Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemming: To vinterpakke or not to vinterpakke, that is the question?!

Startet av Lokführer, tirsdag 25. juni 2013, klokken 20:33

« forrige - neste »

Lokführer

Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

ebbrey

Hehe jeg skal legge ny takstein, men de blir det ikke :p
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Havebigfun

Hvorfor ikke- jeg har ventet på slike takstein- taket er tett, uten stygge utspring og produserer strøm- ulempen er vel at prisen er høyere enn for vanlige paneler og virkningsgraden lavere.
Har dere som kan noe om dette (-som mye annet), Kirkebø og Griffel noen andre motargumenter??

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 12. juni 2013, klokken 20:51
Hvorfor ikke- jeg har ventet på slike takstein- taket er tett, uten stygge utspring og produserer strøm- ulempen er vel at prisen er høyere enn for vanlige paneler og virkningsgraden lavere.
Har dere som kan noe om dette (-som mye annet), Kirkebø og Griffel noen andre motargumenter??

Jeg har ingen motforestillinger mot slike løsninger så lenge man alikevel skal bytte taket og løsningen kan forsvares økonomisk. Det finnes mange løsninger for bruk som tak eller fasade.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Balrog

Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Havebigfun

Jeg personlig tror dette er en viktig del av den fossilløse fremtiden- alle tak /fassader produserer strøm - da trenger man knapt annen energiproduksjon- står igjen lagring til natten og vinteren- men mesteparten av strømmen brukes allikevel om dagen ;)

Nuvolari

Pr i dag opplever jeg at business caset er litt for dårlig til å få høy utbredelese. Men caset skal ikke bli så veldig mye bedre før jeg tror dette kan øke mye.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Griffel

Med så lite fakta om produktet, i tillegg til at SRS Energy hjemmeside ikke er en hjemmeside men en portal til dette og hint er det ikke mye fornuftig å si om produktet. Siden bare den solrike delen av taket gir bidrag av verdi er det ikke noen mening i å dekke hele taket med slike paneler, og siden tynnfilmseller har mye lav virkningsgrad er behovet for m2 stort. Jeg tviler derfor på om de kan lages så rimlige at det blir lønnsomt.
Det er mer enn 10 år siden jeg hørte om fotocelletakstein, men har så langt ikke sett noe produkt, antagelig fordi det er vanskelig å lage noe med tilstrekklig økonomi.

Litt googling oppga SRSenergy til et firma med 10 ansatte. Et sted var omtalt at "SRS Energy, in partnership with US Tile" hadde dette produktet. På US Tiles hjemmeside var det ikke nevent. Jeg tror derfor at dette egentlig er en produktide (kanskje prototyp for utstilling) og ikke et tilgjenglig produkt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fortoggale

Har 130 m2 med flatt tak i Sandes. Perfekt for solceller men er det noen god ide?

Tar gjerne mot tips fra de som vet noe om slikt.
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

Balrog

Alle disse prosjektene blir lønnsomme straks energiprisene stiger. Med rask uttømming av fossil energi og særdeles lite utbygging av gjenvinnbar energi vil energiprisene stige dramatisk om 10-15 år spår jeg, tatt i betraktning befolknings- og velstandsøkning i verden for øvrig. Kanskje kommer det før. Vi er heldige og har vannkraft, men den ble knyttet til det internasjonale kraftmarkedet (takk til Høyre) slik at vi har fått internasjonale priser her hjemme.

Jeg er overbevist om at solcellepaneler og solvarme (paneler/varmeveksler) er gode investeringer og vil bli meget lønnsomme på sikt. Jeg tror ikke det kommer raske teknologiske revolusjoner på området i nær framtid, dessverre.

Fant noen priser på disse "taksteinene"?
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Griffel

Sitat fra: fortoggale på torsdag 13. juni 2013, klokken 21:06
Har 130 m2 med flatt tak i Sandes. Perfekt for solceller men er det noen god ide?

Tar gjerne mot tips fra de som vet noe om slikt.
Tips : http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8156.0.html

legg spesielt merke til:
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Havebigfun

Sitat fra: Balrog på torsdag 13. juni 2013, klokken 22:03
Alle disse prosjektene blir lønnsomme straks energiprisene stiger. Med rask uttømming av fossil energi og særdeles lite utbygging av gjenvinnbar energi vil energiprisene stige dramatisk om 10-15 år spår jeg, tatt i betraktning befolknings- og velstandsøkning i verden for øvrig.
Dette trodde jeg også inntil nylig. Nå ser det ut som om det er vesentlig mer fossil energi i bakken enn atmosfæren tåler i den forstand at det gir betydelige klimaendringer som igjen betyr vesentlig forverrede livsbetingeser for menneskene.
Jeg bare nevner skifergass.
Desverre må det politiske vedtak til om fossil energi skal prises ut av markedet ser det ut som.
Hvis man summerer opp kostnadene av diverse "events" som den aktuelle flomhendelsen i Europa og legger dette på fossilprisen kommer man etterhvert til en fornuftig pris. Dette ser ut til å ta tid...
Samtidig blir bærekraftig energi stadig billigere slik at det åpenbart blir lønnsomt en gang i fremtiden.
Derfor bør vi (også) satse på enthusiastene som viser hva som er mulig- selv om det kanskje ikke er regningssvarende idag. Og det er bedre å sette opp solceller i solfattige Norge enn å ikke sette opp solceller i Spania.

Cronos

Føler at denne tråden (interessant nok i seg selv) ikke hører hjemme i Tesla-forumet. Kanskje "Alternativ Energi" passer bedre.










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA