Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think som taxi

Startet av cra, mandag 21. april 2008, klokken 09:18

« forrige - neste »

cra

På veg til jobb i dag mistet jeg plutselig fremdriften. Det virket som om gasspedalen  "datt ut", og jeg fikk ingen reaksjon. Ingen feilmeldinger i displayet, varsellamper eller andre indikasjoner på hva som kunne være i veien. Prøvde en omstart uten at det hjelp. Jeg trillet inn på en parkeringsplass og parkerte for å gå hjem, men tenkte at jeg kunne prøve en gang til.

Startet bilen, men ingen ting så ut til å fungere. Skitet mellom revers og framover et par ganger, og plutselig lystret bilen igjen. Jeg fortsatt turen og rakk bussen, men innimellom fjusket pedalen litt. Så lenge jeg holdt pådraget gikk alt greit, men det virket som om den var litt fraværende og måtte ha beskjed to ganger når jeg trykket den inn igjen.

Det skjedde i en liten nedoverbakke, like etter en liten oppoverbakke. Batteriet var nyladet til ca 95%. Det var -2,5C og litt rim på rutene, så varmetrådene var på og vifta på 2 eller 3 og temperaturinstilling på litt over halv. Jeg kjørte ekstra forsiktig siden det var minusgrader og jeg har lagt om til sommerdekk, så det var ikke noe uvanlig stort kraftuttak på gang heller.

Noen som har vært borti noe lignende og vet hva det kan skyldes? Jeg hater å tenke på hva som skjer dersom dette hender mens min bedre halvdel har bilen. ;)

Det første jeg tenkte på var at det kan være "skitt" på kontaktene på pedalen (hvis der er noe slikt), på samme måte som en slitt volumkontroll på et stereoanlegg. Hvis det er slik gasspedalen fungerer, vel å merke?

Jeg tror ikke jeg ble bortført av en UFO, for jeg opplevde ikke at det forsvant noe tid (jeg rakk til og med bussen, med nesten ti sekunders margin) og har ingen nye arr på kroppen eller antenner i nakken.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Jeg hadde noe litt lignende men jeg tror at det var kjørestillingen som betydde at jeg trøkk på begge pedaler samtidig. Pådrag på bremsepedalen stopper motorkraft øyeblikkelig. Hvis det skjer igjen, prøve å dra opp bremsepedalen med beina til å sikrer at den er av. Må kunne justeres kanskje. Med diagnose apparat kan man leser av volt fra begge pedaler. mellom 0 og 4volt eller sånn. Må være på 0volt på hvile stilling. Sjekk kablene til pedal potentiometere, at koblinger er god
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Ken har rett, hvis bremselysbryteren aktiviseres kobles motoren ut. Bremselysbryteren sitter bare i en plastforing og kan justeres uten verktøy. Det bør være ca 5 mm dødgang på bremsepedalen før bremselyset tenner.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#3
Sitat fra: cra på onsdag 09. april 2008, klokken 08:23
På veg til jobb i dag mistet jeg plutselig fremdriften.
Hvis ikke bremselysbryteren er kommet ut av justering kan det være en sjokk-føler inne i motoren som gir falskt signal. Siemens har vært forutseende nok til å sette in et par ekstra følere så man slipper å bytte hele motoren.

Edit: Beklager at jeg har bragt feilinformasjon om sjokkfølere videre. Det som sitter i motoren er temperaturfølere. Systemet som beskytter drivverket ligger i software i motorstyringen. Dersom turtallet stiger for raskt (hjulene spinner) stoppes strømmen til motoren. Resettes når man slipper gasspedalen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Takker for svar; skal se om jeg kan se noe om den bryteren. Hvis det er sjokkføler; kan det da leses ut feilkode så man kan se om backupen har tatt over?

Jeg hadd eingen problemer på hjemturen i går.. Prøvde bremsepedalen samtidig som gassen var inne for å se om det var bremsepedalen som var blitt overfølsom, men den måtte litt inn før det slo inn, og da bremset det merkbart også (regenereringa slo vel inn). I går var det bare som om motoren ble frikoblet.

Prøvde å rigle på gearvelgeren uten at det hjalp, da jeg har vært borti at jeg har kommet nær den så den står "litt i N".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lynet

Hei cra, nå har også jeg fått dette problemet. Mens gasspedalen er inne forsvinner bare effekten. Slipper man den helt ut virker den igjen. Det har skjedd i flere posisjoner på pedalen så jeg mistenker ikke den. Jeg prøvde også å bevege den før jeg slapp den helt ut uten at noe skjedde. Det er heller ingen feilkoder å lese ut.
Har du cra funnet ut noe mer hos deg?

Kan du El rayo si noe mer om sjokk-føleren, hvordan skifte over til reserve, og hva er de til? (det skjedde ved jevnt pådrag i forskjellige hastigheter uten noe form for sjokkbelastning)

Tips motas med takk :)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hens

Sjekk at det er klaring på bremselysbryteren.
Dersom pedalen ligger for tett inntil bremselysbryteren,
kan det gis ufrivillige bremsekommandoer til motorstyringen.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Jeg har ikke vært borti problemet hverken før eller siden, desverre (eller; heldigvis). Nå som jeg har fått diagnoseapparatet har jeg lett etter lagrede feil i alle menyer (tror jeg), men ingen feilkoder ble funnet.

Jeg ble såpass stresset da det skjedde (skulle rekke en buss videre) at jeg kanskje ikke husker alt jeg gjorde, så den eneset logiske forklaringen må være at jeg må ha kommet borti bremsepedalen eller noe, selv om jeg er ganske sikker på at når jeg trykker såpass på bremsen at jeg mister gasspådraget så merker jeg at det bremser også.

Det er selvfølgelig *mulig* at jeg hadde regenereringa av, da je ghadde sommerdekk og det var rim på bakken, men jeg husker ikke. Skal prøve å slå av regenereringa og tøtsje bremsen mens jeg kjører og se om det ligner på situasjoen jeg opplevde.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Da har jeg hatt meg en liten runde og prøvd bremsepedalen igjen. Den skal ganske langt inn før det skjer noe, og det bremser meget merkbart. Derfor tror jeg ikek det var den som var årsaken.

Jeg prøvbde også å flytte gearvelgeren til N, og det lignet mer, selv om også den skulle flyttes et stykke før noe skjedde. Den hadde imidlertid også symptomet med at gasspedalen trengte litt overtalelse før den gav nytt pådrag.

Konklusjonen så langt må derfor bli at gearvelgeren er den mest sansynlige synderen. Jeg skal i alle fall prøve den først dersom dette skjer flere ganger.

Kan det ha vært fukt/kondens/frost i denne bryteren som har vært årsaken? (Kanskje ikke frost i disse dager?) Jeg vet ikke hvordan denne bryteren fungerer teknisk, men det er det eneste jeg kan komme på. Den skal tross alt flyttes et stykke før noe skjer. (At den kommer i N)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lynet

Bremselysbryter ville satt i gang regenerering, den koblet ikke inn, og bryteren var satt til på. Så den er eliminert.
Kan gearlåsbryter lage slike problemer, og uten å legge inn feilkode?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El rayo

#10
Sitat fra: Lynet på torsdag 22. mai 2008, klokken 20:59
Kan du El rayo si noe mer om sjokk-føleren, hvordan skifte over til reserve, og hva er de til?
Beklager sent svar, men jeg har vært uten bredbånd noen uker (takk, Get).

Sjokkføleren beskytter drivverket (gearkasse, drivaksler) når man f.eks spinner på is og hjulene kommer ut på bar asfalt, eller når man hopper ned fra en fortauskant med mye gasspådrag. Hvordan man bytter om til reserve vet jeg dessverre ikke.

Edit: Beklager at jeg har bragt feilinformasjon om sjokkfølere videre. Det som sitter i motoren er temperaturfølere. Systemet som beskytter drivverket ligger i software i motorstyringen. Dersom turtallet stiger for raskt (hjulene spinner) stoppes strømmen til motoren. Resettes når man slipper gasspedalen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

#11
Nå har en i foreningen fått lignende problem. bilen mister plutselig motorkraft. det skjer både på flatmark og i bakker. dersom han slipper gasspedalen og trykker den inn igjen så fungerer alt normalt igjen, men plutselig skjer det samme. Har noen funnet ut av dette siden sist dette tema var oppe. Er det en trimpot der nede et sted som kan være skitten?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

cra

En skitten trimpot var det første som slo meg også da jeg opplevde dette, for det minnet litt om når man skrur opp llyden på gammelt utstyr og så detter det helt ut og inn. Kan det tenkes at det er nok å sprøyte litt elektro-clean inn et sted?

Jeg har ikke opplevd dette selv siden den ene gangen, muligens med et mikroskopisk unntak her om dagen. Da virket det som om pådraget datt ut og kom inn  igjen i brøkdelen av et sekund, men det gikk så fort at jeg ikke rakk å tenke noe over det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Var så vidt borti problemet igjen her om dagen, ved at thinken plutselig "lugget" et kort øyeblikk. Det kjentes litt ut som om når gearlåsen slipper hvis man ikke holder bremsa inne og bilen står i litt helling. Det jeg bet meg merke i var at det var svært fuktig i lufta (les: det hadde høljet ned og vært storm i flere dager) og det slår meg da at kanskje fukt kan ha en finger med i spillet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Et medlem i agder er veldig plaget i disse kalde dager. Bilen står oppvarmet om natta pga litium blokker nylig montert men når bilen står ute om dagen er problemet på det verste. Dårlig med en gang men blir bedre etter noen kilometer.
Er det noen som vet hvordan man kommer til potentiometeren i bilen uten å måtte demontere mye annet?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA