Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think som taxi

Startet av cra, mandag 21. april 2008, klokken 09:18

« forrige - neste »

El rayo

Sjekk anbefalt temperaturområde for litium batteriet. Tipper at de ikke tåler kulde så godt som de burde  til bruk i Norge.

Det er stor forskjell på litium batterier, de vi bruker på modellfly kan ikke brukes under +10 grader C (må varmes i bukselomma), mens A123 sine LiFePO4 fungerer ned til minus 40 grader C.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Husker ikke hva slags kjemi blokkene har.
Det med fusking under kjøring er noe annet og er noe alle opplever av og til tror jeg.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Boogie

Sitat fra: El rayo på tirsdag 19. januar 2010, klokken 23:57
Sjekk anbefalt temperaturområde for litium batteriet. Tipper at de ikke tåler kulde så godt som de burde  til bruk i Norge.

Det er stor forskjell på litium batterier, de vi bruker på modellfly kan ikke brukes under +10 grader C (må varmes i bukselomma), mens A123 sine LiFePO4 fungerer ned til minus 40 grader C.

Vet du om de blir fysisk ødelagt, eller om de bare fungerer dårlig?
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

El rayo

Sitat fra: Boogie på fredag 22. januar 2010, klokken 13:44
Sitat fra: El rayo på tirsdag 19. januar 2010, klokken 23:57
Sjekk anbefalt temperaturområde for litium batteriet. Tipper at de ikke tåler kulde så godt som de burde  til bruk i Norge.

Det er stor forskjell på litium batterier, de vi bruker på modellfly kan ikke brukes under +10 grader C (må varmes i bukselomma), mens A123 sine LiFePO4 fungerer ned til minus 40 grader C.

Vet du om de blir fysisk ødelagt, eller om de bare fungerer dårlig?
De blir ikke varig skadet så lenge man holder seg innenfor øvre og nedre spenningsgrenser; kommer seg igjen når de blir varmet opp. De vil heller ikke ta til seg ladestrøm når de er for kalde; spenningen stiger med en gang og laderen skrur seg av.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

#19
Ikke så dumt med Zebra  teknologi i dette været.

Noen jeg fant på Reva Forum UK

http://gwiz.myfastforum.org/Sodium_Sulphur_to_replace_lithium_ion_batteries__about2621.html

Etter nordisk forhold er det viktig med isolasjon og varme på litium traksjon batterier.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Ebil

Noen som fant ut hva som kunne være årsaken til at den "mister pådraget en liten stund"?
rgds
Bergen
Think 2001

Ken

#21
Nei :D
Jeg har en følelse at det kan være et utfall av spenningsforstyrelse i 12v system.
Ved å aktivere vindusviskere kan motor fusking provoseres av og til. Utkobling kan være litt voldsom med en viss risting fra girkasse. Det er ikke mulig å få samme reaksjon ved å komme bort i bremspedalen f.eks.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hkaspenberg

Sitat fra: Ken på søndag 19. september 2010, klokken 22:15
Nei :D
Jeg har en følelse at det kan være et utfall av spenningsforstyrelse i 12v system.
Ved å aktivere vindusviskere kan motor fusking provoseres av og til. Utkobling kan være litt voldsom med en viss risting fra girkasse. Det er ikke mulig å få samme reaksjon ved å komme bort i bremspedalen f.eks.

Jeg hadde problemer med blinkende kupelys og gzz-lyd når jeg brukte blinklyset og begge deler forsvant når jeg byttet blink-bryteren. Kanskje kontaktprell i vindusviskerbryteren kan forårsake tilsvarende forstyrrelser?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Ken

Jeg begynte å få den Gzz du snakker om men nå er den borte ???

Det begynner nå at flere deler får slitasje problemer. Kanabalisering kan hjelpe :-X
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Sitat fra: hkaspenberg på mandag 20. september 2010, klokken 08:41
Jeg hadde problemer med blinkende kupelys og gzz-lyd når jeg brukte blinklyset og begge deler forsvant når jeg byttet blink-bryteren. Kanskje kontaktprell i vindusviskerbryteren kan forårsake tilsvarende forstyrrelser?

Hmm... Jeg var borti noe lignende på Caravellen for noen år siden; plutselig forsvant alt av lys på bilen (trasig når det var mørkt, kan jeg fortelle!) en kort stund, og ved et par anledninger kom det litt røyk opp fra rattstammen. Ikke mye men en bitteliten stripe. Fikk byttet blinklysbryteren, og siden har problemet vært borte.

Kanskje litt trykkluft og electroclean kan hjelpe en stund?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens


Både bremselysbryter og parklockbryter  kan forårsake driftsutfall om de er feiljustert.

Bremselysbryteren kan påvirkes ved å løfte den litt med foten.

Parklockbryter sitter under et plastdeksel oppe på gearkassen, og gir ikke klarsignal til motoren før parklocken er helt av. Ved feiljustering kan den virke av og til.

Kulde kan få hovedreleet til å slippe, tenningen må da slås av, bilen settes i fri, og startprosedyren må gjentas. På vinteren kan det hjelpe å dekke til radiatoråpningen.

Det kan også skyldes vakkelkontakt i en følerledning eller gasspedal.
Forsøk å kartlegge hendelsesforløpet når det skjer, det letter feilsøkingen.
Hastighet, bremsing, akselerasjon, temperatur, oppstart, med eller motbakke, ujevn vei etc.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Svein-O

Dette synes å være et problem mange har opplevd, også jeg. Mange ganger. Under vanlig rolig kjøring nedover, bortover og oppover.  Det skjer på tørre dager og våte dager, varme dager og kalde dager. Å slippe gasspedalen, resetter situasjonen i min bil alltid. I oppoverbakke skaper det en merkbar ristig i bilen når det skjer. Jeg har "låst" bremsepedalen med foten på undersiden, uten at det har forhindret fenomenet. Motoren har aldri skiftet til regenerering. Det kan gå 2 uker uten ett tilfelle, men så neste dag kan jeg oppleve 5.
Vel, i dag også, 2 ganger på vei hjem fra jobb. Men, bilen gikk over i krabbefart 10 minutter etter siste utfall. Ingen feilmeldinger. Hvis jeg prøvde å kjøre videre etter dette, hoppet den ut av gir nesten med det samme, hver gang jeg prøvde. Hadde 75 % på batteriet. Tauet den hjem og da fikk jeg Sytem Fault.
Jeg mistenker vakkelkontakt i motorstyringslogikken et eller annet sted. Så gjennomgang av alle berørte kontakter vil bli min start. Batteripakken skal ut, slik at jeg i samme runde får byttet bakaksling i tillegg til kontroll av batteriet.
Gode råd kommer godt med.

:) Svein-O
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

El rayo

#27
Sitat fra: Svein-O på mandag 27. september 2010, klokken 20:30
Jeg mistenker vakkelkontakt i motorstyringslogikken et eller annet sted
Har vært borti en bil med dårlig kontakt på en batteripol. Resultatet var at det smeltet hull i plasten rundt polen, men eieren merket ikke noe unormalt. Feilen ble oppdaget ved vannfylling da vann rant ut av dreneringshullene.

Les av feilkoder igjen nå, etter at du fikk System Fault. 6 forskjellige steder må du gå inn i FR-2000 menyen. Se http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2719.0
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Svein-O

Har dessverre ikke diagnoseverktøy som kan vise feilmeldingene. Når jeg nå starter bilen, virker alt normalt, så langt. Ingen System Fault. Så setter den i gir og trør forsiktig på gasspedalen. Det som da skjer er at jeg merker at motoren begynner å jobbe, men bilen har ikke beveget seg mer en 2 cm før den hopper ut av gir, og System Fault varsles. Slår tenningen av og starter påny: Grønn bil, ingen System Fault. Vel, det er status før moroa starter. Håper å komme i gang allerede den uken.
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

elektrolux

Sitat fra: Svein-O på tirsdag 28. september 2010, klokken 21:44
Det som da skjer er at jeg merker at motoren begynner å jobbe, men bilen har ikke beveget seg mer en 2 cm før den hopper ut av gir, og System Fault varsles. Slår tenningen av og starter påny: Grønn bil, ingen System Fault. Vel, det er status før moroa starter. Håper å komme i gang allerede den uken.

Dette kan være batterifeil. Batteri som mister spenning med en gang der blir seriøs belastning.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA