denne?

Ser at i USA har de en kontakt for inntil 50A (14-50 tror jeg den heter), med tilhørende adapter for UMC, men den er vel neppe kompatibel med EU biler. Det er vel også heller tvilsomt om en får en elektriker til å sette opp noe slik.

Hva er da løsningen for å få mer enn 32A fra garasjeveggen og inn i bilen?

Trenger du virkelig mer enn 7kW (32A 1 fase) lading hjemme?
Ettersom man fra og med sw 4.5 kan sette egenvalgt prosentsats for maks SOC på batteriet kan man havne i situasjoner hvor så rask lading som mulig er ønskelig. Eks noen venner ringer fredag formiddag og spør om du blir med på hytta. Du vil seff ikke kjøre fossil, og du har 50% som maks SOC natt til fredag. Når kona kommer hjem med bilen på ettermiddagen trenger du 15-20kWh for å ha litt buffer. Da er det bedre med 10-20kW enn 3-7...

De viktigste scenarier jeg ser for meg er faktisk rask avreise fredag ettermiddag på vinteren når kona kommer hjem fra jobb. Maks ladehastighet mens vi pakker i bilen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

D.O

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. juni 2013, klokken 21:38
Sitat fra: D.O på onsdag 12. juni 2013, klokken 21:01
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. juni 2013, klokken 20:47

Med jevn belastning i et 80A trefase IT anlegg kan du kun trekke 80/SQ(3)=46A fra hver fase.  Så rundt 50A kan kanskje gå greit uten å skape for mye trøbbel for andre forbrukere.

øhh... denne må du utdype. Det går selvfølgelig å belaste med 80A på hver fase? Men effekten er sq3

Nei, du kan ikke belaste et IT-anlegg med 80A hovedsikring med 3 stk. 80A enfaselaster. Du har tre ledere (L1,L2 og L3) som hver kan levere 80A. Om du kobler en last på 80A mellom L1 og L2 er disse to lederne allerede fullt utnyttet slik at du ikke kan koble en last overhodet mellom L1 og L3 eller mellom L2 og L3.

Du kan derimot koble en last på 46A mellom L1 og L2 og en på 46A mellom L2 og L3. Da skulle man tro at L2 fikk 92A (som er for mye) men det stemmer ikke da de to lastene er 120 grader ute av fase.

Å regne enfaselaster i et trefase IT-nett er egentlig ganske komplisert. På et TN-nett er det derimot superenkelt.
Altså, en belastning må gå igjennom minimum to faser, ellers har du jordfeil. Og en 3*80 A sikring er en 3* 80A sikring, men ser nå hva du mente. Men uansett En fase last får du ikke til på anlegget det her er snakk om.
off topic: Egentlig så er faktisk ikke en 3polt automatsikring 3*påskrevet verdi, det elementet som sitter i midten er på en 3*16A faktisk som regel en 20A. Dette for å kompensere for varme tilskuddet fra de 2 nabo sikringene.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Milzit

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. juni 2013, klokken 21:34
Sitat fra: OleJA på onsdag 12. juni 2013, klokken 21:24
Sitat fra: DonPedro på onsdag 12. juni 2013, klokken 20:36
Men såvidt jeg forstår er det altså mulig å kline til med ganske mange amp 1-fas hvis man har dobbeltlader?  Hvordan gjør man det da i praksis hvis man f.eks. har 80A hovedsikring - kan man da legge opp 80A en-fas til garasjen, og så hente strøm til resten av huset fra de andre fasene?

Finnes det i det hele tatt kontakter for mer enn 32A, 1 fase? Og leverer Tesla adapter til denne?

Ja og nei. UMCen (som bruker adaptere) går uansett ikke lengre enn til 32A. Så om du vil lade med høyere strømstyrke må du kjøpe HPWCen og den skal kobles direkte til kabelen. Ingen kontakter involvert altså.
Jeg har dobbellader, men jeg vet ikke hva slags nett jeg har hjemme. (skal kontakte en elektriker) Men tror ikke det er 400V.

Betyr dette at jeg kan lade raskere hvis jeg kjøper HPWC med 220V istedenfor 32A 1-fase kontakt som du anbefalte først? (Vet ikke om det er IT anlegg eller hva, det er en enebolig bygget i 2008)

D.O

Kontakt nettleverandøren din, de har opplysningene. Du kan også se dette selv i sikringsskapet, det enkleste for en som ikke vet så mye om dette, er å se om det står merkeskilt på utsiden eller inni. Evt om det er notert på kursfortegnelsen.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA